Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura artystyczna i jej dziedzictwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KUL-SM>KultArtS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura artystyczna i jej dziedzictwo
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Kulturoznawstwo mgr
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Wykłady i ćwiczenia obejmują wiedzę z zakresu kultury artystycznej i jej dziedzictwa, ze szczególnym naciskiem na jej europejski kontekst. Zajęcia mają za zadanie przybliżyć najważniejsze zjawiska w sztuce, twórczość najpopularniejszych artystów oraz ich sztandarowe dzieła. Na zajęciach poruszone zostaną także kwestie znaczenia i treści dziedzictwa artystycznego i kulturowego. Celem zajęć będzie wykształcenie umiejętności opisywania cech charakterystycznych dla dorobku artystycznego poszczególnych obszarów oraz odczytywania zawartych w nich wartości estetycznych i treściowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Bigaj-Zwonek
Prowadzący grup: Beata Bigaj-Zwonek, Bożena Prochwicz-Studnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o kulturze artystycznej oraz zna narzędzia terminologiczne niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania jej wybranych praktyk i zjawisk
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W08
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako twórcy i odbiorcy

kultury oraz o społecznych funkcjach kultury.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz zjawisk społecznych stosując oryginalne podejście oraz uwzględniając nowe osiągnięcia naukowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi w sposób pogłębiony analizować i oceniać zjawiska z zakresu życia kulturalnego i społecznego oraz te odnoszące się do zarządzania instytucjami kultury i edukacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U09
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do systematycznego i krytycznego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym, w aktualnych wydarzeniach, do krytycznej oceny nowych form wyrazu artystycznego, nowych form w sztuce, literaturze, filmie
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K04
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Wykład:
Wprowadzenie do przedmiotu.

Zarys sporów o obrazy na przestrzeni wieków.

Sztuka i duchowość: gotyk i architektura.

Nauka i renesans: wiedza o człowieku a rozwój kultury artystycznej.

Nauka i renesans: zasady sztuki.

Ekspresja w baroku: tło, przejawy, dziedzictwo.

Kultura artystyczna a rozwój przemysłu w XIX wieku.

Literatura a plastyka i estetyka w kulturze europejskiej: wybrane przykłady.

Europejski świat artystyczny początków XX wieku.

Spektakl w kulturze – od teatru greckiego do współczesnych performansów.

Kultura artystyczna w czasach niepokojów społecznych i politycznych.


Ćwiczenia:

  • Konteksty pozaeuropejskie – wprowadzenie do arabskiej i muzułmańskiej kultury artystycznej

  • Staroarabska „oratura” – poetycka twórczość nomadów

  • Anikoniczność sztuki islamu

  • Miejsce i rola pisma w kulturze artystycznej islamu

  • „Czytanie” meczetu – świątynia czy dom modlitwy?

  • Wpływ cywilizacji arabsko-muzułmańskiej na kulturę europejską

  • Pomiędzy rytuałem a spektaklem teatralnym – szyickie widowisko pasyjne ta‘zije





  • Metody dydaktyczne:

    Wykład:
    Metody eksponujące – film.

    Metody podające – prezentacja multimedialna.

    Metody podające – wykład.

     


    Ćwiczenia:
    Metody eksponujące – film.

    Metody podające – prezentacja multimedialna.

    Metody praktyczne – metoda przewodniego tekstu.

    Metody problemowe – klasyczna metoda problemowa.

    Metody problemowe – wykład konwersatoryjny.




    Oceny formujące:

    Egzamin :
    1.zaliczenie testów cząstkowych z lektur/materiału przerabianego na ćwiczeniach,
    2. aktywność na zajęciach,
    3. egzamin końcowy z wykładów.

    Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe i będzie uwzględnione w ocenie końcowej (premiowana jest wysoka frekwencja).




    Ocena końcowa:

    Średnia ważona oceny z egzaminu z wykładów + oceny z ćwiczeń (60-65 % ocena z egzaminu z wykładów + 30-35 % ocena z ćw.). Do dopuszczenia do egzaminu z wykładów niezbędne jest uzyskanie pozytywnej oceny z testów cząstkowych z ćwiczeń.




    Literatura:

    Podstawowa:

  • Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto (różne wydania) lub Gombrich E., O sztuce (różne wydania).

  • Fragmenty Historii estetyki. Estetyka średniowiecza Władysława Tatarkiewicza (różne wydania). Rozdziały: Warunki rozwoju (zarówno w części Estetyka wczesnego średniowiecza jaki i Estetyka dojrzałego średniowiecza), Warunki dalszego rozwoju - w części Estetyka wczesnego średniowiecza, Teoria sztuk plastycznych oraz Bilans teorii sztuki i program estetyki filozoficznej - w części Estetyka dojrzałego średniowiecza.

  • Porębski M., Granica współczesności1909–1925, Warszawa: WAiF, 

  • Danecki J., Kultura i sztuka islamu, Warszawa: Elipsa, 2003*.

