Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PSY-PDZN>PodDyd
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - przedmioty opcjonalne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sylwia Przewoźnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sylwia Przewoźnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-23 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Przewoźnik
Prowadzący grup: Sylwia Przewoźnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się(dla przedmiotu) Symbol kierunkowego efektu uczenia się: Sposób weryfikacjii oceny efektów uczenia się


WIEDZA

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu

Powiązane efekty kierunkowe:PS_W01

egzamin

Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii

Powiązane efekty kierunkowe:PS_W11

egzamin


UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Powiązane efekty kierunkowe:PS_U03

egzamin

Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym.

Powiązane efekty kierunkowe:PS_U04

egzamin


KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć.

Powiązane efekty kierunkowe:PS_K06

Aktywność na zajęciach

Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania

Powiązane efekty kierunkowe:PS_K01

Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Zajęcia organizacyjne - zapoznanie z treściami programowymi, literaturą przedmiotu, zasadami prowadzenia zajęć i warunkami uzyskania zaliczenia

Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej


Najważniejsze nurty myślenia o edukacji i szkole – przegląd


Procesy dydaktyczne (kształcenie i samokształcenie)


Elementy prawa oświatowego

Dydaktyka jako nauka, metody badań dydaktycznych


Dynamika zmian w refleksji nad dydaktyką - tradycyjne i nowe kategorie dydaktyczne . Refleksja dydaktyczna wobec przyszłości

Cele kształcenia, a cele uczenia się, taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia


Środki dydaktyczne


Teorie doboru treści kształcenia


Ukryty program kształcenia


Zasady dydaktyczne


Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi


Niepowodzenia dydaktyczne - przyczyny i środki zaradcze

Rola nauczyciela we współczesnym świecie


Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład problemowy, praca z książką, analiza tekstu z dyskusją, prezentacje multimedialne, dyskusja, pogadanka

Oceny formujące:

Przygotowanie eksperymentu pedagogicznego

Ocena końcowa:

Średnia ocen: egzamin ustny + opracowanie eksperymentu pedagogicznego

Literatura:

PODSTAWOWA:


Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25lipca 2019 r w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (DZ. U. poz. 1450); Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa 2005; W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2003; Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2019; B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007; F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Wyd. Impuls, Kraków 2007; D. Bernacka, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001; Z. Kwieciński, Dynamika funkcjonowania szkoły, Toruń 1995


UZUPEŁNIAJĄCA:


R. I. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994; D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wyd. Edukacyjne, Kraków 2004; A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989; E. Perrott, Efektywne nauczanie, Warszawa 1995


Skrócony opis:

Kurs stanowi część modułu „Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela-psychologa” zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25lipca 2019 r w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (DZ.U. poz.1450). Celem kursu jest wprowadzenie jego uczestników w obszar wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji procesu kształcenia, jego uwarunkowań transdyscyplinarnych; kształtowanie kompleksowego, holistycznego, refleksyjnego podejścia w analizie, interpretacji sytuacji dydaktyczno-wychowawczych; rozwijania krytycznego, samodzielnego myślenia przekładającego się na projektowanie zadań dydaktycznych indywidualnie i w zespole.

Literatura:

Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25lipca 2019 r w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (DZ. U. poz. 1450); Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa 2005; W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2003; Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2019; B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007; F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Wyd. Impuls, Kraków 2007; D. Bernacka, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001; Z. Kwieciński, Dynamika funkcjonowania szkoły, Toruń 1995

R. I. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994; D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wyd. Edukacyjne, Kraków 2004; A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989; E. Perrott, Efektywne nauczanie, Warszawa 1995

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Przewoźnik
Prowadzący grup: Sylwia Przewoźnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:


Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:


Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:


Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:




Treści kształcenia:

Wykład:
Zajęcia organizacyjne - zapoznanie z treściami programowymi, literaturą przedmiotu, zasadami prowadzenia zajęć i warunkami uzyskania zaliczenia

Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej

Najważniejsze nurty myślenia o edukacji i szkole – przegląd

Procesy dydaktyczne (kształcenie i samokształcenie)

Elementy prawa oświatowego

Dydaktyka jako nauka, metody badań dydaktycznych

Dynamika zmian w refleksji  nad dydaktyką - tradycyjne i nowe kategorie dydaktyczne . Refleksja dydaktyczna wobec przyszłości

Cele kształcenia, a cele uczenia się, taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia

Środki dydaktyczne

Teorie doboru treści kształcenia

Ukryty program kształcenia

Zasady dydaktyczne

Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Niepowodzenia dydaktyczne - przyczyny i środki zaradcze

Rola nauczyciela we współczesnym świecie




Metody dydaktyczne:

Wykład:
wykład informacyjny, wykład problemowy, praca z książką, analiza tekstu z dyskusją, prezentacje multimedialne, dyskusja, pogadanka.




Oceny formujące:

Egzamin :
Średnia ocen: egzamin ustny + opracowanie  eksperymentu pedagogicznego




Ocena końcowa:

Średnia ocen: egzamin ustny + opracowanie  eksperymentu pedagogicznego




Literatura:

Podstawowa:
Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (DZ. U. poz. 1450);

Cz.  Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa 2005; 

W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2003; 

Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2019;

B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007;

F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Wyd. Impuls, Kraków 2007;

D. Bernacka, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001; 

Z. Kwieciński, Dynamika funkcjonowania szkoły, Toruń 1995.


Uzupełniająca:
R. I. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994;

D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004; 

A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989;

E. Perrott, Efektywne nauczanie, Warszawa 1995.




Pełny opis:

Kurs stanowi część modułu „Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela-psychologa” zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25lipca 2019 r w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (DZ.U. poz.1450). Celem kursu jest wprowadzenie jego uczestników  w obszar wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji procesu kształcenia, jego uwarunkowań transdyscyplinarnych; kształtowanie  kompleksowego, holistycznego, refleksyjnego  podejścia  w analizie, interpretacji  sytuacji dydaktyczno-wychowawczych; rozwijania krytycznego, samodzielnego myślenia przekładającego się na projektowanie zadań dydaktycznych indywidualnie i w zespole.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)