Filozofia współczesna II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | FIL-SL>FilWspII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia współczesna II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
III rok Filozofia - obieralne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
W trakcie kursu przedstawiane są aktualne badania prowadzone w Instytucie Filozofii dotyczące problematyki filozofii współczesnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Podbielski | |
Prowadzący grup: | Marcin Podbielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Główne cele oraz przedmiot zajęć Zajęcia „Filozofia Współczesna II” są zdefiniowane jako przedmiot konwersatoryjny, którego celem w równym stopniu zachęcenie i sprowokowanie P.T. Studentów do filozoficznego myślenia inspirowanego myślą współczesną i zapoznanie ich z wybranym aspektem owej myśli. Prowadzący (nie będąc specjalistą filozofii współczesnej, doceniając jednak jej wybrane aspekty) pragnie w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/23 zwrócić uwagę na przełomową dla współczesnej myśli książkę Michela Foucault Słowa i rzeczy: archeologia nauk o człowieku (Les mots et les choses: Une archéologie des sciences humaines, tytuł w tłumaczeniu polskim Tadeusza Komendanta Słowa i rzeczy: archeologia nauk humanistycznych). Dzieło to, opublikowane w roku 1966, natomiast w języku polskim dopiero w r. 2005, wyraża — w sposób najściślejszy i najbardziej filozoficznie zaawansowany — program dekonstrukcji aspiracji filozoficznych, zwłaszcza metafizycznych i antropologicznych, jakie przejawiała tzw. pozytywna, pozornie obiektywna naukowa wiedza o człowieku, a także akceptujące wnioski nauk o człowieku kierunki filozoficzne. Na tyle swoich badań historycznych nad wczesnymi etapami rozwoju wiedzy naukowej i nad formowaniem się tzw. naukowych obrazów „człowieka” Foucault wprowadza w tej książce w gruncie rzeczy stricte filozoficzną krytykę uwikłania się wiedzy pozytywnej w ciąg błędnych kół, w wyniku czego prezentują one nie istniejącą jego zdaniem wcześniej ideę „człowieka” jako „dublet empiryczno-transcendentalny”. Ów „człowiek”, przedmiot badań nauki i filozofii deklarujących posługiwanie się metodą empiryczną, ma status fenomenu naturalnego, uwikłanego w procesy natury, a zarazem poznawczo tą natur transcendującego. Ujawnienie owego paradoksu, na przyzwoleniu którego została wybudowana antropocentryczna kultura XX w., stanowi punkt zwrotny w kulturze zachodniej i początek tego, co nazywamy ponowoczesnością. Od tego momentu rozpoczyna się rozejście się kultury umysłowej, w tym kultury myślenia nauczanej na uniwersytetach w ramach nauk humanistycznych i społecznych, oraz akademicko uprawianej nauki i filozofii. Celem zajęć jest zrozumienie natury krytyki i dekonstrukcji Foucaulta, zrozumienie jej filozoficznych podstaw, zrozumienie tego, jak niepełna, skoncentrowana na dekonstrukcji, a nie rekonstrukcji języka była jej recepcja w naukach społecznych i humanistycznych, oraz własne poszukiwanie odpowiedzi na postawione przez Foucault problemy. Dodatkowe cele edukacyjne Poprzez wymóg lektury tekstów i moderowaną dyskusję prowadzący kształci umiejętność lektury analitycznej. Praca pisemna kształci syntetyczne i krytyczne podejście do studiowanych tekstów. Wymagania wstępne Ani program studiów, ani prowadzący nie stawiają studentom wymagań wstępnych innych aniżeli te, które można związać z zaliczeniem II roku studiów licencjackich na filozofii teoretycznej. Prowadzący zakłada jednak gotowość studentów do wspólnej lektury zadanych tekstów oraz uwagę na zajęciach, jako że materiał zajęć ze swej natury jest obfity i trudny. Prowadzący zakłada natomiast znajomość przez P.T. Studentów lektur zadanych na dany dzień i ma prawo obniżyć ocenę za aktywność w przypadku braku tej znajomości u studentów, którym zadawane są pytania. Kalendarz spotkań i zadań 1. 2023-10-02 Zajęcia wstępne: postać i dzieło Michela Foucault, zasady pracy w semestrze, charakter zajęć. 2. 2023-10-09 Komentarz i dyskusja rozdziału I „Panny dworskie (Las Meninas)” 3. 2023-10-16 Komentarz i dyskusja rozdziału II „Proza świata” 4. 2023-10-23 Komentarz i dyskusja rozdziału III „Przedstawiać” 5. 2023-10-30 Komentarz i dyskusja rozdziału IV „Mówić” 6. 