Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geografia kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KUL-SM>GeoKul
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geografia kulturowa
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Kulturoznawstwo mgr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Zajęcia wprowadzają w obszar badań geografii kulturowej, obecnie jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się subdyscyplin geografii człowieka oraz prezentują (zarówno w skali makro, jak i mikro) wybrane zagadnienia z zakresu wieloaspektowego działania człowieka w przestrzeni. Podczas kursu przedstawione zostaną kwestie ogólne związane ze zróżnicowaniem przestrzennym kultur, języków, religii oraz kwestie szczegółowe należące do głównych obszarów badawczych geografii kultury.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Prochwicz-Studnicka
Prowadzący grup: Bożena Prochwicz-Studnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę o współczesnej kulturze w aspekcie geograficznym oraz zna narzędzia terminologiczne niezbędne do rozpoznawania nowych praktyk i zjawisk kulturowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W08
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę o powiązaniach kulturoznawstwa z geografią kultury pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla obu dyscyplin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W13
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych kręgów kulturowych w kontekście współczesnych dylematów cywilizacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W16
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę i interpretację wybranych rodzajów wytworów kultury oraz zjawisk społecznych w kontekście geograficznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi w sposób pogłębiony analizować i oceniać wybrane zjawiska z zakresu życia kulturalnego i społecznego w kontekście geograficznym
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U09
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych oraz zastosować je w różnych sytuacjach zawodowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Wykład:
Zagadnienia realizowane podczas zajęć:

1. Wprowadzenie terminologiczne, historia rozwoju dyscypliny, obszar badawczy geografii kulturowej, krajobraz kulturowy jako podstawowa kategoria badawcza geografii kulturowej (aspekty materialne i niematerialne)

2. Obraz demograficzny współczesnego świata, migracje

3. Krajobraz kulturowy współczesnego świata

4. Krajobraz religijny współczesnego świata

5. Krajobraz językowy współczesnego świata

6. Krajobraz kultury pisma

7. Case study:

- krajobraz kulturowy miasta w aspekcie materialnym i niematerialnym (tradycyjne miasto arabsko muzułmańskie, przestrzeń domu, ogrody)

- konstruowanie miejsc świętych (Al-Kaba w Mekce)

- konstruowanie wyobrażenia o Innym (m.in. orientalizm w literaturze, sztuce, stylu życia; orientalizm jako ideologia w ujęciu E. Saida)

- konstruowanie tożsamości kulturowej (zmiana kulturowa i problem globalizacji, islam jako element krajobrazu europejskiego, fundamentalizm muzułmański jako reakcja na wpływy Zachodu i zagrożenie tożsamości).




Metody dydaktyczne:

Wykład:
Metody podające – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna

Metody eksponujące – film

Metody problemowe – wykład problemowy




Oceny formujące:

Egzamin :
Możliwość podejścia do egzaminu uzyskiwana jest w oparciu o systematyczne uczestnictwo w zajęciach (dopuszcza się maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione, dodatkowa nieobecność na kolejnym wykładzie = - 5% punktów z egzaminu; kolejne nieobecności skutkują niezaliczeniem przedmiotu).




Ocena końcowa:

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin. Warunkiem zaliczenia kursu jest uzyskanie nie mniej niż 60% poprawnych odpowiedzi z egzaminu.




Literatura:

Podstawowa:
1. Burge, S.R., Angels, Ritual and Sacred Space in Islam, Comparative Islamic Studies 5.2 (2009), s. 221-245.

2. The City in Islamic World, ed. S.K. Jayyusi et al., vol. 2, Leiden 2008

3. A Companion to Cultural Geography, ed. J.S. Duncan, N.C. Johnson, and R.H. Schein, Blackwell Publishing 2004

4. Diringer D., Alfabet czyli klucz do dziejów ludzkości, Warszawa 1972. 

5. Farahani L.M., Motamed B., Jamei E., Persian Gardens: Meanings, Symbolism, and Design, Landscape Online 46 (2016), s. 1-19.

6. Katzner K., The Languages of the World, London – New York 2002

7. Madurowicz M., Miasto jako wielowymiarowy pryzmat kultury, [w:] Kultura jako przedmiot badań geograficznych. Studia teoretyczne i regionalne, red. E. Orłowska, Wrocław 2002, s. 67-74.

8. Muzułmanie w Europie, red. A. Parzymies, Warszawa 2005

9. Myga-Piątek U., Krajobraz kulturowy w badaniach geograficznych, [w:] Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, red. U. Myga-Piątek, Sosnowiec 2005, s. 40-53.

10. Orłowska E., Kulturowy aspekt badań geograficznych, [w:] Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, red. U. Myga-Piątek, Sosnowiec 2005, s. 55-64.

11. Pew Research Center https://www.pewresearch.org/ (wybrane raporty)

12. Prochwicz-Studnicka B., Struktura przestrzenna tradycyjnego miasta arabsko-muzułmańskiego, Tematy z Szewskiej  1 (5) 2011, s. 99-104.


