Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PSY-WRO-NJ>Rewal
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: V rok - Psychologia niestacjonarne - spec. Wspomaganie rozwoju
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs zapoznaje studentów ze specyfiką pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obejmuje również problematykę współpracy w tym zakresie ze specjalistami z innych dziedzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jaglarz
Prowadzący grup: Ewa Jaglarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada wiedzę na temat pracy edukacyjno-rehabilitacyjnej z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W09
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium/a

Wiedza
Znajomość podstawowych metod i technik przydatnych w procesie edukacji osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium/a

Umiejętności
Student potrafi zaplanować działania rewalidacyjne w stosunku do osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U07
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Umiejętności
Posiada umiejętność analizowania ludzkich zachowań, zainteresowań, predyspozycji w celu podjęcia właściwej aktywności.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Inne:Prezentacja
Kolokwium/a

Kompetencje społeczne
Jest świadomy etycznych aspektów pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Wykład:
1. Organizacja pomocy psychologicznej – regulacje prawne w obszarze kształcenia i rewalidacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 4 h

2. Sylwetka ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych, zakres znaczeniowy i kryteria diagnozy. 4 h

3. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych (WOPFU). 2h

4. Charakterystyka ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Metody pracy rewalidacyjnej – przykłady. 4 h

5. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania słuchowego. Problematyka zaburzenia przetwarzania słuchowego. 4 h

6. Integracja percepcyjno – motoryczna. Metoda MDS w systemie oddziaływania na dziecko. 2 h

7. Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – wsparcie edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne. 2 h

8. Uczeń ze spektrum autyzmu. Charakterystyka problematyki, specyfika zaburzeń (DSM-V, ICD-10, ICD-11). 2 h

9. Teoria umysłu – funkcjonowanie uczniów ze spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera. 2 h

10. Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. 2 h

11. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 2 h.


Ćwiczenia:
1. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych (WOPFU). 2 h

2. Charakterystyka ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Metody pracy rewalidacyjnej – przykłady. 2 h

3. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania słuchowego. Problematyka zaburzenia przetwarzania słuchowego - terapia. 2 h.

4. Badanie i kształtowanie słuchu fonemowego. 2 h

5. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania wzrokowego. Przykłady ćwiczeń rewalidacyjnych. 2 h

6. Integracja percepcyjno – motoryczna. Metoda MDS w systemie oddziaływania na dziecko. 2 h

7. Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera - przykłady ćwiczeń. 2 h

8. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 1 h




Metody dydaktyczne:

Wykład:
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny, prezentacja nagrań i przykładów zajęć terapeutycznych.


Ćwiczenia:
Dyskusja, pogadanka, analiza SWOT, metody aktywizujące, metody aktywnego działania.




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin ustny.


Inne Prezentacja:
Opracowanie projektu zajęć rewalidacyjnych.


Inne Aktywność na zajęciach:
Udział w dyskusji, aktywne uczestnictwo w zajęciach.


Kolokwium/a :
Brak.




Ocena końcowa:

Ocena końcowa kursu stanowić będzie rezultat osiągnięty na egzaminie ustnym z uwzględnieniem aktywności w trakcie zajęć.




Literatura:

Podstawowa:
Cybulska R., Dryjańska J.,Gotlin K., Kłoda M., Pomorska K., Pyzikiewicz A., (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. ORE

Głodkowska J., (1999) Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa WSiP.

Głodkowska J. (2011) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska – Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., (2018) Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków, Impuls.

Głodkowska J. (red.) (2010)  Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.

Dykcik W., (red.), (2006): Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Klaczak M., Majewicz P., (red.) (2006): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Wyczesany J., (2014) Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk, Harmonia

Olechowska A., (2016) Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa PWN


Uzupełniająca:
Pilecka W., Pilecki J., (1989): Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków Wyd. Naukowe WSP.

Nosko-Goszczycka, M. (2019) AAC dla każdego. Wydawca Gdańsk : Harmonia Universalis

Bogrdanowicz M. (2010) Metoda Dobrego Startu. Wydawca Gdańsk : Harmonia Universalis

Bobkowicz – Lewartowska L. (2000) : Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wyczesany J. (2004): Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Majewski T. (1983): Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa PWN

Krakowiak Z., M. (2006): Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin. Wydawnictwo KUL.

Gruszczyk – Kolczyńska E. (1992): Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu matematyki.

 




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)