Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PSY-PKL-SJ>Rehspo
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: V rok - Psychologia stacjonarne - spec. Psychologia kliniczna
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Niepełnosprawność interpretować można zarówno w perspektywie społecznej jak i indywidualnej, a przyjęte podstawy teoretyczne otwierają pole dyskusji nad pojęciem niepełnosprawności. Kurs daje szeroką wiedzę z zakresu możliwości, barier i ograniczeń funkcjonowania społecznego i zawodowego osób  z niepełnosprawnością.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Jaglarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Jaglarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Jaglarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jaglarz
Prowadzący grup: Ewa Jaglarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Posiada wiedzę o strukturze wsparcia społecznego i rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością w instytucjach społecznych w wymiarze ekonomicznym, prawnym i edukacyjnym oraz zna podmioty odpowiedzialne za sytuację społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W07
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a

Wiedza
Posiada wiedzę z zakresu holistycznego postrzegania niepełnosprawności w wymiarach : biologicznym i indywidualnym z uwzględnieniem czynników kontekstowych - społecznym i środowiskowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01, PS_W07
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a

Umiejętności
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej w samodzielnym rozstrzyganiu dylematów osób z niepełnosprawnością.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U05
Metody weryfikacji:
Inne:Prezentacja multimedialna
Inne:Referat

Umiejętności
Posiada umiejętność analizowania sytuacji indywidualnej i społecznej osoby z niepełnosprawnością uwzględniając kontekst instytucjonalny.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Inne:Prezentacja multimedialna
Inne:Referat

Kompetencje społeczne
Jest przygotowany do funkcjonowania w ramach instytucji pomocowych, o charakterze non profit przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnością.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Posiada akceptowaną społecznie postawę umożliwiającą współpracę z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K02
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Sprawność i niepełnosprawność – pojęcie normy i odchylenia

Teoretyczne modele pojęcia niepełnosprawności.

Pojęcie potrzeby i problemy z ich zaspokojeniem u osób z niepełnosprawnością.

Postawy wobec osób z niepełnosprawnością.

Wprowadzenie w tematykę teorii rehabilitacji - właściwości nowoczesnego systemu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, cele, etapy, zasady.

Prawo do pracy osób z niepełnosprawnością i sposób jego respektowania.

Prawne i instytucjonalne uwarunkowania rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością.

Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością wzroku.

Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością sprzężoną -  głuchoniewidomych.

Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób głuchych i niedosłyszących.

Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością narządu ruchu.

Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością psychiczną.

Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z innymi rodzajami niepełnosprawności.

Instrumenty rynku pracy – trzeci sektor jako alternatywa dla osób z niepełnosprawnością.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Miniwykład informacyjny, miniwykład konwersatoryjny, dyskusja związana z wykładem,  pokaz, prezentacja multimedialna, film dydaktyczny.




Oceny formujące:

Inne Prezentacja multimedialna:
Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat wybranego rodzaju niepełnosprawności.


Inne Referat:
Brak


Inne Aktywność na zajęciach:
Dwa kolokwia z zakresu teoretycznych podstaw rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością, opracowanie wybranego rodzaju niepełnosprawności w kontekście rehabilitacji społecznej i zawodowej.


Kolokwium/a :
Dwa kolokwia




Ocena końcowa:

Końcowa ocena kursu stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z ćwiczeń  z uwzględnieniem aktywności w trakcie zajęć.




Literatura:

Podstawowa:
Barnes C., Mercel G.  (2008) Niepełnosprawność. Wydawnictwo Sic!, Warszawa

Krause A. (2005). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Speck O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk

 Kirenko J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Lublin: wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno – Przyrodniczej w Lublinie.

 Kowalik S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: Śląsk.

 Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: WAiP.

Majewski T. (1995). Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych. Warszawa: Centrum Badawczo – Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Troszczyńska – Nakonieczna W. (red.) (2010). Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica: Seria Wydawnicza Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z 27 sierpnia 1997 r., Dz.U., nr 123, póz. 776.

