Dziedzictwo kulturowe: aspekty teoretyczne i praktyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KUL-SM>DzKtip |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe: aspekty teoretyczne i praktyczne |
Jednostka: | Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa |
Grupy: |
I rok - Kulturoznawstwo mgr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie w sposób pogłębiony pojęć: dziedzictwo kulturowe i dziedzictwo narodowe, a także zaprezentowanie złożonej i wielowarstwowej problematyki polskiego dziedzictwa narodowego oraz sposobów jego ochrony, zapoznanie z historią Polski w różnych aspektach (etnograficznym, folklorystycznym, literackim, etnicznym, religijnym, etc.). Student pozna także znaczenie dziedzictwa kulturowego dla kształtowania tożsamości narodowej i jego rolę w edukacji społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Łukaszewska-Haberko, Beata Piecha-Van Schagen | |
Prowadzący grup: | Justyna Łukaszewska-Haberko, Beata Piecha-Van Schagen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa jest oceną z ezgaminu. |
|
Literatura: | Podstawowa: 1. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008 2. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski, jego straty i ochrona prawna, t. I-II, Kraków 2001. 3. Leksykon prawa ochrony zabytków. Red. Kamil Zeidler, Warszawa 2010 4. Zarzycka, Jak rozgryźć dziedzictwo, Warszawa 2016. 5. Falser, Cultural Heritage as Civilizing Mission. From Decay to Recovery. Heidelberg, New York: Springer (2015) 6. Hoffman, Art and cultural heritage: law, policy, and practice, Cambridge University Press, 2006
|
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębiona analiza współczesnego dyskursu dotyczącego dziedzictwa kulturowego oraz roli i znaczenia refleksji kulturoznawczej w obszarze interdyscyplinarnych badań nad dziedzictwem. W trakcie zajęć omówione zostaną także zasoby dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego) i działania wspierające jego ochronę w kontekście ich wpływu na różne aspekty współczesnej rzeczywistości kulturowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN W
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Sarnacki | |
Prowadzący grup: | Andrzej Sarnacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład:
|
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa jest oceną z ezgaminu. |
|
Literatura: | Podstawowa: Hausner Jerzy, Karwińska Anna, Purchla Jacek (red.) (2013). Kultura a rozwój, Warszawa. Kocój Ewa (2019). “Między mainstremem a undergroundem. Dziedzictwo regionalne w kulturze europejskiej – odkrywanie znaczeń”, [w:] Dziedzictwo kulturowe w regionach europejskich. Odkrywanie, ochrona i (re)interpretacja, Seria wydawnicza: „Studia nad dziedzictwem i pamięcią kulturową”, tom I, Ewa Kocój, Tomasz Kosiek, Joanna Szulborska-Łukaszewicz (red.), s. 10–35. Tomaszewski Andrzej (2021). Ku nowej filozofii dziedzictwa, Kraków. Torowska Joanna (2018). „Dziedzictwo kulturowe – czym jest, dlaczego jest ważne i czy zasługuje na ochronę?” Hejnał oświatowy 3/171/2018, s. 3-9. Zeidler Kamil (red.) (2010), Leksykon prawa ochrony zabytków, Warszawa. Murzyn-Kupisz Monika (2010). „Podmioty na rynku dziedzictwa kulturowego”, [w:] Studia Regionalne i Lokalne, 3(41), 61-80. Murzyn-Kupisz Monika, Hołuj Dominika, Działek Jarosław (2022). Dziedzictwo kulturowe w badaniach. Tom III: Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie dziedzictwa kulturowego Stan badań oraz perspektywy i potrzeby badawcze w kontekście polskim, Warszawa-Kraków. Szafrański, Wojciech, Zalasińska, Katarzyna (red.) (2009). Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł Sztuki, Poznań. West, Susie (red.) (2010). Understanding heritage in practice, Manchester. Zarzycka Katarzyna (2016), Jak rozgryźć dziedzictwo, Warszawa. Zeidler Kamil (2007). Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębiona analiza współczesnego dyskursu dotyczącego dziedzictwa kulturowego oraz roli i znaczenia refleksji kulturoznawczej w obszarze interdyscyplinarnych badań nad dziedzictwem. W trakcie zajęć omówione zostaną także zasoby dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego) i działania wspierające jego ochronę w kontekście ich wpływu na różne aspekty współczesnej rzeczywistości kulturowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.