Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia współczesna II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FIL-SL>FilWspII
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia współczesna II
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: III rok Filozofia - obieralne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

W trakcie kursu przedstawiane są aktualne badania prowadzone w Instytucie Filozofii dotyczące problematyki filozofii współczesnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Podbielski
Prowadzący grup: Marcin Podbielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student zna i rozumie zagadnienia współczesnej filozofii i ich wpływ na kulturę współczesną
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Dyskusja na zajęciach.

Wiedza
Student zna współczesny sposób opisywania problemów filozoficznych i poprawnie posługuje się terminologią
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Dyskusja na zajęciach.

Umiejętności
Student potrafi twórczo analizować teksty z zakresu filozofii współczesnej, także w językach obcych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Dyskusja na zajęciach.

Kompetencje społeczne
Student rozumie różne nurty filozofii współczesnej, potrafi je identyfikować i analizować. Przejawia zrozumienie dla pluralizmu filozofii współczesnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K03
Metody weryfikacji:
Inne:Dyskusja na zajęciach.



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Charakterystyka zajęć 

Główne cele oraz przedmiot zajęć

Zajęcia „Filozofia Współczesna II” są zdefiniowane jako przedmiot konwersatoryjny, którego celem w równym stopniu zachęcenie i sprowokowanie P.T. Studentów do filozoficznego myślenia inspirowanego myślą współczesną i zapoznanie ich z wybranym aspektem owej myśli. Prowadzący (nie będąc specjalistą filozofii współczesnej, doceniając jednak jej wybrane aspekty) pragnie w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/23 zwrócić uwagę na przełomową dla współczesnej myśli książkę Michela Foucault Słowa i rzeczy: archeologia nauk o człowieku (Les mots et les choses: Une archéologie des sciences humaines, tytuł w tłumaczeniu polskim Tadeusza Komendanta Słowa i rzeczy: archeologia nauk humanistycznych). Dzieło to, opublikowane w roku 1966, natomiast w języku polskim dopiero w r. 2005, wyraża — w sposób najściślejszy i najbardziej filozoficznie zaawansowany — program dekonstrukcji aspiracji filozoficznych, zwłaszcza metafizycznych i antropologicznych, jakie przejawiała tzw. pozytywna, pozornie obiektywna naukowa wiedza o człowieku, a także akceptujące wnioski nauk o człowieku kierunki filozoficzne. Na tyle swoich badań historycznych nad wczesnymi etapami rozwoju wiedzy naukowej i nad formowaniem się tzw. naukowych obrazów „człowieka” Foucault wprowadza w tej książce w gruncie rzeczy stricte filozoficzną krytykę uwikłania się wiedzy pozytywnej w ciąg błędnych kół, w wyniku czego prezentują one nie istniejącą jego zdaniem wcześniej ideę „człowieka” jako „dublet empiryczno-transcendentalny”. Ów „człowiek”, przedmiot badań nauki i filozofii deklarujących posługiwanie się metodą empiryczną, ma status fenomenu naturalnego, uwikłanego w procesy natury, a zarazem poznawczo tą natur transcendującego. Ujawnienie owego paradoksu, na przyzwoleniu którego została wybudowana antropocentryczna kultura XX w., stanowi punkt zwrotny w kulturze zachodniej i początek tego, co nazywamy ponowoczesnością. Od tego momentu rozpoczyna się rozejście się kultury umysłowej, w tym kultury myślenia nauczanej na uniwersytetach w ramach nauk humanistycznych i społecznych, oraz akademicko uprawianej nauki i filozofii. Celem zajęć jest zrozumienie natury krytyki i dekonstrukcji Foucaulta, zrozumienie jej filozoficznych podstaw, zrozumienie tego, jak niepełna, skoncentrowana na dekonstrukcji, a nie rekonstrukcji języka była jej recepcja w naukach społecznych i humanistycznych, oraz własne poszukiwanie odpowiedzi na postawione przez Foucault problemy.

Dodatkowe cele edukacyjne 

Poprzez wymóg lektury tekstów i moderowaną dyskusję prowadzący kształci umiejętność lektury analitycznej. Praca pisemna kształci syntetyczne i krytyczne podejście do studiowanych tekstów.

