Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PSY-WRO-SJ>Rewal |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
V rok - Psychologia stacjonarne - spec. Wspomaganie rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-22 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jaglarz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | WIEDZA Student posiada wiedzę na temat pracy edukacyjno-rehabilitacyjnej z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Powiązane efekty kierunkowe: PS_W09 Metody weryfikacji: Egzamin 2. Znajomość podstawowych metod i technik przydatnych w procesie edukacji osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych Powiązane efekty kierunkowe:PS_W11 Metody weryfikacji: Egzamin UMIEJĘTNOŚCI 1. student potrafi zaplanować działania rewalidacyjne w stosunku do osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Powiązane efekty kierunkowe:PS_U07 Metody weryfikacji: Aktywność na zajęciach 2. Posiada umiejętność analizowania ludzkich zachowań, zainteresowań, predyspozycji w celu podjęcia właściwej aktywności. Powiązane efekty kierunkowe:PS_U03 Metody weryfikacji: Aktywność na zajęciach, prezentacja KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Jest świadomy etycznych aspektów pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej Powiązane efekty kierunkowe:PS_K01 Metody weryfikacji: Aktywność na zajęciach |
|
Treści kształcenia: | Organizacja pomocy psychologicznej – regulacje prawne w obszarze kształcenia i rewalidacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Sylwetka ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych, zakres znaczeniowy i kryteria diagnozy. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych (WOPFU). Charakterystyka ucznia z trudnościami w nauce szkolnej – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Metody pracy rewalidacyjnej – przykłady. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania słuchowego. Problematyka zaburzenia przetwarzania słuchowego. Badanie i kształtowanie słuchu fonemowego. Charakterystyka ucznia z deficytami sensorycznymi – zaburzenia postrzegania wzrokowego. Przykłady ćwiczeń rewalidacyjnych Integracja percepcyjno – motoryczna. Metoda MDS w systemie oddziaływania na dziecko. Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – wsparcie edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne. Uczeń ze spektrum autyzmu. Charakterystyka problematyki, specyfika zaburzeń (DSM-V, ICD-10, ICD-11) Teoria umysłu – funkcjonowanie uczniów ze spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera. Terapia uczniów ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny, prezentacja nagrań, dyskusja, pogadanka, analiza SWOT, metody aktywizujące. |
|
Oceny formujące: | Aktywność na zajęciach. |
|
Ocena końcowa: | Egzamin ustny (końcowa ocena kursu stanowić będzie rezultat osiągnięty na egzaminie ustnym z uwzględnieniem aktywności w trakcie zajęć). |
|
Literatura: | Literatura podstawowa: Cybulska R., Dryjańska J.,Gotlin K., Kłoda M., Pomorska K., Pyzikiewicz A., (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. ORE Głodkowska J., (1999) Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa WSiP. Głodkowska J. (2011) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska – Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., (2018) Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków, Impuls. Głodkowska J. (red.) (2010) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. Dykcik W., (red.), (2006): Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM. Klaczak M., Majewicz P., (red.) (2006): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Wyczesany J., (2014) Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk, Harmonia Olechowska A., (2016) Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa PWN Literatura uzupełniająca: Pilecka W., Pilecki J., (1989): Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków Wyd. Naukowe WSP. Nosko-Goszczycka, M. (2019) AC dla każdego. Wydawca Gdańsk : Harmonia Universalis Bobkowicz – Lewartowska L. (2000) : Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Wyczesany J. (2004): Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Majewski T. (1983): Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa PWN Krakowiak Z., M. (2006): Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin. Wydawnictwo KUL. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1992): Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa WSiP Krasowicz – Kupis G., (2009): Psychologia dysleksji. Warszawa. Wydawnictwo PWN. Kaczmarek B., Wojciechowska A., (2015) Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Wydawnictwo Impuls. B. Zakrzewska, (1996) : Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. WSiP, Warszawa. M. Bogdanowicz, (1996): Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. Centrum metodyczne pomocy psychologiczno – pedagogicznej.Warszawa. H. Jaklewicz: Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie. E. Pisula: Autyzm :przyczyny, symptomy, terapia. Autyzm wyzwaniem Xxi wieku /red/ Danuta Marzec, Jolanta Miękina. Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
|
Skrócony opis: |
Kurs zapoznaje studentów ze specyfiką pracy rehabilitacyjnej i rewalidacyjnej z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obejmuje również problematykę współpracy w tym zakresie ze specjalistami z innych dziedzin. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cybulska R., Dryjańska J.,Gotlin K., Kłoda M., Pomorska K., Pyzikiewicz A., (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. ORE Głodkowska J., (1999) Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa WSiP. Głodkowska J. (2011) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska – Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., (2018) Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków, Impuls. Głodkowska J. (red.) (2010) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. Dykcik W., (red.), (2006): Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM. Klaczak M., Majewicz P., (red.) (2006): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Wyczesany J., (2014) Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk, Harmonia Olechowska A., (2016) Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa PWN Literatura uzupełniająca: Pilecka W., Pilecki J., (1989): Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków Wyd. Naukowe WSP. Nosko-Goszczycka, M. (2019) AC dla każdego. Wydawca Gdańsk : Harmonia Universalis Bobkowicz – Lewartowska L. (2000) : Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Wyczesany J. (2004): Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Majewski T. (1983): Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa PWN Krakowiak Z., M. (2006): Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin. Wydawnictwo KUL. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1992): Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa WSiP Krasowicz – Kupis G., (2009): Psychologia dysleksji. Warszawa. Wydawnictwo PWN. Kaczmarek B., Wojciechowska A., (2015) Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Wydawnictwo Impuls. B. Zakrzewska, (1996) : Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. WSiP, Warszawa. M. Bogdanowicz, (1996): Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. Centrum metodyczne pomocy psychologiczno – pedagogicznej.Warszawa. H. Jaklewicz: Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie. E. Pisula: Autyzm :przyczyny, symptomy, terapia. Autyzm wyzwaniem Xxi wieku /red/ Danuta Marzec, Jolanta Miękina. Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.