Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka dziennikarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: DKS-SL>ETDZIES1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka dziennikarska
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Dziennikarstwo i kom. społ.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Celem kursu jest prezentacja głównych problemów etycznych związanych z funkcjonowaniem mediów: wolności, odpowiedzialności, prawdy oraz z problemami, dylematami i kontrowersjami wokół etycznej oceny zjawisk ważnych dla współczesnej rzeczywistości kulturowej i jej medialnego obrazu. W czasie zajęć studenci w sposób pogłębiony poznają normy etyczne, procedury i dobre praktyki stosowane w dziennikarstwie i na rynku medialnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Bukowski
Prowadzący grup: Przemysław Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody realizacji zadań, procedury, dobre praktyki oraz normy etyczne stosowane w dziennikarstwie.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_W05
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Wiedza
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy, potrzeby i oczekiwania podmiotów uczestniczących w rynku medialnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_W14
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Student umie stosować podstawowe kryteria etyczne w konstruowaniu i ocenie przekazów medialnych oraz posiada umiejętność analizy podstawowych problemów etycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_U04
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów (m.in. etycznych) związanych z wykonywaniem zawodu dziennikarza w sposób samodzielny lub z pomocą ekspertów, jeżeli zajdzie taka potrzeba
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K03
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedzialnego i profesjonalnego działania oraz do refleksji etycznej (nad etyką dziennikarską oraz etyki zawodów pokrewnych) i dbałości o dorobek i tradycje dziennikarstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K05
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
1. Etyka studentów dziennikarstwa.

2. Etos dziennikarski a etyka.

3. Dziennikarstwo nieetyczne.

4. Prawda i cenzura w pracy dziennikarskiej.

5. Kreacja czy informacja.

6. "Dekalog" dziennikarza.

7. O ważności sumienia.

8. Karta etyczna mediów.

9. Rada etyki mediów.

10. Kolokwium zaliczeniowe.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład i dyskusja.




Oceny formujące:

Inne zaliczenie na ocenę:
Oceną formującą są: ocena aktywności podczas zajęć (50% oceny końcowej) oraz wynik kolokwium zaliczeniowego (50% oceny końcowej).

Z kolokwium student otrzymuje ocenę na podstawie udzielonych odpowiedzi:

51-60% = dostateczny,

61-70% = dostateczny plus,

71-80% = dobry,

81-90% = dobry plus,

91-100% = bardzo dobry.

Dopuszczalne są dwie obecności nieusprawiedliwione.




Ocena końcowa:

Oceną końcową jest średnia z ocen formujących.

 




Literatura:

Podstawowa:
P. Czarnecki, Etyka mediów, Warszawa, 2008.

I. Dobosz, Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008.

M. Iłowiecki, Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa 2012.

M. Laskowska, Kształcenie w zakresie etyki dziennikarskiej w kontekście mediów społecznościowych, Warszawa 2018.

M. Masłowska (red.), Etyka dziennikarstwa, Lublin 2012.

J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.

J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Warszawa 2015.

Z. Sareło, Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania się, Toruń 2002.


Uzupełniająca:
B. Golka, B. Michalski, Etyka dziennikarska, a kwestie informacji masowej, Warszawa 1989.

J. Habermas, Rynek. media i demokracja, „Europa” 23.06.2007, 26(168).

H. M. Kepplinger, Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków 2008.

W. Rivers, C. Mathews, Etyka środków przekazu, Warszawa 1995.




Pełny opis:

Celem kursu jest prezentacja głównych problemów etycznych związanych z funkcjonowaniem mediów: wolności, odpowiedzialności, prawdy oraz z problemami, dylematami i kontrowersjami wokół etycznej oceny zjawisk ważnych dla współczesnej rzeczywistości kulturowej i jej medialnego obrazu. W czasie zajęć studenci w sposób pogłębiony poznają normy etyczne, procedury i dobre praktyki stosowane w dziennikarstwie i na rynku medialnym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)