Filozofia kultury i sztuki II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | FIL-SL>FilKulSztII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kultury i sztuki II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
III rok - Filozofia - obieralne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w filozoficzną interpretację zjawisk kultury i sztuki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zhyrkova | |
Prowadzący grup: | Anna Zhyrkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę sztuki sakralnej, jej znaczenie filozoficzne i teologiczne, proces jej rozwoju i kształtowania się, oraz rolę w kulturze Wschodu i Zachodu. Opis szczegółowy bloków tematycznych: Zajęcia wstępne: a. Problematyka wykładu; b. Zasady oceniania; c. omówienie planu pracy; d. czym jest „ikona,“ obiekt kultu sakralnego Za i przeciw użyciu obrazów; Biblijny zakaz obrazów Starożytność: Obraz / Obraz Boga Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): a. Platon; b. Plotyn; c. Porfiriusz; Jamblich; Proklus Antyikonizm pierwszych wieków chrześcijaństwa mit czy realność? pojawienie się pierwszych obrazów, ich charakterystyka, cel; pierwsza krytyka „obrazów“ na Wschodzie i Zachodzie. Kształtowanie się Ikony i kultu obrazów: a. praktyka; b.magia; c. apotropia/ palladium (cudotwórcze obrazy) obrazy nie-ręką-ludzką-uczynione. Krytyka kultu oraz Ikon. Pierwsze próby obrony i uzasadnienia kultu. Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): Pseudo Dionizy Areopagita. Ikonoklazm 8/9 w. versus ikonoklazm muzułmański; protestancki; współczesny. Powstanie systematycznej teologii i filozofii Ikony: Jan Damasceński; Teodor Studyta |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: wykład problemowy wykład konwersatoryjny klasyczna metoda problemowa dyskusja związana z wykładem |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Istnieje mozliwość zdobycia doatkowych 10% (doliczanych do całości oceny) za wyrózniajacą sie aktywnosć podczas dyskusji. |
|
Ocena końcowa: | Każda ocena jest wystawiana przede wszystkim jako rezultat procentowy. Oceny słowne za zadania wykonywane w ciągu semestru mają charakter pomocniczy. Ocena ostateczna zależy od trzech składników: udział w zajęciach, rezultat egzaminu końcowego. Rezultaty procentowe są mnożone przez swoją wagę i sumowane. Ostatecznie uzyskany rezultat przeliczany jest na stopień według załączonej tabeli. Także stopnie, które student otrzymuje w ciągu semestru dla celów informacyjnych, są wystawiane według tabeli. 100,00 % do 94,00 % bdb 93,99 % do 87,00 % db+ 86,99 % do 80,00 % db 79,99 % do 66,00 % dst+ 65,99 % do 51,00 % dst 50,99 % do 0,00 % ndst Całość oceny składa się z: Oceny z egzaminu na podstawie testu końcowego: 70% Oceny za obecność i udział w zajęciach: 30% (po 15% w każdej kategorii) Dodatkowe 10% doliczane do całości oceny za wyróżniającą sie aktywność na zajęciach. Uwagi a. do ostatecznej średniej liczy się nie stopnie uzyskanych w ciągu semestru, ale rezultaty procentowe, na podstawie których był wystawiony dany stopień b. Nieuzasadniona nieobecność i nieoddanie zadania skutkują wystawieniem rezultatu 0%. |
|
Literatura: | Podstawowa: - Pierwsza mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 19 (1999) 36-37, s. 500-515; - Druga mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 25 (2005) 48, s. 379-391 (PG 94,1283-1318); - Trzecia mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 29 (2009) 53-54, s. 638-651 (PG 94,1317-1360). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zhyrkova | |
Prowadzący grup: | Anna Zhyrkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę sztuki sakralnej, jej znaczenie filozoficzne i teologiczne, proces jej rozwoju i kształtowania się, oraz rolę w kulturze Wschodu i Zachodu. Opis szczegółowy bloków tematycznych: Zajęcia wstępne: a. Problematyka wykładu; b. Zasady oceniania; c. omówienie planu pracy; d. czym jest „ikona,“ obiekt kultu sakralnego Za i przeciw użyciu obrazów; Biblijny zakaz obrazów Starożytność: Obraz / Obraz Boga Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): a. Platon; b. Plotyn; c. Porfiriusz; Jamblich; Proklus Antyikonizm pierwszych wieków chrześcijaństwa mit czy realność? pojawienie się pierwszych obrazów, ich charakterystyka, cel; pierwsza krytyka „obrazów“ na Wschodzie i Zachodzie. Kształtowanie się Ikony i kultu obrazów: a. praktyka; b.magia; c. apotropia/ palladium (cudotwórcze obrazy) obrazy nie-ręką-ludzką-uczynione. Krytyka kultu oraz Ikon. Pierwsze próby obrony i uzasadnienia kultu. Filozoficzne uzasadnienie obrazu (podobieństwo): Pseudo Dionizy Areopagita. Ikonoklazm 8/9 w. versus ikonoklazm muzułmański; protestancki; współczesny. Powstanie systematycznej teologii i filozofii Ikony: Jan Damasceński; Teodor Studyta |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: wykład konwersatoryjny przedstawienie tematów w formie problemowej klasyczna metoda problemowa dyskusja związana z wykładem |
|
Oceny formujące: | Egzamin : Istnieje mozliwość zdobycia doatkowych 10% (doliczanych do całości oceny) za wyrózniajacą sie aktywnosć podczas dyskusji. |
|
Ocena końcowa: | Każda ocena jest wystawiana przede wszystkim jako rezultat procentowy. Oceny słowne za zadania wykonywane w ciągu semestru mają charakter pomocniczy. Ocena ostateczna zależy od trzech składników: udział w zajęciach, rezultat egzaminu końcowego. Rezultaty procentowe są mnożone przez swoją wagę i sumowane. Ostatecznie uzyskany rezultat przeliczany jest na stopień według załączonej tabeli. Także stopnie, które student otrzymuje w ciągu semestru dla celów informacyjnych, są wystawiane według tabeli. 100,00 % do 94,00 % bdb 93,99 % do 87,00 % db+ 86,99 % do 80,00 % db 79,99 % do 66,00 % dst+ 65,99 % do 51,00 % dst 50,99 % do 0,00 % ndst Całość oceny składa się z: Oceny z egzaminu na podstawie testu końcowego: 70% Oceny za obecność i udział w zajęciach: 30% (po 15% w każdej kategorii) Dodatkowe 10% doliczane do całości oceny za wyróżniającą sie aktywność na zajęciach. Uwagi a. do ostatecznej średniej liczy się nie stopnie uzyskanych w ciągu semestru, ale rezultaty procentowe, na podstawie których był wystawiony dany stopień b. Nieuzasadniona nieobecność i nieoddanie zadania skutkują wystawieniem rezultatu 0%. |
|
Literatura: | Podstawowa: - Pierwsza mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 19 (1999) 36-37, s. 500-515; - Druga mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 25 (2005) 48, s. 379-391 (PG 94,1283-1318); - Trzecia mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucali święte obrazy, „Vox Patrum. Antyk Chrześcijański” 29 (2009) 53-54, s. 638-651 (PG 94,1317-1360). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zhyrkova | |
Prowadzący grup: | Anna Zhyrkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.