Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PSY-WRO-SJ>Rewal
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: V rok - Psychologia stacjonarne - spec. Wspomaganie rozwoju
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs zapoznaje studentów ze specyfiką pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obejmuje również problematykę współpracy w tym zakresie ze specjalistami z innych dziedzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Jaglarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Jaglarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jaglarz
Prowadzący grup: Ewa Jaglarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student posiada wiedzę na temat pracy edukacyjno-rehabilitacyjnej z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Powiązane efekty kierunkowe: PS_W09

Metody weryfikacji: Egzamin

2. Znajomość podstawowych metod i technik przydatnych w procesie edukacji osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Powiązane efekty kierunkowe:PS_W11

Metody weryfikacji: Egzamin


UMIEJĘTNOŚCI

1. student potrafi zaplanować działania rewalidacyjne w stosunku do osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Powiązane efekty kierunkowe:PS_U07

Metody weryfikacji: Aktywność na zajęciach

2. Posiada umiejętność analizowania ludzkich zachowań, zainteresowań, predyspozycji w celu podjęcia właściwej aktywności.

Powiązane efekty kierunkowe:PS_U03

Metody weryfikacji: Aktywność na zajęciach, prezentacja


KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Jest świadomy etycznych aspektów pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej

Powiązane efekty kierunkowe:PS_K01

Metody weryfikacji: Aktywność na zajęciach


Treści kształcenia:

Organizacja pomocy psychologicznej – regulacje prawne w obszarze kształcenia i rewalidacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Sylwetka ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych, zakres znaczeniowy i kryteria diagnozy.

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych (WOPFU).

Charakterystyka ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Metody pracy rewalidacyjnej – przykłady.

Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania słuchowego. Problematyka zaburzenia przetwarzania słuchowego.

Badanie i kształtowanie słuchu fonemowego.

Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania wzrokowego. Przykłady ćwiczeń rewalidacyjnych

Integracja percepcyjno – motoryczna. Metoda MDS w systemie oddziaływania na dziecko.

Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – wsparcie edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne.

Uczeń ze spektrum autyzmu. Charakterystyka problematyki, specyfika zaburzeń (DSM-V, ICD-10, ICD-11)

Teoria umysłu – funkcjonowanie uczniów ze spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera.

Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera.

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.


Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny, prezentacja nagrań, dyskusja, pogadanka, analiza SWOT, metody aktywizujące.

Oceny formujące:

Aktywność na zajęciach.

Ocena końcowa:

Egzamin ustny (końcowa ocena kursu stanowić będzie rezultat osiągnięty na egzaminie ustnym z uwzględnieniem aktywności w trakcie zajęć).

Literatura:

Literatura podstawowa: Cybulska R., Dryjańska J.,Gotlin K., Kłoda M., Pomorska K., Pyzikiewicz A., (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. ORE

Głodkowska J., (1999) Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa WSiP.

Głodkowska J. (2011) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska – Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., (2018) Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków, Impuls.

Głodkowska J. (red.) (2010) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.

Dykcik W., (red.), (2006): Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Klaczak M., Majewicz P., (red.) (2006): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Wyczesany J., (2014) Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk, Harmonia

Olechowska A., (2016) Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa PWN


Literatura uzupełniająca: Pilecka W., Pilecki J., (1989): Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków Wyd. Naukowe WSP.

Nosko-Goszczycka, M. (2019) AC dla każdego. Wydawca Gdańsk : Harmonia Universalis


Bobkowicz – Lewartowska L. (2000) : Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wyczesany J. (2004): Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Majewski T. (1983): Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa PWN

Krakowiak Z., M. (2006): Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin. Wydawnictwo KUL.

Gruszczyk – Kolczyńska E. (1992): Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa WSiP

Krasowicz – Kupis G., (2009): Psychologia dysleksji. Warszawa. Wydawnictwo PWN.

Kaczmarek B., Wojciechowska A., (2015) Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Wydawnictwo Impuls.

B. Zakrzewska, (1996) : Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. WSiP, Warszawa.


M. Bogdanowicz, (1996): Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. Centrum metodyczne pomocy psychologiczno – pedagogicznej.Warszawa.


H. Jaklewicz: Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie.


E. Pisula: Autyzm :przyczyny, symptomy, terapia.


Autyzm wyzwaniem Xxi wieku /red/ Danuta Marzec, Jolanta Miękina.


Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.


Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN,


ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach



Skrócony opis:

Kurs zapoznaje studentów ze specyfiką pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obejmuje również problematykę współpracy w tym zakresie ze specjalistami z innych dziedzin.

Literatura:

Literatura podstawowa: Cybulska R., Dryjańska J.,Gotlin K., Kłoda M., Pomorska K., Pyzikiewicz A., (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. ORE

Głodkowska J., (1999) Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa WSiP.

Głodkowska J. (2011) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska – Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., (2018) Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków, Impuls.

Głodkowska J. (red.) (2010) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.

Dykcik W., (red.), (2006): Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Klaczak M., Majewicz P., (red.) (2006): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Wyczesany J., (2014) Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk, Harmonia

Olechowska A., (2016) Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa PWN

Literatura uzupełniająca: Pilecka W., Pilecki J., (1989): Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków Wyd. Naukowe WSP.

