Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie i marketing w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KUL-SM>ZMarKul
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie i marketing w kulturze
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Kulturoznawstwo mgr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami zarządzania i marketingu, szczególnie tymi stosowanymi w sektorze kultury. Student nabędzie umiejętność zastosowania w praktyce odpowiednich metod zarządzania oraz będzie potrafił zidentyfikować potrzebę ich implementacji oraz utrzymania. Ponadto zdobędzie wiedzę na temat metod tworzenia i przeprowadzania badań marketingowych oraz ich interpretacji w kierunku osiągnięcia maksymalnych efektów dla przedsiębiorstwa. - TESTOWA ZMIANA

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lucyna Marszałek
Prowadzący grup: Lucyna Marszałek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o zarządzaniu instytucjami kultury oraz jednostkami w sektorze turystycznym (turystyki kulturowej), a także o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W10
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi działającymi w obszarze życia kulturalnego i edukacyjnego, o ich funkcjonowaniu, organizacji i zarządzaniu nimi w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W14
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi w sposób pogłębiony analizować i oceniać zjawiska z zakresu życia kulturalnego i społecznego, a także z zarządzania instytucjami kultury i jednostkami sektora turystycznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U09
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi współdziałać w zespole, obejmować wiodącą rolę w trakcie realizacji zadań, a także kierować pracą takiego zespołu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U17
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedniego określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz zasięgania opinii ekspertów w razie potrzeby
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do ustawicznego rozwijania dorobku zawodowego, zdolności językowych i komunikacyjnych oraz do korzystania w tym celu z dostępnych źródeł oraz wykazywania się w tych kwestiach umiejętnością działania i myślenia w sposób kreatywny
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami zarządzania i marketingu, szczególnie tymi, które mogą być zastosowane w sektorze kultury. Zaprezentowana zostanie różnorodność organizacyjna podmiotów kultury w Polsce i wynikające z niej konsekwencje w zarządzaniu.                    Student będzie miał wiedzę na temat podstaw marketingu mix w kulturze i umiejętność wyboru kotwic tożsamości dla konkretnej jednostki kultury.            

Ponadto, zdobędzie wiedzę na temat metod przeprowadzania badań marketingowych, aby móc je wykorzystać w osiągnięciu zakładanego celu, oraz umiejętność zdiagnozowania jednostki kultury za pomocą badania SWOT.  Pozna również determinanty zachowań klientów w sektorze kultury.

 

 




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Zajęcia zostaną zrealizowane następującymi metodami: wykład konwersatoryjny, burza mózgów, pokaz z objaśnieniem, studium przypadku i badanie SWOT.

 




Oceny formujące:

Egzamin :

  1. Przygotowanie analizy SWOT wybranego podmiotu kultury,

  2. aktywność na zajęciach,

  3. frekwencja: obecność obowiązkowa,

  4. pisemny sprawdzian semestralny.





Ocena końcowa:

Ocena ważona z siłą:

  1. przygotowanie analizy SWOT wybranego podmiotu kultury - 40/100,

  2. aktywność na zajęciach - 10/100,

  3. frekwencja: obecność obowiązkowa – 10/100,

  4. pisemny sprawdzian semestralny - 40/100.





Literatura:

Podstawowa:

  1. Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. A. Pluszyńska, S. Konior, Ł. Gaweł, PWN 2020, 

  2. Niemczyk Agata, Marketing w sferze kultury,  AE, Kraków 2007,

  3. Wróblewski Łukasz, Strategie marketingowe w instytucjach kultury, PWE S.A, Warszawa 2012,

  4. Sobocińska Magdalena, Zachowania nabywców na rynku dóbr i usług kultury, PWE, Warszawa 2008.

       Artykuły i inne źródła podane przed zajęciami przez prowadzącego.


