Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PSY-OPC>PSYROZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopatologia rozwojowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - przedmioty opcjonalne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Rybka
Prowadzący grup: Anna Rybka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-3(6)
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:


Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:


Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:


Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:


Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:


Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:


Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:


Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:


Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:


Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:


Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:




Treści kształcenia:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-3(6)
Wykład:
Przedstawienie zagadnień psychopatologii rozwojowej i charakterystycznych problemów okresu dzieciństwa i dorastania. Zostaną omówione mechanizmy prowadzące do zaburzonego rozwoju, przyczyny (biologicznych, społecznych i psychologicznych) i modeli opisujące interakcyjne współdziałanie tych czynników. Podjęta zostanie problematyka czynników chroniących i czynników ryzyka pojawienia się zaburzeń w rozwoju (fizycznym, psychicznym i społecznym). Każde z zaburzeń omawiane jest nie tylko z perspektywy przyczyn i następstw zarówno bliskich, jak i odległych (dla jednostki, środowiska społecznego bliższego i dalszego). Omówiony zostanie obraz kliniczny zaburzeń, problemy ich diagnozy i wybrane metody pomocy psychologicznej osobom cierpiącym na zaburzenia zdrowia psychicznego. Wprowadzeniem do przedmiotu psychopatologia rozwoju jest odwołanie się do prawidłowości rozwojowych.



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Wykład:
Przedstawienie zagadnień psychopatologii rozwojowej i charakterystycznych problemów okresu dzieciństwa i dorastania. Zostaną omówione mechanizmy prowadzące do zaburzonego rozwoju, przyczyny (biologicznych, społecznych i psychologicznych) i modeli opisujące interakcyjne współdziałanie tych czynników. Podjęta zostanie problematyka czynników chroniących i czynników ryzyka pojawienia się zaburzeń w rozwoju (fizycznym, psychicznym i społecznym). Każde z zaburzeń omawiane jest nie tylko z perspektywy przyczyn i następstw zarówno bliskich, jak i odległych (dla jednostki, środowiska społecznego bliższego i dalszego). Omówiony zostanie obraz kliniczny zaburzeń, problemy ich diagnozy i wybrane metody pomocy psychologicznej osobom cierpiącym na zaburzenia zdrowia psychicznego. Wprowadzeniem do przedmiotu psychopatologia rozwoju jest odwołanie się do prawidłowości rozwojowych.




Metody dydaktyczne:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-3(6)
Wykład:
Zajęcia będa odbywały się w formie wykładów. Jednak student powinien oczekiwać dodatkowej literatury do przeczytania, aby uzupełnić zagadnienia krótko omawiane podczas wykładu. Każdy wykład zostanie zilustrowany prezentacją, niektóre wykłady będą obejmowały krótkie filmy. Pierwsza część wykładów skupiona zostanie wokół zagadnień ogólnych, druga zaś będzie omówieniem wybranych zaburzeń z perspektywy rozwojowej. 



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Wykład:
Zajęcia będa odbywały się w formie wykładów. Jednak student powinien oczekiwać dodatkowej literatury do przeczytania, aby uzupełnić zagadnienia krótko omawiane podczas wykładu. Każdy wykład zostanie zilustrowany prezentacją, niektóre wykłady będą obejmowały krótkie filmy. Pierwsza część wykładów skupiona zostanie wokół zagadnień ogólnych, druga zaś będzie omówieniem wybranych zaburzeń z perspektywy rozwojowej. 




Oceny formujące:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-3(6)
Egzamin :
Oczekuje się, że studenci będą uczestniczyć w zajęciach i przyjdą na czas. Jedna nieusprawiedliwiona nieobecność jest dozwolona podczas semestru.



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Egzamin :
Oczekuje się, że studenci będą uczestniczyć w zajęciach i przyjdą na czas. Jedna nieusprawiedliwiona nieobecność jest dozwolona podczas semestru.




Ocena końcowa:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-3(6)
Ocena końcowa zostanie obliczona według wzoru

Ocena 2.0 - uzyskanie <55% punktów oceny końcowej

Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów oceny końcowej

Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów oceny końcowej

Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów oceny końcowej

Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów oceny końcowej

Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów oceny końcowej



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Ocena końcowa zostanie obliczona według wzoru

Ocena 2.0 - uzyskanie <55% punktów oceny końcowej

Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów oceny końcowej

Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów oceny końcowej

Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów oceny końcowej

Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów oceny końcowej

Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów oceny końcowej




Literatura:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-3(6)
Podstawowa:
Białecka-Pikul M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym, Psychologia Rozwojowa, tom 16, nr 3, s. 15-25.

