Kultura artystyczna i jej dziedzictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KUL-SM>KultArtS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura artystyczna i jej dziedzictwo |
Jednostka: | Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa |
Grupy: |
I rok - Kulturoznawstwo mgr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Wykłady i ćwiczenia obejmują wiedzę z zakresu kultury artystycznej i jej dziedzictwa, ze szczególnym naciskiem na jej europejski kontekst. Zajęcia mają za zadanie przybliżyć najważniejsze zjawiska w sztuce, twórczość najpopularniejszych artystów oraz ich sztandarowe dzieła. Na zajęciach poruszone zostaną także kwestie znaczenia i treści dziedzictwa artystycznego i kulturowego. Celem zajęć będzie wykształcenie umiejętności opisywania cech charakterystycznych dla dorobku artystycznego poszczególnych obszarów oraz odczytywania zawartych w nich wartości estetycznych i treściowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN W
W
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Bigaj-Zwonek | |
Prowadzący grup: | Beata Bigaj-Zwonek, Bożena Prochwicz-Studnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza kultury oraz o społecznych funkcjach kultury. |
|
Treści kształcenia: | Wykład: Zarys sporów o obrazy na przestrzeni wieków. Sztuka i duchowość: gotyk i architektura. Nauka i renesans: wiedza o człowieku a rozwój kultury artystycznej. Nauka i renesans: zasady sztuki. Ekspresja w baroku: tło, przejawy, dziedzictwo. Kultura artystyczna a rozwój przemysłu w XIX wieku. Literatura a plastyka i estetyka w kulturze europejskiej: wybrane przykłady. Europejski świat artystyczny początków XX wieku. Spektakl w kulturze – od teatru greckiego do współczesnych performansów. Kultura artystyczna w czasach niepokojów społecznych i politycznych. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metody podające – prezentacja multimedialna. Metody podające – wykład. Metody podające – prezentacja multimedialna. Metody praktyczne – metoda przewodniego tekstu. Metody problemowe – klasyczna metoda problemowa. Metody problemowe – wykład konwersatoryjny. |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe i będzie uwzględnione w ocenie końcowej (premiowana jest wysoka frekwencja). |
|
Ocena końcowa: | Średnia ważona oceny z egzaminu z wykładów + oceny z ćwiczeń (60-65 % ocena z egzaminu z wykładów + 30-35 % ocena z ćw.). Do dopuszczenia do egzaminu z wykładów niezbędne jest uzyskanie pozytywnej oceny z testów cząstkowych z ćwiczeń. |
|
Literatura: | Podstawowa: zakres lektur obowiązujących na ćwiczeniach zostanie podany na pierwszym spotkaniu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Bigaj-Zwonek | |
Prowadzący grup: | Beata Bigaj-Zwonek, Bożena Prochwicz-Studnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza kultury oraz o społecznych funkcjach kultury. |
|
Treści kształcenia: | Wykład: Zarys sporów o obrazy na przestrzeni wieków. Sztuka i duchowość: gotyk i architektura. Nauka i renesans: wiedza o człowieku a rozwój kultury artystycznej. Nauka i renesans: zasady sztuki. Ekspresja w baroku: tło, przejawy, dziedzictwo. Kultura artystyczna a rozwój przemysłu w XIX wieku. Literatura a plastyka i estetyka w kulturze europejskiej: wybrane przykłady. Europejski świat artystyczny początków XX wieku. Spektakl w kulturze – od teatru greckiego do współczesnych performansów. Kultura artystyczna w czasach niepokojów społecznych i politycznych. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metody podające – prezentacja multimedialna. Metody podające – wykład. Metody podające – prezentacja multimedialna. Metody praktyczne – metoda przewodniego tekstu. Metody problemowe – klasyczna metoda problemowa. Metody problemowe – wykład konwersatoryjny. |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Podczas ćwiczeń studenci zbierają punkty za poszczególne aktywności, które na zakończenie są podsumowywane i przeliczane na ocenę. |
|
Ocena końcowa: | Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe - do zaliczenia przedmiotu konieczna jest minimum 75% frekwencja. Wykład kończy się egzaminem. Do dopuszczenia do egzaminu niezbędne jest uzyskanie pozytywnej oceny z testów cząstkowych z ćwiczeń. Ocenę modułu stanowi: średnia ważona oceny z egzaminu z wykładów + oceny z ćwiczeń (60-65 % ocena z egzaminu z wykładów + 30-35 % ocena z ćw.). |
|
Literatura: | Podstawowa: zakres lektur obowiązujących na ćwiczeniach zostanie podany na pierwszym spotkaniu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.