Wymagania wstępne

Ani program studiów, ani prowadzący nie stawiają studentom wymagań wstępnych innych aniżeli te, które można związać z zaliczeniem II roku studiów licencjackich na filozofii teoretycznej. Prowadzący zakłada jednak gotowość studentów do wspólnej lektury zadanych tekstów oraz uwagę na zajęciach, jako że materiał zajęć ze swej natury jest obfity i trudny.

Prowadzący zakłada natomiast znajomość przez P.T. Studentów lektur zadanych na dany dzień i ma prawo obniżyć ocenę za aktywność w przypadku braku tej znajomości u studentów, którym zadawane są pytania.

Kalendarz spotkań i zadań 

1. 2023-10-02 Zajęcia wstępne: postać i dzieło Michela Foucault, zasady pracy w semestrze, charakter zajęć.

2. 2023-10-09 Komentarz i dyskusja rozdziału I „Panny dworskie (Las Meninas)”

3. 2023-10-16 Komentarz i dyskusja rozdziału II „Proza świata”

4. 2023-10-23 Komentarz i dyskusja rozdziału III „Przedstawiać”

5. 2023-10-30 Komentarz i dyskusja rozdziału IV „Mówić”

6. 2023-11-06 Komentarz i dyskusja rozdziału  V „Klasyfikować”

7. 2023-11-13 Komentarz i dyskusja rozdziału VI „Wymieniać”

8. 2023-11-20 Komentarz i dyskusja rozdziału VII „Granice przedstawienia”

9. 2023-11-27 Komentarz i dyskusja rozdziału VIII „Praca, życie, mowa”

10. 2023-12-04 Dyskusja nad tematami i problemami prac zaliczeniowych / Zadanie: "T" Wstępne sformułowanie tematu pracy zaliczeniowej

11. 2023-12-11 Komentarz i dyskusja rozdziału IX „Człowiek i jego sobowtóry”, sekcje I–IV

12. 2023-12-18 Komentarz i dyskusja rozdziału IX „Człowiek i jego sobowtóry”, sekcje V–VIII Zadanie: "E" Złożenie pracy zaliczeniowej

13. 2024-01-08 Komentarz i dyskusja rozdziału X „Nauki humanistyczne”

14. 2024-01-15 Wspólna dyskusja nad tekstami prac zaliczeniowych

15. 2024-01-22 Wspólna dyskusja nad tekstami prac zaliczeniowych




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Zajęcia są zdefiniowane jako konwersatorium i prowadzone są metodą łączącą lekturę tekstu źródłowego,
komentarz przez prowadzącego i dyskusję nad tekstem. Tekst do lektury jest zadany z
góry na każde spotkanie, w poprzedniej części syllabusa. Prowadzący oczekuje, że studenci zapoznają
się z tekstem przed zajęciami. Dyskusja nad tym tekstem oraz jego krytyka każdorazowo będzie
poprzedzona synoptycznym streszczeniem rozdziału stanowiącego przedmiot zajęć. Studenci,
którzy nie będą w stanie brać udziału w sformułowaniu tego streszczenia, otrzymają obniżone
stopnie za aktywność na zajęciach. Podczas zajęć zadawane są studentom pytania, otrzymują oni
objaśnienia terminów użytych w tekście źródłowym, w tym w tekście oryginalnym, sami zadają
pytania i odpowiadają na pytania, formułują hipotezy interpretacyjne, rekonstruują poglądy
omawianego autora i definiują kluczowe pojęcia. Praca ta znajduje następnie odzwierciedlenie w
pisemnej analizie w eseju zaliczeniowym, którego wymogi są opisane szczegółowo w następnej
sekcji sylabusa.




Oceny formujące:

Egzamin :
B. Esej 

  1. Temat eseju
    W dniu oznaczonym w Kalendarzu spotkań i zadań literą T studenci omawiają problemy napotkane w tekstach Foucaulta i formułują te problemy w postaci tematów swoich prac zaliczeniowych. Przed następnymi zajęciami tematy te muszą zostać przesłane prowadzonemu do aprobaty. Za wykonanie tego zadania przysługuje ocena „zaliczone,” stanowiąca 5% ostatecznej oceny za zajęcia. 