Kendall Ph. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP.

Marceli D. (2013) Psychopatologia wieku dziecięcego Elsevier.

Morton, J. (2008). Understanding developmental disorders: A causal modelling approach. John Wiley & Sons. DOI:10.1002/9780470773307

Radziwiłłowicz W, Sumiła A. (red.) (2006). Psychopatologia okresu dorastania. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sroufe, L. A., Egeland, B., & Carlson, E. A. (2021). Rozwój osoby. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.


Uzupełniająca:
Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka

Białecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, 1-2.

Denckla, C. A., Cicchetti, D., Kubzansky, L. D., Seedat, S., Teicher, M. H., Williams, D. R., & Koenen, K. C. (2020). Psychological resilience: an update on definitions, a critical appraisal, and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1822064. DOI:10.1080/20008198.2020.1822064

Gottlieb, G. (2007). Probabilistic epigenesis. Developmental science, 10(1), 1-11. DOI: 10.1111/j.1467-7687.2007.00556.x

Namysłowska I. (red,) (2004), Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL

Wolańczyk T, Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Podstawowa:
Białecka-Pikul M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym, Psychologia Rozwojowa, tom 16, nr 3, s. 15-25.

Kendall Ph. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP.

Marceli D. (2013) Psychopatologia wieku dziecięcego Elsevier.

Morton, J. (2008). Understanding developmental disorders: A causal modelling approach. John Wiley & Sons. DOI:10.1002/9780470773307

Radziwiłłowicz W, Sumiła A. (red.) (2006). Psychopatologia okresu dorastania. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sroufe, L. A., Egeland, B., & Carlson, E. A. (2021). Rozwój osoby. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.


Uzupełniająca:
Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka

Białecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, 1-2.

Denckla, C. A., Cicchetti, D., Kubzansky, L. D., Seedat, S., Teicher, M. H., Williams, D. R., & Koenen, K. C. (2020). Psychological resilience: an update on definitions, a critical appraisal, and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1822064. DOI:10.1080/20008198.2020.1822064

Gottlieb, G. (2007). Probabilistic epigenesis. Developmental science, 10(1), 1-11. DOI: 10.1111/j.1467-7687.2007.00556.x

Namysłowska I. (red,) (2004), Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL

Wolańczyk T, Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-23 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Rybka
Prowadzący grup: Anna Rybka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Wykład:
Celem wykładu jest przedstawienie podejścia psychopatologii rozwojowej. Zostaną omówione podstawowe pojęcia, mechanizmy prowadzące do zaburzonego rozwoju, przyczyny (biologiczne, społeczne i psychologiczne) oraz modele opisujące interakcyjne współdziałanie tych czynników. Podjęta zostanie problematyka czynników chroniących i czynników ryzyka pojawienia się zaburzeń w rozwoju (fizycznym, psychicznym i społecznym). Wybrane zaburzenia będą  omawiane z perspektywy przyczyn i następstw zarówno bliskich, jak i odległych (dla jednostki, środowiska społecznego bliższego i dalszego). Wprowadzeniem do przedmiotu psychopatologia rozwoju jest odwołanie się do prawidłowości rozwojowych.

Po ukończeniu kursu student powinien być w stanie zrozumieć, opisać i uzasadnić:

  1. Główne koncepcje dotyczące rozwojowego podejścia do psychopatologii i dobrego zdrowia psychicznego,

  2. Główne implikacje podejścia rozwojowego dla zastosowań klinicznych,

  3. Metodologię i zagadnienia badawcze,

  4. Związek pomiędzy czynnikami ryzyka i ochronnymi a rozwojem zdrowia psychicznego i psychopatologii,

  5. Implikacje dla promowania dobrego zdrowia psychicznego i zapobiegania psychopatologii.

 

 




Metody dydaktyczne:

Wykład:
Prezentacje mulitimedialne, samokształcenie poprzez analizę podanej literatury.




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz pytań problemowych.

Pytania zamknięte - 80% i otwarte - 20%.


Inne Aktywność na zajęciach:
Wymagana jest obecność na zajęciach




Ocena końcowa:

Ocena końcowa zostanie obliczona według wzoru

Ocena 2.0 - uzyskanie <55% punktów z egzaminu

Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów

Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów

Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów 

Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów

Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów




Literatura:

Podstawowa:
Białecka-Pikul M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym, Psychologia Rozwojowa, tom 16, nr 3, s. 15-25.

Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (1996). Equifinality and multifinality in developmental psychopathology. Development and psychopathology, 8(4), 597-600.

Cicchetti, D., & Toth, S. L. (2009). The past achievements and future promises of developmental psychopathology: The coming of age of a discipline. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(1‐2), 16-25.

Marceli D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier.

Morton, J. (2008). Understanding developmental disorders: A causal modelling approach. John Wiley & Sons. 

Sroufe, L. A., Egeland, B., & Carlson, E. A. (2021). Rozwój osoby. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie


Uzupełniająca:
Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka

Białecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, 1-2.

Denckla, C. A., Cicchetti, D., Kubzansky, L. D., Seedat, S., Teicher, M. H., Williams, D. R., & Koenen, K. C. (2020). Psychological resilience: an update on definitions, a critical appraisal and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1822064. 

Gottlieb, G. (2007). Probabilistic epigenesis. Developmental science, 10(1), 1-11. 




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Rybka
Prowadzący grup: Anna Rybka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-4(8)
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach


Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach


Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-NJ-3(6)
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach


Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-SJ-4(8)
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-4(8)
Wykład:
Celem wykładu jest przedstawienie podejścia psychopatologii rozwojowej w rozważaniach i w badaniach nad adaptacją w różnych okresach życia człowieka. Zostaną omówione podstawy teoretyczne i przedmiot psychopatologii rozwojowej. Podjęta zostanie problematyka czynników chroniących i czynników ryzyka pojawienia się zaburzeń w rozwoju (fizycznym, psychicznym i społecznym), w tym roli stresu i odporności psychicznej. Wybrane zaburzenia będą omawiane z perspektywy przyczyn i następstw zarówno bliskich, jak i odległych (dla jednostki, środowiska społecznego bliższego i dalszego). Wprowadzeniem do przedmiotu psychopatologia rozwoju jest odwołanie się do prawidłowości rozwojowych.

Po ukończeniu kursu student powinien być w stanie zrozumieć, opisać i uzasadnić:

  1. Główne koncepcje dotyczące rozwojowego podejścia do psychopatologii i dobrego zdrowia psychicznego,

  2. Implikacje podejścia rozwojowego dla zastosowań klinicznych,

  3. Metodologię i zagadnienia badawcze,

  4. Związek pomiędzy czynnikami ryzyka i ochronnymi a rozwojem zdrowia psychicznego i psychopatologii,

  5. Implikacje dla promowania dobrego zdrowia psychicznego i zapobiegania psychopatologii.

 



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Wykład:
Celem wykładu jest przedstawienie podejścia psychopatologii rozwojowej w rozważaniach i w badaniach nad adaptacją w różnych okresach życia człowieka. Zostaną omówione podstawy teoretyczne i przedmiot psychopatologii rozwojowej. Podjęta zostanie problematyka czynników chroniących i czynników ryzyka pojawienia się zaburzeń w rozwoju (fizycznym, psychicznym i społecznym), w tym roli stresu i odporności psychicznej. Wybrane zaburzenia będą omawiane z perspektywy przyczyn i następstw zarówno bliskich, jak i odległych (dla jednostki, środowiska społecznego bliższego i dalszego). Wprowadzeniem do przedmiotu psychopatologia rozwoju jest odwołanie się do prawidłowości rozwojowych.

Po ukończeniu kursu student powinien być w stanie zrozumieć, opisać i uzasadnić:

  1. Główne koncepcje dotyczące rozwojowego podejścia do psychopatologii i dobrego zdrowia psychicznego,

  2. Implikacje podejścia rozwojowego dla zastosowań klinicznych,

  3. Metodologię i zagadnienia badawcze,

  4. Związek pomiędzy czynnikami ryzyka i ochronnymi a rozwojem zdrowia psychicznego i psychopatologii,

  5. Implikacje dla promowania dobrego zdrowia psychicznego i zapobiegania psychopatologii.

 



Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-NJ-3(6)
Wykład:
Celem wykładu jest przedstawienie podejścia psychopatologii rozwojowej. Zostaną omówione podstawowe pojęcia, mechanizmy prowadzące do zaburzonego rozwoju, przyczyny (biologiczne, społeczne i psychologiczne) oraz modele opisujące interakcyjne współdziałanie tych czynników. Podjęta zostanie problematyka czynników chroniących i czynników ryzyka pojawienia się zaburzeń w rozwoju (fizycznym, psychicznym i społecznym). Wybrane zaburzenia będą  omawiane z perspektywy przyczyn i następstw zarówno bliskich, jak i odległych (dla jednostki, środowiska społecznego bliższego i dalszego). Wprowadzeniem do przedmiotu psychopatologia rozwoju jest odwołanie się do prawidłowości rozwojowych.

