Czas i przestrzeń zabawy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PSY-OPC>CZIPZA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czas i przestrzeń zabawy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - przedmioty opcjonalne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Winnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Winnicka | |
Prowadzący grup: | Beata Winnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Klasyczne i współczesne ujęcia teoretyczne zabawy Prawidłowości rozwojowe w dziecięcej zabawie Czy bawią się tylko dzieci? Zabawa w diagnozie i terapii Bawienie się a tworzenie Zabawki dawniej i dziś Zabawa bez zabawek Zabawa w przestrzeni wirtualnej Zabawa indywidualna a zabawa grupowa Gry – zabawy z regułami Zabawa w rozwoju emocjonalno-społecznym Zabawa w rozwoju poznawczym Tworzenie scen w zabawie Tworzenie historii w zabawie |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: Analiza przypadku Burza mózgów Inscenizacja (odgrywanie ról) Symulacja Praca w grupach Gra dydaktyczna Projekt |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów |
|
Ocena końcowa: | Ocena z egzaminu z uwzględnieniem aktywności studenta podczas zajęć. |
|
Literatura: | Podstawowa: Erikson, E. H. (1995). Zabawa i aktualność. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.) (1995). Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 232-269). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Pietrzak, A. (2018). Rozważania nad rolą zabawek w kształtowaniu zachowań prospołecznych we wczesnym dzieciństwie – kontekst edukacyjny. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(3(49), 111-125. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.49.111 Sadowska, K. B. (2018). Zabawy i zabawki wieku wczesnodziecięcego we współczesnym świecie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(3(49), 139-155. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.49.139 Winnicott, D. W. (1995). Bawienie się. Rozważania teoretyczne. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 215-231). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Wygotski, L. S. (1995). Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 67-88). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Elkonin D. B. (1984), Psychologia zabawy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Huizinga, J. (1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa: Czytelnik. Kielar-Turska M., Muchacka B. [red.] (1999). Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabawy. Kraków: Agat-print. Landreth G.L. (2026). Terapia zabawą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Lasota A. (2012). Jak małe dziecko poznaje rzeczywistość. O zabawie i komunikacji we wczesnym dzieciństwie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego. Maciejewska-Mroczek, E. (2012). Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dzieciństwa. Kraków: Universitas. Minczakiewicz E. M. (2006). Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: WSiP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Winnicka | |
Prowadzący grup: | Beata Winnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Klasyczne i współczesne ujęcia teoretyczne zabawy Prawidłowości rozwojowe w dziecięcej zabawie Zabawki dawniej i dziś Grupowe zabawy ruchowe Zabawy stymulujące rozwój emocjonalno-społeczny Zabawy rozwijające kreatywne myślenie Zabawy stymulujące rozwój poznawczy Gry – zabawy z regułami Zabawy narracyjne Zabawa z teatrzykiem kamishibai Bawienie się a tworzenie Zabawa w diagnozie dziecka Zabawa w psychoterapii Czy bawią się tylko dzieci? |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: Analiza przypadku Burza mózgów Inscenizacja (odgrywanie ról) Symulacja Praca w grupach Gra dydaktyczna Projekt |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Ocena 3.0 - uzyskanie 51%-60% punktów oceny końcowej Ocena 3.5 - uzyskanie 61%-70% punktów oceny końcowej Ocena 4.0 - uzyskanie 71%-80% punktów oceny końcowej Ocena 4.5 - uzyskanie 81%-90% punktów oceny końcowej Ocena 5.0 - uzyskanie 91-100% punktów oceny końcowej |
|
Ocena końcowa: | Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywność na zajęciach oraz pozytywny wynik z egzaminu kończowego. Ocena 2.0 - uzyskanie <51% punktów oceny końcowej Ocena 3.0 - uzyskanie 51%-60% punktów oceny końcowej Ocena 3.5 - uzyskanie 61%-70% punktów oceny końcowej Ocena 4.0 - uzyskanie 71%-80% punktów oceny końcowej Ocena 4.5 - uzyskanie 81%-90% punktów oceny końcowej Ocena 5.0 - uzyskanie 91-100% punktów oceny końcowej |
|
Literatura: | Podstawowa: Czub, T. (1995). Proces bawienia się i jego właściwości terapeutyczne. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.) (1995). Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 270-294). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Erikson, E. H. (1995). Zabawa i aktualność. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.) (1995). Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 232-269). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Pietrzak, A. (2018). Rozważania nad rolą zabawek w kształtowaniu zachowań prospołecznych we wczesnym dzieciństwie – kontekst edukacyjny. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(3(49), 111-125. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.49.111 Sadowska, K. B. (2018). Zabawy i zabawki wieku wczesnodziecięcego we współczesnym świecie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(3(49), 139-155. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.49.139 Winnicott, D. W. (1995). Bawienie się. Rozważania teoretyczne. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 215-231). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Wygotski, L. S. (1995). Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 67-88). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Elkonin D. B. (1984), Psychologia zabawy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Huizinga, J. (1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa: Czytelnik. Kielar-Turska M., Muchacka B. [red.] (1999). Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabawy. Kraków: Agat-print. Landreth G.L. (2026). Terapia zabawą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Lasota A. (2012). Jak małe dziecko poznaje rzeczywistość. O zabawie i komunikacji we wczesnym dzieciństwie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego. Maciejewska-Mroczek, E. (2012). Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dzieciństwa. Kraków: Universitas. Minczakiewicz E. M. (2006). Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: WSiP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.