Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fundamenty kultury europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KUL-SM>FKulEu
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fundamenty kultury europejskiej
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Kulturoznawstwo mgr
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Konwersatorium jest poświęcone prezentacji fundamentalnych idei kultury europejskiej (śródziemnomorskiej) w kontekście interdyscyplinarnym. Uwzględnione zostaną w sposób szczególny zagadnienia z zakresu filozofii, historii idei, hermeneutyki biblijnej, komparatystyki literackiej, elementów językoznawstwa). Celem zajęć jest wskazanie głębszej perspektywy rozumienia kultury poprzez odwołanie do jej podstaw.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Homa
Prowadzący grup: Krzysztof Homa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student wymienia źródła kultury europejskiej, lokalizuje je w czasie i przestrzeni, wskazuje zasięg ich oddziaływania. Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną (obejmującą terminologie, teorie i metodologie) z zakresu nauk humanistycznych, w tym nauk o kulturze i religii ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozpoznaje biblijne i antyczne motywy w dziełach sztuk plastycznych i audiowizualnych. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą historii Kościoła i jego roli w kulturze
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W12
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student porównuje biblijną i antyczną koncepcję świata, wskazuje podobieństwa i różnice. Trafnie stosuje pojęcia mitu, archetypu, symbolu, toposu, wskazuje ich przykłady. Potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz zjawisk społecznych stosując oryginalne podejście oraz uwzględniając nowe osiągnięcia naukowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student, rozumiejąc podatność archetypowych opowieści na interpretację, proponuje własne interpretacje. Potrafi w pogłębiony sposób interpretować i komentować teksty z zakresu kulturoznawstwa oraz prowadzić debatę na ten temat.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U08
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student formułuje własne opinie na temat obecności lub nieobecności biblijnych i antycznych wzorców myślenia we współczesnym świecie. Jest gotów do systematycznego i krytycznego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym, w aktualnych wydarzeniach, do krytycznej oceny nowych form wyrazu artystycznego, nowych form w sztuce, literaturze, filmie.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia dziedzictwo kultury śródziemnomorskiej. Jest gotów do ustawicznego rozwijania dorobku zawodowego, zdolności językowych i komunikacyjnych oraz do korzystania w tym celu z dostępnych źródeł oraz wykazywania się w tych kwestiach umiejętnością działania i myślenia w sposób kreatywny.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Konwersatorium:

  1. Pojęcie kultury europejskiej (chronologia, geografia, języki)                                                            

  2. Kultura śródziemnomorska (Egipt, Fenicja, Kreta, Peloponez, Północna Afryka) 

  3. Tradycja Żydowska – historia, język                                                          

  4. Tradycja Żydowska – religia, biblia                                                          

  5. Tradycja grecka - filozofia                                                          

  6. Tradycja grecka - sztuka                                                            

  7. Tradycja grecka – literatura i język                                                            

  8. Tradycja rzymska – sztuka i język                                                            

  9. Tradycja rzymska - prawo                                                            

  10. Tradycja rzymska – architektura                                                            

  11. Tradycja chrześcijańska – filozofia                                                           

  12. Tradycja chrześcijańska - sztuka 

  13. Tradycja chrześcijańska - literatura                                                             

  14. Tradycja Bizantyńska - kultura i język               

     15. Tradycja Islamska. Religia. Język. Kultura             




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład z prezentacją multimedialną, wprowadzenie do lektury tekstów oraz prezentacje prac studentów




Oceny formujące:

Egzamin :
Studenci w ciągu semestru przygotowują kilka indywidualnych prezentacji, które dotyczą tematów ogólnych jak i lokalnego wymiaru. Sposób i jakość prezentacji oraz obecność i zaangażowanie w dyskusje będą częściami składowymi końcowej oceny studenta. 




Ocena końcowa:

Ocena końcowa to średnia z prezentacji, recenzji i udziału studenta w dyskusjach po prezentacjach. 




Literatura:

Podstawowa:
Z. Kubiak, Piękno i gorycz Europy, Świat Książki 2003; K. Kumaniecki, Historia Kultury Starożytnej Grecji i Rzymu, PWN 1972; P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, KiW 2001; A. Cotterella (red.), Cywilizacje starożytne, Wyd. Łódzkie 1990


