Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Conservatism vs. Liberalism

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: NOP-SL>POJA2S6.23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Conservatism vs. Liberalism
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy: III rok - Nauki o polityce - obieralne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Sawczyński
Prowadzący grup: Piotr Sawczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada wiedzę dotyczącą zjawisk zachodzących we współczesnym świecie ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk odnoszących się do polityki publicznej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01, K1_W17
Metody weryfikacji:
Inne:Zależne od kursu

Umiejętności
Student potrafi analizować zjawiska zachodzące w sferze publicznej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U01, K1_U13
Metody weryfikacji:
Inne:Zależne od kursu

Kompetencje społeczne
Student patrzy krytycznie na zjawiska zachodzące w sferze publicznej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K09
Metody weryfikacji:
Inne:Zależne od kursu



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Kurs składa się z dwóch części: pierwsza jest krytyczną analizą najwazniejszych tekstów teoretycznych współczesnejgo liberalizmu, a druga - współczesnego konserwatyzmu. Zadaniem kursu jest analiza mocnych i słabych stron obu ideologii oraz próba usytuowania siebie na ideologicznycm spektrum. 




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
1. Metoda tekstu przewodniego

2. Wykład konwersatoryjny

3. Dyskusja dydaktyczna




Oceny formujące:

Inne Zależne od kursu:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach + indywidualna praca pisemna (esej argumentacyjny)




Ocena końcowa:

Na ocenę końcową składają sie ocena z pracy pisemnej oraz aktywność na zajęciach. Regularne uczestnictwo w zajęciach jest warunkiem koniecznym zaliczenia.




Literatura:

Podstawowa:

  1. Karl Popper – Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie (w: Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie)

  2. Isaiah Berlin – Dwie koncepcje wolności (w: Cztery eseje o wolności)

  3. John Gray – Modus vivendi (w: Dwie twarze liberalizmu)

  4. Judith Shklar – Liberalizm strachu

  5. Agata Bielik-Robson – Życie – utracony skarb liberalizmu (w: Spór o liberalizm)

  6. Ayn Rand – Etyka absolutna (w: Cnota egoizmu)

  7. Friedrich von Hayek – Dlaczego nie jestem konserwatystą (w: Konstytucja wolności)

  8. Ryszard Legutko – Trzy konserwatyzmy (w: Podzwonne dla błazna)

  9. Michael Oakeshott – O postawie konserwatywnej (w: Wieża Babel i inne eseje)

  10. Leo Strauss – Postęp czy powrót? (w: Sokratejskie pytania)

  11. Carl Schmitt – Pojęcie polityczności (w: Teologia polityczna)

  12. Alasdair MacIntyre – Cnota, tradycja, jedność życia ludzkiego (w: Dziedzictwo cnoty)

  13. Ryszard Legutko – Dlaczego nie lubię liberalizmu (w: Raj przywrócony)



Uzupełniająca:
Brak danych



Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)