Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czas i przestrzeń zabawy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PSY-OPC>CZIPZA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Czas i przestrzeń zabawy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - przedmioty opcjonalne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Winnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-23 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Winnicka
Prowadzący grup: Beata Winnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Zabawa jako forma aktywności

Klasyczne i współczesne ujęcia teoretyczne zabawy

Prawidłowości rozwojowe w dziecięcej zabawie

Czy bawią się tylko dzieci?

Zabawa w diagnozie i terapii

Bawienie się a tworzenie

Zabawki dawniej i dziś

Zabawa bez zabawek

Zabawa w przestrzeni wirtualnej

Zabawa indywidualna a zabawa grupowa

Gry – zabawy z regułami

Zabawa w rozwoju emocjonalno-społecznym

Zabawa w rozwoju poznawczym

Tworzenie scen w zabawie

Tworzenie historii w zabawie

 

 




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Dyskusja

Analiza przypadku

Burza mózgów

Inscenizacja (odgrywanie ról)

Symulacja

Praca w grupach

Gra dydaktyczna

Projekt




Oceny formujące:

Egzamin :
Ocena 2.0 - uzyskanie <55% punktów 

Ocena 3.0 - uzyskanie 55%-64% punktów 

Ocena 3.5 - uzyskanie 65%-74% punktów 

Ocena 4.0 - uzyskanie 75%-84% punktów 

Ocena 4.5 - uzyskanie 85%-94% punktów 

Ocena 5.0 - uzyskanie >95% punktów


Inne Aktywność na zajęciach:
Wyróżniająca aktywność na zajęciach może podnieść ocenę końcową o pół punktu w stosunku do oceny z egzaminu (np. z 3,5 na 4,0).
Dopuszczalne nieobecności: 2
Nieobecności przekraczające powyższy limit wymagają usprawiedliwienia oraz uzupełnienia w formie pracy indywidualnej wyznaczonej przez prowadzącego.





Ocena końcowa:

Ocena z egzaminu z uwzględnieniem aktywności studenta podczas zajęć.




Literatura:

Podstawowa:
Czub, T. (1995). Proces bawienia się i jego właściwości terapeutyczne. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.) (1995). Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 270-294). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Erikson, E. H. (1995). Zabawa i aktualność. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.) (1995). Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 232-269). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Pietrzak, A. (2018). Rozważania nad rolą zabawek w kształtowaniu zachowań prospołecznych we wczesnym dzieciństwie – kontekst edukacyjny. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(3(49), 111-125. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.49.111

Sadowska, K. B. (2018). Zabawy i zabawki wieku wczesnodziecięcego we współczesnym świecie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(3(49), 139-155. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.49.139

Winnicott, D. W. (1995). Bawienie się. Rozważania teoretyczne. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 215-231). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Wygotski, L. S. (1995). Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 67-88). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.


Uzupełniająca:
Dyner, W. J. (1983). Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu. Wrocław: Ossolineum.

Elkonin D. B. (1984), Psychologia zabawy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Huizinga, J. (1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa: Czytelnik.

Kielar-Turska M., Muchacka B. [red.] (1999). Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabawy. Kraków: Agat-print.

Landreth G.L. (2026). Terapia zabawą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Lasota A. (2012). Jak małe dziecko poznaje rzeczywistość. O zabawie i komunikacji we wczesnym dzieciństwie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Maciejewska-Mroczek, E. (2012). Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dzieciństwa. Kraków: Universitas.

Minczakiewicz E. M. (2006). Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: WSiP.




