Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia religii II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FIL-SL>FilRe2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia religii II
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs oferuje pogłębioną wiedzę na wybrane tematy z zakresu filozofii religii, zgodnie z aktualnym kierunkiem badań prowadzonych w Instytucie Filozofii.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szczepan Urbaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Podbielski
Prowadzący grup: Marcin Podbielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student potrafi przedstawić zasady filozoficznej interpretacji tekstów religijnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Dyskusja na zajęciach.

Wiedza
Student zna i rozumie związki religii i kultury, potrafi wskazać na filozoficzne przesłanki zjawisk religijnych i kulturowych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Dyskusja na zajęciach.

Wiedza
Student zna zagadnienia współczesnej filozofii chrześcijańskiej
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W10
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Dyskusja na zajęciach.

Umiejętności
Student potrafi wziąć udział w debacie na temat związków filozofii i religii, potrafi przedstawić uargumentowane stanowisko w tej tematyce
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Dyskusja na zajęciach.

Umiejętności
Student zna i rozumie potrzebę dostosowania sposobu argumentacji do wrażliwości, w szczególności wrażliwości religijnej rozmówców
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U11
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Dyskusja na zajęciach.

Kompetencje społeczne
Student rozumie znaczenie refleksji filozoficznej dla religii i wierzeń religijnych jako inspiracji poszukiwań filozoficznych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K08
Metody weryfikacji:
Inne:Dyskusja na zajęciach.



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Główne cele oraz przedmiot zajęć:

Zajęcia „Filozofia religii II” służą konstrukcji aparatu pojęciowego filozofii religii poprzez analizę klasycznych tekstów kultury, w których ujawnia się napięcie pomiędzy filozofią i religią, w tym pomiędzy filozoficznym i religijnym rozumieniem osiągnięcia zjednoczenia z Bogiem. Autorem, którego teksty zostaną poddane analizie na zajęciach w roku akademickim 2021/22, analizie, jest Ewagriusz z Pontu. Przedmiotem lektury będą dostępne w języku polskim teksty Gnostyka oraz Listu do Melanii, uzupełnione odniesieniami do Kephalaia Gnostika i Listu o wierze. Na tle tego materiału zostaną zadane pytania o relację między pojęciem Boga a pojęciem pierwszej prostej i niepoznawalnej rzeczywistości, pojęciami zbawienia, przebóstwienia i zjednoczenia z Bogiem, pojęciem kontemplacji teoretycznej i pojęciem kontemplacji duchowej, pojęciem poznania teoretycznego i pojęciem poznania w wierze, między naturą i łaską, oraz o rozumienie natury ludzkiej, jakie ujawnia zbudowany na tle objawienia chrześcijańskiego, pojęć filozofii medioplatońskiej i stoickiej oraz praktyki ascetycznej obraz drogi wznoszenia się do Boga.

Dodatkowe cele edukacyjne 

Poprzez wymóg lektury tekstów i moderowaną dyskusję prowadzący kształci umiejętność lektury analitycznej. Praca pisemna kształci syntetyczne i krytyczne podejście do studiowanych tekstów.

Wymagania wstępne

Ani program studiów, ani prowadzący nie stawiają studentom wymagań wstępnych innych aniżeli te, które można związać z zaliczeniem I roku studiów magisterskich na filozofii teoretycznej. Prowadzący zakłada jednak gotowość studentów do wspólnej lektury zadanych tekstów oraz uwagę na zajęciach, jako że materiał zajęć ze swej natury jest obfity i trudny.

Kalendarz spotkań i zadań 

Zaj. / Treści / Zadania / Przedmiot zadania

    Zajęcia wstępne: wprowadzenie w warunki zaliczenia. Postać Ewagriusza z Pontu, stan zachowania tekstów.

