Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia kultury i sztuki II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FIL-SL>FilKulSztII
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia kultury i sztuki II
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: III rok - Filozofia - obieralne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs stanowi wprowadzenie w filozoficzną interpretację zjawisk kultury i sztuki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zhyrkova
Prowadzący grup: Anna Zhyrkova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat kulturotwórczej działalności człowieka i rozumie rolę filozoficznej refleksji nad kulturą.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Wiedza
Student zna metodologiczną specyfikę filozofii kultury, posiada wiedzę na temat podstawowych jej nurtów w myśli współczesnej oraz historycznie zmiennego wpływu idei filozoficznych na kształt kultury i sztuki.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Umiejętności
Student potrafi kompetentnie dyskutować i argumentować na tematy związane z rolą człowieka w sferze kultury i sztuki.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Umiejętności
Student potrafi samodzielnie interpretować teksty filozoficzne z zakresu filozofii kultury i dziedzin pokrewnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Kompetencje społeczne
Student posiada świadomość wiedzy uzyskanej w zakresie filozofii kultury i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość bogactwa dziedzictwa kulturowego i rozumie potrzebę jego podtrzymywania, rzetelnego przekazu i rozwoju.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Ikona. Podstawy filozoficzne i teologiczne oraz rola w kulturze chrześcijańskiej Wschodu i Zachodu

Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę sztuki sakralnej, jej znaczenie filozoficzne i teologiczne, proces jej rozwoju i kształtowania się, oraz rolę w kulturze Wschodu i Zachodu.

Opis szczegółowy bloków tematycznych:

Zajęcia wstępne:

a. Problematyka wykładu;

b. Zasady oceniania;

c. omówienie planu pracy;

d. czym jest „ikona,“ obiekt kultu sakralnego

Za i przeciw użyciu obrazów; Biblijny zakaz obrazów Starożytność: Obraz / Obraz Boga  Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): a. Platon; b. Plotyn; c. Porfiriusz; Jamblich; Proklus 

Antyikonizm pierwszych wieków chrześcijaństwa mit czy realność? pojawienie się pierwszych obrazów, ich charakterystyka, cel; pierwsza krytyka „obrazów“ na Wschodzie i Zachodzie. 

Kształtowanie się Ikony i kultu obrazów: a. praktyka; b.magia; c. apotropia/ palladium (cudotwórcze obrazy) obrazy nie-ręką-ludzką-uczynione. 

Krytyka kultu oraz Ikon.

Pierwsze próby obrony i uzasadnienia kultu. 

Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo):

Pseudo Dionizy Areopagita. 

Ikonoklazm 8/9 w. versus ikonoklazm muzułmański; protestancki; współczesny. 

Powstanie systematycznej teologii i filozofii Ikony: Jan Damasceński; Teodor Studyta

 




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
wykład informacyjny

wykład problemowy

wykład konwersatoryjny

klasyczna metoda problemowa

dyskusja związana z wykładem

analiza tekstu z dyskusją




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin na podstawie testu końcowego (pytania wyboru) stanowi 70% oceny końcowej


Inne Aktywność na zajęciach.:
Ocena za obecność na wykładzie stanowi 15 % oceny końcowej, aktywnosć w ramach przygotowania zadanych treści  (udział w odczytywaniu i dyskusji nad lekturami) stanowi 15% oceny końcowej.

Istnieje mozliwość zdobycia doatkowych 10% (doliczanych do całości oceny) za wyrózniajacą sie aktywnosć podczas dyskusji.


Inne Praca pisemna.:
Test pisemny (patrz egzamin)




Ocena końcowa:

Każda ocena jest wystawiana przede wszystkim jako rezultat procentowy. Oceny słowne za zadania wykonywane w ciągu semestru mają charakter pomocniczy. Ocena ostateczna zależy od trzech składników: udział w zajęciach, rezultat egzaminu końcowego. Rezultaty procentowe są mnożone przez swoją wagę i sumowane. Ostatecznie uzyskany rezultat przeliczany jest na stopień według załączonej tabeli. Także stopnie, które student otrzymuje w ciągu semestru dla celów informacyjnych, są wystawiane według tabeli.