2023-11-06 Komentarz i dyskusja rozdziału V „Klasyfikować” 7. 2023-11-13 Komentarz i dyskusja rozdziału VI „Wymieniać” 8. 2023-11-20 Komentarz i dyskusja rozdziału VII „Granice przedstawienia” 9. 2023-11-27 Komentarz i dyskusja rozdziału VIII „Praca, życie, mowa” 10. 2023-12-04 Dyskusja nad tematami i problemami prac zaliczeniowych / Zadanie: "T" Wstępne sformułowanie tematu pracy zaliczeniowej 11. 2023-12-11 Komentarz i dyskusja rozdziału IX „Człowiek i jego sobowtóry”, sekcje I–IV 12. 2023-12-18 Komentarz i dyskusja rozdziału IX „Człowiek i jego sobowtóry”, sekcje V–VIII Zadanie: "E" Złożenie pracy zaliczeniowej 13. 2024-01-08 Komentarz i dyskusja rozdziału X „Nauki humanistyczne” 14. 2024-01-15 Wspólna dyskusja nad tekstami prac zaliczeniowych 15. 2024-01-22 Wspólna dyskusja nad tekstami prac zaliczeniowych |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin :
3. Materiał przedstawiony w pracy pisemnej stanowi podstawę prezentacji na egzaminie. Ostateczna ocena jest wystawiana podczas tej prezentacji: ocena wstępna może zostać zmodyfikowana, a praca wspólnie poprawiona. Tabela 1: Rubryki oceny pracy zaliczeniowej — % Treść Adekwatność prezentacji przedmiotu — 30% Sprawność i poprawność argumentacji –odejmowane będzie po 2–4% za każdy akapit, który nie służy przedstawieniu omawianego przedmiotu lub nie prowadzi do tezy autora pracy — 30% Forma Jasność języka –odjęte będzie 0,5–2% za każde niejasne zdanie — 10% Gramatyka –odjęte będzie 0,5–2% za każdy błąd gramatyczny — 10% Struktura –pełne 10% zyska praca o czytelnej strukturze — 10% Obrona ustna i ocena pracy pisemnej na egzaminie — 10% Plagiaryzm – punkty ujemne A. Uczestnictwo Uczestnictwo w zajęciach oceniane jest w dwóch głównych pod-kategoriach: uważna obecność i praca na zajęciach oraz aktywność na zajęciach.
Aktywność Na końcu każdych zajęć prowadzący przyznaje cząstkę oceny uczestnictwa na zajęciach związaną z aktywnością studentów. Ocena odzwierciedla zarówno aktywność spontaniczną studentów, jak i ich umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytanie na tle zadanej na dany dzień lektury. |
|
Ocena końcowa: | Wynik ostateczny, przesądzający o zaliczeniu bądź niezaliczeniu przedmiotu i o uzyskanej ocenie, obliczany jest w ten sposób, że wynik procentowy uzyskany za każdą z kategorii zadań z zadań mnożony jest przez jej wagę. Wagi procentowe poszczególnych składników oceny przedstawione są w Tabeli 2. Następnie rezultaty są sumowane. Podobnie są obliczane wyniki za każdą kategorię, z wyjątkiem egzamin: tu decyduje wynik najwyższy. Ostateczny wynik procentowy jest przekładany na stopień według Tabeli 3. Prowadzący zastrzega sobie prawo niewielkiej korekty wyniku procentowego, zwłaszcza na korzyść studenta. Oceny liczone są automatycznie. Do oceny ostatecznej liczą się zatem wyniki procentowe, a nie uzyskane stopnie. Prowadzący nie wyciąga średniej ze stopni! Tabela 2 Skala procentowa: Suma 100,00% Zadanie — Kod — % Sformułowanie tematu eseju — T — 5,0% Esej — E — 65,0% Uczestnictwo, w tym — U — 30,0% Obecność i praca — O — 10,0% Aktywność — A — 20,0% Tabela 3 Próg — Stopień < 60% — 2 60% — 3 73% — 3+ 80% — 4 87% — 4+ 95% — 5 Dyscyplina pracy Dziennik elektroniczny Prowadzący korzysta w komunikacji ze studentami oraz przy wystawianiu ocen z systemu e-learningu moodle, dostępnego pod adresem moodle.ignatianum.edu.pl ‣Teksty lektur dostępne są wyłącznie na platformie elektronicznej ‣Stopnie są wystawiane wyłącznie na platformie elektronicznej Moodle. ‣Temat oraz Praca pisemna powinna być dostarczona elektronicznie przez Moodle. Znajomość syllabusa Na pierwszych zajęciach P.T. studenci zapoznają się z syllabusem, który jest także zamieszczony na stronach kursu w Moodle. Prowadzący zakłada, że studenci syllabus od tego momentu znają, nie przypomina zatem o terminach i wymaganych zadaniach. Uczciwość akademicka Prowadzący nie toleruje oszustwa akademickiego. Wszystkie wykryte przypadki plagiatu będą raportowane Komisji Dyscyplinarnej. |
|
