Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań kulturoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KUL-SM>METBADS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań kulturoznawczych
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Kulturoznawstwo mgr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Łukaszewska-Haberko
Prowadzący grup: Anna Grzywa, Justyna Łukaszewska-Haberko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną (obejmującą terminologie, teorie i metodologie) z zakresu nauk humanistycznych, w tym nauk o kulturze i religii ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o współczesnych ośrodkach i szkołach badawczych oraz ich dokonaniach i związanych z nimi tendencjach rozwojowych obejmującą nauki humanistyczne w zakresie właściwym dla nauk o kulturze i religii ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu pojęcia i szczegółowe zasady ochrony własności przemysłowej i intelektualnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W09
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi określać zaawansowany problem badawczy i dobrać odpowiednie metody do jego zbadania (w tym proponując interdyscyplinarne rozwiązania metodologiczne) oraz w sposób uporządkowany i naukowy przedstawić wyniki swoich badań
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz integrować informacje z wykorzystaniem rozmaitych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy krytyczne.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi formułować wnioski badawcze, w oparciu o wcześniej samodzielnie wykonaną krytyczną analizę oraz interpretację wybranego tekstu kultury polskiej i obcej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz zjawisk społecznych stosując oryginalne podejście oraz uwzględniając nowe osiągnięcia naukowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedniego określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz zasięgania opinii ekspertów w razie potrzeby.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do ustawicznego rozwijania dorobku zawodowego, zdolności językowych i komunikacyjnych oraz do korzystania w tym celu z dostępnych źródeł oraz wykazywania się w tych kwestiach umiejętnością działania i myślenia w sposób kreatywny.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Konwersatorium:

    1. Wprowadzenie do metod badań kulturoznawczych.

    2. Podstawowe obszary badawcze, sposoby badania zjawisk kultury.

    3. Etapy procesu badawczego - charakterystyka.

    4. Podstawowe elementy badań.

    5. Badania ilościowe - charakterystyka i zastosowanie dla badań kulturoznawczych.

    6. Badania jakościowe - charakterystyka i zastosowanie dla badań kulturoznawczych.

    7. Etyka w badaniach. Problem falsyfikacji i plagiatu.

    8. Wtórna analiza danych w badaniach kulturoznawczych.

    9. Analiza wybranych przykładów badań, w których zastosowano omawiane metody.





Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład konwersatoryjny, praca własna Studenta, praca z tekstem, prace pisemne, prezentacje multimedialne




Oceny formujące:

Egzamin :
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach, nie są dopuszczalne nieusprawiedliwione nieobecności. Ocena końcowa jest średnią ważoną aktywności (30%) oraz ocen uzyskanych z obowiązkowych prac (70%).




Ocena końcowa:

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach, nie są dopuszczalne nieusprawiedliwione nieobecności. Ocena końcowa jest średnią ważoną aktywności (30%) oraz ocen uzyskanych z obowiązkowych prac (70%).




Literatura:

Podstawowa:

 


Literatura:


Podstawowa:
1.Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M.  Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2005.


2.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006.


3.Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2010.


4.Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.


5.Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.


6.Jemielniak D., Badania jakościowe. Podejścia i teorie t. 1 i Metody i narzędzia t. 2, Warszawa 2012.


7.Mencwel A., Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006.


8.Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.


9.Walczak B., Antropolog jako Inny. Od pierwszych badań terenowych do wyzwań ponowoczesnej antropologii, Warszawa 2009.


10.Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.


Uzupełniająca:
Ankersmit F., Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. i wstęp E. Domańska, Kraków 2004.




Uzupełniająca:
Brak danych



Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Hałaburda
Prowadzący grup: Marek Hałaburda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną (obejmującą terminologie, teorie i metodologie) z zakresu nauk humanistycznych, w tym nauk o kulturze i religii ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o współczesnych ośrodkach i szkołach badawczych oraz ich dokonaniach i związanych z nimi tendencjach rozwojowych obejmującą nauki humanistyczne w zakresie właściwym dla nauk o kulturze i religii ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu pojęcia i szczegółowe zasady ochrony własności przemysłowej i intelektualnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W09
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi określać zaawansowany problem badawczy i dobrać odpowiednie metody do jego zbadania (w tym proponując interdyscyplinarne rozwiązania metodologiczne) oraz w sposób uporządkowany i naukowy przedstawić wyniki swoich badań
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz integrować informacje z wykorzystaniem rozmaitych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy krytyczne.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi formułować wnioski badawcze, w oparciu o wcześniej samodzielnie wykonaną krytyczną analizę oraz interpretację wybranego tekstu kultury polskiej i obcej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz zjawisk społecznych stosując oryginalne podejście oraz uwzględniając nowe osiągnięcia naukowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedniego określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz zasięgania opinii ekspertów w razie potrzeby.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do ustawicznego rozwijania dorobku zawodowego, zdolności językowych i komunikacyjnych oraz do korzystania w tym celu z dostępnych źródeł oraz wykazywania się w tych kwestiach umiejętnością działania i myślenia w sposób kreatywny.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Konwersatorium:

    1. Wprowadzenie do metod badań kulturoznawczych.

    2. Podstawowe obszary badawcze, sposoby badania zjawisk kultury.

    3. Etapy procesu badawczego - charakterystyka.

    4. Podstawowe elementy badań.

    5. Badania ilościowe - charakterystyka i zastosowanie dla badań kulturoznawczych.

    6. Badania jakościowe - charakterystyka i zastosowanie dla badań kulturoznawczych.

    7. Etyka w badaniach. Problem falsyfikacji i plagiatu.

    8. Wtórna analiza danych w badaniach kulturoznawczych.

    9. Analiza wybranych przykładów badań, w których zastosowano omawiane metody.





Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład konwersatoryjny, praca własna Studenta, praca z tekstem, prace pisemne, prezentacje multimedialne




Oceny formujące:

Egzamin :
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach, nie są dopuszczalne nieusprawiedliwione nieobecności. Ocena końcowa jest średnią ważoną aktywności (30%) oraz ocen uzyskanych z obowiązkowych prac (70%).




Ocena końcowa:

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach, nie są dopuszczalne nieusprawiedliwione nieobecności. Ocena końcowa jest średnią ważoną aktywności (30%) oraz ocen uzyskanych z obowiązkowych prac (70%).




Literatura:

Podstawowa:

 


Literatura:


Podstawowa:
1.Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M.  Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2005.


2.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006.


3.Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2010.


4.Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.


5.Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.


6.Jemielniak D., Badania jakościowe. Podejścia i teorie t. 1 i Metody i narzędzia t. 2, Warszawa 2012.


7.Mencwel A., Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006.


8.Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.


9.Walczak B., Antropolog jako Inny. Od pierwszych badań terenowych do wyzwań ponowoczesnej antropologii, Warszawa 2009.


10.Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.


Uzupełniająca:
Ankersmit F., Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. i wstęp E. Domańska, Kraków 2004.




Uzupełniająca:
Brak danych



Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)