Filozofia religii II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | FIL-SL>FilRe2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia religii II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs oferuje pogłębioną wiedzę na wybrane tematy z zakresu filozofii religii, zgodnie z aktualnym kierunkiem badań prowadzonych w Instytucie Filozofii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Szczepan Urbaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Podbielski | |
Prowadzący grup: | Marcin Podbielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Zajęcia „Filozofia religii II” służą konstrukcji aparatu pojęciowego filozofii religii poprzez analizę klasycznych tekstów kultury, w których ujawnia się napięcie pomiędzy filozofią i religią, w tym pomiędzy filozoficznym i religijnym rozumieniem osiągnięcia zjednoczenia z Bogiem. Autorem, którego teksty zostaną poddane analizie na zajęciach w roku akademickim 2021/22, analizie, jest Ewagriusz z Pontu. Przedmiotem lektury będą dostępne w języku polskim teksty Gnostyka oraz Listu do Melanii, uzupełnione odniesieniami do Kephalaia Gnostika i Listu o wierze. Na tle tego materiału zostaną zadane pytania o relację między pojęciem Boga a pojęciem pierwszej prostej i niepoznawalnej rzeczywistości, pojęciami zbawienia, przebóstwienia i zjednoczenia z Bogiem, pojęciem kontemplacji teoretycznej i pojęciem kontemplacji duchowej, pojęciem poznania teoretycznego i pojęciem poznania w wierze, między naturą i łaską, oraz o rozumienie natury ludzkiej, jakie ujawnia zbudowany na tle objawienia chrześcijańskiego, pojęć filozofii medioplatońskiej i stoickiej oraz praktyki ascetycznej obraz drogi wznoszenia się do Boga. Dodatkowe cele edukacyjne Poprzez wymóg lektury tekstów i moderowaną dyskusję prowadzący kształci umiejętność lektury analitycznej. Praca pisemna kształci syntetyczne i krytyczne podejście do studiowanych tekstów. Wymagania wstępne Ani program studiów, ani prowadzący nie stawiają studentom wymagań wstępnych innych aniżeli te, które można związać z zaliczeniem I roku studiów magisterskich na filozofii teoretycznej. Prowadzący zakłada jednak gotowość studentów do wspólnej lektury zadanych tekstów oraz uwagę na zajęciach, jako że materiał zajęć ze swej natury jest obfity i trudny. Kalendarz spotkań i zadań Zaj. / Treści / Zadania / Przedmiot zadania
Wspólna lektura tekstu Gnostyka Ewagriusza z Pontu. Wspólna lektura tekstu Gnostyka Ewagriusza z Pontu. Wspólna lektura tekstu Gnostyka Ewagriusza z Pontu. Pomocnicza lektura Listu o wierze. Wspólna lektura tekstu Gnostyka Ewagriusza z Pontu. Pomocnicza lektura Listu o wierze. Wspólna analiza pojęcia theoria w odniesieniu do Boga i obrazu poznania u Ewagriusza z Pontu. Wspólna lektura tekstu Listu do Melanii Ewagriusza z Pontu Wspólna lektura tekstu Listu do Melanii Ewagriusza z Pontu Wspólna lektura tekstu Listu do Melanii Ewagriusza z Pontu Wspólna analiza obrazu człowieka i jego drogi do Boga. Formułowanie problemów do analizy w esejach. / T /Wstępne sformułowanie tematu pracy zaliczeniowej Wspólna analiza pojęcia boskości i Boga w Liście do Melanii. Lektura pomocnicza Kephalaia Gnostika Wspólna analiza problemów pojawiających się w pracy nad esejami. Wspólna analiza podmiotowości człowieka i relacji człowieka do Logosu w Liście do Melanii. Lektura pomocnicza Kephalaia