Uzupełniająca:
  1. Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Pulchra, NCK, Warszawa 2013, 

  2. Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dn. 25.10.1991 z późn. zmianami





Pełny opis:

Kurs podejmuje tematykę zarządzania i marketingu w kulturze z uwzględnieniem jej aspektów rekreacyjnych. Zagadnienia teoretyczne związane z zarządzaniem instytucjami i organizacjami szeroko pojętej kultury, w tym realizacją własnych projektów, zostaną rozszerzone o aspekt praktyczny oparty na doświadczeniach konkretnych podmiotów. W zakresie marketingu kurs będzie poruszał kwestie najbardziej skutecznych praktyk i strategii informacyjno-promocyjnych wykorzystujących sprawdzone techniki i kanały komunikacyjne. 

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Ujwary
Prowadzący grup: Maria Ujwary
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o zarządzaniu instytucjami kultury oraz jednostkami w sektorze turystycznym (turystyki kulturowej), a także o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W10
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi działającymi w obszarze życia kulturalnego i edukacyjnego, o ich funkcjonowaniu, organizacji i zarządzaniu nimi w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W14
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi w sposób pogłębiony analizować i oceniać zjawiska z zakresu życia kulturalnego i społecznego, a także z zarządzania instytucjami kultury i jednostkami sektora turystycznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U09
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi współdziałać w zespole, obejmować wiodącą rolę w trakcie realizacji zadań, a także kierować pracą takiego zespołu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U17
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedniego określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz zasięgania opinii ekspertów w razie potrzeby
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do ustawicznego rozwijania dorobku zawodowego, zdolności językowych i komunikacyjnych oraz do korzystania w tym celu z dostępnych źródeł oraz wykazywania się w tych kwestiach umiejętnością działania i myślenia w sposób kreatywny
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Konwersatorium:

1. Zarządzanie- podstawowe pojęcia.
2. Marketing- podstawowe pojęcia.
3. Sektor kultury w Polsce.
4. Oferta kulturalna, odbiorcy kultury.
5. Badania w organizacjach kultury.
6. Marketing mix.
7. Kultura cyfrowa.
8. Zarządzanie strategiczne w kulturze.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład konwersatoryjny, studium przypadku, dyskusja, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem

 




Oceny formujące:

Egzamin :
Przygotowanie indywidualnej prezentacji.

Egzamin ustny w sesji.

 




Ocena końcowa:

Ocena z prezentacji - 30%

Egzamin ustny w sesji - 70%

(warunkiem koniecznym jest uzyskanie oceny pozytywnej z obu elementów formujących)

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. 




Literatura:

Podstawowa:

  1. Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. A. Pluszyńska, S. Konior, Ł. Gaweł, PWN 2020, 

  2. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, red. Ł. Gaweł, W. Pokojska, A. Pudełko, Kraków 2016,

  3. A. Szromnik, Marketing dziedzictwa kulturowego, Warszawa 2022, 

  4. Scenariusze prorozwojowe instytucji kultury, praca zbiorowa, NCK 2024,

  5. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2017

  6. Ilczuk D., Ekonomika kultury, Warszawa 2023,
    Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, (Dz. U. 1991 Nr 114 poz. 493)

    Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U. 1989 nr 20 poz. 104)

    Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, (Dz.U. 1984 nr 21 poz. 97)

    Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, (Dz.U. 2003 nr 96 poz. 873)

    Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, (Dz.U. 2009 nr 19 poz. 100)

    Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, (Dz.U. 1997 nr 5 poz. 24)

    Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83)


 


Uzupełniająca:
  1. Kultura a rozwój, red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Pulchra, NCK, Warszawa 2013, 

  2. P. Kotler, Marketing 5.0, Warszawa 2021,





Pełny opis:

Kurs podejmuje tematykę zarządzania i marketingu w kulturze z uwzględnieniem jej aspektów rekreacyjnych. Zagadnienia teoretyczne związane z zarządzaniem instytucjami i organizacjami szeroko pojętej kultury, w tym realizacją własnych projektów, zostaną rozszerzone o aspekt praktyczny oparty na doświadczeniach konkretnych podmiotów. W zakresie marketingu kurs będzie poruszał kwestie najbardziej skutecznych praktyk i strategii informacyjno-promocyjnych wykorzystujących sprawdzone techniki i kanały komunikacyjne. 

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)