Komunikacja w środowisku wychowawczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PSY-OPC>KOMWSW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja w środowisku wychowawczym |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Jakubczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KW
KW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Przewoźnik | |
Prowadzący grup: | Sylwia Przewoźnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Podstawowym celem zajęć jest przyjrzenie się komunikacji ujmowanej szeroko jako relacja społeczna przez pryzmat wiedzy psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w środowisku wychowaczym. Zajęcia służą wypracowaniu umiejętności zastosowania wiedzy z psychologii komunikacji w praktyce - czyli przyglądaniu się procesowi komunikacji przez pryzmat wpływu innych osób na myśli, uczucia i zachowania. Komunikacja interpersonalna- sposoby i formy porozumiewania się Rola umiejętności interpersonalnych w dzisiejszym świecie. Podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Emocje w komunikacji - wyrażanie uczuć i empatia. Autoprezentacja. Komunikowanie informacji o sobie. Asertywność w komunikacji. Podstawowe środowiska wychowawcze Modele, style i wzorce komunikacji rodzinnej Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Komunikacja rodzinna – konflikty, problemy i bariery Proces nabywania języka rozwój kompetencji komunikacyjnych dzieci Strategie komunikacyjne w rozmowie dziecka z dorosłym Mediacja jako metoda rozwiązywania konfliktów w różnych dziedzinach życia rodzinnego Nowoczesne narzędzia komunikacji wykorzystywane przez dzieci i młodzież Rodzicielskie komunikaty akceptacji w kontekście samooceny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością Rodzina wobec agresji i przemocy |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | Przygotowanie projektu, obecność i aktywność na zajęciach |
|
Literatura: | Podstawowa: E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci chciały nas słuchać, jak słuchać, żeby dzieci chciały do nas mówić, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2001M.Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003. Sujak E., A B C psychologii komunikacji, Kraków, Wyd. WAM, 2006 Dziewiecki M. Psychologia porozumiewania się, Kielce, Wyd.. "JEDNOŚĆ", 2000 Brzezińska A., Psychologia wychowania, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. III: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk 2000 Kurcz I., Okuniewska H. (red. ), Język jako przedmiot badań psychologicznych : psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa, Academica. 2011 Morreale S., Spitzberg B., Barge J., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, Warszawa, PWN 2015 Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa, WAiP. 2008 S.P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności,, Warszawa 2008, Wydawnictwo naukowe PWN Davis M., McKay M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk, GWP 2019 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.