Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PSY-WRO-NJ>Rewal |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
V rok - Psychologia niestacjonarne - spec. Wspomaganie rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs zapoznaje studentów ze specyfiką pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obejmuje również problematykę współpracy w tym zakresie ze specjalistami z innych dziedzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
SO W
W
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jaglarz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: 2. Sylwetka ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych, zakres znaczeniowy i kryteria diagnozy. 4 h 3. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych (WOPFU). 2h 4. Charakterystyka ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Metody pracy rewalidacyjnej – przykłady. 4 h 5. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania słuchowego. Problematyka zaburzenia przetwarzania słuchowego. 4 h 6. Integracja percepcyjno – motoryczna. Metoda MDS w systemie oddziaływania na dziecko. 2 h 7. Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – wsparcie edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne. 2 h 8. Uczeń ze spektrum autyzmu. Charakterystyka problematyki, specyfika zaburzeń (DSM-V, ICD-10, ICD-11). 2 h 9. Teoria umysłu – funkcjonowanie uczniów ze spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera. 2 h 10. Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. 2 h 11. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 2 h. 2. Charakterystyka ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Metody pracy rewalidacyjnej – przykłady. 2 h 3. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania słuchowego. Problematyka zaburzenia przetwarzania słuchowego - terapia. 2 h. 4. Badanie i kształtowanie słuchu fonemowego. 2 h 5. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania wzrokowego. Przykłady ćwiczeń rewalidacyjnych. 2 h 6. Integracja percepcyjno – motoryczna. Metoda MDS w systemie oddziaływania na dziecko. 2 h 7. Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera - przykłady ćwiczeń. 2 h 8. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 1 h |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa kursu stanowić będzie rezultat osiągnięty na egzaminie ustnym z uwzględnieniem aktywności w trakcie zajęć. |
|
Literatura: | Podstawowa: Głodkowska J., (1999) Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa WSiP. Głodkowska J. (2011) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska – Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., (2018) Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków, Impuls. Głodkowska J. (red.) (2010) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. Dykcik W., (red.), (2006): Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM. Klaczak M., Majewicz P., (red.) (2006): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Wyczesany J., (2014) Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk, Harmonia Olechowska A., (2016) Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa PWN Nosko-Goszczycka, M. (2019) AAC dla każdego. Wydawca Gdańsk : Harmonia Universalis Bogrdanowicz M. (2010) Metoda Dobrego Startu. Wydawca Gdańsk : Harmonia Universalis Bobkowicz – Lewartowska L. (2000) : Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Wyczesany J. (2004): Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Majewski T. (1983): Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa PWN Krakowiak Z., M. (2006): Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin. Wydawnictwo KUL. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1992): Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu matematyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.