Nosko-Goszczycka, M. (2019) AC dla każdego. Wydawca Gdańsk : Harmonia Universalis

Bobkowicz – Lewartowska L. (2000) : Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wyczesany J. (2004): Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Majewski T. (1983): Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa PWN

Krakowiak Z., M. (2006): Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin. Wydawnictwo KUL.

Gruszczyk – Kolczyńska E. (1992): Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa WSiP

Krasowicz – Kupis G., (2009): Psychologia dysleksji. Warszawa. Wydawnictwo PWN.

Kaczmarek B., Wojciechowska A., (2015) Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Wydawnictwo Impuls.

B. Zakrzewska, (1996) : Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. WSiP, Warszawa.

M. Bogdanowicz, (1996): Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. Centrum metodyczne pomocy psychologiczno – pedagogicznej.Warszawa.

H. Jaklewicz: Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie.

E. Pisula: Autyzm :przyczyny, symptomy, terapia.

Autyzm wyzwaniem Xxi wieku /red/ Danuta Marzec, Jolanta Miękina.

Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN,

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jaglarz
Prowadzący grup: Ewa Jaglarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada wiedzę na temat pracy edukacyjno-rehabilitacyjnej z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W09
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium/a

Wiedza
Znajomość podstawowych metod i technik przydatnych w procesie edukacji osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium/a

Umiejętności
Student potrafi zaplanować działania rewalidacyjne w stosunku do osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U07
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Umiejętności
Posiada umiejętność analizowania ludzkich zachowań, zainteresowań, predyspozycji w celu podjęcia właściwej aktywności.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Inne:Prezentacja
Kolokwium/a

Kompetencje społeczne
Jest świadomy etycznych aspektów pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Wykład:
 

Regulacje prawne i organizacyjne w obszarze kształcenia i rewalidacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Sylwetka ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych, zakres znaczeniowy i kryteria diagnozy.

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU)

Charakterystyka ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia. 

Badanie i kształtowanie słuchu fonemowego.

Integracja percepcyjno- motoryczna. Metoda MDS.

Dyskalkulia. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. 

Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – wsparcie edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne.

Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania wzrokowego. Przykłady ćwiczeń rewalidacyjnych.

Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania słuchowego. Przykłady ćwiczeń rewalidacyjnych.

Uczeń ze spektrum autyzmu. Charakterystyka problematyki, specyfika zaburzenia. 

Teoria umysłu – funkcjonowanie uczniów ze spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera.

Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera.


Ćwiczenia:
 

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia. Konstruowanie dokumentacji - WOPFU.

Przykłady zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia. Metody pracy rewalidacyjnej – przykłady.

Zaburzenia przetwarzania słuchowego. Przykłady terapii.

Badanie i kształtowanie słuchu fonemowego. Zajęcia rewalidacyjne w zakresie słuchu fonemowego.

Metoda Dobrego Startu jako metoda przydatna w kształtowaniu integracji percepcyjno-motorycznej.

Dojrzałość do uczenia się matematyki. Przykłady ćwiczeń dla uczniów z dyskalkulią.

Wsparcie terapeutyczna dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera.




Metody dydaktyczne:

Wykład:
Wykład informacyjny, konwersatoryjny.

Prezentacja multimedialna.

Film dydaktyczny.

Analiza dokumentów


Ćwiczenia:
Metody praktycznego działania.

Pogadanka

Prezentacja multimedialna

Tutoring




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin ustny


Inne Prezentacja:
Przygotowanie związłej, krótkiej prezentacji


Inne Aktywność na zajęciach:
Obecność na zajęciach. 

Aktywne uczestnictwo.

Przygotowanie przykładowych ćwiczeń i rozwiązań terapeutycznych.


Kolokwium/a :
Brak




Ocena końcowa:

Ocena końcowa będzie składową dwóch ocen:

egzaminu ustnego - 90%

uczestnictwa w zajęciach - 10%.




Literatura:

Podstawowa:
Głodkowska J., (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

Olechowska A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN

Głodkowska J. (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej:

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska – Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls.

Głodkowska J. (red.) (2010)  Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Dykcik W., (red.), (2006): Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Klaczak M., Majewicz P., (red.) (2006): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Wyczesany J., (2014) Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia.

Pilecka W., Pilecki J., (1989). Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków: Wyd. Naukowe WSP.

Pfiffener L.,J (2004). Wszystko o ADHD. Kraków: Wyd. Zysk i S-ka.

Bobkowicz – Lewartowska L. (2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Borkowska A., Domańska Ł., (red.). (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Wyczesany J. (2004). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Majewski T. (1983). Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa: PWN

Krakowiak Z., M. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Gruszczyk – Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP

Krasowicz – Kupis G., (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Zakrzewska B., (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WsiP.

Bogdanowicz M., (1996): Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. Centrum metodyczne pomocy psychologiczno – pedagogicznej.Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Jaklewicz H.: (1993). Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk : "Marabut”.

Pisula E. (2021).  Autyzm :przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Marzec D. Miękina J. (red.). (2017). Autyzm wyzwaniem XXI wieku. Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza

Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. . Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN, Kaczmarek, B.B. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: AAC.

Bowen, Maggie (2012). Włączenie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne : poradnik. Warszawa : Fundacja SYNAPSIS.

Myers, Jennifer (2016). Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera. Gdańsk : Harmonia Universalis.


Uzupełniająca:
Brak danych



Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)