Uzupełniająca:
1. Akkach S., Cosmology and Architecture in Premodern Islam, New York 2005

2. Cultural Geography in Practice, ed. A. Blunt et al, London 2003

3. The Dictionary of Human Geography, ed. D. Gregory, Wiley-Blackwell Publishing 2009 (wybrane hasła)

4. Everett D.L., Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, Warszawa 2019

5. Kuckenburg M., Pierwsze słowo. Narodziny mowy i pisma, Warszawa 2006

6. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006

7. Olson D., Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Hałaburda
Prowadzący grup: Marek Hałaburda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę o współczesnej kulturze w aspekcie geograficznym oraz zna narzędzia terminologiczne niezbędne do rozpoznawania nowych praktyk i zjawisk kulturowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W08
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę o powiązaniach kulturoznawstwa z geografią kultury pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla obu dyscyplin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W13
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych kręgów kulturowych w kontekście współczesnych dylematów cywilizacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W16
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę i interpretację wybranych rodzajów wytworów kultury oraz zjawisk społecznych w kontekście geograficznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi w sposób pogłębiony analizować i oceniać wybrane zjawiska z zakresu życia kulturalnego i społecznego w kontekście geograficznym
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U09
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych oraz zastosować je w różnych sytuacjach zawodowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Wykład:
Zagadnienia realizowane podczas zajęć:

1. Wprowadzenie terminologiczne, historia rozwoju dyscypliny, obszar badawczy geografii kulturowej, krajobraz kulturowy jako podstawowa kategoria badawcza geografii kulturowej (aspekty materialne i niematerialne)

2. Obraz demograficzny współczesnego świata, migracje

3. Krajobraz kulturowy współczesnego świata

4. Krajobraz religijny współczesnego świata

5. Krajobraz językowy współczesnego świata

6. Krajobraz kultury pisma

7. Case study:

- krajobraz kulturowy miasta w aspekcie materialnym i niematerialnym (tradycyjne miasto arabsko muzułmańskie, przestrzeń domu, ogrody)

- konstruowanie miejsc świętych (Al-Kaba w Mekce)

- konstruowanie wyobrażenia o Innym (m.in. orientalizm w literaturze, sztuce, stylu życia; orientalizm jako ideologia w ujęciu E. Saida)

- konstruowanie tożsamości kulturowej (zmiana kulturowa i problem globalizacji, islam jako element krajobrazu europejskiego, fundamentalizm muzułmański jako reakcja na wpływy Zachodu i zagrożenie tożsamości).




Metody dydaktyczne:

Wykład:
Metody podające – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna

Metody eksponujące – film

Metody problemowe – wykład problemowy




Oceny formujące:

Egzamin :
Możliwość podejścia do egzaminu uzyskiwana jest w oparciu o systematyczne uczestnictwo w zajęciach (dopuszcza się maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione, dodatkowa nieobecność na kolejnym wykładzie = - 5% punktów z egzaminu; kolejne nieobecności skutkują niezaliczeniem przedmiotu).




Ocena końcowa:

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin. Warunkiem zaliczenia kursu jest uzyskanie nie mniej niż 60% poprawnych odpowiedzi z egzaminu.




Literatura:

Podstawowa:
1. Burge, S.R., Angels, Ritual and Sacred Space in Islam, Comparative Islamic Studies 5.2 (2009), s. 221-245.

2. The City in Islamic World, ed. S.K. Jayyusi et al., vol. 2, Leiden 2008

3. A Companion to Cultural Geography, ed. J.S. Duncan, N.C. Johnson, and R.H. Schein, Blackwell Publishing 2004

4. Diringer D., Alfabet czyli klucz do dziejów ludzkości, Warszawa 1972. 

5. Farahani L.M., Motamed B., Jamei E., Persian Gardens: Meanings, Symbolism, and Design, Landscape Online 46 (2016), s. 1-19.

6. Katzner K., The Languages of the World, London – New York 2002

7. Madurowicz M., Miasto jako wielowymiarowy pryzmat kultury, [w:] Kultura jako przedmiot badań geograficznych. Studia teoretyczne i regionalne, red. E. Orłowska, Wrocław 2002, s. 67-74.

8. Muzułmanie w Europie, red. A. Parzymies, Warszawa 2005

9. Myga-Piątek U., Krajobraz kulturowy w badaniach geograficznych, [w:] Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, red. U. Myga-Piątek, Sosnowiec 2005, s. 40-53.

10. Orłowska E., Kulturowy aspekt badań geograficznych, [w:] Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, red. U. Myga-Piątek, Sosnowiec 2005, s. 55-64.

11. Pew Research Center https://www.pewresearch.org/ (wybrane raporty)

12. Prochwicz-Studnicka B., Struktura przestrzenna tradycyjnego miasta arabsko-muzułmańskiego, Tematy z Szewskiej  1 (5) 2011, s. 99-104.


Uzupełniająca:
1. Akkach S., Cosmology and Architecture in Premodern Islam, New York 2005

2. Cultural Geography in Practice, ed. A. Blunt et al, London 2003

3. The Dictionary of Human Geography, ed. D. Gregory, Wiley-Blackwell Publishing 2009 (wybrane hasła)

4. Everett D.L., Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, Warszawa 2019

5. Kuckenburg M., Pierwsze słowo. Narodziny mowy i pisma, Warszawa 2006

6. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006

7. Olson D., Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)