Filozofia religii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | FIL-SL>FilRe1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia religii I |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
II rok - Filozofia - obieralne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs oferuje pogłębioną wiedzę na wybrane tematy z zakresu filozofii religii, zgodnie z aktualnym kierunkiem badań prowadzonych w Instytucie Filozofii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Pawłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Pawłowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Pawłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Plan zajęć: Filozofowanie Jaspersa jako wyraz pragnienia rozumności w odnajdywaniu sensu i celu życia. „Wymóg, by życie zachowało sens wykraczający poza wszelkie cele na świecie” (K. Jaspers). (3h) Idea Ogarniającego (Umgreifende), które wykracza poza wszystkie przedmioty i poza rozdzielenie na podmiot i przedmiot. (3h) Racjonalność myślenia naukowego a metaracjonalność refleksji filozoficznej. (2h) Pola napięć pomiędzy subiektywnością a obiektywnością, immanencją a transcendencją, egzystencjalnym ograniczeniem a powszechną komunikacją. (3h) Wiara filozoficzna jako warunek możliwości źródłowego wglądu poznawczego. Próba przekraczania opozycji przedmiotowo-podmiotowej. (3h) Bóg filozofów greckich a Bóg biblijny. (2h) Wiara filozoficzna a wiara religijna. Możliwości dialogu w sferze doświadczenia egzystencjalnego. (2h) Kim jest i kim może być człowiek? Egzystencja jako bycie człowieka w wolności. Badanie sytuacji egzystencjalnej i aktów wolności ludzkiej w obliczu transcendencji. (3h) Rozróżnienie dobra i zła na poziomie etycznym i metafizycznym. (2h) Wolność i wina. „Ponieważ wiem, że jestem wolny, uznaję swą winę. Odpowiadam za to, co uczyniłem” (K. Jaspers). (2h) Prawdziwe i fałszywe oświecenie według Jaspersa. (2h) Związek między negacją wolności a negacją Boga. Wolność bez Boga a ubóstwienie człowieka. (3h) |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | W ocenie uwzględniane są aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz wygłoszenie referatu. – Egzamin ustna – 40% – Aktywność podczas zajęć – 60% – Warunkiem zaliczenia jest systematyczna obecność na zajęciach. |
|
Literatura: | Podstawowa: Jaspers Karl, Wprowadzenie do filozofii, przeł. A. Wołkowicz, Wrocław 1995. Jaspers Karl, Szyfry transcendencji, przeł. C. Piecuch, Toruń 1995. Piecuch C., Człowiek metafizyczny, Warszawa – Kraków 2001. Heschel A. J., Człowiek nie jest sam. Filozofia religii, przeł. K. Wojtkowska-Lipska, Kraków 2001. Heschel A. J., Kim jest człowiek?, przeł. K. Wojtkowska, Warszawa – Łódź 2014. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Podbielski | |
Prowadzący grup: | Marcin Podbielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Główne cele oraz przedmiot zajęć Zajęcia „Filozofia religii I” służą konstrukcji aparatu pojęciowego filozofii religii poprzez analizę klasycznych tekstów filozofii, w których budowane jest filozoficzne rozumienie pierwszej zasady rzeczywistości. Zajęcia służą zatem ustaleniu relacji między metafizycznymi pojęciami przyczyny, bytu, skutku, derywacji, stworzenia, i tego co pierwsze, a pojęciem tego co boskie, oraz między etycznymi pojęciami oczyszczenia i kontemplacji a pojęciem czci religijnej i zbawienia. Autorem, którego teksty zostaną poddane analizie na