    Wspólna lektura tekstu Gnostyka Ewagriusza z Pontu.
    Wspólna lektura tekstu Gnostyka Ewagriusza z Pontu.
    Wspólna lektura tekstu Gnostyka Ewagriusza z Pontu. Pomocnicza lektura Listu o wierze.
    Wspólna lektura tekstu Gnostyka Ewagriusza z Pontu. Pomocnicza lektura Listu o wierze.
    Wspólna analiza pojęcia theoria  w odniesieniu do Boga i obrazu poznania u Ewagriusza z Pontu.
    Wspólna lektura tekstu Listu do Melanii Ewagriusza z Pontu
    Wspólna lektura tekstu Listu do Melanii Ewagriusza z Pontu
    Wspólna lektura tekstu Listu do Melanii Ewagriusza z Pontu    
    Wspólna analiza obrazu człowieka i jego drogi do Boga. Formułowanie problemów do analizy w esejach. / T /Wstępne sformułowanie tematu pracy zaliczeniowej
    Wspólna analiza pojęcia boskości i Boga w Liście do Melanii. Lektura pomocnicza Kephalaia Gnostika
    Wspólna analiza problemów pojawiających się w pracy nad esejami.
    Wspólna analiza podmiotowości człowieka i relacji człowieka do Logosu w Liście do Melanii. Lektura pomocnicza Kephalaia Gnostika. / E / Złożenie pracy zaliczeniowej
    Wspólna analiza relacji wolności i konieczności w dziele Ewagriusza.            
15.Omówienie esejów — zajęcia zaliczeniowe

Z 




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Zajęcia prowadzone są metodą łączącą lekturę tekstu źródłowego, komentarz przez prowadzącego i dyskusję nad tekstem. Podczas zajęć studenci otrzymują objaśnienia terminów użytych w tekście źródłowym, w tym w tekście oryginalnym, zadają pytania i odpowiadają na pytania, formułują hipotezy interpretacyjne, rekonstruują poglądy omawianego autora i definiują kluczowe pojęcia. Praca ta znajduje następnie odzwierciedlenie w pisemnej analizie w eseju zaliczeniowym, którego wymogi są opisane szczegółowo w następnej sekcji sylabusa.




Oceny formujące:

Egzamin :
 Esej

(a) Temat eseju
W dniu oznaczonym w Kalendarzu spotkań i zadań literą T studenci omawiają problemy napotkane w tekstach Ewagriusza i formułują te problemy w postaci tematów swoich prac zaliczeniowych. Przed następnymi zajęciami tematy te muszą zostać przesłane prowadzonemu do aprobaty. Za wykonanie tego zadania przysługuje ocena „zaliczone,” stanowiąca 5% ostatecznej oceny za zajęcia. 

(b) Wykonanie eseju
W dniu oznaczonym w kalendarzu zajęć literą E studenci składają esej. Esej stanowi własną analizę wybranego problemu ujawniającego się w dziele Ewagriusza. Esej nie stanowi jedynie raportu z lektury. Student winien ukazać w sposób syntetyczny to, co uznaje za główne punkty tezy, jaką odnajduje w studiowanym tekście oraz zrekonstruować argumentację za tą tezą. Student może także poddać ową tezę swojej uzasadnionej krytyce.

W związku z tym ocenie podlega nie tylko treść pracy, ale i strona argumentacyjna oraz formalna pracy. Kryteria oceny pracy przedstawia tabela 1. Praca pisemna nie powinna przekraczać 5 stron A4 (12500 znaków). Dłuższe prace uzyskają niższą ocenę za strukturę tekstu. Praca winna być przekazana prowadzącemu za pomocą platformy Moodle.

 

Tabela 1:

Rubryki oceny pracy zaliczeniowej/100,00%

Element

Treść

Adekwatność prezentacji przedmiotu/35%

Sprawność i poprawność argumentacji

–odejmowane będzie po 2–4% za każdy akapit, który nie służy przedstawieniu omawianego przedmiotu lub nie prowadzi do tezy autora pracy/35%

Forma

Jasność języka

–odjęte będzie 0,5–2% za każde niejasne zdanie/10%

Gramatyka

–odjęte będzie 0,5–2% za każdy błąd gramatyczny/10%

Struktura

–pełne 10% zyska praca o czytelnej strukturze/10%

Plagiaryzm – punkty ujemne/

 

 


Inne Dyskusja na zajęciach.:
Zajęcia kończą się zaliczeniem na stopień. Stopień jest średnią ważoną uzyskaną na podstawie dwóch głównych kategorii: (1) oceny za uczestnictwo w zajęciach oraz (2) oceny za pracę pisemną.

