Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PSY-PKL-SJ>Rehspo |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
V rok - Psychologia stacjonarne - spec. Psychologia kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Niepełnosprawność interpretować można zarówno w perspektywie społecznej jak i indywidualnej, a przyjęte podstawy teoretyczne otwierają pole dyskusji nad pojęciem niepełnosprawności. Kurs daje szeroką wiedzę z zakresu możliwości, barier i ograniczeń funkcjonowania społecznego i zawodowego osób z niepełnosprawnością. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KW
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT KW
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KW
KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jaglarz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Teoretyczne modele pojęcia niepełnosprawności. Pojęcie potrzeby i problemy z ich zaspokojeniem u osób z niepełnosprawnością. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością. Wprowadzenie w tematykę teorii rehabilitacji - właściwości nowoczesnego systemu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, cele, etapy, zasady. Prawo do pracy osób z niepełnosprawnością i sposób jego respektowania. Prawne i instytucjonalne uwarunkowania rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością. Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością wzroku. Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych. Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób głuchych i niedosłyszących. Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością narządu ruchu. Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością psychiczną. Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rehabilitacja społeczno – zawodowa osób z innymi rodzajami niepełnosprawności. Instrumenty rynku pracy – trzeci sektor jako alternatywa dla osób z niepełnosprawnością. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Inne Prezentacja multimedialna: |
|
Ocena końcowa: | Końcowa ocena kursu stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z ćwiczeń z uwzględnieniem aktywności w trakcie zajęć. |
|
Literatura: | Podstawowa: Krause A. (2005). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Speck O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk Kirenko J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Lublin: wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno – Przyrodniczej w Lublinie. Kowalik S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: Śląsk. Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: WAiP. Majewski T. (1995). Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych. Warszawa: Centrum Badawczo – Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Troszczyńska – Nakonieczna W. (red.) (2010). Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica: Seria Wydawnicza Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z 27 sierpnia 1997 r., Dz.U., nr 123, póz. 776. Sikorska J. (2002). Niepełnosprawność a rynek. [w:] J. Sikorska (red.), Społeczne problemy osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo IFSiS, Warszawa Waszczak S. (2002). Psychospołeczne bariery w integracji osób niepełnosprawnych. [w:] L. Frąckiewicz (red.), Postawy wobec niepełnosprawności. Wydawnictwo Uczelniane AE im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice Majewski T. (2006). Zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych. Dział Wydawniczy KIGR, Warszawa Frąckiewicz L. — Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, Warszawa, 2008, IPiSS Strona 4/5 Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Pichalski R. — Podstawy rehabilitacji zdrowotnej, zawodowej i społecznej, Warszawa, 2002, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Parlicki M. — Regulacje prawne III RP dotyczące zasad tworzenia, działania i finansowania działalności warsztatów terapii zajęciowej, Kraków, 2002, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, MCCLX, Prace Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej„ zeszyt 5, Zarządzanie w kulturze, tom 3, s. 135-148. Literatura uzupełniająca: Parlicki M. — Ocena aktywności organizacji pozarządowych branży pomoc społeczna i usługi socjalne w zakresie prowadzenia jednostek pomocy społecznej w Krakowie. (w:) Kieżun W., Letkiewicz A., Wolejszo J. (Red.), Funkcjonowanie organizacji publicznych w dynamicznym otoczeniu, T. 1, s. 95-110., Szczytno, 2011, Wydział Wydawnictw Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie Red B.Gąciarz i S.Rudnicki, Polscy niepełnosprawni od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Kraków 2014 Poliwczak Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych na rynku pracy. IPiSS Warszawa 2007. G. Magnuszewska-Otulak Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa 2009 5 Kukla, W. Duda, M. Czerw-Bajer Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego. Warszawa 2011 E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red) Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa 2012 M. Struck-Peregończyk Młode osoby niepełnosprawne na rynku pracy. WarszawaRzeszów 2015 Karta Praw Osób Niepełnosprawnych z dnia 1 sierpnia 1997 r. Dz.U. M.P. z 13.08.1997 r. Nr 50 poz. 475 [2] Ustawa/rozporządzenie w przedmiocie Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób nie Giermanowska E. (red.): Młodzi niepełnosprawni - aktywizacja zawodowa i nietypowe formy zatrudniania. Warszawa. Instytut Spraw Publicznych, 2007 Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz. Wyd. Uczelniane, 1999 Poliwczak I.: Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Warszawa. KIGR, 2007 Wojtasiak E., Wolan-Nowakowska M. (red.): Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa. Wyd. APS, 2 Kirenko J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Lublin: wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno – Przyrodniczej w Lublinie. Kowalik S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: Śląsk. Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: WAiP. Majewski T. (1995). Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych. Warszawa: Centrum Badawczo – Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Troszczyńska – Nakonieczna W. (red.) (2010). Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki. Legnica: Seria Wydawnicza Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z 27 sierpnia 1997 r., Dz.U., nr 123, póz. 776. Literatura uzupełniająca: Bartnikowska U., Żyta A. (2007). Żyjąc z niepełnosprawnością. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Błeszyńska K. (1997). Społeczna percepcja osób niepełnosprawnych. „Psychologia Wychowawcza”, nr 5. Brzezińska A., Kaczan R., Piotrowski K., Rycielski P. (2008), Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: kapitał osobisty i społeczny. [w:]"Nauka" nr 2. Dobrzańska-Socha A.B. (2013). Sytuacja utraty zdrowia : problemy psychologiczne osób z kalectwem nabytym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dryżałowska G., Żuraw H. (red.) (2004). Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK Dykcik W. (2001)(red.). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Kirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Krawczyk-Pasławska E. (2010). Niepełnosprawność : bariery i szanse. Fundacja Bariera. Kukla D., Bednarczyk Ł. (2010). Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty. Warszawa: Difin. Ochonczenko H., Czerwińska M., Garbat M. (2011). Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Orłowska B. A. (2011)(red). Przełamywanie barier psychologicznych, społecznych i emocjonalnych w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. Ossowski R. (2004). Jakość życia – efektywne pełnienie ról rodzinnych i zawodowych jako wskaźnik udanej rehabilitacji. [w:] M. Kościelska, A. Bassam Człowiek niepełnosprawny. Rodzina i praca. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, s. 21 – 35. Otrębski W. (2007) Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: Wyd. KUL. Śledzianowski J. (2012). Niepełnosprawni i "pełnosprawni". Wydawnictwo Jedność, Zasepa E. (1998). Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, t.9. Zasepa E. (2010). Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich - w teorii i w badaniach. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Żółkowska T. (2011) (red.) Społeczno-pedagogiczne konteksty niepełnosprawności. Volumina.pl Daniel Krzanowski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.