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Winnicka
Prowadzący grup: Beata Winnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki poruszanej w trakcie zajęć i zgodnej z tematyką kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozumie miejsce poruszanej problematyki w szerszym obszarze psychologii
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną uzyskaną w trakcie zajęć do analizowania i interpretowania problemów społecznych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi odnieść posiadana wiedzę do problemów realnie spotykanych w życiu społecznym
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student odnosi się z szacunkiem do różnorodności ujęć teoretycznych i postaw społecznych wobec omawianego przedmiotu zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K06
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne
Student jest gotowy odnieść uzyskaną wiedzę do własnego zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PS_K01
Metody weryfikacji:
Inne:Aktywność na zajęciach



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Zabawa jako forma aktywności

Klasyczne i współczesne ujęcia teoretyczne zabawy

Prawidłowości rozwojowe w dziecięcej zabawie

Zabawki dawniej i dziś

Grupowe zabawy ruchowe

Zabawy stymulujące rozwój emocjonalno-społeczny

Zabawy rozwijające kreatywne myślenie

Zabawy stymulujące rozwój poznawczy

Gry – zabawy z regułami

Zabawy narracyjne

Zabawa z teatrzykiem kamishibai

Bawienie się a tworzenie

Zabawa w diagnozie dziecka

Zabawa w psychoterapii

Czy bawią się tylko dzieci?

 




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Dyskusja

Analiza przypadku

Burza mózgów

Inscenizacja (odgrywanie ról)

Symulacja

Praca w grupach

Gra dydaktyczna

Projekt




Oceny formujące:

Egzamin :
Ocena 2.0 - uzyskanie <51% punktów oceny końcowej

Ocena 3.0 - uzyskanie 51%-60% punktów oceny końcowej

Ocena 3.5 - uzyskanie 61%-70% punktów oceny końcowej

Ocena 4.0 - uzyskanie 71%-80% punktów oceny końcowej

Ocena 4.5 - uzyskanie 81%-90% punktów oceny końcowej

Ocena 5.0 - uzyskanie 91-100% punktów oceny końcowej


Inne Aktywność na zajęciach:
Zajęcia wymagają aktywnego angażowania się studentów w ich przebieg.




Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywność na zajęciach oraz pozytywny wynik z egzaminu kończowego.

Ocena 2.0 - uzyskanie <51% punktów oceny końcowej

Ocena 3.0 - uzyskanie 51%-60% punktów oceny końcowej

Ocena 3.5 - uzyskanie 61%-70% punktów oceny końcowej

Ocena 4.0 - uzyskanie 71%-80% punktów oceny końcowej

Ocena 4.5 - uzyskanie 81%-90% punktów oceny końcowej

Ocena 5.0 - uzyskanie 91-100% punktów oceny końcowej




Literatura:

Podstawowa:

Czub, T. (1995). Proces bawienia się i jego właściwości terapeutyczne. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.) (1995). Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 270-294). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Erikson, E. H. (1995). Zabawa i aktualność. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.) (1995). Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 232-269). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Pietrzak, A. (2018). Rozważania nad rolą zabawek w kształtowaniu zachowań prospołecznych we wczesnym dzieciństwie – kontekst edukacyjny. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(3(49), 111-125. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.49.111

Sadowska, K. B. (2018). Zabawy i zabawki wieku wczesnodziecięcego we współczesnym świecie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(3(49), 139-155. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.49.139

Winnicott, D. W. (1995). Bawienie się. Rozważania teoretyczne. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 215-231). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Wygotski, L. S. (1995). Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka (s. 67-88). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.




Uzupełniająca:
Dyner, W. J. (1983). Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu. Wrocław: Ossolineum.

Elkonin D. B. (1984), Psychologia zabawy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Huizinga, J. (1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa: Czytelnik.

Kielar-Turska M., Muchacka B. [red.] (1999). Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabawy. Kraków: Agat-print.

Landreth G.L. (2026). Terapia zabawą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Lasota A. (2012). Jak małe dziecko poznaje rzeczywistość. O zabawie i komunikacji we wczesnym dzieciństwie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Maciejewska-Mroczek, E. (2012). Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dzieciństwa. Kraków: Universitas.

Minczakiewicz E. M. (2006). Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: WSiP.




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)