  • Dziekan M.M., Dzieje kultury arabskiej, Warszawa: PWN, 2008*.

  • Dziekan M.M., Miejsce święte w islamie, „Przegląd Orientalistyczny” 3-4 (2001), s. 185-193.

  • Machut-Mendecka E., Archetypy islamu, Warszawa: Eneteia, 2005*.

  • Pachniak K., Nauka i kultura muzułmańska i jej wpływ na średniowieczną Europę, Warszawa: Trio, 2010*.

  • Piwiński R., Mity i legendy w krainie Proroka, Warszawa: Iskry, 1983*.

  • Poezja arabska. Wiek VI-XIII. Wybór, oprac. Janusz Danecki, Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich 1997*.

  •    zakres lektur obowiązujących na ćwiczeniach zostanie podany na pierwszym spotkaniu


    Uzupełniająca:

  • Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, red. E. Grabska, H. Morawska, Warszawa: PWN, 1969.

  • Chelkowski P., Ta‘zia, [w:] Encyclopadia Iranica, http://www.iranicaonline.org/.

  • Danecki J., Arabowie, Warszawa: PIW, 2001, s. 330-337.

  • Gombrich E., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, tłum. J. Zarański, PIW, Warszawa, 1981 (wybrane fragment).

  • Historia nauki arabskiej, red. R. Rashed, t. I-III, Warszawa: Dialog, 2000-2005 (wybrane rozdziały).

  • Hockney D., Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, tłum. J. Holzman, Kraków: Universitas, 2006.

  • Majewska B., Taazije: misterium cierpienia które zbawia, „Dialog. Miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej” 5 (1983), s. 75-86.

  • Malarstwo nowoczesne. Od romantyzmu do awangardy XX wieku, oprac. S. Zuffi i F. Castria, Warszawa: Arkady, 2001.

  • Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, red. J. Białostocki, PWN, Warszawa, 1988 (wybrane rozdziały).

  • Nasr S.H., Islamic Art and Spirituality, Albany: State University of New York Press 1987 (wybrane rozdziały).

  • Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1991 (wybrane rozdziały).

  • Teoretycy, pisarze  i artyści o sztuce 1500 - 1600, red. J. Białostocki, Warszawa: PWN, 1985 (wybrane rozdziały).





  • Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

    Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
    Wybrany podział planu:
    Przejdź do planu
    Typ zajęć:
    Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
    Wykład, 30 godzin więcej informacji
    Koordynatorzy: Beata Bigaj-Zwonek
    Prowadzący grup: Beata Bigaj-Zwonek, Bożena Prochwicz-Studnicka
    Lista studentów: (nie masz dostępu)
    Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
    Wykład - Ocena końcowa
    Efekty uczenia się:

    Wiedza
    Student ma pogłębioną wiedzę o kulturze artystycznej oraz zna narzędzia terminologiczne niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania jej wybranych praktyk i zjawisk
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Ku2a_W08
    Metody weryfikacji:
    Egzamin

    Wiedza
    Student ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako twórcy i odbiorcy

    kultury oraz o społecznych funkcjach kultury.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Ku2a_W03
    Metody weryfikacji:
    Egzamin

    Umiejętności
    Student potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz zjawisk społecznych stosując oryginalne podejście oraz uwzględniając nowe osiągnięcia naukowe
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Ku2a_U07
    Metody weryfikacji:
    Egzamin

    Umiejętności
    Student potrafi w sposób pogłębiony analizować i oceniać zjawiska z zakresu życia kulturalnego i społecznego oraz te odnoszące się do zarządzania instytucjami kultury i edukacji
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Ku2a_U09
    Metody weryfikacji:
    Egzamin

    Kompetencje społeczne
    Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Ku2a_K03
    Metody weryfikacji:
    Egzamin

    Kompetencje społeczne
    Student jest gotów do systematycznego i krytycznego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym, w aktualnych wydarzeniach, do krytycznej oceny nowych form wyrazu artystycznego, nowych form w sztuce, literaturze, filmie
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Ku2a_K04
    Metody weryfikacji:
    Egzamin



    Treści kształcenia:

    Wykład:
    Wprowadzenie do przedmiotu.

    Zarys sporów o obrazy na przestrzeni wieków.

    Sztuka i duchowość: gotyk i architektura.

    Nauka i renesans: wiedza o człowieku a rozwój kultury artystycznej.

    Nauka i renesans: zasady sztuki.

    Ekspresja w baroku: tło, przejawy, dziedzictwo.

    Kultura artystyczna a rozwój przemysłu w XIX wieku.

    Literatura a plastyka i estetyka w kulturze europejskiej: wybrane przykłady.

    Europejski świat artystyczny początków XX wieku.

    Spektakl w kulturze – od teatru greckiego do współczesnych performansów.

    Kultura artystyczna w czasach niepokojów społecznych i politycznych.


