Etyka dziennikarska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | DKS-SL>ETDZIES1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka dziennikarska |
Jednostka: | Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa |
Grupy: |
I rok - Dziennikarstwo i kom. społ. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Celem kursu jest prezentacja głównych problemów etycznych związanych z funkcjonowaniem mediów: wolności, odpowiedzialności, prawdy oraz z problemami, dylematami i kontrowersjami wokół etycznej oceny zjawisk ważnych dla współczesnej rzeczywistości kulturowej i jej medialnego obrazu. W czasie zajęć studenci w sposób pogłębiony poznają normy etyczne, procedury i dobre praktyki stosowane w dziennikarstwie i na rynku medialnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KW
KW
KW
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Świętnicki | |
Prowadzący grup: | Jacek Świętnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium:
|
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Inne zaliczenie na ocenę: Dopuszczalne są dwie obecności nieusprawiedliwione. |
|
Ocena końcowa: | Oceną końcową jest wynik egzaminu ustnego. Z egzaminu ustnego Student otrzymuje ocenę końcową, która stanowi średnią z ocen z udzielonych wówczas odpowiedzi (51-60% = dostateczny, 61-70% = dostateczny plus, 71-80% = dobry, 81-90% = dobry plus, 91-100% = bardzo dobry). |
|
Literatura: | Podstawowa: P. Czarnecki, Etyka mediów, Warszawa, 2008. I. Dobosz, Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008. M. Laskowska, Kształcenie w zakresie etyki dziennikarskiej w kontekście mediów społecznościowych, Warszawa 2018. J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa 2007. J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Warszawa 2015. Z. Sareło, Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania się, Toruń 2002. P. Ciołkiewicz, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej według Jürgena Habermasa - koncepcja, krytyka, zastosowania, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1 (4), 175-189/2009. B. Golka, B. Michalski, Etyka dziennikarska, a kwestie informacji masowej, COM SNP, Warszawa 1989. J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, tłum. M. Kaniowski, t. 1: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, Warszawa 1999. J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, tłum. M. kaniowski, t. 2: Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego, Warszawa 2002. J. Habermas, Rynek. media i demokracja, tłum. E. Wrocławska, „Europa” 23.06.2007, 26(168) K. Jaskułowski, Koncepcja sfery publicznej Jürgena Habermasa, Spotkania Europejskie nr 3 (2010), s. 69-86. H. M. Kepplinger, Mechanizmy skandalizacji w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2008. T. Maślanka, Racjonalność i komunikacja. Filozoficzne podstawy teorii społecznej Jürgena Habermasa, Warszawa 2011. E. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, PWN, Warszawa 1997. W. Rivers, C. Mathews, Etyka środków przekazu, WAiF, Warszawa 1995. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest prezentacja głównych problemów etycznych związanych z funkcjonowaniem mediów: wolności, odpowiedzialności, prawdy oraz z problemami, dylematami i kontrowersjami wokół etycznej oceny zjawisk ważnych dla współczesnej rzeczywistości kulturowej i jej medialnego obrazu. W czasie zajęć studenci w sposób pogłębiony poznają normy etyczne, procedury i dobre praktyki stosowane w dziennikarstwie i na rynku medialnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KW
KW
KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Bukowski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Bukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: 2. Etos dziennikarski a etyka. 3. Dziennikarstwo nieetyczne. 4. Prawda i cenzura w pracy dziennikarskiej. 5. Kreacja czy informacja. 6. "Dekalog" dziennikarza. 7. O ważności sumienia. 8. Karta etyczna mediów. 9. Rada etyki mediów. 10. Kolokwium zaliczeniowe. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Inne zaliczenie na ocenę: Dopuszczalne są dwie obecności nieusprawiedliwione. |
|
Ocena końcowa: | Oceną końcową jest wynik egzaminu ustnego. Z egzaminu ustnego student otrzymuje ocenę końcową, która stanowi średnią z ocen z udzielonych wówczas odpowiedzi: 51-60% = dostateczny, 61-70% = dostateczny plus, 71-80% = dobry, 81-90% = dobry plus, 91-100% = bardzo dobry. |
|
Literatura: | Podstawowa: I. Dobosz, Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008. M. Iłowiecki, Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa 2012. M. Laskowska, Kształcenie w zakresie etyki dziennikarskiej w kontekście mediów społecznościowych, Warszawa 2018. M. Masłowska (red.), Etyka dziennikarstwa, Lublin 2012. J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa 2007. J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Warszawa 2015. Z. Sareło, Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania się, Toruń 2002. J. Habermas, Rynek. media i demokracja, „Europa” 23.06.2007, 26(168). H. M. Kepplinger, Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków 2008. W. Rivers, C. Mathews, Etyka środków przekazu, Warszawa 1995. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest prezentacja głównych problemów etycznych związanych z funkcjonowaniem mediów: wolności, odpowiedzialności, prawdy oraz z problemami, dylematami i kontrowersjami wokół etycznej oceny zjawisk ważnych dla współczesnej rzeczywistości kulturowej i jej medialnego obrazu. W czasie zajęć studenci w sposób pogłębiony poznają normy etyczne, procedury i dobre praktyki stosowane w dziennikarstwie i na rynku medialnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.