  2. Wykonanie eseju
    W dniu oznaczonym w kalendarzu zajęć literą E studenci składają esej. Esej stanowi własną analizę wybranego problemu ujawniającego się w dziele Foucault lub tylko na jego tle. Esej nie stanowi jedynie raportu z lektury. Student winien ukazać w sposób syntetyczny to, co uznaje za główne punkty tezy, jaką odnajduje w studiowanym tekście oraz zrekonstruować argumentację za tą tezą. Student może także poddać ową tezę swojej uzasadnionej krytyce.

W związku z tym ocenie podlega nie tylko treść pracy, ale i strona argumentacyjna oraz formalna pracy. Kryteria oceny pracy przedstawia Tabela 1. Praca pisemna nie powinna przekraczać 5 stron A4 (12500 znaków). Dłuższe prace uzyskają niższą ocenę za strukturę tekstu. Praca winna być przekazana prowadzącemu za pomocą platformy Moodle.

3. Materiał przedstawiony w pracy pisemnej stanowi podstawę prezentacji na egzaminie. Ostateczna ocena jest wystawiana podczas tej prezentacji: ocena wstępna może zostać zmodyfikowana, a praca wspólnie poprawiona.

Tabela 1:

Rubryki oceny pracy zaliczeniowej — %

Treść

Adekwatność prezentacji przedmiotu — 30%

Sprawność i poprawność argumentacji –odejmowane będzie po 2–4% za każdy akapit, który nie służy przedstawieniu omawianego przedmiotu lub nie prowadzi do tezy autora pracy — 30%

Forma 

Jasność języka –odjęte będzie 0,5–2% za każde niejasne zdanie — 10%

Gramatyka –odjęte będzie 0,5–2% za każdy błąd gramatyczny — 10%

Struktura –pełne 10% zyska praca o czytelnej strukturze — 10%

Obrona ustna i ocena pracy pisemnej na egzaminie — 10%

Plagiaryzm – punkty ujemne 

 


Inne Dyskusja na zajęciach.:
Zajęcia kończą się zaliczeniem na stopień. Stopień jest średnią ważoną uzyskaną na podstawie dwóch głównych kategorii: (1) oceny za uczestnictwo w zajęciach oraz (2) oceny za pracę pisemną, która to praca jest także prezentowana ustnie i wspólnie oceniana w ramach egzaminu. Z tego względu praca pisemna (esej) umieszczona jest w kategorii “Egzamin”.

A. Uczestnictwo

Uczestnictwo w zajęciach oceniane jest w dwóch głównych pod-kategoriach: uważna obecność i praca na zajęciach oraz aktywność na zajęciach.

    1. Obecność i praca na zajęciach
      Na każdych zajęciach prowadzący sprawdza obecność i wystawia cząstkę oceny za uczestnictwo płynącą z faktu uważnej obecności i pracy na zajęciach, w skali “Nb: Nieobecna/y (0%), BSp: Bardzo spóźniona/y (25%), Pol: Obecność połowiczna (50%), LSp: Lekko spóźniona/y (75%), Ob: Obecna/y (100%)”. Na koniec semestru wyniki są uśredniane.

      Aktywność
      Na końcu każdych zajęć prowadzący przyznaje cząstkę oceny uczestnictwa na zajęciach związaną z aktywnością studentów. Ocena odzwierciedla zarówno aktywność spontaniczną studentów, jak i ich umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytanie na tle zadanej na dany dzień lektury.
Ocena za każde zajęcia wystawiana jest w skali od 0 do 1. W wyjątkowych przypadkach prowadzący może dać więcej niż 1 punkt za aktywność. Na koniec semestru wyniki są uśredniane.




Ocena końcowa:

Wynik ostateczny, przesądzający o zaliczeniu bądź niezaliczeniu przedmiotu i o uzyskanej ocenie, obliczany jest w ten sposób, że wynik procentowy uzyskany za każdą z kategorii zadań z zadań mnożony jest przez jej wagę. Wagi procentowe poszczególnych składników oceny przedstawione są w Tabeli 2. Następnie rezultaty są sumowane. Podobnie są obliczane wyniki za każdą kategorię, z wyjątkiem egzamin: tu decyduje wynik najwyższy. Ostateczny wynik procentowy jest przekładany na stopień według Tabeli 3. Prowadzący zastrzega sobie prawo niewielkiej korekty wyniku procentowego, zwłaszcza na korzyść studenta.

