Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zabytki i muzea w Krakowie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KUL-SM>ZabKrk
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zabytki i muzea w Krakowie
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Kulturoznawstwo mgr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Konwersatorium obejmuje wiedzę na temat zakresu sztuki Krakowa i jego zbiorów muzealnych. Zajęcia mają na celu wykształcić umiejętność charakteryzowania najważniejszych zabytków miasta oraz specyfiki jego muzeów. Zadaniem konwersatorium jest również dostarczyć uczestnikom narzędzi pomocnych do wypracować umiejętność analizy cech formalnych i treściowych krakowskich dzieł sztuki, najistotniejszych przemian i procesów w panoramie sztuki Krakowa z uwzględnieniem komunikacyjnego wymiaru tych zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Studnicka
Prowadzący grup: Magda Studnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako o twórcy i odbiorcy kultury oraz o społecznych funkcjach kultury (w tym o uwarunkowaniach komunikacji interpersonalnej i społecznej, międzykulturowej i międzyreligijnej)
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W03
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą sztuki i estetyki
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W05
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Wiedza
Student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę szczegółową w zakresie dziedzictwa kulturowego Krakowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W17
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Umiejętności
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz integrować informacje z wykorzystaniem rozmaitych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy krytyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U02
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Umiejętności
potrafi formułować wnioski badawcze, w oparciu o wcześniej samodzielnie wykonaną krytyczną analizę oraz interpretację wybranego tekstu kultury polskiej i obcej
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U03
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K03
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do systematycznego i krytycznego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym, w aktualnych wydarzeniach, do krytycznej oceny nowych form wyrazu artystycznego, nowych form w sztuce
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K04
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Konwersatorium obejmuje wiedzę z zakresu sztuki Krakowa, przybliża historię, specyfikę oraz znaczenie najważniejszych instytucji muzealnych oraz zabytków w tym mieście. Zajęcia w ramach przedmiotu poruszają szerokie zagadnienia związane z przestrzennymi rozwiązaniami, dotyczącymi miejsc i obiektów. Konwersatorium podejmuje kwestie związane z historią projektowania przestrzeni wystawienniczych, biorąc pod uwagę także najbardziej współczesne rozwiązania. Analizuje różnorodne aspekty komunikacji z odbiorcą i wpływie rozwoju technologii na wyznaczanie granic między przestrzenią wystawienniczą, przestrzenią publiczną a sztuką.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Pogadanka, opowiadanie, opis, prelekcja, objaśnienie, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, pokaz




Oceny formujące:

Inne Zaliczenie z oceną:
Ocena wystawiania jest na podstawie prezentacji przedstawianej przez studenta podczas rozmowy egzaminacyjnej (60%). Aby przystąpić do egzaminu wymagana jest obecność na co najmniej 80% zajęć.

Studenci są zobowiązani do aktywnego i systematycznego wykonywania zadań omawianych w trakcie zajęć oraz samodzielnego przygotowania prezentacji na wskazany temat.




Ocena końcowa:

Ocena wystawiana jest na podstawie frekwencji i aktywności podczas zajęć (20%), oceny z prezentacji multimedialnej (20%) oraz prezentacji przedstawianej przez studenta podczas rozmowy egzaminacyjnej (60%). Aby przystąpić do egzaminu wymagana jest obecność na co najmniej 80% zajęć.

 




Literatura:

Podstawowa:
Kozioł A., Magia dawnego Krakowa, Kraków 2023.

Kraków. Dzieje i sztuka, Kraków 2019.

Rożek M., Urbs celeberrima. Przewodnik po zabytkach Krakowa, Kraków 2006.

Fabiański M., Złoty Kraków, Kraków 2010.

Rożek M., Przewodnik Pielgrzyma po kościołach i sanktuariach Krakowa, Wieliczki i okolic, Kraków 2016.

Żygulski Z., Muzea na świecie: wstęp do muzealnictwa, Warszawa, 1982.


Uzupełniająca:
Gluziński W. U podstaw muzeologii. Warszawa, 1980.

Nasza Polska. Słynne muzea, Wodzisław Śląski 2023.

Chruścicki T., Stolot F., Muzea Krakowa, Warszawa 1981.

Banach J., Kraków miasto muzeów, Warszawa 1977.




Pełny opis:

Konwersatorium obejmuje wiedzę na temat zakresu sztuki Krakowa i jego zbiorów muzealnych. Zajęcia mają na celu wykształcić umiejętność charakteryzowania najważniejszych zabytków miasta oraz specyfiki jego muzeów. Zadaniem konwersatorium jest również dostarczyć uczestnikom narzędzi pomocnych do wypracować umiejętność analizy cech formalnych i treściowych krakowskich dzieł sztuki, najistotniejszych przemian i procesów w panoramie sztuki Krakowa z uwzględnieniem komunikacyjnego wymiaru tych zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Hryszko
Prowadzący grup: Barbara Hryszko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako o twórcy i odbiorcy kultury oraz o społecznych funkcjach kultury (w tym o uwarunkowaniach komunikacji interpersonalnej i społecznej, międzykulturowej i międzyreligijnej)
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W03
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą sztuki i estetyki
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W05
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Wiedza
Student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę szczegółową w zakresie dziedzictwa kulturowego Krakowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W17
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Umiejętności
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz integrować informacje z wykorzystaniem rozmaitych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy krytyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U02
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Umiejętności
potrafi formułować wnioski badawcze, w oparciu o wcześniej samodzielnie wykonaną krytyczną analizę oraz interpretację wybranego tekstu kultury polskiej i obcej
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U03
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K03
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do systematycznego i krytycznego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym, w aktualnych wydarzeniach, do krytycznej oceny nowych form wyrazu artystycznego, nowych form w sztuce
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K04
Metody weryfikacji:
Inne:Zaliczenie z oceną



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Konwersatorium obejmuje wiedzę na temat sztuki Krakowa i jego zbiorów muzealnych. Zajęcia mają na celu wykształcić umiejętność charakteryzowania najważniejszych zabytków miasta oraz specyfiki jego muzeów. Zadaniem konwersatorium jest również dostarczyć uczestnikom narzędzi pomocnych do wypracowania umiejętności analizy cech formalnych i treściowych krakowskich dzieł sztuki, najistotniejszych przemian i procesów w panoramie sztuki Krakowa z uwzględnieniem komunikacyjnego wymiaru tych zagadnień.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Pogadanka, opowiadanie, opis, prelekcja, objaśnienie, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, analiza tekstu z dyskusją, metoda projektów.