Po ukończeniu kursu student powinien być w stanie zrozumieć, opisać i uzasadnić:

  1. Główne koncepcje dotyczące rozwojowego podejścia do psychopatologii i dobrego zdrowia psychicznego,

  2. Główne implikacje podejścia rozwojowego dla zastosowań klinicznych,

  3. Metodologię i zagadnienia badawcze,

  4. Związek pomiędzy czynnikami ryzyka i ochronnymi a rozwojem zdrowia psychicznego i psychopatologii,

  5. Implikacje dla promowania dobrego zdrowia psychicznego i zapobiegania psychopatologii.




Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-SJ-4(8)
Wykład:
Celem wykładu jest przedstawienie podejścia psychopatologii rozwojowej. Zostaną omówione podstawowe pojęcia, mechanizmy prowadzące do zaburzonego rozwoju, przyczyny (biologiczne, społeczne i psychologiczne) oraz modele opisujące interakcyjne współdziałanie tych czynników. Podjęta zostanie problematyka czynników chroniących i czynników ryzyka pojawienia się zaburzeń w rozwoju (fizycznym, psychicznym i społecznym). Wybrane zaburzenia będą  omawiane z perspektywy przyczyn i następstw zarówno bliskich, jak i odległych (dla jednostki, środowiska społecznego bliższego i dalszego). Wprowadzeniem do przedmiotu psychopatologia rozwoju jest odwołanie się do prawidłowości rozwojowych.

Po ukończeniu kursu student powinien być w stanie zrozumieć, opisać i uzasadnić:

  1. Główne koncepcje dotyczące rozwojowego podejścia do psychopatologii i dobrego zdrowia psychicznego,

  2. Główne implikacje podejścia rozwojowego dla zastosowań klinicznych,

  3. Metodologię i zagadnienia badawcze,

  4. Związek pomiędzy czynnikami ryzyka i ochronnymi a rozwojem zdrowia psychicznego i psychopatologii,

  5. Implikacje dla promowania dobrego zdrowia psychicznego i zapobiegania psychopatologii.





Metody dydaktyczne:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-4(8)
Wykład:
Prezentacje mulitimedialne, samokształcenie poprzez analizę podanej literatury.



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Wykład:
Prezentacje mulitimedialne, samokształcenie poprzez analizę podanej literatury.



Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-NJ-3(6)
Wykład:
Prezentacje mulitimedialne, samokształcenie poprzez analizę podanej literatury.



Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-SJ-4(8)
Wykład:
Prezentacje mulitimedialne, samokształcenie poprzez analizę podanej literatury.




Oceny formujące:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-4(8)
Egzamin :
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych.


Inne Aktywność na zajęciach:
Wymagana jest obecność na zajęciach. 



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Egzamin :
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych.


Inne Aktywność na zajęciach:
Wymagana jest obecność na zajęciach. 



Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-NJ-3(6)
Egzamin :
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych/problemowych.

Pytania zamknięte - 70% i otwarte - 30%.


Inne Aktywność na zajęciach:
Wymagana jest obecność na zajęciach. 



Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-SJ-4(8)
Egzamin :
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych/problemowych.

Pytania zamknięte - 70% i otwarte - 30%.


Inne Aktywność na zajęciach:
Wymagana jest obecność na zajęciach. 




Ocena końcowa:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-4(8)
Ocena końcowa zostanie obliczona według wzoru

Ocena 2.0 - uzyskanie <55% punktów z egzaminu

Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów

Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów

Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów 

Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów

Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Ocena końcowa zostanie obliczona według wzoru

Ocena 2.0 - uzyskanie <55% punktów z egzaminu

Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów

Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów

Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów 

Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów

Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów



Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-NJ-3(6)
Ocena końcowa zostanie obliczona według wzoru

Ocena 2.0 - uzyskanie <55% punktów z egzaminu

Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów

Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów

Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów 

Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów

Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów



Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-SJ-4(8)
Ocena końcowa zostanie obliczona według wzoru

Ocena 2.0 - uzyskanie <55% punktów z egzaminu

Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów

Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów

Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów 

Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów

Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów




Literatura:

Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-NJ-4(8)
Podstawowa:
Białecka-Pikul M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym, Psychologia Rozwojowa, tom 16, nr 3, s. 15-25.

Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (1996). Equifinality and multifinality in developmental psychopathology. Development and psychopathology, 8(4), 597-600.

Cicchetti, D., & Toth, S. L. (2009). The past achievements and future promises of developmental psychopathology: The coming of age of a discipline. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(1‐2), 16-25.

Marceli D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier.

Morton, J. (2008). Understanding developmental disorders: A causal modelling approach. John Wiley & Sons. 

Sroufe, L. A., Egeland, B., & Carlson, E. A. (2021). Rozwój osoby. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie


Uzupełniająca:
Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka

Białecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, 1-2.

Denckla, C. A., Cicchetti, D., Kubzansky, L. D., Seedat, S., Teicher, M. H., Williams, D. R., & Koenen, K. C. (2020). Psychological resilience: an update on definitions, a critical appraisal and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1822064. 

Gottlieb, G. (2007). Probabilistic epigenesis. Developmental science, 10(1), 1-11. 



Psychologia Psychokryminologia PSY-PKR-SJ-3(6)
Podstawowa:
Białecka-Pikul M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym, Psychologia Rozwojowa, tom 16, nr 3, s. 15-25.

Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (1996). Equifinality and multifinality in developmental psychopathology. Development and psychopathology, 8(4), 597-600.

Cicchetti, D., & Toth, S. L. (2009). The past achievements and future promises of developmental psychopathology: The coming of age of a discipline. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(1‐2), 16-25.

Marceli D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier.

Morton, J. (2008). Understanding developmental disorders: A causal modelling approach. John Wiley & Sons. 

Sroufe, L. A., Egeland, B., & Carlson, E. A. (2021). Rozwój osoby. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie


Uzupełniająca:
Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka

Białecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, 1-2.

Denckla, C. A., Cicchetti, D., Kubzansky, L. D., Seedat, S., Teicher, M. H., Williams, D. R., & Koenen, K. C. (2020). Psychological resilience: an update on definitions, a critical appraisal and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1822064. 

Gottlieb, G. (2007). Probabilistic epigenesis. Developmental science, 10(1), 1-11. 



Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-NJ-3(6)
Podstawowa:
Białecka-Pikul M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym, Psychologia Rozwojowa, tom 16, nr 3, s. 15-25.

Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (1996). Equifinality and multifinality in developmental psychopathology. Development and psychopathology, 8(4), 597-600.

Cicchetti, D., & Toth, S. L. (2009). The past achievements and future promises of developmental psychopathology: The coming of age of a discipline. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(1‐2), 16-25.

Gottlieb, G. (2007). Probabilistic epigenesis. Developmental science, 10(1), 1-11.  

Sroufe, L. A., Egeland, B., & Carlson, E. A. (2021). Rozwój osoby. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie


Uzupełniająca:
Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka

Białecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, 1-2.

Denckla, C. A., Cicchetti, D., Kubzansky, L. D., Seedat, S., Teicher, M. H., Williams, D. R., & Koenen, K. C. (2020). Psychological resilience: an update on definitions, a critical appraisal and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1822064. 

Marceli D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier.

Morton, J. (2008). Understanding developmental disorders: A causal modelling approach. John Wiley & Sons



Psychologia Psychologia kliniczna PSY-PKL-SJ-4(8)
Podstawowa:
Białecka-Pikul M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym, Psychologia Rozwojowa, tom 16, nr 3, s. 15-25.

Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (1996). Equifinality and multifinality in developmental psychopathology. Development and psychopathology, 8(4), 597-600.

Cicchetti, D., & Toth, S. L. (2009). The past achievements and future promises of developmental psychopathology: The coming of age of a discipline. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(1‐2), 16-25.

Gottlieb, G. (2007). Probabilistic epigenesis. Developmental science, 10(1), 1-11.  

Sroufe, L. A., Egeland, B., & Carlson, E. A. (2021). Rozwój osoby. Ryzyko i adaptacja od narodzin do dorosłości. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie


Uzupełniająca:
Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka

Białecka-Pikul, M. (2007). O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju. Sztuka Leczenia, 1-2.

Denckla, C. A., Cicchetti, D., Kubzansky, L. D., Seedat, S., Teicher, M. H., Williams, D. R., & Koenen, K. C. (2020). Psychological resilience: an update on definitions, a critical appraisal and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1822064. 

Marceli D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier.

Morton, J. (2008). Understanding developmental disorders: A causal modelling approach. John Wiley & Sons




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)