Oceny liczone są automatycznie. Do oceny ostatecznej liczą się zatem wyniki procentowe, a nie uzyskane stopnie. Prowadzący nie wyciąga średniej ze stopni!

Tabela 2 

Skala procentowa:  Suma 100,00%

Zadanie — Kod — %

Sformułowanie tematu eseju — T — 5,0%

Esej — E — 65,0%

Uczestnictwo, w tym — U — 30,0%

Obecność i praca — O — 10,0%

Aktywność — A — 20,0%

 

Tabela 3

Próg — Stopień

< 60% — 2

60% — 3

73% — 3+

80% — 4

87% — 4+

95% — 5 

 

Dyscyplina pracy

Dziennik elektroniczny

Prowadzący korzysta w komunikacji ze studentami oraz przy wystawianiu ocen z systemu e-learningu moodle, dostępnego pod adresem 

moodle.ignatianum.edu.pl 


  • ‣Teksty lektur dostępne są wyłącznie na platformie elektronicznej


  • ‣Stopnie są wystawiane wyłącznie na platformie elektronicznej Moodle.

    ‣Temat oraz Praca pisemna powinna być dostarczona elektronicznie przez Moodle.


    Znajomość syllabusa

    Na pierwszych zajęciach P.T. studenci zapoznają się z syllabusem, który jest także zamieszczony na stronach kursu w Moodle. Prowadzący zakłada, że studenci syllabus od tego momentu znają, nie przypomina zatem o terminach i wymaganych zadaniach.

    Uczciwość akademicka

    Prowadzący nie toleruje oszustwa akademickiego. Wszystkie wykryte przypadki plagiatu będą raportowane Komisji Dyscyplinarnej.

     




    Literatura:

    Podstawowa:
    Foucault Michel (2005) Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, tłum. Komendant Tadeusz, 2 t., Minerwa: Biblioteka filozofii i historii filozofii, słowo / obraz terytoria, Gdańsk [repr. w serii Klasyka Światowej Humanistyki, 2006].


    Uzupełniająca:
    Bytniewski Paweł (2013) Dyskursy wiedzy: Michela Foucaulta archeologie nauk humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

    Chomsky Noam i Foucault Michel (2006) The Chomsky-Foucault Debate: On Human Nature, red. Rajchman John, The New Press, London; New York.

    Haft-Szatyńska Marta (2011) Czy Michel Foucault wygrał walkę z podmiotem? , w: Pobojewska Aldona [red.], Współczesne refleksje wokół kartezjańskiej wizji podmiotu, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 129–40.

    Harabin Radosław (2010) Dyskurs, wiedza, uprzedmiotowienie: Człowiek w myśli filozoficznej Michela Foucaulta, w: Stefański Ryszard i Zamojski Adam [red.], Współczesny człowiek w społeczeństwie informacyjnym. Egzystencja — ideologia — moralność, The Peculiarity of Man 4 (14), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń–Kielce, 125–41.

    Foucault Michel (1966) Les mots et les choses: une archéologie des sciences humaines, Bibliothèque des sciences humaines, Gallimard, Paris [tekst oryginalny].

    Foucault Michel (1970) The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences, tłum. [Alan Sheridan], World of Man: A Library of Theory and Research on the Human Sciences, Pantheon Books, London: Tavistock [Routledge] / New York [Multiple reprints, since 2001 in Routledge Classics series]; doi:10.4324/9780203996645; 10.4324/9781315660301 [podstawowe tłumaczenie angielskie]

    Gutting Gary (1989) Michel Foucault’s Archaeology of Scientific Reason, Modern European Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge–New York; doi:10.1017/CBO9781139172141.

    Gutting Gary (ed.) (2006) The Cambridge Companion to Foucault [Cambridge Companions to Philosophy], Cambridge [2nd edn]; doi:10.1017/CCOL0521840821.

    Han Béatrice (2002) Foucault’s Critical Project: Between the Transcendental and the Historical, Atopia, Stanford University Press, Stanford.

    Podniesiński Michał (2011) Wielkie zamknięcie: etyczne konsekwencje śmierci człowieka, „Kwartalnik Filozoficzny” 39 / 4, 133–55; https://pau.krakow.pl/KwartalnikFilozoficzny/KF_XXXIX_2011_z4_09.pdf.