Literatura: | Podstawowa: Chomsky Noam i Foucault Michel (2006) The Chomsky-Foucault Debate: On Human Nature, red. Rajchman John, The New Press, London; New York. Haft-Szatyńska Marta (2011) Czy Michel Foucault wygrał walkę z podmiotem? , w: Pobojewska Aldona [red.], Współczesne refleksje wokół kartezjańskiej wizji podmiotu, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 129–40. Harabin Radosław (2010) Dyskurs, wiedza, uprzedmiotowienie: Człowiek w myśli filozoficznej Michela Foucaulta, w: Stefański Ryszard i Zamojski Adam [red.], Współczesny człowiek w społeczeństwie informacyjnym. Egzystencja — ideologia — moralność, The Peculiarity of Man 4 (14), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń–Kielce, 125–41. Foucault Michel (1966) Les mots et les choses: une archéologie des sciences humaines, Bibliothèque des sciences humaines, Gallimard, Paris [tekst oryginalny]. Foucault Michel (1970) The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences, tłum. [Alan Sheridan], World of Man: A Library of Theory and Research on the Human Sciences, Pantheon Books, London: Tavistock [Routledge] / New York [Multiple reprints, since 2001 in Routledge Classics series]; doi:10.4324/9780203996645; 10.4324/9781315660301 [podstawowe tłumaczenie angielskie] Gutting Gary (1989) Michel Foucault’s Archaeology of Scientific Reason, Modern European Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge–New York; doi:10.1017/CBO9781139172141. Gutting Gary (ed.) (2006) The Cambridge Companion to Foucault [Cambridge Companions to Philosophy], Cambridge [2nd edn]; doi:10.1017/CCOL0521840821. Han Béatrice (2002) Foucault’s Critical Project: Between the Transcendental and the Historical, Atopia, Stanford University Press, Stanford. Podniesiński Michał (2011) Wielkie zamknięcie: etyczne konsekwencje śmierci człowieka, „Kwartalnik Filozoficzny” 39 / 4, 133–55; https://pau.krakow.pl/KwartalnikFilozoficzny/KF_XXXIX_2011_z4_09.pdf. Veyne Paul (2008) Foucault, sa pensée, sa personne, Collection Albin Michel Idées, Albin Michel, Paris. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Podbielski | |
Prowadzący grup: | Marcin Podbielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Main subjects treated and educational objectives The course of “Contemporary Philosophy II” is defined as an advanced discussion class, aimed no less at enticing the students to engage in independent philosophical thinking than at acquainting them with a philosophical subject. The instructor (who does not specialize in contemporary philosophy, but appreciates several proposals advanced by contemporary philosophers) intends for his Fall 2024 course to be devoted to a work that provides the theoretical, especially metaphysical, background to the philosophical revolution of the Postmodern era, while reconsidering the eternal philosophical issues of identity and otherness. Gilles Deleuze’s Difference and Repetition (Différence et répétition) was published in 1968, but is still giving rise to an uninterrupted chain of commentaries. It has provided main inspiration for the criticism of Slavic Žižek and is the source of the metaphysical principles that are implied in the Bruno Latour’s “ontology for the moderns.” While revolutionary in its nature, it is a well-argued and historically detailed philosophical study. Getting acquainted with its content will, thus, not only make it possible for the students to understand the reconceptualization of identity, change and emergence ,and even existence, of things that takes place in Deleuze’s thought and is widely implied in contemporary philosophical and cultural discourse, but will also require refreshing and deepening student’s familiarity with pivotal issues of metaphysics and theory of cognition. Secondary educational objectives The course is aimed at improving analytical reading skills through reading its requirements and moderated discussion. The final essay is intended to develop students’ ability to offer a critical and synthetic account of texts they study. Prerequisites Neither the curriculum nor the instructor present formal prerequisites to the students, viewing that the course is taught as an elective class in Erasmus program, and as a Senior year course in BA Philosophy. Students are required, however, to be capable of reading significant amounts of philosophical texts in English (originally published in French, in this particular case), o be able to take part in discussions and write in English. The instructor can accommodate, in special cases, the needs of students writing in French, Italian, or Greek. The instructor assumes student’s familiarity with the readings assigned for classroom meetings and shall reduce their classroom activity grade if students cannot answer the instructor’s questions based on those readings. Class calendar and reading assignments # — Date — Classroom — Subejcts/Readings — Code — Assignmemt 1. 