Sikorska J. (2002). Niepełnosprawność a rynek. [w:] J. Sikorska (red.),  Społeczne problemy osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo IFSiS, Warszawa

Waszczak S. (2002). Psychospołeczne bariery w integracji osób niepełnosprawnych. [w:] L. Frąckiewicz (red.), Postawy wobec niepełnosprawności. Wydawnictwo Uczelniane AE im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice

Majewski T. (2006). Zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych. Dział Wydawniczy KIGR, Warszawa


Uzupełniająca:
 

Frąckiewicz L. — Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, Warszawa, 2008, IPiSS Strona 4/5 Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Pichalski R. — Podstawy rehabilitacji zdrowotnej, zawodowej i społecznej, Warszawa, 2002, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

 Parlicki M. — Regulacje prawne III RP dotyczące zasad tworzenia, działania i finansowania działalności warsztatów terapii zajęciowej, Kraków, 2002, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, MCCLX, Prace Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej„ zeszyt 5, Zarządzanie w kulturze, tom 3, s. 135-148. Literatura uzupełniająca:

Parlicki M. — Ocena aktywności organizacji pozarządowych branży pomoc społeczna i usługi socjalne w zakresie prowadzenia jednostek pomocy społecznej w Krakowie. (w:) Kieżun W., Letkiewicz A., Wolejszo J. (Red.), Funkcjonowanie organizacji publicznych w dynamicznym otoczeniu, T. 1, s. 95-110., Szczytno, 2011, Wydział Wydawnictw Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie

Red B.Gąciarz i S.Rudnicki, Polscy niepełnosprawni od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Kraków 2014

Poliwczak Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych na rynku pracy. IPiSS Warszawa 2007.

G. Magnuszewska-Otulak Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa 2009 5

Kukla, W. Duda, M. Czerw-Bajer Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego. Warszawa 2011

E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red) Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa 2012

M. Struck-Peregończyk Młode osoby niepełnosprawne na rynku pracy. WarszawaRzeszów 2015

Karta Praw Osób Niepełnosprawnych z dnia 1 sierpnia 1997 r. Dz.U. M.P. z 13.08.1997 r. Nr 50 poz. 475 [2]

 Ustawa/rozporządzenie w przedmiocie Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób nie

Giermanowska E. (red.): Młodzi niepełnosprawni - aktywizacja zawodowa i nietypowe formy zatrudniania. Warszawa. Instytut Spraw Publicznych, 2007

Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007

Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999

Poliwczak I.: Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Warszawa. KIGR, 2007

Wojtasiak E., Wolan-Nowakowska M. (red.): Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa. Wyd. APS, 2

Kirenko J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Lublin: wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno – Przyrodniczej w Lublinie.

Kowalik S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: Śląsk.

Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: WAiP.

Majewski T. (1995). Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych. Warszawa: Centrum Badawczo – Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Troszczyńska – Nakonieczna W. (red.) (2010). Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica: Seria Wydawnicza Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z 27 sierpnia 1997 r., Dz.U., nr 123, póz. 776.

Literatura uzupełniająca:

Bartnikowska U., Żyta A. (2007). Żyjąc z niepełnosprawnością. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Błeszyńska K. (1997). Społeczna percepcja osób niepełnosprawnych. „Psychologia Wychowawcza”, nr 5.

Brzezińska A., Kaczan R., Piotrowski K., Rycielski P. (2008), Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: kapitał osobisty i społeczny. [w:]"Nauka" nr 2.

Dobrzańska-Socha A.B. (2013). Sytuacja utraty zdrowia : problemy psychologiczne osób z kalectwem nabytym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dryżałowska G., Żuraw H. (red.) (2004). Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK

Dykcik W. (2001)(red.). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Kirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Krawczyk-Pasławska E. (2010). Niepełnosprawność : bariery i szanse. Fundacja Bariera.

Kukla D., Bednarczyk Ł. (2010). Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty. Warszawa: Difin.

Ochonczenko H., Czerwińska M., Garbat M. (2011). Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Orłowska B. A. (2011)(red). Przełamywanie barier psychologicznych, społecznych i emocjonalnych w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.

Ossowski R. (2004). Jakość życia – efektywne pełnienie ról rodzinnych i zawodowych jako wskaźnik udanej rehabilitacji. [w:] M. Kościelska, A. Bassam Człowiek niepełnosprawny. Rodzina i praca. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, s. 21 – 35.

Otrębski W. (2007) Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: Wyd. KUL.
Otrębski W. (2008). Sytuacja psychologiczna osób z niepełnosprawnością na rynku pracy. Lublin: Instytut Rynku Pracy.

Śledzianowski J. (2012). Niepełnosprawni i "pełnosprawni". Wydawnictwo Jedność,

Zasepa E. (1998). Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, t.9.

Zasepa E. (2010). Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich - w teorii i w badaniach. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Żółkowska T. (2011) (red.) Społeczno-pedagogiczne konteksty niepełnosprawności. Volumina.pl Daniel Krzanowski.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)