Filozofia kultury i sztuki II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | FIL-SL>FilKulSztII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kultury i sztuki II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
III rok - Filozofia - obieralne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w filozoficzną interpretację zjawisk kultury i sztuki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zhyrkova | |
Prowadzący grup: | Anna Zhyrkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę sztuki sakralnej, jej znaczenie filozoficzne i teologiczne, proces jej rozwoju i kształtowania się, oraz rolę w kulturze Wschodu i Zachodu. Opis szczegółowy bloków tematycznych: Zajęcia wstępne: a. Problematyka wykładu; b. Zasady oceniania; c. omówienie planu pracy; d. czym jest „ikona,“ obiekt kultu sakralnego Za i przeciw użyciu obrazów; Biblijny zakaz obrazów Starożytność: Obraz / Obraz Boga Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): a. Platon; b. Plotyn; c. Porfiriusz; Jamblich; Proklus Antyikonizm pierwszych wieków chrześcijaństwa mit czy realność? pojawienie się pierwszych obrazów, ich charakterystyka, cel; pierwsza krytyka „obrazów“ na Wschodzie i Zachodzie. Kształtowanie się Ikony i kultu obrazów: a. praktyka; b.magia; c. apotropia/ palladium (cudotwórcze obrazy) obrazy nie-ręką-ludzką-uczynione. Krytyka kultu oraz Ikon. Pierwsze próby obrony i uzasadnienia kultu. Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): Pseudo Dionizy Areopagita. Ikonoklazm 8/9 w. versus ikonoklazm muzułmański; protestancki; współczesny. Powstanie systematycznej teologii i filozofii Ikony: Jan Damasceński; Teodor Studyta |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: wykład problemowy wykład konwersatoryjny klasyczna metoda problemowa dyskusja związana z wykładem |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Istnieje mozliwość zdobycia doatkowych 10% (doliczanych do całości oceny) za wyrózniajacą sie aktywnosć podczas dyskusji. |
|
Ocena końcowa: | Każda ocena jest wystawiana przede wszystkim jako rezultat procentowy. Oceny słowne za zadania wykonywane w ciągu semestru mają charakter pomocniczy. Ocena ostateczna zależy od trzech składników: udział w zajęciach, rezultat egzaminu końcowego. Rezultaty procentowe są mnożone przez swoją wagę i sumowane. Ostatecznie uzyskany rezultat przeliczany jest na stopień według załączonej tabeli. Także stopnie, które student otrzymuje w ciągu semestru dla celów informacyjnych, są wystawiane według tabeli. 100,00 % do 94,00 % bdb 93,99 % do 87,00 % db+ 86,99 % do 80,00 % db 79,99 % do 66,00 % dst+ 65,99 % do 51,00 % dst 50,99 % do 0,00 % ndst Całość oceny składa się z: Oceny z egzaminu na podstawie testu końcowego: 70% Oceny za obecność i udział w zajęciach: 30% (po 15% w każdej kategorii) Dodatkowe 10% doliczane do całości oceny za wyróżniającą sie aktywność na zajęciach. Uwagi a. do ostatecznej średniej liczy się nie stopnie uzyskanych w ciągu semestru, ale rezultaty procentowe, na podstawie których był wystawiony dany stopień b. Nieuzasadniona nieobecność i nieoddanie zadania skutkują wystawieniem rezultatu 0%. |
|
Literatura: | Podstawowa: - Pierwsza mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 19 (1999) 36-37, s. 500-515; - Druga mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 25 (2005) 48, s. 379-391 (PG 94,1283-1318); - Trzecia mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 29 (2009) 53-54, s. 638-651 (PG 94,1317-1360). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zhyrkova | |
Prowadzący grup: | Anna Zhyrkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę sztuki sakralnej, jej znaczenie filozoficzne i teologiczne, proces jej rozwoju i kształtowania się, oraz rolę w kulturze Wschodu i Zachodu. Opis szczegółowy bloków tematycznych: Zajęcia wstępne: a. Problematyka wykładu; b. Zasady oceniania; c. omówienie planu pracy; d. czym jest „ikona,“ obiekt kultu sakralnego Za i przeciw użyciu obrazów; Biblijny zakaz obrazów Starożytność: Obraz / Obraz Boga Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): a. Platon; b. Plotyn; c. Porfiriusz; Jamblich; Proklus Antyikonizm pierwszych wieków chrześcijaństwa mit czy realność? pojawienie się pierwszych obrazów, ich charakterystyka, cel; pierwsza krytyka „obrazów“ na Wschodzie i Zachodzie. Kształtowanie się Ikony i kultu obrazów: a. praktyka; b.magia; c. apotropia/ palladium (cudotwórcze obrazy) obrazy nie-ręką-ludzką-uczynione. Krytyka kultu oraz Ikon. Pierwsze próby obrony i uzasadnienia kultu. Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): Pseudo Dionizy Areopagita. Ikonoklazm 8/9 w. versus ikonoklazm muzułmański; protestancki; współczesny. Powstanie systematycznej teologii i filozofii Ikony: Jan Damasceński; Teodor Studyta |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: wykład konwersatoryjny przedstawienie tematów w formie problemowej klasyczna metoda problemowa dyskusja związana z wykładem |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Istnieje mozliwość zdobycia doatkowych 10% (doliczanych do całości oceny) za wyrózniajacą sie aktywnosć podczas dyskusji. |
|
