Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja w środowisku wychowawczym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PSY-OPC>KOMWSW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja w środowisku wychowawczym
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Jakubczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-23 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Przewoźnik
Prowadzący grup: Sylwia Przewoźnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Komunikacja w środowiski wychowawczym.

Podstawowym celem zajęć jest przyjrzenie się komunikacji ujmowanej szeroko jako relacja społeczna przez pryzmat wiedzy psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w środowisku wychowaczym. Zajęcia służą wypracowaniu umiejętności zastosowania wiedzy z psychologii komunikacji w praktyce - czyli przyglądaniu się procesowi komunikacji przez pryzmat wpływu innych osób na myśli, uczucia i zachowania.

 

Komunikacja interpersonalna- sposoby i formy porozumiewania się

Rola umiejętności interpersonalnych w dzisiejszym świecie.

Podstawowe zasady poprawnej komunikacji.

Emocje w komunikacji - wyrażanie uczuć i empatia. Autoprezentacja. Komunikowanie informacji o sobie. Asertywność w komunikacji.

Podstawowe środowiska wychowawcze

Modele, style i wzorce komunikacji rodzinnej

Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich.

Komunikacja rodzinna – konflikty, problemy i bariery

Proces nabywania języka rozwój kompetencji komunikacyjnych dzieci

Strategie komunikacyjne w rozmowie dziecka z dorosłym

Mediacja jako metoda rozwiązywania konfliktów w różnych dziedzinach życia rodzinnego

Nowoczesne narzędzia komunikacji wykorzystywane przez dzieci i młodzież

Rodzicielskie komunikaty akceptacji w kontekście samooceny dzieci i młodzieży  z niepełnosprawnością

Rodzina wobec agresji i przemocy




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacje multimedialne, dyskusja grupowa: refleksja nad własnym doświadczeniem, metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”), metoda analizy przypadków.




Oceny formujące:

Egzamin :
Projekt, aktywność na zajęciach


Inne Aktywność na zajęciach:
Projekt, aktywnosć na zajęciach




Ocena końcowa:

Przygotowanie projektu,  obecność i aktywność na zajęciach




Literatura:

Podstawowa:
Rostańska E., Dziecko i dorosły w rozmowie. Doświadczenie komunikacji. Odniesienia edukacyjne. Katowice, Wyd. UŚ, 2010Faber

E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci chciały nas słuchać, jak słuchać, żeby dzieci chciały do nas mówić, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2001M.Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003.

Sujak E., A B C psychologii komunikacji,  Kraków, Wyd.  WAM, 2006

Dziewiecki M.  Psychologia porozumiewania się, Kielce,  Wyd.. "JEDNOŚĆ", 2000

Brzezińska  A., Psychologia wychowania, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. III: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk 2000


Uzupełniająca:
Kosacka K., Język i parajęzyk wypowiedzi o emocjach., Lublin: UMCS.2019

Kurcz I., Okuniewska H. (red. ), Język jako przedmiot badań psychologicznych : psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa,  Academica. 2011

Morreale S., Spitzberg B., Barge J.,  Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, Warszawa, PWN 2015

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa, WAiP. 2008

S.P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności,, Warszawa 2008, Wydawnictwo naukowe PWN

Davis M., McKay M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP 2019




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)