Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PSY-WRO-SJ>Rewal |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
V rok - Psychologia stacjonarne - spec. Wspomaganie rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs zapoznaje studentów ze specyfiką pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obejmuje również problematykę współpracy w tym zakresie ze specjalistami z innych dziedzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jaglarz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: Regulacje prawne i organizacyjne w obszarze kształcenia i rewalidacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sylwetka ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych, zakres znaczeniowy i kryteria diagnozy. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) Charakterystyka ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia. Badanie i kształtowanie słuchu fonemowego. Integracja percepcyjno- motoryczna. Metoda MDS. Dyskalkulia. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – wsparcie edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania wzrokowego. Przykłady ćwiczeń rewalidacyjnych. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania słuchowego. Przykłady ćwiczeń rewalidacyjnych. Uczeń ze spektrum autyzmu. Charakterystyka problematyki, specyfika zaburzenia. Teoria umysłu – funkcjonowanie uczniów ze spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera. Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia. Konstruowanie dokumentacji - WOPFU. Przykłady zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia. Metody pracy rewalidacyjnej – przykłady. Zaburzenia przetwarzania słuchowego. Przykłady terapii. Badanie i kształtowanie słuchu fonemowego. Zajęcia rewalidacyjne w zakresie słuchu fonemowego. Metoda Dobrego Startu jako metoda przydatna w kształtowaniu integracji percepcyjno-motorycznej. Dojrzałość do uczenia się matematyki. Przykłady ćwiczeń dla uczniów z dyskalkulią. Wsparcie terapeutyczna dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Prezentacja multimedialna. Film dydaktyczny. Analiza dokumentów Pogadanka Prezentacja multimedialna Tutoring |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Aktywne uczestnictwo. Przygotowanie przykładowych ćwiczeń i rozwiązań terapeutycznych. |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa będzie składową dwóch ocen: egzaminu ustnego - 90% uczestnictwa w zajęciach - 10%. |
|
Literatura: | Podstawowa: Olechowska A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN Głodkowska J. (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej: Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska – Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Głodkowska J. (red.) (2010) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Dykcik W., (red.), (2006): Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Klaczak M., Majewicz P., (red.) (2006): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Wyczesany J., (2014) Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia. Pilecka W., Pilecki J., (1989). Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków: Wyd. Naukowe WSP. Pfiffener L.,J (2004). Wszystko o ADHD. Kraków: Wyd. Zysk i S-ka. Bobkowicz – Lewartowska L. (2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Borkowska A., Domańska Ł., (red.). (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Wyczesany J. (2004). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Majewski T. (1983). Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa: PWN Krakowiak Z., M. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP Krasowicz – Kupis G., (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Zakrzewska B., (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WsiP. Bogdanowicz M., (1996): Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. Centrum metodyczne pomocy psychologiczno – pedagogicznej.Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Jaklewicz H.: (1993). Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk : "Marabut”. Pisula E. (2021). Autyzm :przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Marzec D. Miękina J. (red.). (2017). Autyzm wyzwaniem XXI wieku. Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. . Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN, Kaczmarek, B.B. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: AAC. Bowen, Maggie (2012). Włączenie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne : poradnik. Warszawa : Fundacja SYNAPSIS. Myers, Jennifer (2016). Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera. Gdańsk : Harmonia Universalis. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.