Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziedzictwo kulturowe: aspekty teoretyczne i praktyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KUL-SM>DzKtip
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dziedzictwo kulturowe: aspekty teoretyczne i praktyczne
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: I rok - Kulturoznawstwo mgr
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie w sposób pogłębiony pojęć: dziedzictwo kulturowe i dziedzictwo narodowe, a także zaprezentowanie złożonej i wielowarstwowej problematyki polskiego dziedzictwa narodowego oraz sposobów jego ochrony, zapoznanie z historią Polski w różnych aspektach (etnograficznym, folklorystycznym, literackim, etnicznym, religijnym, etc.). Student pozna także znaczenie dziedzictwa kulturowego dla kształtowania tożsamości narodowej i jego rolę w edukacji społecznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Łukaszewska-Haberko, Beata Piecha-Van Schagen
Prowadzący grup: Justyna Łukaszewska-Haberko, Beata Piecha-Van Schagen
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o współczesnej kulturze (również w aspekcie geograficznym) i życiu kulturalnym oraz zna narzędzia terminologiczne niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk i zjawisk kulturowych związanych z dziedzictwem kulturowym
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W08
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi działającymi na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W14
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi określać zaawansowany problem badawczy i dobrać odpowiednie metody do jego zbadania (w tym proponując interdyscyplinarne rozwiązania metodologiczne) oraz w sposób uporządkowany i naukowy przedstawić wyniki swoich badań
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz integrować informacje z wykorzystaniem rozmaitych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy krytyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Wykład:
Celem przedmiotu jest przedstawienie typologii i podziałów szeroko rozumianego dziedzictwa kulturowego, z uwzględnieniem systemów ochrony dziedzictwa kulturowego. Zostaną omówione podstawowe problemy związane z funkcjonowaniem dziedzictwa kulturowego, zostaną podane istotne przykłady najbardziej znanych realizacji związanych z rewitalizacją, restauracją, konserwacją dziedzictwa na wybranych przykładach. Student pozna definicję dziedzictwa kulturowego, jego podstawową charakterystykę i metodologię zagadnienia, jak również będzie umiał znajdować informacje na ten temat, porządkować treści i będzie znał podstaowe zasady zarządzania dziedzictwem. W trakcie zajęć omówione zostanie to, jak kształtowało się pojęcie dziedzictwo kulturowe oraz historia prawodawstwa związanego z dziedzictwem na poziomie krajowym i światowym. Przedmiotem kształcenia są także zagadnienia dziedzictwa kulturowego w jego wielu wymiarach, jak również nowoczesna metodologia jego poznawania i badania (dziedzictwo cyfrowe, dziedzictwo wizualne oraz dziedzictwo przekładowe w perspektywie porównawczej).




Metody dydaktyczne:

Wykład:
Wykład wzbogacony o inne techniki przekazu.




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin końcowy w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wykładach, maksymalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi: trzy. Warunkiem zaliczenia kursu jest uzyskanie minimum 80% poprawnych odpowiedzi.




Ocena końcowa:

Ocena końcowa jest oceną z ezgaminu.




Literatura:

Podstawowa:
Podstawowa:

1. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008

 2. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski, jego straty i ochrona prawna, t. I-II, Kraków 2001.

 3. Leksykon prawa ochrony zabytków. Red. Kamil Zeidler, Warszawa 2010

 4. Zarzycka, Jak rozgryźć dziedzictwo, Warszawa 2016.

 5. Falser, Cultural Heritage as Civilizing Mission. From Decay to Recovery. Heidelberg, New York: Springer (2015)

6. Hoffman, Art and cultural heritage: law, policy, and practice, Cambridge University Press, 2006

 






Uzupełniająca:
Uzupełniająca:
Literatura uzupełniająca jest szeroka i uzależniona od omawianych przykładów.




Pełny opis:

Celem przedmiotu jest pogłębiona analiza współczesnego dyskursu dotyczącego dziedzictwa kulturowego oraz roli i znaczenia refleksji kulturoznawczej w obszarze interdyscyplinarnych badań nad dziedzictwem. W trakcie zajęć omówione zostaną także zasoby dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego) i działania wspierające jego ochronę w kontekście ich wpływu na różne aspekty współczesnej rzeczywistości kulturowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Sarnacki
Prowadzący grup: Andrzej Sarnacki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o współczesnej kulturze (również w aspekcie geograficznym) i życiu kulturalnym oraz zna narzędzia terminologiczne niezbędne do rozpoznawania, analizowania i interpretowania nowych praktyk i zjawisk kulturowych związanych z dziedzictwem kulturowym
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W08
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi działającymi na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_W14
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi określać zaawansowany problem badawczy i dobrać odpowiednie metody do jego zbadania (w tym proponując interdyscyplinarne rozwiązania metodologiczne) oraz w sposób uporządkowany i naukowy przedstawić wyniki swoich badań
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz integrować informacje z wykorzystaniem rozmaitych źródeł oraz formułować na tej podstawie sądy krytyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości; jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata oraz inicjowania działań w tym zakresie z uwzględnieniem interesu społecznego
Powiązane efekty kierunkowe:
Ku2a_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Wykład:

  1. Znaczenie dziedzictwa kulturowego – główne zagadnienia

  2. Cywilizacje jako bazy danych o kulturach

  3. Dziedzictwo kulturowe wybranych krajów europejskich

  4. Religie i ich formy kulturowe

  5. Nauka: różne tradycje wiedzy i jej przekaz

  6. Architektura jako najtrwalsza forma dziedzictwa

  7. Malarstwo, rzeźba, muzyka – wybrane aspekty

  8. Osiągnięcia myśli i twórczości – literatura europejska i iberoamerykańska

  9. Muzea – świadome kolekcjonowanie artefaktów

  10. Polskie dziedzictwo kulturowe

  11. Polskie dziedzictwo vs. dziedzictwo wybranych krajów – analiza porównawcza

  12. Czego uczy nas historia: cechy korzystne i autodestrukcyjne

  13. Dziedzictwo – wybrane miejsca w Polsce

  14. Dziedzictwo – wybrane miejsca w Polsce

  15. Podsumowanie





Metody dydaktyczne:

Wykład:
Wykład wzbogacony o inne techniki przekazu.




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin ustny, z uwzględnieniem aktywności podczas zajęć.




Ocena końcowa:

Ocena końcowa jest oceną z ezgaminu.




Literatura:

Podstawowa:
Gaweł Łukasz, Kocój Ewa (red.) 2015. Cultural Heritage - management, identity and potential, Kraków.

Hausner Jerzy, Karwińska Anna, Purchla Jacek (red.) (2013). Kultura a rozwój, Warszawa.

Kocój Ewa (2019). “Między mainstremem a undergroundem. Dziedzictwo regionalne w kulturze europejskiej – odkrywanie znaczeń”, [w:] Dziedzictwo kulturowe w regionach europejskich. Odkrywanie, ochrona i (re)interpretacja, Seria wydawnicza: „Studia nad dziedzictwem i pamięcią kulturową”, tom I, Ewa Kocój, Tomasz Kosiek, Joanna Szulborska-Łukaszewicz (red.), s. 10–35.

Tomaszewski Andrzej (2021). Ku nowej filozofii dziedzictwa, Kraków.

Torowska Joanna (2018). „Dziedzictwo kulturowe – czym jest, dlaczego jest ważne i czy zasługuje na ochronę?” Hejnał oświatowy 3/171/2018, s. 3-9.

Zeidler Kamil (red.) (2010), Leksykon prawa ochrony zabytków, Warszawa.


Uzupełniająca:
Falser Michael (2015), Cultural Heritage as Civilizing Mission. From Decay to Recovery. Heidelberg, New York.

Murzyn-Kupisz Monika (2010). „Podmioty na rynku dziedzictwa kulturowego”, [w:] Studia Regionalne i Lokalne, 3(41), 61-80.

Murzyn-Kupisz Monika, Hołuj Dominika, Działek Jarosław (2022). Dziedzictwo kulturowe w badaniach. Tom III: Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie dziedzictwa kulturowego Stan badań oraz perspektywy i potrzeby badawcze w kontekście polskim, Warszawa-Kraków.

Szafrański, Wojciech, Zalasińska, Katarzyna (red.) (2009). Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł

Sztuki, Poznań.

West, Susie (red.) (2010). Understanding heritage in practice, Manchester.

Zarzycka Katarzyna (2016), Jak rozgryźć dziedzictwo, Warszawa.

Zeidler Kamil (2007). Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa.




Pełny opis:

Celem przedmiotu jest pogłębiona analiza współczesnego dyskursu dotyczącego dziedzictwa kulturowego oraz roli i znaczenia refleksji kulturoznawczej w obszarze interdyscyplinarnych badań nad dziedzictwem. W trakcie zajęć omówione zostaną także zasoby dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego) i działania wspierające jego ochronę w kontekście ich wpływu na różne aspekty współczesnej rzeczywistości kulturowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)