Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieje myśli chrześcijańskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KUL-SM>DzMCh
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dzieje myśli chrześcijańskiej
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Kulturoznawstwo mgr
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z głównymi nurtami rozwoju tradycji chrześcijańskiej od początków aż do czasów współczesnych oraz funkcjonującymi w ich ramach systemami myślowymi i filozoficznymi. Ich przegląd będzie miał charakter zarazem chronologiczny oraz – z uwagi na rozległość całości zagadnienia – tematyczny (przedstawiane będą koncepcje teologiczne, kosmologiczne i antropologiczne). Zostanie wzięte pod uwagę zróżnicowanie wyznaniowe oraz jego relacje i związki z myślą filozoficzną. W trakcie zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać się   z reprezentatywnymi fragmentami tekstów źródłowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Skrukwa
Prowadzący grup: Marek Skrukwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą historii Kościoła i jego roli w kulturze.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W12
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako twórcy i odbiorcy kultury oraz o społecznych funkcjach kultury (w tym o uwarunkowaniach komunikacji interpersonalnej i społecznej, międzykulturowej i międzyreligijnej).
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi przeprowadzić analizę wybranego tekstu z zakresu myśli chrześcijańskiej, a także zidentyfikować i zinterpretować ślady wpływu i/lub obecności myśli chrześcijańskiej w szerszej kulturze.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz integrować informacje z wykorzystaniem rozmaitych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy krytyczne.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Wykład:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi koncepcjami filozoficzno-teologicznymi chrześcijaństwa począwszy od starożytności aż po czasy współczesne. Bloki tematyczne:

Żydowskie i greckie źródła myśli chrześcijańskiej.

Myśl wczesnochrześcijańska.

Św. Augustyn. Myśl wczesnego średniowiecza.

Św. Tomasz i dojrzałe średniowiecze/dojrzała scholastyka.

Reformacja i rozpad chrześcijańskiego uniwersum.

Myśl chrześcijańska wobec Oświecenia.

Encyklika Aeterni Patris Leona XIII i neotomizm.

Fenomenologiczne inspiracje.

Chrześcijaństwo wobec XX-wiecznych totalitaryzmów.

Sobór Watykański II. Chrześcijaństwo w dialogu/konfrontacji ze współczesnością.

Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek – nauczanie ostatnich papieży.




Metody dydaktyczne:

Wykład:
Wykład informacyjny, wykład z elementami dyskusji

 




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin ustny




Ocena końcowa:

Średnia z udzielonych odpowiedzi podczas egzaminu. 50-59% dst 60-69% dst + 70-79% db 80-89% db+ 90-100% bdb




Literatura:

Podstawowa:
Tadeusz Płużański, Filozoficzna myśl zachodniego chrześcijaństwa. Od starożytności do okresu oświecenia, WSiP, Warszawa 1989.

Etienne Gilson, Chrystianizm a filozofia, Wydawnictwo Pax, Warszawa 1988.

Kazimierz Szałata, Filozofia chrześcijańska. Na marginesie wielkiej debaty. Od encykliki Aeterni Patris do Fides et ratio, Fundacja Polska Raoula Follereau, Warszawa 2000.


Uzupełniająca:
Alasdair MacIntyre, Bóg, filozofia, uniwersytety. Wybrane zagadnienia z historii katolickiej tradycji filozoficznej, Wydawnictwo Pax,  Warszawa 2013.

Stefan Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Skrukwa
Prowadzący grup: Marek Skrukwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą historii Kościoła i jego roli w kulturze.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W12
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako twórcy i odbiorcy kultury oraz o społecznych funkcjach kultury (w tym o uwarunkowaniach komunikacji interpersonalnej i społecznej, międzykulturowej i międzyreligijnej).
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi przeprowadzić analizę wybranego tekstu z zakresu myśli chrześcijańskiej, a także zidentyfikować i zinterpretować ślady wpływu i/lub obecności myśli chrześcijańskiej w szerszej kulturze.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz integrować informacje z wykorzystaniem rozmaitych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy krytyczne.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Wykład:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi koncepcjami filozoficzno-teologicznymi chrześcijaństwa począwszy od starożytności aż po czasy współczesne. Bloki tematyczne:

Żydowskie i greckie źródła myśli chrześcijańskiej.

Myśl wczesnochrześcijańska.

Św. Augustyn. Myśl wczesnego średniowiecza.

Św. Tomasz i dojrzałe średniowiecze/dojrzała scholastyka.

Reformacja i rozpad chrześcijańskiego uniwersum.

Myśl chrześcijańska wobec Oświecenia.

Encyklika Aeterni Patris Leona XIII i neotomizm.

Fenomenologiczne inspiracje.

Chrześcijaństwo wobec XX-wiecznych totalitaryzmów.

Sobór Watykański II. Chrześcijaństwo w dialogu/konfrontacji ze współczesnością.

Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek – nauczanie ostatnich papieży.




Metody dydaktyczne:

Wykład:
Wykład informacyjny, wykład z elementami dyskusji

 




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin ustny




Ocena końcowa:

Średnia z udzielonych odpowiedzi podczas egzaminu. 50-59% dst 60-69% dst + 70-79% db 80-89% db+ 90-100% bdb




Literatura:

Podstawowa:
Tadeusz Płużański, Filozoficzna myśl zachodniego chrześcijaństwa. Od starożytności do okresu oświecenia, WSiP, Warszawa 1989.

Etienne Gilson, Chrystianizm a filozofia, Wydawnictwo Pax, Warszawa 1988.

Kazimierz Szałata, Filozofia chrześcijańska. Na marginesie wielkiej debaty. Od encykliki Aeterni Patris do Fides et ratio, Fundacja Polska Raoula Follereau, Warszawa 2000.


Uzupełniająca:
Alasdair MacIntyre, Bóg, filozofia, uniwersytety. Wybrane zagadnienia z historii katolickiej tradycji filozoficznej, Wydawnictwo Pax,  Warszawa 2013.

Stefan Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000.




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)