Ocena końcowa: | Każda ocena jest wystawiana przede wszystkim jako rezultat procentowy. Oceny słowne za zadania wykonywane w ciągu semestru mają charakter pomocniczy. Ocena ostateczna zależy od trzech składników: udział w zajęciach, rezultat egzaminu końcowego. Rezultaty procentowe są mnożone przez swoją wagę i sumowane. Ostatecznie uzyskany rezultat przeliczany jest na stopień według załączonej tabeli. Także stopnie, które student otrzymuje w ciągu semestru dla celów informacyjnych, są wystawiane według tabeli. 100,00 % do 94,00 % bdb 93,99 % do 87,00 % db+ 86,99 % do 80,00 % db 79,99 % do 66,00 % dst+ 65,99 % do 51,00 % dst 50,99 % do 0,00 % ndst Całość oceny składa się z: Oceny z egzaminu na podstawie testu końcowego: 70% Oceny za obecność i udział w zajęciach: 30% (po 15% w każdej kategorii) Dodatkowe 10% doliczane do całości oceny za wyróżniającą sie aktywność na zajęciach. Uwagi a. do ostatecznej średniej liczy się nie stopnie uzyskanych w ciągu semestru, ale rezultaty procentowe, na podstawie których był wystawiony dany stopień b. Nieuzasadniona nieobecność i nieoddanie zadania skutkują wystawieniem rezultatu 0%. |
|
Literatura: | Podstawowa: - Pierwsza mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 19 (1999) 36-37, s. 500-515; - Druga mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 25 (2005) 48, s. 379-391 (PG 94,1283-1318); - Trzecia mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 29 (2009) 53-54, s. 638-651 (PG 94,1317-1360). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zhyrkova | |
Prowadzący grup: | Anna Zhyrkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę sztuki sakralnej, jej znaczenie filozoficzne i teologiczne, proces jej rozwoju i kształtowania się, oraz rolę w kulturze Wschodu i Zachodu. Opis szczegółowy bloków tematycznych: Zajęcia wstępne: a. Problematyka wykładu; b. Zasady oceniania; c. omówienie planu pracy; d. czym jest „ikona,“ obiekt kultu sakralnego Za i przeciw użyciu obrazów; Biblijny zakaz obrazów Starożytność: Obraz / Obraz Boga Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): a. Platon; b. Plotyn; c. Porfiriusz; Jamblich; Proklus Antyikonizm pierwszych wieków chrześcijaństwa mit czy realność? pojawienie się pierwszych obrazów, ich charakterystyka, cel; pierwsza krytyka „obrazów“ na Wschodzie i Zachodzie. Kształtowanie się Ikony i kultu obrazów: a. praktyka; b.magia; c. apotropia/ palladium (cudotwórcze obrazy) obrazy nie-ręką-ludzką-uczynione. Krytyka kultu oraz Ikon. Pierwsze próby obrony i uzasadnienia kultu. Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): Pseudo Dionizy Areopagita. Ikonoklazm 8/9 w. versus ikonoklazm muzułmański; protestancki; współczesny. Powstanie systematycznej teologii i filozofii Ikony: Jan Damasceński; Teodor Studyta |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: przedstawienie tematów w formie problemowej klasyczna metoda problemowa dyskusja związana z wykładem |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Na każdych zajęciach student może uzyskać do 2 % za aktywny udział w zajęciach. Nieobecności nieusprawiedliwione obniżają znacząco wynik końcowy. Aktywność studentów jest mierzona w procentach. Z uwagi na trudność takiej procentowej oceny aktywności na poszczególnych zajęciach, prowadzący stara się wyrozumiale oraz sprawiedliwie traktować studentów. Warunkiem otrzymania stopnia za aktywność jest obecność na danych zajęciach. Ocena za obecność na wykładzie stanowi 10 % oceny końcowej, aktywnosć w ramach przygotowania zadanych treści (udział w odczytywaniu i dyskusji nad lekturami) stanowi 10% oceny końcowej. Istnieje mozliwość zdobycia doatkowych 10% (doliczanych do całości oceny) za wyrózniajacą sie aktywnosć podczas dyskusji. |
|
Ocena końcowa: | Każda ocena jest wystawiana przede wszystkim jako rezultat procentowy. Oceny słowne za zadania wykonywane w ciągu semestru mają charakter pomocniczy. Ocena ostateczna zależy od trzech składników: udział i aktywność na zajęciach, rezultat testu ze znajomości lektur, zezultat egzaminu końcowego. Rezultaty procentowe są mnożone przez swoją wagę i sumowane. Ostatecznie uzyskany rezultat przeliczany jest na stopień według załączonej tabeli. Także stopnie, które student otrzymuje w ciągu semestru dla celów informacyjnych, są wystawiane według tabeli. 100,00 % do 94,00 % bdb 93,99 % do 87,00 % db+ 86,99 % do 80,00 % db 79,99 % do 66,00 % dst+ 65,99 % do 51,00 % dst 50,99 % do 0,00 % ndst Całość oceny składa się z: Oceny z egzaminu na podstawie testu końcowego: 50% Oceny za obecność i udział w zajęciach: 20% (po 1o% w każdej kategorii) Ocena z testu ze znajomości lektur 30% Dodatkowe 10% doliczane do całości oceny za wyróżniającą się aktywność na zajęciach. Uwagi a. do ostatecznej średniej liczy się nie stopnie uzyskanych w ciągu semestru, ale rezultaty procentowe, na podstawie których był wystawiony dany stopień b. Nieuzasadniona nieobecność i nieoddanie zadania skutkują wystawieniem rezultatu 0%. |
|
Literatura: | Podstawowa: - Pierwsza mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 19 (1999) 36-37, s. 500-515; - Druga mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 25 (2005) 48, s. 379-391 (PG 94,1283-1318); - Trzecia mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 29 (2009) 53-54, s. 638-651 (PG 94,1317-1360). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.