Introduction to popular culture
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KUL-SL>INTPOPCU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Introduction to popular culture |
Jednostka: | Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa |
Grupy: |
III rok - Kulturoznawstwo - obieralne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) The courses introduces student to popular culture, its genres and conventions in variety of media including print, television, film and new media. The module investigates the development of popculture and its genres and its (and theirs) historical and cultural contexts. It also allows students to explore various methodological approaches and methods used in academic study of popculture and its phenomena. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Wadas | |
Prowadzący grup: | Andrzej Wadas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: Wykłady będą poświęcone następującym zagadnienim. 1. Wprowadzenie do kultury masowej. Wyjaśnienie kluczowych terminów. 2. Kultura masowa w starożytności, średniowieczu i czasach nowożytnych. Próba syntezy. 3. Peter Burke i jego obraz kultury masowej w Europie wczesnonowożytnej 4. Nośniki kultury masowej: obraz, słowo drukowane, obraz ruchowmy, nowe media. 5. Rozwój kultury masowej w XX wieku w USA. Od Randolpha Hearsta po Henry Luce'a. 6. Wpływ mitu na kulturę masową: Joseph Campbell i "Wojny Gwiezdne". 7. Motywy klasyczne w kulturze masowej: od bajek Ezopa po Walta Disneya. 8. James Bond. Kultura masowa w ujęciu Umberto Eco. 9. Bracia Grimm i ich wpływ na kulturę masową. 10. Współczesna kultura masowa w USA: Hollywood. 11. Współczesna kultura masowa w Indiach: Bollywood 12. Koreański K-Pop jako przejaw globalizacji kultury azjatyckiej 13. Horror jako przejaw kultury masowej w ujęciu E. Michaela Jonesa. 14. Kultura masowa w czasach globalizacji i makdonaldyzacji. 15. Podsumowanie: między kulturą popularną a elitarną. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa będzie oparta na egzaminie ustnym składającym się z trzech pytań. Pierwsze sprawdza ogólną wiedzę studenta na podstawie treści wykładów, drugie dotyczy wybranej pozycji monograficznej wskazanej w sylabusie, a trzecie odnosi się do zagadnienia wybranego indywidualnie przez studenta – może ono dotyczyć tematu omawianego na wykładach lub zostać zaproponowane samodzielnie. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych za trzy odpowiedzi. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pełna frekwencja na wykładach. Dopuszczalna jest jedynie absencja usprawiedliwiona chorobą lub ważnymi wypadkami losowymi. |
|
Literatura: | Podstawowa: James Campbell The Hero with a Thousand Faces, Princeton University Press, New Jersey 2008. Ron Austin, Neither Pop nor Culture, "Thirst Things" , December 2017. Popular Culture, ed. Tony Bennett, Routledge, London 2013. Jose Ortega y Gassett, The Revolt of the Masses, WW Norton, New York 1957. E. Michael Jones, Monsters from the Id: The Rise of Horror in Fiction and Film, Fidelity Press, South Bend (Indiana) 2012. A Companion to Popular Culture, ed. by Gary Burns, Wiley Blackwell, Chichester 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.