Filozofia kultury i sztuki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | FIL-SL>FilKulSztI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kultury i sztuki I |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
III rok - Filozofia - obieralne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w filozoficzną interpretację zjawisk kultury i sztuki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KW
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Monika Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Filozofia kultury jako dziedzina tradycyjnej filozofii klasycznej (realistyczna filozofia kultury). Filozofia kultury jako odrębna dyscyplina filozoficzna w nurcie neokantowskim. Filozofia kultury a inne nauki o kulturze. Główne nurty filozofii kultury. Neokantyzm i neoheglizm jako najbardziej wpływowe kierunki z filozoficznego punktu widzenia na rozwój filozofii kultury. Filozofia kultury w ramach neokantyzmu - E.Cassirera teoria form symbolicznych. Filozofia kultury w ramach tradycji neoheglowskiej - W.Dilthey. Wartość jako centralne pojęcie w badaniach nad kulturą w neokantyzmie (ontologia wartości, epistemologia wartości, sposób istnienia wartości, stanowiska w teorii wartości: obiektywizm, subiektywizm, autonomizm, heteronomizm, naturalizm, antynaturalizm, racjonalizm, irracjonalizm, kognitywizm, akognitywizm, sceptycyzm, dogmatyzm, relatywizm, absolutyzm, aprioryzm, aposterioryzm). Realistyczna filozofia kultury. Człowiek jako podmiot kultury. Dziedziny kultury w tradycji: theoria (nauka), praksis (moralność), poiesis (sztuka), religio (religia). Filozofia sztuki: w nurcie filozofii klasycznej - metafizyka sztuki (Arystoteles, Tomasz z Akwinu); w tradycji pokartezjańskiej - filozofia sztuki (F.W. Schelling) lub estetyka. Zależność teorii sztuki od rozumienia natury: "maniczno"-ekspresyjna teoria sztuki, "ejdetyczna" teoria sztuki, prywatywna teoria sztuki. Antyesencjalizm -antysztuka. Geneza estetyki (A.Baumgarten). Wielotorowość estetyki: estetyka subiektywistyczna, estetyka obiektywistyczna, estetyka komplementarna. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | egzamin ustny 50% aktywność na zajęciach 20% praca pisemna 30% |
|
Literatura: | Podstawowa: Kowalczyk S., Filozofia kultury. Próba personalistycznego ujęcia problemu, Lublin 2005. Krąpiec M.A. U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991. Dilthey W., Pisma estetyczne, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1982. Habermas J., Wyzwalająca moc symbolicznego formowania. Humanistyczne dziedzictwo Ernsta Cassirera i Biblioteka Warburga, w: Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2004. Kiereś H., Sztuka w kulturze, Lublin 2013. Kiereś H., Spór o sztukę, Lublin 1996. Musioł A., Elementy estetyki w Wilhelma Diltheya ujęciu człowieka i kultury, "Kultura i wartości", nr 4 (2012), s. 89-96. Parszutowicz P., Esej o człowieku (Essay on Man), "Ruch Filozoficzny", t. LXXI (2015) 3, s. 15-29. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 3, Lublin 2002, hasło: estetyka, s. 222-232. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 9, Lublin 2009, hasło: wartości teoria, s. 708-711. Shusterman R., Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, Kraków 2010. Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2011. Wilkoszewska K. (red.), Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, Kraków 2007. Żelazny M. Estetyka filozoficzna, Toruń 2009. Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Bytom-Kraków 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Monika Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Filozofia kultury jako dziedzina tradycyjnej filozofii klasycznej (realistyczna filozofia kultury). Filozofia kultury jako odrębna dyscyplina filozoficzna w nurcie neokantowskim. Filozofia kultury a inne nauki o kulturze. Główne nurty filozofii kultury. Neokantyzm i neoheglizm jako najbardziej wpływowe kierunki z filozoficznego punktu widzenia na rozwój filozofii kultury. Filozofia kultury w ramach neokantyzmu - E.Cassirera teoria form symbolicznych. Filozofia kultury w ramach tradycji neoheglowskiej - W.Dilthey. Wartość jako centralne pojęcie w badaniach nad kulturą w neokantyzmie (ontologia wartości, epistemologia wartości, sposób