(1) Uczestnictwo

Uczestnictwo w zajęciach oceniane jest w dwóch głównych pod-kategoriach: uważna obecność i praca na zajęciach oraz aktywność na zajęciach.

(a) Obecność i praca na zajęciach
Na każdych zajęciach prowadzący sprawdza obecność i wystawia cząstkę oceny za uczestnictwo płynącą z faktu uważnej obecności i pracy na zajęciach, w skali “Nb: Nieobecna/y (0%), BSp: Bardzo spóźniona/y (25%), Pol: Obecność połowiczna (50%), LSp: Lekko spóźniona/y (75%), Ob: Obecna/y (100%)”. Na koniec semestru wyniki są uśredniane.

(b) Aktywność
Na końcu każdych zajęć prowadzący przyznaje cząstkę oceny uczestnictwa na zajęciach związaną z aktywnością studentów. Ocena za każde zajęcia wystawiana jest w skali 1 do 100%. W wyjątkowych przypadkach prowadzący może dać więcej niż 100% za aktywność. Na koniec semestru wyniki są uśredniane.




Ocena końcowa:

Ocena końcowa

Wynik ostateczny, przesądzający o zaliczeniu bądź niezaliczeniu przedmiotu i o uzyskanej ocenie, obliczany jest w ten sposób, że wynik procentowy uzyskany za każdą z kategorii zadań z zadań mnożony jest przez jej wagę. Wagi procentowe poszczególnych składników oceny przedstawione są w Tabeli 2. Następnie rezultaty są sumowane. Podobnie są obliczane wyniki za każdą kategorię, z wyjątkiem egzamin: tu decyduje wynik najwyższy. Ostateczny wynik procentowy jest przekładany na stopień według Tabeli 3. Prowadzący zastrzega sobie prawo niewielkiej korekty wyniku procentowego, zwłaszcza na korzyść studenta.

Oceny liczone są automatycznie. Do oceny ostatecznej liczą się zatem wyniki procentowe, a nie uzyskane stopnie. Prowadzący nie wyciąga średniej ze stopni!

Tabela 2:

Skala procentowa/ / Suma

Zadanie / Kod / 100,00%

Sformułowanie tematu eseju /T / 5,0%

Esej /E / 65,0%

Uczestnictwo, w tym / U /30,0%

Obecność i praca / O /10,0%

Aktywność / A/ 20,0%

 

Tabela 3:

Próg / Stopień

 < 60% / 2

60% / 3

73% / 3+

80% / 4

87% / 4+

95% / 5

Dyscyplina pracy

Dziennik elektroniczny

Prowadzący korzysta w komunikacji ze studentami oraz przy wystawianiu ocen z systemu e-learningu moodle, dostępnego pod adresem 

moodle.ignatianum.edu.pl 


  • ‣Teksty lektur dostępne są wyłącznie na platformie elektronicznej


  • ‣Stopnie są wystawiane wyłącznie na platformie elektronicznej Moodle.

    ‣Temat oraz Praca pisemna powinna być dostarczona elektronicznie przez Moodle.


    Znajomość syllabusa

    Na pierwszych zajęciach P.T. studenci zapoznają się z syllabusem, który jest także zamieszczony na stronach kursu w Moodle. Prowadzący zakłada, że studenci syllabus od tego momentu znają, nie przypomina zatem o terminach i wymaganych zadaniach.

    Uczciwość akademicka

    Prowadzący nie toleruje oszustwa akademickiego. Wszystkie wykryte przypadki plagiatu będą raportowane Komisji Dyscyplinarnej.

     




    Literatura:

    Podstawowa:
    Teksty lektur dostępne na module Moodle.

    Ewagriusz z Pontu, Gnostyk, tłum. Krzysztof Bielawski, red. Leon Nieścior,  t. 1, [w:] Pisma ascetyczne, „Źródła Monastyczne. Starożytność”, Wydawnictwo Benedektynów, Kraków/Tyniec, 1998.

    Idem, List do Melanii, tłum. Marek Grzelak, red. Leon Nieścior,  t. 2, [w:] Pisma ascetyczne, „Źródła Monastyczne. Starożytność”, Wydawnictwo Benedektynów, Kraków/Tyniec, 2005.


