Filozofia przyrodoznawstwa II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | FIL-SL>FilPrzII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia przyrodoznawstwa II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
III rok - Filozofia - obieralne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą filozoficznych wątków w badaniu przyrody oraz ich matematycznego ujęcia na przestrzeni dziejów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Bremer | |
Prowadzący grup: | Józef Bremer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Pojęcie tożsamości i jego typy Pojęcie osoby w historii filozofii - P. Strawson Podmiotowe teorie osoby (self), Arystoteles, Locke, Chisholm, ... Teorie wiązki, D. Hume, D. Pafrit, ... E. Kant versus podmiotowe i wiązkowe teorie osoby Osoba jako narrator - D. Dennett Naturalistyczna teoria osoby - T. Metzinger Rozwojenie mózgu a jedność osoby - R. Sperry Rozwojenie mózgu a jedność osoby - T. Nagel, R. Pucetti, D. Dennett Jedność ciała, a jedność osoby (fantomy) – V. Ramachandran, R. Melzack „Rodzaje jażni” - A. Damasio – semantyczne markery Wolna wola osoby – eksperymenty Wegnera Wolna wola osoby – Inne eksperymenty Neuronauki a tożsamość osoby Podsumowanie |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | obecność na zajęciach, referat (20%), esej (30%), egzamin ustny (50%). |
|
Literatura: | Podstawowa: - E.T.Olson, Personal Identity, SEP <https://plato.stanford.edu/entries/identity-personal/> - C. Korfmacher, Personal Identity, Internet Encyclopedia of Philosophy <https://iep.utm.edu/person-i/> - Brook, The Unity of consciousness, SEP <https://plato.stanford.edu/entries/consciousness-unity/#UnitPersIden> - A. Nimbalkar, John Locke on Personal Identity <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3115296/> - D. Dennett, Where Am I? <https://www.lehigh.edu/~mhb0/Dennett-WhereAmI.pdf> – A. Porankiewicz-Żukowska, The biological foundations of identity (Damasio), Studies in Logic, ... <https://sciendo.com/pdf/10.1515/slgr-2017-0026> - R. Sperry, Brain Bisection and Mechanisms of Consciousness, <http://people.uncw.edu/puente/sperry/sperrypapers/60s/119-1965.pdf> - R. Sperry, Hemisphere Deconnection and the unity in conscious awareness, <http://people.uncw.edu/puente/sperry/sperrypapers/60s/135-1968.pdf> <http://rogersperry.org> – J.E. LeDoux, A higher-order theory of emotional consciousness, <https://www.pnas.org/content/114/10/E2016> - D. Wegner, The Illusion of conscious will, 2002. - The Libet Experiment, <https://www.youtube.com/watch?v=Ko2SPWgDH6o> - V. Ramachandran, ‘It’s All Done With Mirrors’: V.S. Ramachandran and the Material Culture of Phantom Limb Research <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4904333/>- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Jonkisz | |
Prowadzący grup: | Adam Jonkisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: 2. Materia (koncepcje filozoficzne i naukowe) 3. Czas i przestrzeń (jw.) 4. Rozwój przyrody (jw.) 5. Naukowość teorii (spór w filozofii nauki) 6. Wzorce racjonalności naukowej (jw.) 7. Rozwój i postęp nauki (jw.) |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | Jest wynikiem oceny na podstawie uczestwnictwa (merytorycznego) w zajęciach i wyników egzaminu ustnego. |
|
Literatura: | Podstawowa: Heller M., Logos wszechświata. Zarys filozofii przyrody, Kraków 2013. Heller M., T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody, Tarnów 2007. Heller M. , J Życiński, Dylematy ewolucji, Kraków1990. Walczak M., Racjonalność nauki. Problemy, koncepcje, argumenty, Lublin 2006. Woleński J., Dwa racjonalizmy i irracjonalizm. Roczniki Filozoficzne. T. 51, z. 1 (2003), s. 293-301. Jonkisz A.,Od wzorca do wskaźnika racjonalności. w: K. Jodkowski (red.), Na czym polega racjonalność nauki? Lublin 1991 s. 9-27. Jonkisz A, Pojęcie postępu według niektórych współczesnych filozofów (K. R. Poppera, T. S. Kuhna, I. Lakatosa, L. Laudana, J. D. Sneeda), „Ruch Filozoficzny”, T. 44, nr 3-4 (1987), s. 286-292. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Jonkisz | |
Prowadzący grup: | Adam Jonkisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.