    Veyne Paul (2008) Foucault, sa pensée, sa personne, Collection Albin Michel Idées, Albin Michel, Paris.




    Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

    Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28

    Wybrany podział planu:
    Przejdź do planu
    Typ zajęć:
    Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
    Koordynatorzy: Marcin Podbielski
    Prowadzący grup: Marcin Podbielski
    Lista studentów: (nie masz dostępu)
    Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
    Konwersatorium - Ocena końcowa
    Efekty uczenia się:

    Wiedza
    Student zna i rozumie zagadnienia współczesnej filozofii i ich wpływ na kulturę współczesną
    Powiązane efekty kierunkowe:
    F1aK_W05
    Metody weryfikacji:
    Egzamin
    Inne:Dyskusja na zajęciach.

    Wiedza
    Student zna współczesny sposób opisywania problemów filozoficznych i poprawnie posługuje się terminologią
    Powiązane efekty kierunkowe:
    F1aK_W11
    Metody weryfikacji:
    Egzamin
    Inne:Dyskusja na zajęciach.

    Umiejętności
    Student potrafi twórczo analizować teksty z zakresu filozofii współczesnej, także w językach obcych
    Powiązane efekty kierunkowe:
    F1aK_U04
    Metody weryfikacji:
    Egzamin
    Inne:Dyskusja na zajęciach.

    Kompetencje społeczne
    Student rozumie różne nurty filozofii współczesnej, potrafi je identyfikować i analizować. Przejawia zrozumienie dla pluralizmu filozofii współczesnych.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    F1aK_K03
    Metody weryfikacji:
    Inne:Dyskusja na zajęciach.



    Treści kształcenia:

    Konwersatorium:
    Course Description

    Main subjects treated and educational objectives

    The course of “Contemporary Philosophy II” is defined as an advanced discussion class, aimed no less at enticing the students to engage in independent philosophical thinking than at acquainting them with a philosophical subject. The instructor (who does not specialize in contemporary philosophy, but appreciates several proposals advanced by contemporary philosophers) intends for his Fall 2024 course to be devoted to a work that provides the theoretical, especially metaphysical, background to the philosophical revolution of the Postmodern era, while reconsidering the eternal philosophical issues of identity and otherness. Gilles Deleuze’s Difference and Repetition (Différence et répétition) was published in 1968, but is still giving rise to an uninterrupted chain of commentaries. It has provided main inspiration for the criticism of Slavic Žižek and is the source of the metaphysical principles that are implied in the Bruno Latour’s “ontology for the moderns.” While revolutionary in its nature, it is a well-argued and historically detailed philosophical study. Getting acquainted with its content will, thus, not only make it possible for the students to understand the reconceptualization of identity, change and emergence ,and even existence, of things that takes place in Deleuze’s thought and is widely implied in contemporary philosophical and cultural discourse, but will also require refreshing and deepening student’s familiarity with pivotal issues of metaphysics and theory of cognition.

    Secondary educational objectives

    The course is aimed at improving analytical reading skills through reading its requirements and moderated discussion. The final essay is intended to develop students’ ability to offer a critical and synthetic account of texts they study.

    Prerequisites

    Neither the curriculum nor the instructor present formal prerequisites to the students, viewing that the course is taught as an elective class in Erasmus program, and as a Senior year course in BA Philosophy. Students are required, however, to be capable of reading significant amounts of philosophical texts in English (originally published in French, in this particular case), o be able to take part in discussions and write in English. The instructor can accommodate, in special cases, the needs of students writing in French, Italian, or Greek.

    The instructor assumes student’s familiarity with the readings assigned for classroom meetings and shall reduce their classroom activity grade if students cannot answer the instructor’s questions based on those readings.