    Uzupełniająca:
    Literatura podstawowa pomocnicza, umieszczana w urywkach na Moodle

    Ewagriusz z Pontu, Evagrius’s Kephalaia gnostica: A New Translation of the Unreformed Text from the Syriac, tłum. Ilaria Ramelli, red. Ilaria Ramelli, „Writings from the Greco-Roman World”, SBL Press, Atlanta 2015.

    Idem, List o wierze, tłum. Włodzimierz Krzyżaniak, [w:] Bazyli Wielki, Listy, Pax, Warszawa 1972, s. „List 8”.

    Idem, On the Faith [Combined text in English translation], tłum. Augustine M. Casiday, red. Augustine M. Casiday,  [w:] Evagrius Ponticus, „The Early Church Fathers”, Routledge, London; New York 2006, s. 46–58.

    Idem, On the Faith, red. Jean Gribomont, [w],  “(ps-)Basil, ‘Epistula 8’” [w:] Bazyli z Cezarei, Le Lettere / Basilii Caesariensis epistulae, red. Marcella Forlin Patrucco, t. 1, „Corona Patrum: Patrum Graecorum, Latinorum, Orientalium opera selecta” 11, Società Editrice Internazionale, Torino, 1983, s. 84–112.

    Idem, The Great Letter to Melania [Combined text in English translation], tłum. Augustine M. Casiday, red. Augustine M. Casiday,  [w:] Evagrius Ponticus, „The Early Church Fathers”, Routledge, London; New York 2006, s. 64–77.

    Parmentier Martin F. G., Evagrius of Pontus' “Letter to Melania” I & II, „Bijdragen” 46, no. 1 (1985), s. 2–38, 10.2143/bij.46.1.2016261.

    Literatura pomocnicza przedmiotu 

    Bunge Gabriel, Acedia - duchowa depresja. Nauka duchowa Ewagriusza z Pontu o acedii, tłum. Jerzy Bednarek i Arkadiusz Ziernicki, Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 2007.

    Idem, Ewagriusz z Pontu - mistrz życia duchowego, tłum. Jerzy Bednarek, Andrzej Jastrzębski i Arkadiusz Ziernicki, red. Leon Nieścior, „Źródła Monastyczne”, Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 1998.

    Idem, Modlitwa ducha. Studia o traktacie „De oratione’ Ewagriusza z Pontu, tłum. Jerzy Bednarek i Arkadiusz Ziernicki, Wydawnictwo Benedektynów, Kraków/Tyniec 2009.

    Idem, Ojcostwo duchowe. Chrześcijańska gnoza u Ewagriusza z Pontu, tłum. Andrzej Jastrzębski i Arkadiusz Ziernicki, Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 2009.

    Ewagriusz z Pontu, Kephalaia Gnostica, tłum. Antoine Guillaumont, red. Antoine Guillaumont,  [w:] Les six centuries des Kephalaia gnostica d’Évagre le Pontique, „Patrologia Orientalis”, Firmin-Didot, Paris 1958.

    Idem, Le gnostique, ou À celui qui est devenu digne de la science. Édition critique des fragments grecs, tłum. Antoine Guillaumont i Claire Guillaumont, red. Antoine Guillaumont i Claire Guillaumont,  „Sources chrétiennes”, Cerf, Paris 1989.

    Guillaumont Antoine, Un philosophe au désert: Évagre le Pontique, „Textes et traditions”, Vrin, Paris 2004.

    Konstantinovsky Julia, Evagrius Ponticus: The Making of a Gnostic, „Ashgate New Critical Thinking in Religion, Theology, and Biblical Studies”, Ashgate, Farnham / Aldershot, Burlington, VT 2009.

    Misiarczyk Leszek, Czy Ewagriusz z Pontu został rzeczywiście potępiony?, „Vox Patrum” 36, no. 65 (2016), s. 441–459.

    Idem, Osiem duchów zła i sposoby walki z nimi według Ewagriusza z Pontu, Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 2015.

    Idem, Osiem logismoi w pismach Ewagriusza z Pontu, wyd. Wyd. 2., Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków/Tyniec 2007.




    Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
    Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
    kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)