Geografia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KUL-SM>GeoKul |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geografia kulturowa |
Jednostka: | Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa |
Grupy: |
I rok - Kulturoznawstwo mgr |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Zajęcia wprowadzają w obszar badań geografii kulturowej, obecnie jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się subdyscyplin geografii człowieka oraz prezentują (zarówno w skali makro, jak i mikro) wybrane zagadnienia z zakresu wieloaspektowego działania człowieka w przestrzeni. Podczas kursu przedstawione zostaną kwestie ogólne związane ze zróżnicowaniem przestrzennym kultur, języków, religii oraz kwestie szczegółowe należące do głównych obszarów badawczych geografii kultury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Prochwicz-Studnicka | |
Prowadzący grup: | Bożena Prochwicz-Studnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: 1. Wprowadzenie terminologiczne, historia rozwoju dyscypliny, obszar badawczy geografii kulturowej, krajobraz kulturowy jako podstawowa kategoria badawcza geografii kulturowej (aspekty materialne i niematerialne) 2. Obraz demograficzny współczesnego świata, migracje 3. Krajobraz kulturowy współczesnego świata 4. Krajobraz religijny współczesnego świata 5. Krajobraz językowy współczesnego świata 6. Krajobraz kultury pisma 7. Case study: - krajobraz kulturowy miasta w aspekcie materialnym i niematerialnym (tradycyjne miasto arabsko muzułmańskie, przestrzeń domu, ogrody) - konstruowanie miejsc świętych (Al-Kaba w Mekce) - konstruowanie wyobrażenia o Innym (m.in. orientalizm w literaturze, sztuce, stylu życia; orientalizm jako ideologia w ujęciu E. Saida) - konstruowanie tożsamości kulturowej (zmiana kulturowa i problem globalizacji, islam jako element krajobrazu europejskiego, fundamentalizm muzułmański jako reakcja na wpływy Zachodu i zagrożenie tożsamości). |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metody eksponujące – film Metody problemowe – wykład problemowy |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin. Warunkiem zaliczenia kursu jest uzyskanie nie mniej niż 60% poprawnych odpowiedzi z egzaminu. |
|
Literatura: | Podstawowa: 2. The City in Islamic World, ed. S.K. Jayyusi et al., vol. 2, Leiden 2008 3. A Companion to Cultural Geography, ed. J.S. Duncan, N.C. Johnson, and R.H. Schein, Blackwell Publishing 2004 4. Diringer D., Alfabet czyli klucz do dziejów ludzkości, Warszawa 1972. 5. Farahani L.M., Motamed B., Jamei E., Persian Gardens: Meanings, Symbolism, and Design, Landscape Online 46 (2016), s. 1-19. 6. Katzner K., The Languages of the World, London – New York 2002 7. Madurowicz M., Miasto jako wielowymiarowy pryzmat kultury, [w:] Kultura jako przedmiot badań geograficznych. Studia teoretyczne i regionalne, red. E. Orłowska, Wrocław 2002, s. 67-74. 8. Muzułmanie w Europie, red. A. Parzymies, Warszawa 2005 9. Myga-Piątek U., Krajobraz kulturowy w badaniach geograficznych, [w:] Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, red. U. Myga-Piątek, Sosnowiec 2005, s. 40-53. 10. Orłowska E., Kulturowy aspekt badań geograficznych, [w:] Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, red. U. Myga-Piątek, Sosnowiec 2005, s. 55-64. 11. Pew Research Center https://www.pewresearch.org/ (wybrane raporty) 12. Prochwicz-Studnicka B., Struktura przestrzenna tradycyjnego miasta arabsko-muzułmańskiego, Tematy z Szewskiej 1 (5) 2011, s. 99-104. 2. Cultural Geography in Practice, ed. A. Blunt et al, London 2003 3. The Dictionary of Human Geography, ed. D. Gregory, Wiley-Blackwell Publishing 2009 (wybrane hasła) 4. Everett D.L., Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, Warszawa 2019 5. Kuckenburg M., Pierwsze słowo. Narodziny mowy i pisma, Warszawa 2006 6. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006 7. Olson D., Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Hałaburda | |
Prowadzący grup: | Marek Hałaburda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: 1. Wprowadzenie terminologiczne, historia rozwoju dyscypliny, obszar badawczy geografii kulturowej, krajobraz kulturowy jako podstawowa kategoria badawcza geografii kulturowej (aspekty materialne i niematerialne) 2. Obraz demograficzny współczesnego świata, migracje 3. Krajobraz kulturowy współczesnego świata 4. Krajobraz religijny współczesnego świata 5. Krajobraz językowy współczesnego świata 6. Krajobraz kultury pisma 7. Case study: - krajobraz kulturowy miasta w aspekcie materialnym i niematerialnym (tradycyjne miasto arabsko muzułmańskie, przestrzeń domu, ogrody) - konstruowanie miejsc świętych (Al-Kaba w Mekce) - konstruowanie wyobrażenia o Innym (m.in. orientalizm w literaturze, sztuce, stylu życia; orientalizm jako ideologia w ujęciu E. Saida) - konstruowanie tożsamości kulturowej (zmiana kulturowa i problem globalizacji, islam jako element krajobrazu europejskiego, fundamentalizm muzułmański jako reakcja na wpływy Zachodu i zagrożenie tożsamości). |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metody eksponujące – film Metody problemowe – wykład problemowy |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin. Warunkiem zaliczenia kursu jest uzyskanie nie mniej niż 60% poprawnych odpowiedzi z egzaminu. |
|
Literatura: | Podstawowa: 2. The City in Islamic World, ed. S.K. Jayyusi et al., vol. 2, Leiden 2008 3. A Companion to Cultural Geography, ed. J.S. Duncan, N.C. Johnson, and R.H. Schein, Blackwell Publishing 2004 4. Diringer D., Alfabet czyli klucz do dziejów ludzkości, Warszawa 1972. 5. Farahani L.M., Motamed B., Jamei E., Persian Gardens: Meanings, Symbolism, and Design, Landscape Online 46 (2016), s. 1-19. 6. Katzner K., The Languages of the World, London – New York 2002 7. Madurowicz M., Miasto jako wielowymiarowy pryzmat kultury, [w:] Kultura jako przedmiot badań geograficznych. Studia teoretyczne i regionalne, red. E. Orłowska, Wrocław 2002, s. 67-74. 8. Muzułmanie w Europie, red. A. Parzymies, Warszawa 2005 9. Myga-Piątek U., Krajobraz kulturowy w badaniach geograficznych, [w:] Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, red. U. Myga-Piątek, Sosnowiec 2005, s. 40-53. 10. Orłowska E., Kulturowy aspekt badań geograficznych, [w:] Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, red. U. Myga-Piątek, Sosnowiec 2005, s. 55-64. 11. Pew Research Center https://www.pewresearch.org/ (wybrane raporty) 12. Prochwicz-Studnicka B., Struktura przestrzenna tradycyjnego miasta arabsko-muzułmańskiego, Tematy z Szewskiej 1 (5) 2011, s. 99-104. 2. Cultural Geography in Practice, ed. A. Blunt et al, London 2003 3. The Dictionary of Human Geography, ed. D. Gregory, Wiley-Blackwell Publishing 2009 (wybrane hasła) 4. Everett D.L., Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, Warszawa 2019 5. Kuckenburg M., Pierwsze słowo. Narodziny mowy i pisma, Warszawa 2006 6. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006 7. Olson D., Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.