Filozofia kultury i sztuki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | FIL-SL>FilKulSztI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kultury i sztuki I |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
III rok - Filozofia - obieralne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w filozoficzną interpretację zjawisk kultury i sztuki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Monika Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Filozofia kultury jako dziedzina tradycyjnej filozofii klasycznej (realistyczna filozofia kultury). Filozofia kultury jako odrębna dyscyplina filozoficzna w nurcie neokantowskim. Filozofia kultury a inne nauki o kulturze. Główne nurty filozofii kultury. Neokantyzm i neoheglizm jako najbardziej wpływowe kierunki z filozoficznego punktu widzenia na rozwój filozofii kultury. Filozofia kultury w ramach neokantyzmu - E.Cassirera teoria form symbolicznych. Filozofia kultury w ramach tradycji neoheglowskiej - W.Dilthey. Wartość jako centralne pojęcie w badaniach nad kulturą w neokantyzmie (ontologia wartości, epistemologia wartości, sposób istnienia wartości, stanowiska w teorii wartości: obiektywizm, subiektywizm, autonomizm, heteronomizm, naturalizm, antynaturalizm, racjonalizm, irracjonalizm, kognitywizm, akognitywizm, sceptycyzm, dogmatyzm, relatywizm, absolutyzm, aprioryzm, aposterioryzm). Realistyczna filozofia kultury. Człowiek jako podmiot kultury. Dziedziny kultury w tradycji: theoria (nauka), praksis (moralność), poiesis (sztuka), religio (religia). Filozofia sztuki: w nurcie filozofii klasycznej - metafizyka sztuki (Arystoteles, Tomasz z Akwinu); w tradycji pokartezjańskiej - filozofia sztuki (F.W. Schelling) lub estetyka. Zależność teorii sztuki od rozumienia natury: "maniczno"-ekspresyjna teoria sztuki, "ejdetyczna" teoria sztuki, prywatywna teoria sztuki. Antyesencjalizm -antysztuka. Geneza estetyki (A.Baumgarten). Wielotorowość estetyki: estetyka subiektywistyczna, estetyka obiektywistyczna, estetyka komplementarna. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | egzamin ustny 50% aktywność na zajęciach 20% praca pisemna 30% |
|
Literatura: | Podstawowa: Kowalczyk S., Filozofia kultury. Próba personalistycznego ujęcia problemu, Lublin 2005. Krąpiec M.A. U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991. Dilthey W., Pisma estetyczne, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1982. Habermas J., Wyzwalająca moc symbolicznego formowania. Humanistyczne dziedzictwo Ernsta Cassirera i Biblioteka Warburga, w: Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2004. Kiereś H., Sztuka w kulturze, Lublin 2013. Kiereś H., Spór o sztukę, Lublin 1996. Musioł A., Elementy estetyki w Wilhelma Diltheya ujęciu człowieka i kultury, "Kultura i wartości", nr 4 (2012), s. 89-96. Parszutowicz P., Esej o człowieku (Essay on Man), "Ruch Filozoficzny", t. LXXI (2015) 3, s. 15-29. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 3, Lublin 2002, hasło: estetyka, s. 222-232. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 9, Lublin 2009, hasło: wartości teoria, s. 708-711. Shusterman R., Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, Kraków 2010. Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2011. Wilkoszewska K. (red.), Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, Kraków 2007. Żelazny M. Estetyka filozoficzna, Toruń 2009. Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Bytom-Kraków 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Monika Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: Filozofia kultury jako dziedzina tradycyjnej filozofii klasycznej (realistyczna filozofia kultury). Filozofia kultury jako odrębna dyscyplina filozoficzna w nurcie neokantowskim. Filozofia kultury a inne nauki o kulturze. Główne nurty filozofii kultury. Neokantyzm i neoheglizm jako najbardziej wpływowe kierunki z filozoficznego punktu widzenia na rozwój filozofii kultury. Filozofia kultury w ramach neokantyzmu - E.Cassirera teoria form symbolicznych. Filozofia kultury w ramach tradycji neoheglowskiej - W.Dilthey. Wartość jako centralne pojęcie w badaniach nad kulturą w neokantyzmie (ontologia wartości, epistemologia wartości, sposób istnienia wartości, stanowiska w teorii wartości: obiektywizm, subiektywizm, autonomizm, heteronomizm, naturalizm, antynaturalizm, racjonalizm, irracjonalizm, kognitywizm, akognitywizm, sceptycyzm, dogmatyzm, relatywizm, absolutyzm, aprioryzm, aposterioryzm). Realistyczna filozofia kultury. Człowiek jako podmiot kultury. Dziedziny kultury w tradycji: theoria (nauka), praksis (moralność), poiesis (sztuka), religio (religia). Filozofia sztuki: w nurcie filozofii klasycznej - metafizyka sztuki (Arystoteles, Tomasz z Akwinu); w tradycji pokartezjańskiej - filozofia sztuki (F.W. Schelling) lub estetyka. Zależność teorii sztuki od rozumienia natury: "maniczno"-ekspresyjna teoria sztuki, "ejdetyczna" teoria sztuki, prywatywna teoria sztuki. Antyesencjalizm - antysztuka. Geneza estetyki (A.Baumgarten). Wielotorowość estetyki: estetyka subiektywistyczna, estetyka obiektywistyczna, estetyka komplementarna. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin : |
|
Ocena końcowa: | egzamin ustny 50% aktywność na zajęciach 20% praca pisemna 30% |
|
Literatura: | Podstawowa: Kowalczyk S., Filozofia kultury. Próba personalistycznego ujęcia problemu, Lublin 2005. Krąpiec M.A. U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991. Dilthey W., Pisma estetyczne, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1982. Habermas J., Wyzwalająca moc symbolicznego formowania. Humanistyczne dziedzictwo Ernsta Cassirera i Biblioteka Warburga, w: Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2004. Kiereś H., Sztuka w kulturze, Lublin 2013. Kiereś H., Spór o sztukę, Lublin 1996. Musioł A., Elementy estetyki w Wilhelma Diltheya ujęciu człowieka i kultury, "Kultura i wartości", nr 4 (2012), s. 89-96. Parszutowicz P., Esej o człowieku (Essay on Man), "Ruch Filozoficzny", t. LXXI (2015) 3, s. 15-29. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 3, Lublin 2002, hasło: estetyka, s. 222-232. Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 9, Lublin 2009, hasło: wartości teoria, s. 708-711. Shusterman R., Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, Kraków 2010. Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2011. Wilkoszewska K. (red.), Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, Kraków 2007. Żelazny M. Estetyka filozoficzna, Toruń 2009. Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Bytom-Kraków 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Carl Humphries | |
Prowadzący grup: | Carl Humphries | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.