100,00 % do 94,00 % bdb

93,99 % do 87,00 % db+

86,99 % do 80,00 % db

79,99 % do 66,00 % dst+

65,99 % do 51,00 % dst

50,99 % do 0,00 % ndst

Całość oceny składa się z:

 Oceny z egzaminu na podstawie testu końcowego: 70%

Oceny za obecność i udział w zajęciach: 30% (po 15% w każdej kategorii)

Dodatkowe 10% doliczane do całości oceny za wyróżniającą sie aktywność na zajęciach.

Uwagi

a. do ostatecznej średniej liczy się nie stopnie uzyskanych w ciągu semestru, ale rezultaty procentowe, na podstawie których był wystawiony dany stopień

b. Nieuzasadniona nieobecność i nieoddanie zadania skutkują wystawieniem rezultatu 0%.





Literatura:

Podstawowa:
Sergiusz Bułgakov, Ikona i kult ikony Zarys dogmatyczny, Homini 2002.



 


Uzupełniająca:
Jan Damasceński,

- Pierwsza mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 19 (1999) 36-37, s. 500-515;

 - Druga mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 25 (2005) 48, s. 379-391 (PG 94,1283-1318);

- Trzecia mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 29 (2009) 53-54, s. 638-651 (PG 94,1317-1360).




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-23 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zhyrkova
Prowadzący grup: Anna Zhyrkova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat kulturotwórczej działalności człowieka i rozumie rolę filozoficznej refleksji nad kulturą.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Wiedza
Student zna metodologiczną specyfikę filozofii kultury, posiada wiedzę na temat podstawowych jej nurtów w myśli współczesnej oraz historycznie zmiennego wpływu idei filozoficznych na kształt kultury i sztuki.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Umiejętności
Student potrafi kompetentnie dyskutować i argumentować na tematy związane z rolą człowieka w sferze kultury i sztuki.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Umiejętności
Student potrafi samodzielnie interpretować teksty filozoficzne z zakresu filozofii kultury i dziedzin pokrewnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Kompetencje społeczne
Student posiada świadomość wiedzy uzyskanej w zakresie filozofii kultury i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość bogactwa dziedzictwa kulturowego i rozumie potrzebę jego podtrzymywania, rzetelnego przekazu i rozwoju.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Ikona. Podstawy filozoficzne i teologiczne oraz rola w kulturze chrześcijańskiej Wschodu i Zachodu

Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę sztuki sakralnej, jej znaczenie filozoficzne i teologiczne, proces jej rozwoju i kształtowania się, oraz rolę w kulturze Wschodu i Zachodu.

Opis szczegółowy bloków tematycznych:

Zajęcia wstępne:

a. Problematyka wykładu;

b. Zasady oceniania;

c. omówienie planu pracy;

d. czym jest „ikona,“ obiekt kultu sakralnego

Za i przeciw użyciu obrazów; Biblijny zakaz obrazów Starożytność: Obraz / Obraz Boga  Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): a. Platon; b. Plotyn; c. Porfiriusz; Jamblich; Proklus 

Antyikonizm pierwszych wieków chrześcijaństwa mit czy realność? pojawienie się pierwszych obrazów, ich charakterystyka, cel; pierwsza krytyka „obrazów“ na Wschodzie i Zachodzie. 

Kształtowanie się Ikony i kultu obrazów: a. praktyka; b.magia; c. apotropia/ palladium (cudotwórcze obrazy) obrazy nie-ręką-ludzką-uczynione. 

Krytyka kultu oraz Ikon.

Pierwsze próby obrony i uzasadnienia kultu. 

Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo):

Pseudo Dionizy Areopagita. 

Ikonoklazm 8/9 w. versus ikonoklazm muzułmański; protestancki; współczesny. 

Powstanie systematycznej teologii i filozofii Ikony: Jan Damasceński; Teodor Studyta

 




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
 

wykład konwersatoryjny

przedstawienie tematów w formie problemowej

klasyczna metoda problemowa

dyskusja związana z wykładem

analiza tekstu z dyskusją

 




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin na podstawie testu końcowego (pytania wyboru) stanowi 70% oceny końcowej


Inne Aktywność na zajęciach.:
Ocena za obecność na wykładzie stanowi 15 % oceny końcowej, aktywnosć w ramach przygotowania zadanych treści  (udział w odczytywaniu i dyskusji nad lekturami) stanowi 15% oceny końcowej.

