Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PSY-PDZN>PodDyd |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - przedmioty opcjonalne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Przewoźnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Przewoźnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
SO W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Przewoźnik | |
Prowadzący grup: | Sylwia Przewoźnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Efekty uczenia się(dla przedmiotu) Symbol kierunkowego efektu uczenia się: Sposób weryfikacjii oceny efektów uczenia się WIEDZA Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu Powiązane efekty kierunkowe:PS_W01 egzamin Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii Powiązane efekty kierunkowe:PS_W11 egzamin UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Powiązane efekty kierunkowe:PS_U03 egzamin Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym. Powiązane efekty kierunkowe:PS_U04 egzamin KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć. Powiązane efekty kierunkowe:PS_K06 Aktywność na zajęciach Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania Powiązane efekty kierunkowe:PS_K01 Aktywność na zajęciach |
|
Treści kształcenia: | Zajęcia organizacyjne - zapoznanie z treściami programowymi, literaturą przedmiotu, zasadami prowadzenia zajęć i warunkami uzyskania zaliczenia Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej Najważniejsze nurty myślenia o edukacji i szkole – przegląd Procesy dydaktyczne (kształcenie i samokształcenie) Elementy prawa oświatowego Dydaktyka jako nauka, metody badań dydaktycznych Dynamika zmian w refleksji nad dydaktyką - tradycyjne i nowe kategorie dydaktyczne . Refleksja dydaktyczna wobec przyszłości Cele kształcenia, a cele uczenia się, taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia Środki dydaktyczne Teorie doboru treści kształcenia Ukryty program kształcenia Zasady dydaktyczne Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Niepowodzenia dydaktyczne - przyczyny i środki zaradcze Rola nauczyciela we współczesnym świecie |
|
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny, wykład problemowy, praca z książką, analiza tekstu z dyskusją, prezentacje multimedialne, dyskusja, pogadanka |
|
Oceny formujące: | Przygotowanie eksperymentu pedagogicznego |
|
Ocena końcowa: | Średnia ocen: egzamin ustny + opracowanie eksperymentu pedagogicznego |
|
Literatura: | PODSTAWOWA: Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25lipca 2019 r w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (DZ. U. poz. 1450); Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa 2005; W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2003; Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2019; B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007; F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Wyd. Impuls, Kraków 2007; D. Bernacka, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001; Z. Kwieciński, Dynamika funkcjonowania szkoły, Toruń 1995 UZUPEŁNIAJĄCA: R. I. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994; D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wyd. Edukacyjne, Kraków 2004; A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989; E. Perrott, Efektywne nauczanie, Warszawa 1995 |
|
Skrócony opis: |
Kurs stanowi część modułu „Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela-psychologa” zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25lipca 2019 r w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (DZ.U. poz.1450). Celem kursu jest wprowadzenie jego uczestników w obszar wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji procesu kształcenia, jego uwarunkowań transdyscyplinarnych; kształtowanie kompleksowego, holistycznego, refleksyjnego podejścia w analizie, interpretacji sytuacji dydaktyczno-wychowawczych; rozwijania krytycznego, samodzielnego myślenia przekładającego się na projektowanie zadań dydaktycznych indywidualnie i w zespole. |
|
Literatura: |
Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25lipca 2019 r w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (DZ. U. poz. 1450); Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa 2005; W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2003; Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2019; B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007; F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Wyd. Impuls, Kraków 2007; D. Bernacka, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001; Z. Kwieciński, Dynamika funkcjonowania szkoły, Toruń 1995 R. I. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994; D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wyd. Edukacyjne, Kraków 2004; A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989; E. Perrott, Efektywne nauczanie, Warszawa 1995 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT SO W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Przewoźnik | |
Prowadzący grup: | Sylwia Przewoźnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej Najważniejsze nurty myślenia o edukacji i szkole – przegląd Procesy dydaktyczne (kształcenie i samokształcenie) Elementy prawa oświatowego Dydaktyka jako nauka, metody badań dydaktycznych Dynamika zmian w refleksji nad dydaktyką - tradycyjne i nowe kategorie dydaktyczne . Refleksja dydaktyczna wobec przyszłości Cele kształcenia, a cele uczenia się, taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia Środki dydaktyczne Teorie doboru treści kształcenia Ukryty program kształcenia Zasady dydaktyczne Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Niepowodzenia dydaktyczne - przyczyny i środki zaradcze Rola nauczyciela we współczesnym świecie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | Średnia ocen: egzamin ustny + opracowanie eksperymentu pedagogicznego |
|
Literatura: | Podstawowa: Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa 2005; W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2003; Pedagogika. Podręcznik akademicki, T. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2019; B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007; F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Wyd. Impuls, Kraków 2007; D. Bernacka, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001; Z. Kwieciński, Dynamika funkcjonowania szkoły, Toruń 1995. D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004; A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989; E. Perrott, Efektywne nauczanie, Warszawa 1995. |
|
Pełny opis: |
Kurs stanowi część modułu „Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela-psychologa” zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25lipca 2019 r w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (DZ.U. poz.1450). Celem kursu jest wprowadzenie jego uczestników w obszar wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji procesu kształcenia, jego uwarunkowań transdyscyplinarnych; kształtowanie kompleksowego, holistycznego, refleksyjnego podejścia w analizie, interpretacji sytuacji dydaktyczno-wychowawczych; rozwijania krytycznego, samodzielnego myślenia przekładającego się na projektowanie zadań dydaktycznych indywidualnie i w zespole. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.