zajęciach w roku akademickim 2021/22, analizie, jest Plotyn. Przedmiotem lektury będą nowe, nie publikowane do tej pory tłumaczenia traktatów O pięknie (traktat 1, Enneada I 6), O Dobru czyli o Jednym (traktat 9, Enneada VI 9) i O tym , że to co jest poza bytem, nie myśli, i czym jest to, co myśli jako pierwsze oraz jako drugie (traktat 24, Enneada V 6). Na tle tego materiału zostaną zadane pytania o relację między pojęciem Boga a pojęciem pierwszej prostej i niepoznawalnej przyczyny rzeczywistości oraz pojęciami zbawienia i zjednoczenia kontemplacyjnego z pierwszą niepoznawalną przyczyną. Dodatkowe cele edukacyjne Poprzez wymóg lektury tekstów i moderowaną dyskusję prowadzący kształci umiejętność lektury analitycznej. Praca pisemna kształci syntetyczne i krytyczne podejście do studiowanych tekstów. Wymagania wstępne Ani program studiów, ani prowadzący nie stawiają studentom wymagań wstępnych innych aniżeli te, które można związać z zaliczeniem I roku studiów magisterskich na filozofii teoretycznej. Prowadzący zakłada jednak gotowość studentów do wspólnej lektury zadanych tekstów oraz uwagę na zajęciach, jako że materiał zajęć ze swej natury jest obfity i trudny. Kalendarz spotkań i zadań 1. Wspólna lektura i komentarz O pięknie 1 (r. 1–2) 2. Wspólna lektura i komentarz O pięknie 2 (r. 3–4) 3. Wspólna lektura i komentarz O pięknie 3 (r. 5–6) 4. Wspólna lektura i komentarz O pięknie 3 (r. 7–8) 5. Wspólna lektura i komentarz O pięknie 3 (r. 9) 6. Wspólna lektura i komentarz O Dobru czyli o Jednym 1 (r. 1–2) 7. Wspólna lektura i komentarz O Dobru czyli o Jednym 2 (r. 3–4) 8. Wspólna lektura i komentarz O Dobru czyli o Jednym 2 (r. 5–6) 9. Wspólna lektura i komentarz O Dobru czyli o Jednym 3 (r. 7–8) 10. Dyskusja na temat tematów i planów proponowanych prac zaliczeniowych ; Zadanie: T – Wstępne sformułowanie tematu pracy zaliczeniowej 11. Wspólna lektura i komentarz O Dobru czyli o Jednym 4 (r. 9–10) 12. Wspólna lektura i komentarz O Dobru czyli o Jednym 5 (r. 11) 13. Wspólna lektura i komentarz O tym , że to co jest poza bytem, nie myśli (r. 1–2); Zadanie: E – Złożenie pracy zaliczeniowej 14. Wspólna lektura i komentarz O tym , że to co jest poza bytem, nie myśli (r. 3–4) 15. Wspólna lektura i komentarz O tym , że to co jest poza bytem, nie myśli (r. 5–6) |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Forma zaliczenia Zajęcia kończą się zaliczeniem na stopień. Stopień jest średnią ważoną uzyskaną na podstawie dwóch głównych kategorii: (1) oceny za uczestnictwo w zajęciach oraz (2) oceny za pracę pisemną, która to praca jest także prezentowana ustnie i wspólnie oceniana w ramach egzaminu. Z tego względu praca pisemna (esej) umieszczona jest w kategorii “Egzamin”. 1. Uczestnictwo (ocena w ramach umieszczonej na drugim miejscu w formularzu elektronicznym kategorii "Dyskusja" ) 2. Esej (a) Temat eseju (b) Wykonanie eseju W związku z tym ocenie podlega nie tylko treść pracy, ale i strona argumentacyjna oraz formalna pracy. Kryteria oceny pracy przedstawia Tabela 1. Praca pisemna nie powinna przekraczać 5 stron A4 (12500 znaków). Dłuższe prace uzyskają niższą ocenę za strukturę tekstu. Praca winna być przekazana prowadzącemu za pomocą platformy Moodle. (c) Egzamin Tabela 1: Rubryki oceny pracy zaliczeniowej — 100% Treść Adekwatność prezentacji przedmiotu — 30% Sprawność i poprawność argumentacji –odejmowane będzie po 2–4% za każdy akapit, który nie służy przedstawieniu omawianego przedmiotu lub nie prowadzi do tezy autora pracy — 30% Forma Jasność języka –odjęte będzie 0,5–2% za każde niejasne zdanie — 10% Gramatyka –odjęte będzie 0,5–2% za każdy błąd gramatyczny — 10% Struktura –pełne 10% zyska praca o czytelnej strukturze — 10% Obrona ustna i ocena pracy pisemnej na egzaminie — 10% Plagiaryzm – punkty ujemne