    Class calendar and reading assignments

    # — Date — Classroom — Subejcts/Readings — Code — Assignmemt

    1. 2024-10-07 — 202 — Introductory class: introduction to the person of Gilles Deleuze, work arrangements for then semester, course modalities

    2. 2024-10-14 — 202 — Commentary and discussion: “Preface to the English Edition,” “Introduction: Repetition and Difference" (“Repetition and generality…”)

    3. 2024-10-21 — 202 — Commentary and discussion: “Introduction: Repetition and Difference" (“Repetition is not explained by the identity of the concept…”)

    4. 2024-10-28 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 1, “Difference in Itself” (“Difference and the obscure ground”–“Repetition in the eternal return defines the univocity of being”)

    5. 2024-11-04 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 1, “Difference in Itself” (“Difference and orgiastic representation”–“Repetition in the eternal return defines the univocity of being”)

    6. 2024-11-18 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 2, “Repetition for Itself” (“Repetition: something is changed”–“The tragic and the comic, history, and faith from the point of view of repetition in eternal return”)

    7. 2024-11-25 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 2, “Repetition for Itself” (“Repetition and the unconscious…”–“Simulacra and repetition in eternal return”)

    8. 2024-12-02 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 3, “The Image of Thought” (“The problem of presuppositions in philosophy” — “Problem of stupidit”)

    9. 2024-12-09 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 3, “The Image of Thought” (“Sixth postulate: the privilege of designation” — “Recapitulation of the postulates”)

    10. 2024-12-16 — Wirt. — Commentary and discussion: Chapter 4, “Ideas and the Synthesis of Difference” (“The Idea as a problematic instance”–“Procedure of vice-diction”) — T — Proposals for essay subjects due

    11. 2024-12-23 — Wirt. — Commentary and discussion: Chapter 4, “Ideas and the Synthesis of Difference” (“Ideas and the differential theory of the faculties”–“The complex notion of different/ciation”)

    12. 2025-01-13 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 5, “Asymmetrical Synthesis of the Sensible” (“Difference and diversity”–“Repetition in the eternal return is neither qualitative nor extensive but intensive”) — E — Final essays due

    13. 2025-01-20 — 202 — Commentary and discussion: Chapter 5, “” (“Intensity and differential”–“Nature and function of the other in psychic systems”)

    14. 2025-01-27 — 202 — Commentary and discussion: Conclusion, “Difference and repetition” (“Critique of representation”–“Critique of categories”)

    15. 2025-01-28 — 301 — Commentary and discussion: Conclusion, “Difference and repetition” (“Repetition, the identical and the negative”–“Analogy of being and representation, univocity of being and repetition”)




    Metody dydaktyczne:

    Konwersatorium:
    The course has the format of a discussion class. There is a reading assigned to each class meeting, shown above, in the former section of the syllabus. The students are expected to acquaint themselves with the assigned reading in advance. The classroom discussion and commentary shall begin from a synopsis of the argument presented by the author in the chapter under consideration. Students not capable of contributing to this synopsis will receive a reduced participation grade for this day’s class meeting. During the discussion, students will be asked questions, requested to provide and formulate definitions of key concepts, and encouraged to offer a (constructive or destructive) criticism of the scrutinized author’s views and arguments. This effort is subsequently reflected in the final essay, whose requirements are presented in detail in next section of the syllabus.




    Oceny formujące:

    Egzamin :
    The final grade for the course is based on the grades obtained in  two main grading categories: (1) classroom participation; (2) final essay. The latter is also presented in person and graded as such in lieu of an examination. For this reason, the essay is described in the category “Final examination.” 

    (2) Essay

    (a) Essay subjects

    At the classroom meeting marked with letter “T” in the calendar above, students will be asked to propose, even in a loose manner, the subjects of the essays that they intend to write. They can be based on any reading assigned in the course or on an additional reading, if approved by the instructor. Those subjects will be discussed collectively, with the instructor providing comments and proposing a formulation. On the basis of this formulation, the students shall send their final essay proposals for the instructor’s approval. This assignment can be either completed successfully or failed, and makes up 5% of the final grade.

    (b) Completion of the essay

    On the day marked in the classroom calendar with the letter “E”, essays are due. Essays need to be submitted via the online system (Moodle). Essays should not exceed 1750 words.

    Essays should retrace, explain, and offer a commentary on, an argument made by the author of the text under scrutiny. A correct paraphrase of this argument is a prerequisite of writing a highly graded essay. However, it is important that students go beyond paraphrase and try to put forward their own evaluation of the arguments they discuss. Rubrics used in grading the essays are shown in Table 1.

    (c) The material presented in the essay constitutes the basis of presentation of the essays during the (extended) final examination. The final grade is awarded in this presentation, and the preliminary grade can be modified due to collaborative improvements to the essay.