Istnieje mozliwość zdobycia doatkowych 10% (doliczanych do całości oceny) za wyrózniajacą sie aktywnosć podczas dyskusji.


Inne Praca pisemna.:
Test pisemny (patrz egzamin)




Ocena końcowa:

Każda ocena jest wystawiana przede wszystkim jako rezultat procentowy. Oceny słowne za zadania wykonywane w ciągu semestru mają charakter pomocniczy. Ocena ostateczna zależy od trzech składników: udział w zajęciach, rezultat egzaminu końcowego. Rezultaty procentowe są mnożone przez swoją wagę i sumowane. Ostatecznie uzyskany rezultat przeliczany jest na stopień według załączonej tabeli. Także stopnie, które student otrzymuje w ciągu semestru dla celów informacyjnych, są wystawiane według tabeli.

100,00 % do 94,00 % bdb

93,99 % do 87,00 % db+

86,99 % do 80,00 % db

79,99 % do 66,00 % dst+

65,99 % do 51,00 % dst

50,99 % do 0,00 % ndst

Całość oceny składa się z:

 Oceny z egzaminu na podstawie testu końcowego: 70%

Oceny za obecność i udział w zajęciach: 30% (po 15% w każdej kategorii)

Dodatkowe 10% doliczane do całości oceny za wyróżniającą sie aktywność na zajęciach.

Uwagi

a. do ostatecznej średniej liczy się nie stopnie uzyskanych w ciągu semestru, ale rezultaty procentowe, na podstawie których był wystawiony dany stopień

b. Nieuzasadniona nieobecność i nieoddanie zadania skutkują wystawieniem rezultatu 0%.





Literatura:

Podstawowa:
Sergiusz Bułgakov, Ikona i kult ikony. Zarys dogmatyczny, Homini, Kraków 2002.



 


Uzupełniająca:
Jan Damasceński,

- Pierwsza mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 19 (1999) 36-37, s. 500-515;

 - Druga mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 25 (2005) 48, s. 379-391 (PG 94,1283-1318);

- Trzecia mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 29 (2009) 53-54, s. 638-651 (PG 94,1317-1360).




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zhyrkova
Prowadzący grup: Anna Zhyrkova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat kulturotwórczej działalności człowieka i rozumie rolę filozoficznej refleksji nad kulturą.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Wiedza
Student zna metodologiczną specyfikę filozofii kultury, posiada wiedzę na temat podstawowych jej nurtów w myśli współczesnej oraz historycznie zmiennego wpływu idei filozoficznych na kształt kultury i sztuki.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Umiejętności
Student potrafi kompetentnie dyskutować i argumentować na tematy związane z rolą człowieka w sferze kultury i sztuki.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Umiejętności
Student potrafi samodzielnie interpretować teksty filozoficzne z zakresu filozofii kultury i dziedzin pokrewnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Kompetencje społeczne
Student posiada świadomość wiedzy uzyskanej w zakresie filozofii kultury i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość bogactwa dziedzictwa kulturowego i rozumie potrzebę jego podtrzymywania, rzetelnego przekazu i rozwoju.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Ikona. Podstawy filozoficzne i teologiczne oraz rola w kulturze chrześcijańskiej Wschodu i Zachodu

Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę sztuki sakralnej, jej znaczenie filozoficzne i teologiczne, proces jej rozwoju i kształtowania się, oraz rolę w kulturze Wschodu i Zachodu.

Opis szczegółowy bloków tematycznych:

Zajęcia wstępne:

a. Problematyka wykładu;

b. Zasady oceniania;

c. omówienie planu pracy;

d. czym jest „ikona,“ obiekt kultu sakralnego

Za i przeciw użyciu obrazów; Biblijny zakaz obrazów Starożytność: Obraz / Obraz Boga  Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): a. Platon; b. Plotyn; c. Porfiriusz; Jamblich; Proklus 

Antyikonizm pierwszych wieków chrześcijaństwa mit czy realność? pojawienie się pierwszych obrazów, ich charakterystyka, cel; pierwsza krytyka „obrazów“ na Wschodzie i Zachodzie. 