    Ćwiczenia:

  • Konteksty pozaeuropejskie – wprowadzenie do arabskiej i muzułmańskiej kultury artystycznej

  • Staroarabska „oratura” – poetycka twórczość nomadów

  • Anikoniczność sztuki islamu

  • Miejsce i rola pisma w kulturze artystycznej islamu

  • „Czytanie” meczetu – świątynia czy dom modlitwy?

  • Wpływ cywilizacji arabsko-muzułmańskiej na kulturę europejską

  • Pomiędzy rytuałem a spektaklem teatralnym – szyickie widowisko pasyjne tazije





  • Metody dydaktyczne:

    Wykład:
    Metody eksponujące – film.

    Metody podające – prezentacja multimedialna.

    Metody podające – wykład.

     


    Ćwiczenia:
    Metody eksponujące – film.

    Metody podające – prezentacja multimedialna.

    Metody praktyczne – metoda przewodniego tekstu.

    Metody problemowe – klasyczna metoda problemowa.

    Metody problemowe – wykład konwersatoryjny.




    Oceny formujące:

    Egzamin :
    Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

  • zaliczenie testów cząstkowych z lektur/materiału przerabianego na ćwiczeniach

  • aktywność na zajęciach

  • frekwencja

  • Podczas ćwiczeń studenci zbierają punkty za poszczególne aktywności, które na zakończenie są podsumowywane i przeliczane na ocenę.

     




    Ocena końcowa:

    Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe - do zaliczenia przedmiotu konieczna jest minimum 75% frekwencja.

    Wykład kończy się egzaminem. Do dopuszczenia do egzaminu niezbędne jest uzyskanie pozytywnej oceny z testów cząstkowych z ćwiczeń.

    Ocenę modułu stanowi: średnia ważona oceny z egzaminu z wykładów + oceny z ćwiczeń (60-65 % ocena z egzaminu z wykładów + 30-35 % ocena z ćw.). 




    Literatura:

    Podstawowa:

  • Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto (różne wydania) lub Gombrich E., O sztuce (różne wydania).

  • Fragmenty Historii estetyki. Estetyka średniowiecza Władysława Tatarkiewicza (różne wydania). Rozdziały: Warunki rozwoju (zarówno w części Estetyka wczesnego średniowiecza jaki i Estetyka dojrzałego średniowiecza), Warunki dalszego rozwoju - w części Estetyka wczesnego średniowiecza, Teoria sztuk plastycznych oraz Bilans teorii sztuki i program estetyki filozoficznej - w części Estetyka dojrzałego średniowiecza.

  • Porębski M., Granica współczesności1909–1925, Warszawa: WAiF, 

  • Danecki J., Kultura i sztuka islamu, Warszawa: Elipsa, 2003.

  • Dziekan M.M., Dzieje kultury arabskiej, Warszawa: PWN, 2008.

  • Dziekan M.M., Miejsce święte w islamie, „Przegląd Orientalistyczny” 3-4 (2001), s. 185-193.

  • Machut-Mendecka E., Archetypy islamu, Warszawa: Eneteia, 2005.

  • Pachniak K., Nauka i kultura muzułmańska i jej wpływ na średniowieczną Europę, Warszawa: Trio, 2010.

  • Piwiński R., Mity i legendy w krainie Proroka, Warszawa: Iskry, 1983.

  • Poezja arabska. Wiek VI-XIII. Wybór, oprac. Janusz Danecki, Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich 1997.

  •    zakres lektur obowiązujących na ćwiczeniach zostanie podany na pierwszym spotkaniu


    Uzupełniająca:

  • Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, red. E. Grabska, H. Morawska, Warszawa: PWN, 1969.

  • Chelkowski P., Ta‘zia, [w:] Encyclopadia Iranica, http://www.iranicaonline.org/.

  • Danecki J., Arabowie, Warszawa: PIW, 2001, s. 330-337.

  • Gombrich E., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, tłum. J. Zarański, PIW, Warszawa, 1981 (wybrane fragment).

  • Historia nauki arabskiej, red. R. Rashed, t. I-III, Warszawa: Dialog, 2000-2005 (wybrane rozdziały).

  • Hockney D., Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, tłum. J. Holzman, Kraków: Universitas, 2006.

  • Majewska B., Taazije: misterium cierpienia które zbawia, „Dialog. Miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej” 5 (1983), s. 75-86.

  • Malarstwo nowoczesne. Od romantyzmu do awangardy XX wieku, oprac. S. Zuffi i F. Castria, Warszawa: Arkady, 2001.

  • Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, red. J. Białostocki, PWN, Warszawa, 1988 (wybrane rozdziały).

  • Nasr S.H., Islamic Art and Spirituality, Albany: State University of New York Press 1987 (wybrane rozdziały).

  • Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1991 (wybrane rozdziały).

  • Teoretycy, pisarze  i artyści o sztuce 1500 - 1600, red. J. Białostocki, Warszawa: PWN, 1985 (wybrane rozdziały).





  • Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
    Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
    kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)