istnienia wartości, stanowiska w teorii wartości: obiektywizm, subiektywizm, autonomizm, heteronomizm, naturalizm, antynaturalizm, racjonalizm, irracjonalizm, kognitywizm, akognitywizm, sceptycyzm, dogmatyzm, relatywizm, absolutyzm, aprioryzm, aposterioryzm). Realistyczna filozofia kultury. Człowiek jako podmiot kultury. Dziedziny kultury w tradycji: theoria (nauka), praksis (moralność), poiesis (sztuka), religio (religia). Filozofia sztuki: w nurcie filozofii klasycznej - metafizyka sztuki (Arystoteles, Tomasz z Akwinu); w tradycji pokartezjańskiej - filozofia sztuki (F.W. Schelling) lub estetyka. Zależność teorii sztuki od rozumienia natury: "maniczno"-ekspresyjna teoria sztuki, "ejdetyczna" teoria sztuki, prywatywna teoria sztuki. Antyesencjalizm - antysztuka. Geneza estetyki (A.Baumgarten). Wielotorowość estetyki: estetyka subiektywistyczna, estetyka obiektywistyczna, estetyka komplementarna. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | egzamin ustny 50% aktywność na zajęciach 20% praca pisemna 30% |
|
Literatura: | Podstawowa: Kowalczyk S., Filozofia kultury. Próba personalistycznego ujęcia problemu, Lublin 2005. Krąpiec M.A. U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991. Dilthey W., Pisma estetyczne, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1982. Habermas J., Wyzwalająca moc symbolicznego formowania. Humanistyczne dziedzictwo Ernsta Cassirera i Biblioteka Warburga, w: Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2004. Kiereś H., Sztuka w kulturze, Lublin 2013. Kiereś H., Spór o sztukę, Lublin 1996. Musioł A., Elementy estetyki w Wilhelma Diltheya ujęciu człowieka i kultury, "Kultura i wartości", nr 4 (2012), s. 89-96. Parszutowicz P., Esej o człowieku (Essay on Man), "Ruch Filozoficzny", t. LXXI (2015) 3, s. 15-29. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 3, Lublin 2002, hasło: estetyka, s. 222-232. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 9, Lublin 2009, hasło: wartości teoria, s. 708-711. Shusterman R., Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, Kraków 2010. Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2011. Wilkoszewska K. (red.), Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, Kraków 2007. Żelazny M. Estetyka filozoficzna, Toruń 2009. Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Bytom-Kraków 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KW
KW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Carl Humphries | |
Prowadzący grup: | Carl Humphries | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: This course will explore the different ways in which philosophers have sought to understand the contribution of art to human life, placing this in the context of broader theorising about the relationship between human culture and society. It will begin by looking at the principal historical stages in the development of Western philosophical thinking about art and culture; then it will turn to a more focused examination of issues that have emerged as central to contemporary discussions in this area, such as the nature of music and literature, the significance of philosophical poetics, the relevance of traditional forms of spirituality to contemporary culture, and thinking about the role of narrativity and performativity in underpinning the cultural, political and/or ethical self-understanding of individuals and groups in 21st-century societies. Course structure:
|
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | 50% oral exam, 20% class participation, 30% essay |
|
Literatura: | Podstawowa: S. Cahn, S. Ross, Sandra Shapshay (eds.), Aesthetics: A Comprehensive Anthology. 2nd Edition. London: Wiley-Blackwell (2020). N. Carroll, Philosophy of Art: A Contemporary Introduction. London: Routledge (1999). T. Gracyk and A. Kania (eds.), Routledge Companion to Philosophy and Music, New York: Routledge (2011). P. Lamarque, The Philosophy of Literature, London: Wiley-Blackwell (2009). R. Scruton, Culture Counts: Faith and Feeling in a World Besieged, New York: Encounter Books (2018). L. Wittgenstein, Philosophical Investigations, Oxford: Blackwell (1953). L. Wittgenstein, Culture and Value. London: Wiley-Blackwell (1998). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.