    Table 1

    Essay Grading Rubrics — Up to 100,00%

    Components

    Contents

    Adequate presentation and paraphrase of the problem — 35%

    Logically correct and consistent argument (in line with the level of consistency allowed by the text under scrutiny)
    — 2–4% will be deduced for each paragraph not serving the presentation of the argument in focus or otherwise straying from that argument — 35%

    Form

    Clarity
    — 0,5–2% will be deduced for an ambiguous sentence — 10%

    Grammar
    — 0,5–2% will be deduced for serious grammatical errors — 10%

    Structure
    — 10% will be awarded to an essay with a clear structure — 10%

    Plagiarism
    —negative points will be awarded in proportion to the plagiarized percentage of the essay


    Inne Dyskusja na zajęciach.:
    (1) Participation

    Participation is graded in two sub-categories:

    (a) Classroom presence

    At the end of each class, the instructor takes the attendance and assigns to each student a grade, which reflects their attentive presence and work in the classroom. The scale used for this grade is the following one “Absent (0%), Very Late (25%), Late (50%), Tardy (75%), Present (100%).” At the end of the semester the results are averaged. 

    (b) Classroom activity

    At the end of each class, the instructor assigns a grade for a student’s activity in each particular class. 1 point is awarded for normal full activity of a student. The grade reflects both the spontaneous activity of the students and their capacity of answering questions based on the reading assigned for a classroom meeting.

    Grades can exceed, however, in exceptional cases, 1 point. At the end of the semester, grades are added and divided by the sum of classes held in a semester. Empty grades (for canceled classes) are not taken into account. Missed classes are awarded a 0-points grade. A student who did not take care of getting acquainted herself / himself with the assigned reading cannot will have their good classroom activity grade reduced for the class.




    Ocena końcowa:

    Final grade

    Calculation of the final grade is shown in Table 2. The percentages obtained in this calculation, executed by and visible to students in the online system (Moodle) are converted into final grades based on scale shown in Table 3. Also all grades obtained during the semester are shown in this scale, in parallel to point and percentage results. However, in grade calculations, only points and percentages are taken into account by the system.

    The instructor may slightly amend the result calculated by the system, especially if to the advantage of a student.

    Table 2 Course grading rubrics

    Assignment — Code — Sum (up to 100,00%)

    Essay — E — 65,0%

    Participation, including — P — 35,0%

    Classroom attendance — At —15,0%

    Classroom activity — Ac — 20,0%

    Table 3 Grading Scale

    Threshold — Grade — Letter grade

    < 60% — Insufficient — 2

    60% — Passing — 3

    73% — Passing plus — 3+ (3.5)

    80% — Good — 4

    87% — Good + — 4+ (4.5)

    95% — Very Good — 5 




    Literatura:

    Podstawowa:
    Readings available at course Moodle module.

    Deleuze, Gilles. Difference and Repetition. Translated by Paul Patton. London / New York: Athlone Press / Columbia University Press, 1994.


    Uzupełniająca:
    Deleuze, Gilles. Différence et répétition. Paris: Presses universitaires de France, 1968.

    ———. The Logic of Sense. Translated by Mark Lester and Charles J. Stivale. Edited by Constantin V. Boundas. European Perspectives. New York: Columbia University Press, 1990.

    ———. Różnica i powtórzenie. Translated by Bogdan Banasiak and Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Wydawnictwo „KR”, 1997.

    Deleuze, Gilles and Félix Guattari. Qu'est-ce que la philosophie? Critique. Paris: Éditions de Minuit, 1991.

    ———. What is Philosophy? Translated by Hugh Tomlinson and Graham Birchill. London / New York: Verso / Columbia University Press, 1994.

    ———. Co to jest filozofia? Translated by Paweł Pieniążek. Minerwa: Biblioteka filozofii i historii filozofii. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2000.

    Herer, Michał. Gilles Deleuze: struktury, maszyny, kreacje. Horyzonty Nowoczesności. Kraków: "Universitas", 2006.

    Hughes, Joe. Deleuze’s ‘Difference and Repetition’: A Reader’s Guide. Continuum Reader’s Guides. London / New York: Continuum, 2009. doi:10.5040/9781472546326.

    Khalfa, Jean, ed. Introduction to the Philosophy of Gilles Deleuze. London / New York: Continuum, 1999.




    Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
    Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
    kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)