2024-10-07 — 202 — Introductory class: introduction to the person of Gilles Deleuze, work arrangements for then semester, course modalities 2. 2024-10-14 — 202 — Commentary and discussion: “Preface to the English Edition,” “Introduction: Repetition and Difference" (“Repetition and generality…”) 3. 2024-10-21 — 202 — Commentary and discussion: “Introduction: Repetition and Difference" (“Repetition is not explained by the identity of the concept…”) 4. 2024-10-28 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 1, “Difference in Itself” (“Difference and the obscure ground”–“Repetition in the eternal return defines the univocity of being”) 5. 2024-11-04 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 1, “Difference in Itself” (“Difference and orgiastic representation”–“Repetition in the eternal return defines the univocity of being”) 6. 2024-11-18 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 2, “Repetition for Itself” (“Repetition: something is changed”–“The tragic and the comic, history, and faith from the point of view of repetition in eternal return”) 7. 2024-11-25 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 2, “Repetition for Itself” (“Repetition and the unconscious…”–“Simulacra and repetition in eternal return”) 8. 2024-12-02 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 3, “The Image of Thought” (“The problem of presuppositions in philosophy” — “Problem of stupidit”) 9. 2024-12-09 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 3, “The Image of Thought” (“Sixth postulate: the privilege of designation” — “Recapitulation of the postulates”) 10. 2024-12-16 — Wirt. — Commentary and discussion: Chapter 4, “Ideas and the Synthesis of Difference” (“The Idea as a problematic instance”–“Procedure of vice-diction”) — T — Proposals for essay subjects due 11. 2024-12-23 — Wirt. — Commentary and discussion: Chapter 4, “Ideas and the Synthesis of Difference” (“Ideas and the differential theory of the faculties”–“The complex notion of different/ciation”) 12. 2025-01-13 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 5, “Asymmetrical Synthesis of the Sensible” (“Difference and diversity”–“Repetition in the eternal return is neither qualitative nor extensive but intensive”) — E — Final essays due 13. 2025-01-20 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 5, “” (“Intensity and differential”–“Nature and function of the other in psychic systems”) 14. 2025-01-27 — 202 — Commentary and discussion: Conclusion, “Difference and repetition” (“Critique of representation”–“Critique of categories”) 15. 2025-01-28 — 301 — Commentary and discussion: Conclusion, “Difference and repetition” (“Repetition, the identical and the negative”–“Analogy of being and representation, univocity of being and repetition”) |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : (2) Essay (a) Essay subjects At the classroom meeting marked with letter “T” in the calendar above, students will be asked to propose, even in a loose manner, the subjects of the essays that they intend to write. They can be based on any reading assigned in the course or on an additional reading, if approved by the instructor. Those subjects will be discussed collectively, with the instructor providing comments and proposing a formulation. On the basis of this formulation, the students shall send their final essay proposals for the instructor’s approval. This assignment can be either completed successfully or failed, and makes up 5% of the final grade. (b) Completion of the essay On the day marked in the classroom calendar with the letter “E”, essays are due. Essays need to be submitted via the online system (Moodle). Essays should not exceed 1750 words. Essays should retrace, explain, and offer a commentary on, an argument made by the author of the text under scrutiny. A correct paraphrase of this argument is a prerequisite of writing