Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TIR-SL>KomMku
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja międzykulturowa
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Turystyka i Rekreacja
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Przedmiot omawia zagadnienie komunikacji międzykulturowej w interdyscyplinarnym kontekście refleksji antropologicznej, etnologicznej, historycznej, kulturoznawczej, wskazując w relacjach międzykulturowych na rolę dziedzictwa i tradycji oraz genezę problemów wynikających np. ze wzajemnych uprzedzeń bądź dysonansów percepcyjnych. Podkreśla także problematykę komunikacji międzykulturowej jako podstawy kreowania innowacyjnej oferty turystycznej w kontekście potrzeb i oczekiwań osób  z różnych kręgów kulturowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Prochwicz-Studnicka
Prowadzący grup: Bożena Prochwicz-Studnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe zależności i relacje zachodzące pomiędzy jednostkami i/lub zbiorowościami ludzkimi funkcjonujące w sferze turystyki i rekreacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
T1p_W06
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie na ocenę

Wiedza
Posiada wiedzę dotyczącą prawidłowego komunikowania się z ludźmi (także w języku obcym) oraz nawiązywania prawidłowych relacji społecznych, a także podejmowania decyzji zgodnych z zasadami etyki.
Powiązane efekty kierunkowe:
T1p_W18
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Potrafi inicjować i utrzymywać interakcje komunikacyjne, szczególnie w sytuacjach zawodowych związanych z turystyką.
Powiązane efekty kierunkowe:
T1p_U12
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Dostrzega etyczny wymiar działalności biznesowej w branży turystycznej i potrafi postępować etycznie i moralnie w praktyce zawodowej
Powiązane efekty kierunkowe:
T1p_U18
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Umie budować prawidłowe relacje społeczne z innymi uczestnikami procesów turystycznych, umie pełnić różne role w sytuacji współpracy, w szczególności w szeroko pojętej obsłudze ruchu turystycznego, przewodnictwa i pilotażu
Powiązane efekty kierunkowe:
T1p_U20
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Umie dostrzec mechanizmy funkcjonowania jednostek i grup społecznych; zdaje sobie sprawę z podmiotowej roli człowieka w różnych strukturach społecznych
Powiązane efekty kierunkowe:
T1p_U23
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego podejmowania swojej pracy i realizowania zadań przestrzegając norm etycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
T1p_K05
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Jest gotów do tolerancyjnego i otwartego na odmienne kultury i wartości postępowania przy zachowaniu własnych poglądów.
Powiązane efekty kierunkowe:
T1p_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie na ocenę



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Wprowadzenie terminologiczne, obszar badawczy komunikacji międzykulturowej.

Wybrane wymiary kultury (modele: E. Halla, G. Hofstedego, GLOBE, F. Trompenaarsa).

Case study 1: Komunikacja międzykulturowa w świecie arabskim (na przykładzie Egiptu).

Case study 2: Komunikacja międzykulturowa w Indiach.

Case study 3: Komunikacja międzykulturowa w Japonii.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Metody eksponujące – film

Metody podające – prezentacja multimedialna

Metody praktyczne – metoda przewodniego tekstu

Metody problemowe – klasyczna metoda problemowa




Oceny formujące:

Inne Zaliczenie na ocenę:
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest:

- zaliczenie testów cząstkowych z lektur/materiału przerabianego na ćwiczeniach (testy zaliczane od 60%)

- aktywność na zajęciach 

- frekwencja 




Ocena końcowa:

Na ocenę końcową składają się:

- wyniki z testów cząstkowych z lektur/materiału przerabianego na ćwiczeniach 

- aktywność na zajęciach 

- frekwencja (dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności na zajęciach, kolejna nieobecność to obniżenie całościowej punktacji o 5 %, kolejne nieobecności skutkują niezaliczeniem przedmiotu)




Literatura:

Podstawowa:
 Lektury obowiązujące na poszczególne zajęcia zostaną podane na pierwszym spotkaniu.

  1. Benedict R., Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej, Warszawa 1999.

  2. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych: podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa 2009 [wybrane rozdziały].

  3. Hall E.T., Bezgłośny język, Warszawa 1987.

  4. Hall E.T., Ukryty wymiar, Warszawa 2005.

  5. Hofsede G., Hofstede G.J., Minkov M., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2011.

  6. Kruczek Z. (red.), Kraje pozaeuropejskie. Zarys geografii turystycznej, Kraków 2011.

  7. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, Gdańsk 2007 [wybrane rozdziały].

  8. Nydell (Omar) M.K., Zrozumieć Arabów, Warszawa 2001.

  9. Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Kraków 2002.

  10. The World Fact Book, https://www.cia.gov/the-world-factbook/

 


Uzupełniająca:
  1. Dłużewska A., Społeczno-kulturowe dysfunkcje w krajach islamu, Warszawa 2009.

  2. Hamady S., Temperament and Character of the Arabs, New York 1960.

  3. Kaji Sahoko, Przewodnik ksenofoba. Japończycy, Warszawa 2016.

  4. Nisbett R. E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Sopot 2009.

  5. Patai R., The Arab Mind, New York 1983.

  6. Storti C., Speaking of India. Bridging the Communication Gap When Working with Indians, Boston – London 2007.





Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Prochwicz-Studnicka
Prowadzący grup: Bożena Prochwicz-Studnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)