Kształtowanie się Ikony i kultu obrazów: a. praktyka; b.magia; c. apotropia/ palladium (cudotwórcze obrazy) obrazy nie-ręką-ludzką-uczynione. 

Krytyka kultu oraz Ikon.

Pierwsze próby obrony i uzasadnienia kultu. 

Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo):

Pseudo Dionizy Areopagita. 

Ikonoklazm 8/9 w. versus ikonoklazm muzułmański; protestancki; współczesny. 

Powstanie systematycznej teologii i filozofii Ikony: Jan Damasceński; Teodor Studyta

 




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
wykład konwersatoryjny

przedstawienie tematów w formie problemowej

klasyczna metoda problemowa

dyskusja związana z wykładem

analiza tekstu z dyskusją

 




Oceny formujące:

Egzamin :
Praca zaliczeniowa w formie testu: 50%


Inne Aktywność na zajęciach.:
W trakcie zajęć studenci są oceniani na podstawie udziału (obecności i aktywność) w zajęciach oraz trzech testów zaliczeniowych.

Na każdych zajęciach student może uzyskać do 2 % za aktywny udział w zajęciach. Nieobecności nieusprawiedliwione obniżają znacząco wynik końcowy. Aktywność studentów jest mierzona w procentach. Z uwagi na trudność takiej procentowej oceny aktywności na poszczególnych zajęciach, prowadzący stara się wyrozumiale oraz sprawiedliwie traktować studentów. Warunkiem otrzymania stopnia za aktywność jest obecność na danych zajęciach.

Ocena za obecność na wykładzie stanowi 10 % oceny końcowej, aktywnosć w ramach przygotowania zadanych treści  (udział w odczytywaniu i dyskusji nad lekturami) stanowi 10% oceny końcowej.

Istnieje mozliwość zdobycia doatkowych 10% (doliczanych do całości oceny) za wyrózniajacą sie aktywnosć podczas dyskusji.


Inne Praca pisemna.:
Test pisemny ze znajomości lektur 30% oceny.




Ocena końcowa:

Każda ocena jest wystawiana przede wszystkim jako rezultat procentowy. Oceny słowne za zadania wykonywane w ciągu semestru mają charakter pomocniczy. Ocena ostateczna zależy od trzech składników: udział i aktywność na zajęciach, rezultat testu ze znajomości lektur, zezultat egzaminu końcowego. Rezultaty procentowe są mnożone przez swoją wagę i sumowane. Ostatecznie uzyskany rezultat przeliczany jest na stopień według załączonej tabeli. Także stopnie, które student otrzymuje w ciągu semestru dla celów informacyjnych, są wystawiane według tabeli.

100,00 % do 94,00 % bdb

93,99 % do 87,00 % db+

86,99 % do 80,00 % db

79,99 % do 66,00 % dst+

65,99 % do 51,00 % dst

50,99 % do 0,00 % ndst

Całość oceny składa się z:

 Oceny z egzaminu na podstawie testu końcowego: 50%

Oceny za obecność i udział w zajęciach: 20% (po 1o% w każdej kategorii)

Ocena z testu ze znajomości lektur 30%

Dodatkowe 10% doliczane do całości oceny za wyróżniającą się aktywność na zajęciach.

Uwagi

a. do ostatecznej średniej liczy się nie stopnie uzyskanych w ciągu semestru, ale rezultaty procentowe, na podstawie których był wystawiony dany stopień

b. Nieuzasadniona nieobecność i nieoddanie zadania skutkują wystawieniem rezultatu 0%.





Literatura:

Podstawowa:
Sergiusz Bułgakov, Ikona i kult ikony. Zarys dogmatyczny, Homini, Kraków 2002.



 


Uzupełniająca:
Jan Damasceński,

- Pierwsza mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 19 (1999) 36-37, s. 500-515;

 - Druga mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 25 (2005) 48, s. 379-391 (PG 94,1283-1318);

- Trzecia mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 29 (2009) 53-54, s. 638-651 (PG 94,1317-1360).




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)