Gnostika. / E / Złożenie pracy zaliczeniowej Wspólna analiza relacji wolności i konieczności w dziele Ewagriusza. Z |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : (a) Temat eseju (b) Wykonanie eseju W związku z tym ocenie podlega nie tylko treść pracy, ale i strona argumentacyjna oraz formalna pracy. Kryteria oceny pracy przedstawia tabela 1. Praca pisemna nie powinna przekraczać 5 stron A4 (12500 znaków). Dłuższe prace uzyskają niższą ocenę za strukturę tekstu. Praca winna być przekazana prowadzącemu za pomocą platformy Moodle. Tabela 1: Rubryki oceny pracy zaliczeniowej/100,00% Element Treść Adekwatność prezentacji przedmiotu/35% Sprawność i poprawność argumentacji –odejmowane będzie po 2–4% za każdy akapit, który nie służy przedstawieniu omawianego przedmiotu lub nie prowadzi do tezy autora pracy/35% Forma Jasność języka –odjęte będzie 0,5–2% za każde niejasne zdanie/10% Gramatyka –odjęte będzie 0,5–2% za każdy błąd gramatyczny/10% Struktura –pełne 10% zyska praca o czytelnej strukturze/10% Plagiaryzm – punkty ujemne/ (1) Uczestnictwo Uczestnictwo w zajęciach oceniane jest w dwóch głównych pod-kategoriach: uważna obecność i praca na zajęciach oraz aktywność na zajęciach. (a) Obecność i praca na zajęciach (b) Aktywność |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa Wynik ostateczny, przesądzający o zaliczeniu bądź niezaliczeniu przedmiotu i o uzyskanej ocenie, obliczany jest w ten sposób, że wynik procentowy uzyskany za każdą z kategorii zadań z zadań mnożony jest przez jej wagę. Wagi procentowe poszczególnych składników oceny przedstawione są w Tabeli 2. Następnie rezultaty są sumowane. Podobnie są obliczane wyniki za każdą kategorię, z wyjątkiem egzamin: tu decyduje wynik najwyższy. Ostateczny wynik procentowy jest przekładany na stopień według Tabeli 3. Prowadzący zastrzega sobie prawo niewielkiej korekty wyniku procentowego, zwłaszcza na korzyść studenta. Oceny liczone są automatycznie. Do oceny ostatecznej liczą się zatem wyniki procentowe, a nie uzyskane stopnie. Prowadzący nie wyciąga średniej ze stopni! Tabela 2: Skala procentowa/ / Suma Zadanie / Kod / 100,00% Sformułowanie tematu eseju /T / 5,0% Esej /E / 65,0% Uczestnictwo, w tym / U /30,0% Obecność i praca / O /10,0% Aktywność / A/ 20,0% Tabela 3: Próg / Stopień < 60% / 2 60% / 3 73% / 3+ 80% / 4 87% / 4+ 95% / 5 Dyscyplina pracy Dziennik elektroniczny Prowadzący korzysta w komunikacji ze studentami oraz przy wystawianiu ocen z systemu e-learningu moodle, dostępnego pod adresem moodle.ignatianum.edu.pl ‣Teksty lektur dostępne są wyłącznie na platformie elektronicznej ‣Stopnie są wystawiane wyłącznie na platformie elektronicznej Moodle. ‣Temat oraz Praca pisemna powinna być dostarczona elektronicznie przez Moodle. Znajomość syllabusa Na pierwszych zajęciach P.T. studenci zapoznają się z syllabusem, który jest także zamieszczony na stronach kursu w Moodle. Prowadzący zakłada, że studenci syllabus od tego momentu znają, nie przypomina zatem o terminach i wymaganych zadaniach. Uczciwość akademicka Prowadzący nie toleruje oszustwa akademickiego. Wszystkie wykryte przypadki plagiatu będą raportowane Komisji Dyscyplinarnej. |
|