Oceny formujące:

Inne Zaliczenie z oceną:
Ocena wystawiana jest na podstawie frekwencji i aktywności podczas zajęć (40%) oraz oceny z prezentacji multimedialnej przedstawianej przez studenta podczas rozmowy egzaminacyjnej (60%). Aby przystąpić do egzaminu wymagana jest obecność na co najmniej 80% zajęć.




Ocena końcowa:

Ocena wystawiana jest na podstawie frekwencji i aktywności podczas zajęć (40%) oraz oceny z prezentacji multimedialnej przedstawianej przez studenta podczas rozmowy egzaminacyjnej (60%). Aby przystąpić do egzaminu wymagana jest obecność na co najmniej 80% zajęć.




Literatura:

Podstawowa:
- Kozioł A., Magia dawnego Krakowa, Kraków 2023.

- Kraków. Dzieje i sztuka, Kraków 2019.

- Rożek M., Urbs celeberrima. Przewodnik po zabytkach Krakowa, Kraków 2006.

- Fabiański M., Złoty Kraków, Kraków 2010.

- Rożek M., Przewodnik Pielgrzyma po kościołach i sanktuariach Krakowa, Wieliczki i okolic, Kraków 2016.

- I. Wojnar, Muzeum czyli trwanie obecności, Warszawa 1991.

 


Uzupełniająca:
- J. Rydzewski, Pradzieje i wczesne średniowiecze Małopolski: przewodnik po wystawie, katalog zabytków, Muzeum Archeologiczne w Krakowie, Kraków 2005.

- K. Babraj, H. Szymańska, Bogowie starożytnego Egiptu, Kraków 2000.

- D. Gorzelany, Galeria Sztuki Starożytnej Muzeum Narodowego w Krakowie: przewodnik, Muzeum Narodowe, Kraków 2007.

- W. Marcinkowski, T. Zaucha, Kraków na wyciągnięcie ręki. Rzeźba architektoniczna e zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 2010.

- W kamiennym ogrodzie: przewodnik dla dzieci do wystawy „Kraków na wyciągnięcie ręki”, Muzeum Narodowe, Kraków 2010.

- Pałac Biskupa Erazma Ciołka: nowe stałe galerie: Sztuka dawnej Polski XII-XVIII wiek, Sztuka cerkiewna dawnej Rzeczypospolitej, red. J. Popielska, Muzeum Narodowe, Kraków 2007.

- Galeria „Sztuka Dawnej Polski XII-XVIII wiek”, Muzeum Narodowe w Krakowie, Pałac Biskupa Erazma Ciołka: przewodnik, Muzeum Narodowe, Kraków 2007.

- Wawel: sztuka Wschodu, Zamek Królewski na Wawelu, Kraków 2008.

- A. J. Nowobilski, Powstanie, zbiory, działalność. Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie, Kraków 2011.

- Kamienica Hipolitów: przewodnik nie tylko dla dzieci, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków 2009.

- J. Wałek, D. Dec, Europeum, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2013.

- B. Ciciora-Czwórnóg, A. Krypczyk, Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach: przewodnik, Muzeum Narodowe, 2012.

- Dom Jana Matejki – Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie: przewodnik, Muzeum Narodowe, Kraków 2009.

- E. Duda, Z dziejów i kultury Żydów w Krakowie: przewodnik po wystawie stałej w Starej Synagodze, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków 1985.

- Dom Józefa Mehoffera: Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie : przewodnik, oprac. A. Zeńczak, Muzeum Narodowe, Kraków 2005.

- Galeria Rzemiosła Artystycznego Muzeum Narodowego w Krakowie: przewodnik, Muzeum Narodowe, Kraków 1998.

- Galeria Sztuki Polskiej XX wieku, Muzeum Narodowe w Krakowie: przewodnik, red. A. Fryz-Więcek, Kraków 2011.

- Kolekcja MOCAK-u, Katalog wydany w związku z wystawą, teksty: M.A. Potocka, biogramy artystów: M. Kozioł, Kraków 2014.

- Gluziński W. U podstaw muzeologii. Warszawa, 1980.

- Nasza Polska. Słynne muzea, Wodzisław Śląski 2023.

- Chruścicki T., Stolot F., Muzea Krakowa, Warszawa 1981.

- Banach J., Kraków miasto muzeów, Warszawa 1977.




Pełny opis:

Konwersatorium obejmuje wiedzę na temat zakresu sztuki Krakowa i jego zbiorów muzealnych. Zajęcia mają na celu wykształcić umiejętność charakteryzowania najważniejszych zabytków miasta oraz specyfiki jego muzeów. Zadaniem konwersatorium jest również dostarczyć uczestnikom narzędzi pomocnych do wypracować umiejętność analizy cech formalnych i treściowych krakowskich dzieł sztuki, najistotniejszych przemian i procesów w panoramie sztuki Krakowa z uwzględnieniem komunikacyjnego wymiaru tych zagadnień.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)