Uzupełniająca:
N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, T. I, Znak; F. Koneczny, Cywilizacja Bizantyńska, Antyk; O wielości cywilizacji, Antyk; Cywilizacja Żydowska, Antyk; G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum, PWN 1968; B. Tatakis, Filozofia Bizantyńska, WAM 2012, D. Frank, O. Leaman, Historia Filozofii Żydowskiej, WAM 2009; L. Szestow, Ateny i Jerozolima, Znak 1993. P. Evdokimov, Prawosławie, Pax 1986; Koran, PIW 1986; B. Zientara, Świt narodów europejskich, PIW 1985.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Homa
Prowadzący grup: Krzysztof Homa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student wymienia źródła kultury europejskiej, lokalizuje je w czasie i przestrzeni, wskazuje zasięg ich oddziaływania. Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną (obejmującą terminologie, teorie i metodologie) z zakresu nauk humanistycznych, w tym nauk o kulturze i religii ze szczególnym uwzględnieniem kulturoznawstwa.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student rozpoznaje biblijne i antyczne motywy w dziełach sztuk plastycznych i audiowizualnych. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą historii Kościoła i jego roli w kulturze
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W12
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student porównuje biblijną i antyczną koncepcję świata, wskazuje podobieństwa i różnice. Trafnie stosuje pojęcia mitu, archetypu, symbolu, toposu, wskazuje ich przykłady. Potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz zjawisk społecznych stosując oryginalne podejście oraz uwzględniając nowe osiągnięcia naukowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student, rozumiejąc podatność archetypowych opowieści na interpretację, proponuje własne interpretacje. Potrafi w pogłębiony sposób interpretować i komentować teksty z zakresu kulturoznawstwa oraz prowadzić debatę na ten temat.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U08
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student formułuje własne opinie na temat obecności lub nieobecności biblijnych i antycznych wzorców myślenia we współczesnym świecie. Jest gotów do systematycznego i krytycznego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym, w aktualnych wydarzeniach, do krytycznej oceny nowych form wyrazu artystycznego, nowych form w sztuce, literaturze, filmie.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K04
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia dziedzictwo kultury śródziemnomorskiej. Jest gotów do ustawicznego rozwijania dorobku zawodowego, zdolności językowych i komunikacyjnych oraz do korzystania w tym celu z dostępnych źródeł oraz wykazywania się w tych kwestiach umiejętnością działania i myślenia w sposób kreatywny.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Konwersatorium:

  1. Pojęcie kultury europejskiej (chronologia, geografia, języki)                                                            

  2. Kultura śródziemnomorska (Egipt, Fenicja, Kreta, Peloponez, Północna Afryka) 

  3. Tradycja Żydowska – historia, język                                                          

  4. Tradycja Żydowska – religia, biblia                                                          

  5. Tradycja grecka - filozofia                                                          

  6. Tradycja grecka - sztuka                                                            

  7. Tradycja grecka – literatura i język                                                            

  8. Tradycja rzymska – sztuka i język                                                            

  9. Tradycja rzymska - prawo                                                            

  10. Tradycja rzymska – architektura                                                            

  11. Tradycja chrześcijańska – filozofia                                                           

  12. Tradycja chrześcijańska - sztuka 

  13. Tradycja chrześcijańska - literatura                                                             

  14. Tradycja Bizantyńska - kultura i język               

     15. Tradycja Islamska. Religia. Język. Kultura             




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład z prezentacją multimedialną, wprowadzenie do lektury tekstów oraz prezentacje prac studentów




Oceny formujące:

Egzamin :
Student uczestniczący w konwersatorium zapoznaje się z fundamentami kultury europejskiej poprzez lekturę i analizę dzieł kultury europejskiej w perspektywie diachronicznej i synchronicznej. Dokonuje syntezy zdobytej wiedzy, przenosząc ją z poziomu ogólnego na analizę przejawów fundamentów kultury w regionie, w małej ojczyźnie i w swoim osobistym doświadczeniu. Ocena formująca zakłada osobistą pracę studenta polegającą na lekturze dzieł kultury i uczestniczeniu w badaniach kultury, skutkującej przygotowaniem i przedstawieniem prezentacji dotyczących głównych fundamentów kultury europejskiej. Każdy student w krótkich (10 minutowych) prezentacjach stara się wykazać istnienie kolejnych elementów fundamentów kultury europejskiej w swojej małej ojczyźnie. Prezenatcje są tworzone w oparciu o osobiste badania, lekturę podstawowej literatury dotyczącej tematu i dialog ze specjalistami. Na zakoczenie semestru student przedstawia zbiór swoich opracowań w formie pisemnej z podaniem bibliografii (łącznie około 20 stron). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, zgodnie z regulaminem UIK.     




Ocena końcowa:

Ocena końcowa to średnia z prezentacji, recenzji i udziału studenta w dyskusjach po prezentacjach. 




Literatura:

Podstawowa:
Z. Kubiak, Piękno i gorycz Europy, Świat Książki 2003; K. Kumaniecki, Historia Kultury Starożytnej Grecji i Rzymu, PWN 1972; P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, KiW 2001; A. Cotterella (red.), Cywilizacje starożytne, Wyd. Łódzkie 1990


Uzupełniająca:
N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, T. I, Znak; F. Koneczny, Cywilizacja Bizantyńska, Antyk; O wielości cywilizacji, Antyk; Cywilizacja Żydowska, Antyk; G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum, PWN 1968; B. Tatakis, Filozofia Bizantyńska, WAM 2012, D. Frank, O. Leaman, Historia Filozofii Żydowskiej, WAM 2009; L. Szestow, Ateny i Jerozolima, Znak 1993. P. Evdokimov, Prawosławie, Pax 1986; Koran, PIW 1986; B. Zientara, Świt narodów europejskich, PIW 1985.




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)