Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka dziennikarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: DKS-SL>ETDZIES1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka dziennikarska
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Dziennikarstwo i kom. społ.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Celem kursu jest prezentacja głównych problemów etycznych związanych z funkcjonowaniem mediów: wolności, odpowiedzialności, prawdy oraz z problemami, dylematami i kontrowersjami wokół etycznej oceny zjawisk ważnych dla współczesnej rzeczywistości kulturowej i jej medialnego obrazu. W czasie zajęć studenci w sposób pogłębiony poznają normy etyczne, procedury i dobre praktyki stosowane w dziennikarstwie i na rynku medialnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Świętnicki
Prowadzący grup: Jacek Świętnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody realizacji zadań, procedury, dobre praktyki oraz normy etyczne stosowane w dziennikarstwie.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_W05
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Wiedza
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy, potrzeby i oczekiwania podmiotów uczestniczących w rynku medialnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_W14
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Student umie stosować podstawowe kryteria etyczne w konstruowaniu i ocenie przekazów medialnych oraz posiada umiejętność analizy podstawowych problemów etycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_U04
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów (m.in. etycznych) związanych z wykonywaniem zawodu dziennikarza w sposób samodzielny lub z pomocą ekspertów, jeżeli zajdzie taka potrzeba
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K03
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedzialnego i profesjonalnego działania oraz do refleksji etycznej (nad etyką dziennikarską oraz etyki zawodów pokrewnych) i dbałości o dorobek i tradycje dziennikarstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K05
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Celem kursu jest określenie obszaru zagadnień należących do etyki dziennikarskiej. Pojęcie misji dziennikarza i pracownika mediów. Pojęcie dylematu etycznego. Odróżnienie dylematów etycznych od problemów moralnych. Podstawowe normy i wartości w obszarze etyki mediów. Wolność i odpowiedzialność w pracy dziennikarza. Etyka dziennikarska jako praktyka ukierunkowana na przestrzeń międzyosobową, społeczną oraz odniesioną do obiektywnej hierarchii wartości.

  1. Zapoznanie studentów z zakresem materiału.

  2. Działanie komunikacyjne. Etyka, moralność, deontologia – przegląd stanowisk.

  3. Etyka a wartości.

  4. Etyka dziennikarska jako deontologia.

  5. Dziennikarstwo i społeczeństwo. Etyczna rola dziennikarzy w komunikacji społecznej.

  6. Media i dziennikarstwo.

  7. Dziennikarska etyka normatywna.

  8. Dobre dziennikarstwo. Zasada odpowiedzialności. Etyczne granice wolności wypowiedzi. Autocenzura.

  9. Wiedza jako warunek etycznego dziennikarstwa.

  10. Kontekst etyczny i prawny pracy dziennikarza śledczego.

  11. Pojęcie dylematu etycznego w praktyce dziennikarskiej. Dylematy i konflikty wartości.

  12. Prawda i obiektywność w pracy dziennikarza.

  13. Wolność osobista oraz wolność wypowiedzi dziennikarza. Odpowiedzialność w pracy dziennikarza i jej granice. Odpowiedzialność „negatywna” i „pozytywna” oraz „ponoszona” i „podejmowana”.

  14. Etyka dziennikarstwa a etyka dziennikarzy.

  15. Etyka dziennikarska w praktyce. Przykłady.

  16. Kolokwium zaliczeniowe.





Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład i dyskusja.




Oceny formujące:

Inne zaliczenie na ocenę:
Oceną formującą jest wynik kolokwium zaliczeniowego.

Dopuszczalne są dwie obecności nieusprawiedliwione.




Ocena końcowa:

Oceną końcową jest wynik egzaminu ustnego.

Z egzaminu ustnego Student otrzymuje ocenę końcową, która stanowi średnią z ocen z udzielonych wówczas odpowiedzi (51-60% = dostateczny, 61-70% = dostateczny plus, 71-80% = dobry, 81-90% = dobry plus, 91-100% = bardzo dobry).




Literatura:

Podstawowa:
C-J. Bertrand, Deontologia mediów, Warszawa 2007.

P. Czarnecki, Etyka mediów, Warszawa, 2008.

I. Dobosz, Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008.

M. Laskowska, Kształcenie w zakresie etyki dziennikarskiej w kontekście mediów społecznościowych, Warszawa 2018.

J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.

J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Warszawa 2015.

Z. Sareło, Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania się, Toruń 2002.


Uzupełniająca:
B. Abramowicz, Jürgena Habermasa koncepcja polityki deliberacyjnej jako zastosowanie jego teorii działania komunikacyjnego do projektu obywatelskiego samo-rządzenia, Studia Politologiczne Vol. 25.

P. Ciołkiewicz, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej według Jürgena Habermasa - koncepcja, krytyka, zastosowania, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1 (4), 175-189/2009.