a highly graded essay. However, it is important that students go beyond paraphrase and try to put forward their own evaluation of the arguments they discuss. Rubrics used in grading the essays are shown in Table 1. (c) The material presented in the essay constitutes the basis of presentation of the essays during the (extended) final examination. The final grade is awarded in this presentation, and the preliminary grade can be modified due to collaborative improvements to the essay. Table 1 Essay Grading Rubrics — Up to 100,00% Components Contents Adequate presentation and paraphrase of the problem — 35% Logically correct and consistent argument (in line with the level of consistency allowed by the text under scrutiny) Form Clarity Grammar Structure Plagiarism Participation is graded in two sub-categories: (a) Classroom presence At the end of each class, the instructor takes the attendance and assigns to each student a grade, which reflects their attentive presence and work in the classroom. The scale used for this grade is the following one “Absent (0%), Very Late (25%), Late (50%), Tardy (75%), Present (100%).” At the end of the semester the results are averaged. (b) Classroom activity At the end of each class, the instructor assigns a grade for a student’s activity in each particular class. 1 point is awarded for normal full activity of a student. The grade reflects both the spontaneous activity of the students and their capacity of answering questions based on the reading assigned for a classroom meeting. Grades can exceed, however, in exceptional cases, 1 point. At the end of the semester, grades are added and divided by the sum of classes held in a semester. Empty grades (for canceled classes) are not taken into account. Missed classes are awarded a 0-points grade. A student who did not take care of getting acquainted herself / himself with the assigned reading cannot will have their good classroom activity grade reduced for the class. |
|
Ocena końcowa: | Final grade Calculation of the final grade is shown in Table 2. The percentages obtained in this calculation, executed by and visible to students in the online system (Moodle) are converted into final grades based on scale shown in Table 3. Also all grades obtained during the semester are shown in this scale, in parallel to point and percentage results. However, in grade calculations, only points and percentages are taken into account by the system. The instructor may slightly amend the result calculated by the system, especially if to the advantage of a student. Table 2 Course grading rubrics Assignment — Code — Sum (up to 100,00%) Essay — E — 65,0% Participation, including — P — 35,0% Classroom attendance — At —15,0% Classroom activity — Ac — 20,0% Table 3 Grading Scale Threshold — Grade — Letter grade < 60% — Insufficient — 2 60% — Passing — 3 73% — Passing plus — 3+ (3.5) 80% — Good — 4 87% — Good + — 4+ (4.5) 95% — Very Good — 5 |
|
Literatura: | Podstawowa: Deleuze, Gilles. Difference and Repetition. Translated by Paul Patton. London / New York: Athlone Press / Columbia University Press, 1994. ———. The Logic of Sense. Translated by Mark Lester and Charles J. Stivale. Edited by Constantin V. Boundas. European Perspectives. New York: Columbia University Press, 1990. ———. Różnica i powtórzenie. Translated by Bogdan Banasiak and Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Wydawnictwo „KR”, 1997. Deleuze, Gilles and Félix Guattari. Qu'est-ce que la philosophie? Critique. Paris: Éditions de Minuit, 1991. ———. What is Philosophy? Translated by Hugh Tomlinson and Graham Birchill. London / New York: Verso / Columbia University Press, 1994. ———. Co to jest filozofia? Translated by Paweł Pieniążek. Minerwa: Biblioteka filozofii i historii filozofii. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2000. Herer, Michał. Gilles Deleuze: struktury, maszyny, kreacje. Horyzonty Nowoczesności. Kraków: "Universitas", 2006. Hughes, Joe. Deleuze’s ‘Difference and Repetition’: A Reader’s Guide. Continuum Reader’s Guides. London / New York: Continuum, 2009. doi:10.5040/9781472546326. Khalfa, Jean, ed. Introduction to the Philosophy of Gilles Deleuze. London / New York: Continuum, 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.