(a) Obecność i praca na zajęciach (b) Aktywność |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa Wynik ostateczny, przesądzający o zaliczeniu bądź niezaliczeniu przedmiotu i o uzyskanej ocenie, obliczany jest w ten sposób, że wynik procentowy uzyskany za każdą z kategorii zadań z zadań mnożony jest przez jej wagę. Wagi procentowe poszczególnych składników oceny przedstawione są w Tabeli 2. Następnie rezultaty są sumowane. Podobnie są obliczane wyniki za każdą kategorię, z wyjątkiem egzamin: tu decyduje wynik najwyższy. Ostateczny wynik procentowy jest przekładany na stopień według Tabeli 3. Prowadzący zastrzega sobie prawo niewielkiej korekty wyniku procentowego, zwłaszcza na korzyść studenta. Oceny liczone są automatycznie. Do oceny ostatecznej liczą się zatem wyniki procentowe, a nie uzyskane stopnie. Prowadzący nie wyciąga średniej ze stopni! Dyscyplina pracy Dziennik elektroniczny Prowadzący korzysta w komunikacji ze studentami oraz przy wystawianiu ocen z systemu e-learningu moodle, dostępnego pod adresem moodle.ignatianum.edu.pl ‣Teksty lektur dostępne są wyłącznie na platformie elektronicznej ‣Stopnie są wystawiane wyłącznie na platformie elektronicznej Moodle. ‣Temat oraz Praca pisemna powinna być dostarczona elektronicznie przez Moodle. Znajomość syllabusa Na pierwszych zajęciach P.T. studenci zapoznają się z syllabusem, który jest także zamieszczony na stronach kursu w Moodle. Prowadzący zakłada, że studenci syllabus od tego momentu znają, nie przypomina zatem o terminach i wymaganych zadaniach. Uczciwość akademicka Prowadzący nie toleruje oszustwa akademickiego. Wszystkie wykryte przypadki plagiatu będą raportowane Komisji Dyscyplinarnej. Tabela 2: Skala procentowa — — Suma Zadanie — Kod — 100,00% Sformułowanie tematu eseju — T — 5,0% Esej — E — 65,0% Uczestnictwo, w tym — U — 30,0% Obecność i praca — O — 10,0% Aktywność — A — 20,0% Tabela 3: Próg — Stopień < 60% — 2 60% — 3 73% — 3+ 80% — 4 87% — 4+ 95% — 5 |
|
Literatura: | Podstawowa: Plotyn, O pięknie (traktat 1, Enneada I 6), tłum. Henryk Podbielski (wersja przygotowywana do druku, ukaże się w 2023, plik PDF). Plotyn, O Dobru czyli o Jednym (traktat 9, Enneada VI 9), tłum. Henryk Podbielski (wersja przygotowywana do druku, ukaże się w 2023, plik PDF). Plotyn, O tym , że to co jest poza bytem, nie myśli, i czym jest to, co myśli jako pierwsze oraz jako drugie (traktat 24, Enneada V 6), tłum. Anna Zhyrkova (wersja przygotowywana do druku, ukaże się w 2023, plik PDF). Gerson Lloyd P. (red.), The Cambridge Companion to Plotinus, Cambridge University Press, Cambridge; New York, 1996. Hadot Pierre, Plotin ou la simplicité du regard, „Coll. La recherche de l’absolu”, Plon, Paris 1963. Hadot Pierre, Plotyn albo prostota spojrzenia, tłum. Patrycja Bobowska-Nastarzewska, red. Zbigniew Nerczuk, „Fundamenta: Studia z historii filozofii”, Antyk – Marek Derewiecki, Kęty, 2004. O''Meara Dominic J., Plotinus: An introduction to the Enneads, Clarendon Press, Oxford, 1995. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.