Literatura: | Podstawowa: Ewagriusz z Pontu, Gnostyk, tłum. Krzysztof Bielawski, red. Leon Nieścior, t. 1, [w:] Pisma ascetyczne, „Źródła Monastyczne. Starożytność”, Wydawnictwo Benedektynów, Kraków/Tyniec, 1998. Idem, List do Melanii, tłum. Marek Grzelak, red. Leon Nieścior, t. 2, [w:] Pisma ascetyczne, „Źródła Monastyczne. Starożytność”, Wydawnictwo Benedektynów, Kraków/Tyniec, 2005. Ewagriusz z Pontu, Evagrius’s Kephalaia gnostica: A New Translation of the Unreformed Text from the Syriac, tłum. Ilaria Ramelli, red. Ilaria Ramelli, „Writings from the Greco-Roman World”, SBL Press, Atlanta 2015. Idem, List o wierze, tłum. Włodzimierz Krzyżaniak, [w:] Bazyli Wielki, Listy, Pax, Warszawa 1972, s. „List 8”. Idem, On the Faith [Combined text in English translation], tłum. Augustine M. Casiday, red. Augustine M. Casiday, [w:] Evagrius Ponticus, „The Early Church Fathers”, Routledge, London; New York 2006, s. 46–58. Idem, On the Faith, red. Jean Gribomont, [w], “(ps-)Basil, ‘Epistula 8’” [w:] Bazyli z Cezarei, Le Lettere / Basilii Caesariensis epistulae, red. Marcella Forlin Patrucco, t. 1, „Corona Patrum: Patrum Graecorum, Latinorum, Orientalium opera selecta” 11, Società Editrice Internazionale, Torino, 1983, s. 84–112. Idem, The Great Letter to Melania [Combined text in English translation], tłum. Augustine M. Casiday, red. Augustine M. Casiday, [w:] Evagrius Ponticus, „The Early Church Fathers”, Routledge, London; New York 2006, s. 64–77. Parmentier Martin F. G., Evagrius of Pontus' “Letter to Melania” I & II, „Bijdragen” 46, no. 1 (1985), s. 2–38, 10.2143/bij.46.1.2016261. Literatura pomocnicza przedmiotu Bunge Gabriel, Acedia - duchowa depresja. Nauka duchowa Ewagriusza z Pontu o acedii, tłum. Jerzy Bednarek i Arkadiusz Ziernicki, Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 2007. Idem, Ewagriusz z Pontu - mistrz życia duchowego, tłum. Jerzy Bednarek, Andrzej Jastrzębski i Arkadiusz Ziernicki, red. Leon Nieścior, „Źródła Monastyczne”, Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 1998. Idem, Modlitwa ducha. Studia o traktacie „De oratione’ Ewagriusza z Pontu, tłum. Jerzy Bednarek i Arkadiusz Ziernicki, Wydawnictwo Benedektynów, Kraków/Tyniec 2009. Idem, Ojcostwo duchowe. Chrześcijańska gnoza u Ewagriusza z Pontu, tłum. Andrzej Jastrzębski i Arkadiusz Ziernicki, Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 2009. Ewagriusz z Pontu, Kephalaia Gnostica, tłum. Antoine Guillaumont, red. Antoine Guillaumont, [w:] Les six centuries des Kephalaia gnostica d’Évagre le Pontique, „Patrologia Orientalis”, Firmin-Didot, Paris 1958. Idem, Le gnostique, ou À celui qui est devenu digne de la science. Édition critique des fragments grecs, tłum. Antoine Guillaumont i Claire Guillaumont, red. Antoine Guillaumont i Claire Guillaumont, „Sources chrétiennes”, Cerf, Paris 1989. Guillaumont Antoine, Un philosophe au désert: Évagre le Pontique, „Textes et traditions”, Vrin, Paris 2004. Konstantinovsky Julia, Evagrius Ponticus: The Making of a Gnostic, „Ashgate New Critical Thinking in Religion, Theology, and Biblical Studies”, Ashgate, Farnham / Aldershot, Burlington, VT 2009. Misiarczyk Leszek, Czy Ewagriusz z Pontu został rzeczywiście potępiony?, „Vox Patrum” 36, no. 65 (2016), s. 441–459. Idem, Osiem duchów zła i sposoby walki z nimi według Ewagriusza z Pontu, Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 2015. Idem, Osiem logismoi w pismach Ewagriusza z Pontu, wyd. Wyd. 2., Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.