B. Golka, B. Michalski, Etyka dziennikarska, a kwestie informacji masowej, COM SNP, Warszawa 1989.

J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, tłum. M. Kaniowski, t. 1: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, Warszawa 1999.

J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, tłum. M. kaniowski, t. 2: Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego, Warszawa 2002.

J. Habermas, Rynek. media i demokracja, tłum. E. Wrocławska, „Europa” 23.06.2007, 26(168)

K. Jaskułowski, Koncepcja sfery publicznej Jürgena Habermasa, Spotkania Europejskie nr 3 (2010), s. 69-86.

H. M. Kepplinger, Mechanizmy skandalizacji w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2008.

T. Maślanka, Racjonalność i komunikacja. Filozoficzne podstawy teorii społecznej Jürgena Habermasa, Warszawa 2011.

E. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, PWN, Warszawa 1997.

W. Rivers, C. Mathews, Etyka środków przekazu, WAiF, Warszawa 1995.




Pełny opis:

Celem kursu jest prezentacja głównych problemów etycznych związanych z funkcjonowaniem mediów: wolności, odpowiedzialności, prawdy oraz z problemami, dylematami i kontrowersjami wokół etycznej oceny zjawisk ważnych dla współczesnej rzeczywistości kulturowej i jej medialnego obrazu. W czasie zajęć studenci w sposób pogłębiony poznają normy etyczne, procedury i dobre praktyki stosowane w dziennikarstwie i na rynku medialnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Bukowski
Prowadzący grup: Przemysław Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody realizacji zadań, procedury, dobre praktyki oraz normy etyczne stosowane w dziennikarstwie.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_W05
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Wiedza
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy, potrzeby i oczekiwania podmiotów uczestniczących w rynku medialnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_W14
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Student umie stosować podstawowe kryteria etyczne w konstruowaniu i ocenie przekazów medialnych oraz posiada umiejętność analizy podstawowych problemów etycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_U04
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów (m.in. etycznych) związanych z wykonywaniem zawodu dziennikarza w sposób samodzielny lub z pomocą ekspertów, jeżeli zajdzie taka potrzeba
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K03
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedzialnego i profesjonalnego działania oraz do refleksji etycznej (nad etyką dziennikarską oraz etyki zawodów pokrewnych) i dbałości o dorobek i tradycje dziennikarstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K05
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
1. Etyka studentów dziennikarstwa.

2. Etos dziennikarski a etyka.

3. Dziennikarstwo nieetyczne.

4. Prawda i cenzura w pracy dziennikarskiej.

5. Kreacja czy informacja.

6. "Dekalog" dziennikarza.

7. O ważności sumienia.

8. Karta etyczna mediów.

9. Rada etyki mediów.

10. Kolokwium zaliczeniowe.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład i dyskusja.




Oceny formujące:

Inne zaliczenie na ocenę:
Oceną formującą jest wynik kolokwium zaliczeniowego.

Dopuszczalne są dwie obecności nieusprawiedliwione.




Ocena końcowa:

Oceną końcową jest wynik egzaminu ustnego.

Z egzaminu ustnego student otrzymuje ocenę końcową, która stanowi średnią z ocen z udzielonych wówczas odpowiedzi:

51-60% = dostateczny,

61-70% = dostateczny plus,

71-80% = dobry,

81-90% = dobry plus,

91-100% = bardzo dobry.




Literatura:

Podstawowa:
P. Czarnecki, Etyka mediów, Warszawa, 2008.

I. Dobosz, Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008.

M. Iłowiecki, Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa 2012.

M. Laskowska, Kształcenie w zakresie etyki dziennikarskiej w kontekście mediów społecznościowych, Warszawa 2018.

M. Masłowska (red.), Etyka dziennikarstwa, Lublin 2012.

J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.

J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Warszawa 2015.

Z. Sareło, Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania się, Toruń 2002.


Uzupełniająca:
B. Golka, B. Michalski, Etyka dziennikarska, a kwestie informacji masowej, Warszawa 1989.

J. Habermas, Rynek. media i demokracja, „Europa” 23.06.2007, 26(168).

H. M. Kepplinger, Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków 2008.

W. Rivers, C. Mathews, Etyka środków przekazu, Warszawa 1995.




Pełny opis:

Celem kursu jest prezentacja głównych problemów etycznych związanych z funkcjonowaniem mediów: wolności, odpowiedzialności, prawdy oraz z problemami, dylematami i kontrowersjami wokół etycznej oceny zjawisk ważnych dla współczesnej rzeczywistości kulturowej i jej medialnego obrazu. W czasie zajęć studenci w sposób pogłębiony poznają normy etyczne, procedury i dobre praktyki stosowane w dziennikarstwie i na rynku medialnym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)