Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia środowiskowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PSY-OPC>PSSROD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia środowiskowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - przedmioty opcjonalne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Winnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-23 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Winnicka
Prowadzący grup: Beata Winnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Psychologia środowiskowa – definicja i charakterystyka dziedziny

Metody badawcze w psychologii środowiskowej

Człowiek a środowisko naturalne

Mapy poznawcze, nawigowanie w przestrzeni

Konceptualizacja relacji zachowanie-środowisko

Psychologiczne skutki hałasu

Psychologiczne skutki zagrożeń naturalnych oraz katastrof technologicznych i zanieczyszczenia środowiska

Przestrzeń osobista i zachowania terytorialne

Zagęszczenie społeczne i przestrzenne oraz jego skutki

Człowiek w środowisku miejskim

Projektowanie partycypacyjne

Projektowanie środowisk mieszkalnych

Projektowanie środowisk edukacyjnych

Projektowanie środowisk terapeutycznych




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Dyskusja

Analiza przypadku

Burza mózgów

Inscenizacja (odgrywanie ról)

Symulacja

Praca w grupach

Gra dydaktyczna

Gra terenowa

Projekt




Oceny formujące:

Egzamin :
Ocena 2.0 - uzyskanie <55% punktów 

Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów 

Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów 

Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów 

Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów 

Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów 


Inne Aktywność na zajęciach:
Wyróżniająca aktywność na zajęciach może podnieść ocenę końcową o pół punktu w stosunku do oceny z egzaminu (np. z 3,5 na 4,0).
Dopuszczalne nieobecności: 2
Nieobecności przekraczające powyższy limit wymagają usprawiedliwienia oraz uzupełnienia w formie pracy indywidualnej wyznaczonej przez prowadzącego.




Ocena końcowa:

Ocena z egzaminu z uwzględnieniem aktywności studenta podczas zajęć.




Literatura:

Podstawowa:
Bell, P.A., Greene, Th. C., Fisher, J. D., Baum, A. (2004). Psychologia środowiskowa. Gdańsk: GWP

Bańka, A. (2018). Psychologia środowiskowa jakości życia i innowacji społecznych. Poznań – Katowice: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Uniwersytet SWPS


Uzupełniająca:
Bańka, A. (2016). Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura

Bernheimer, L. (2018). Potęga przestrzeni wokół nas. Warszawa: Wydawnictwo Amber

Eliasz, A. (1993). Psychologia ekologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN

Gajda, R., Szcześniak N. (2018). Archistorie. Jak odkrywać przestrzeń miast? Kraków: Wydawnictwo Znak

Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Scholar




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Winnicka
Prowadzący grup: Beata Winnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Psychologia środowiskowa – definicja i charakterystyka dziedziny

Metody badawcze w psychologii środowiskowej, spacer badawczy w murach uczelni

Konceptualizacja relacji zachowanie-środowisko

Człowiek a środowisko naturalne, biofilia

Mapy poznawcze, nawigowanie w przestrzeni

Człowiek w środowisku miejskim - eksploracja okolic uczelni

Człowiek w środowisku miejskim - przygotowywanie gry miejskiej

Człowiek w środowisku miejskim - gra miejska

Projektowanie partycypacyjne na małą i dużą skalę

Projektowanie partycypacyjne - wstępna ocena projektów

Projektowanie środowisk mieszkalnych, edukacyjnych i terapeutycznych (3 spotkania)

Prezentacja projektów (2 spotkania)




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Dyskusja

Analiza przypadku

Burza mózgów

Inscenizacja (odgrywanie ról)

Symulacja

Praca w grupach

Gra dydaktyczna

Gra terenowa

Projekt




Oceny formujące:

Egzamin :
Ocena 2.0 - uzyskanie <51% punktów oceny końcowej

Ocena 3.0 - uzyskanie 51%-60% punktów oceny końcowej

Ocena 3.5 - uzyskanie 61%-70% punktów oceny końcowej

Ocena 4.0 - uzyskanie 71%-80% punktów oceny końcowej

Ocena 4.5 - uzyskanie 81%-90% punktów oceny końcowej

Ocena 5.0 - uzyskanie 91-100% punktów oceny końcowej


Inne Aktywność na zajęciach:
Zajęcia wymagają aktywnego włączania się w ich przebieg, nie tylko w postaci udziału w dyskusji, ale również wcielania się w rozmaite role, poruszania się po terenie Uczelni i jej okolicach, projektowania przestrzeni i ich prezentacji.




Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywność na zajęciach oraz pozytywny wynik z egzaminu kończowego.

Ocena 2.0 - uzyskanie <51% punktów oceny końcowej

Ocena 3.0 - uzyskanie 51%-60% punktów oceny końcowej

Ocena 3.5 - uzyskanie 61%-70% punktów oceny końcowej

Ocena 4.0 - uzyskanie 71%-80% punktów oceny końcowej

Ocena 4.5 - uzyskanie 81%-90% punktów oceny końcowej

Ocena 5.0 - uzyskanie 91-100% punktów oceny końcowej




Literatura:

Podstawowa:
Bańka, A. (2018). Psychologia środowiskowa jakości życia i innowacji społecznych. Poznań – Katowice: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Uniwersytet SWPS

Bell, P.A., Greene, Th. C., Fisher, J. D., Baum, A. (2004). Psychologia środowiskowa. Gdańsk: GWP

Sikorski, W. (2023). Przestrzeń w kształtowaniu relacji międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Difin


Uzupełniająca:
Bańka, A. (2016). Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura

Bernheimer, L. (2018). Potęga przestrzeni wokół nas. Warszawa: Wydawnictwo Amber

Eliasz, A. (1993). Psychologia ekologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN

Gajda, R., Szcześniak N. (2018). Archistorie. Jak odkrywać przestrzeń miast? Kraków: Wydawnictwo Znak

Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Scholar




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)