Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia kultury i sztuki I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FIL-SL>FilKulSztI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia kultury i sztuki I
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: III rok - Filozofia - obieralne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs stanowi wprowadzenie w filozoficzną interpretację zjawisk kultury i sztuki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2025-02-26 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Jemioł
Prowadzący grup: Maciej Jemioł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat kulturotwórczej działalności człowieka i rozumie rolę filozoficznej refleksji nad kulturą.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Wiedza
Student zna metodologiczną specyfikę filozofii kultury, posiada wiedzę na temat podstawowych jej nurtów w myśli współczesnej oraz historycznie zmiennego wpływu idei filozoficznych na kształt kultury i sztuki.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Umiejętności
Student potrafi kompetentnie dyskutować i argumentować na tematy związane z rolą człowieka w sferze kultury i sztuki.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Umiejętności
Student potrafi samodzielnie interpretować teksty filozoficzne z zakresu filozofii kultury i dziedzin pokrewnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Kompetencje społeczne
Student posiada świadomość wiedzy uzyskanej w zakresie filozofii kultury i rozumie potrzebę jej pogłębiania.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.

Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość bogactwa dziedzictwa kulturowego i rozumie potrzebę jego podtrzymywania, rzetelnego przekazu i rozwoju.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1aK_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Aktywność na zajęciach.
Inne:Praca pisemna.



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
1. Zajęcia wprowadzające – podstawy filozofii kultury.
 2. Kultura w filozofii antycznej.
 3. Kultura w myśli średniowiecznej.
 4. Kultura i Oświecenie.
 5. Współczesna filozofia kultury – ujęcia relatywne i obiektywne.
 6. Współczesna filozofia kultury – kultura i rytuał.
 7. Współczesna filozofia kultury – kultura i tożsamość.
 8. Współczesna filozofia kultury – kultura i środowisko.
 9. Problem definicji sztuki, część 1 – definicje mimetyczne i ekspresyjne.
 10. Problem definicji sztuki, część 2 – definicje formalne, instytucjonalne, alternatywne itp.
 11. Awangarda artystyczna w XX w.
 12. Sztuka nowych mediów.
 13. Sztuka i popkultura.
 14. Kontrkultura i sztuka alternatywna.
 15. Zajęcia podsumowujące.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Elementy wykładu z prezentacją multimedialną, nauczanie zdalne za pośrednictwem platformy Microsoft Teams (3 zajęcia), lektura oraz dyskusja i analiza zadanego tekstu, obejrzenie oraz dyskusja i analiza zadanego materiału wideo, przygotowanie eseju zaliczeniowego na temat zadany bądź samodzielnie wybrany za zgodą prowadzącego.




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin ustny na podstawie materiałów przedstawionych przez prowadzącego w trakcie zajęć i lektury wskazanych tekstów. Student udziela odpowiedzi na dwa pytania prowadzącego i oceniany jest na podstawie jasności wywodu, poprawności argumentacji, zdolności odwołania się do źródeł itp. W przypadku nieudzielenia odpowiedzi na oba pytania, prowadzący zadaje trzecie pytanie, na które nieudzielenie odpowiedzi oznacza niezaliczenie egzaminu.


Inne Aktywność na zajęciach.:
Aktywny udział w zajęciach, w tym moderowana przez prowadzącego dyskusja nad zadanym tekstem bądź materiałem wideo.


Inne Praca pisemna.:
Przygotowanie pracy pisemnej na ocenę na temat zadany bądź samodzielnie wybrany (za zgodą prowadzącego) związany z tematyką filozofii kultury bądź sztuki. Esej oceniany jest na podstawie zawartości merytorycznej, w tym na podstawie jasności wywodu, poprawności argumentacji, zgodności z tematyką przedmiotu, odpowiedniego doboru bibliografii itp.




Ocena końcowa:

Do zaliczenia zajęć wymagana jest obecność oraz aktywny udział w ich przebiegu. Studenci przygotowują eseje (prace pisemne) na temat związany z tematyką przedmiotu, za który ocena stanowi 30% oceny końcowej. Ocena z egzaminu ustnego stanowi 70% oceny końcowej z zajęć.




Literatura:

Podstawowa:
1. Barnard, Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, tłum. Sebastian Szymański, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006, pierwsze wydanie 2000.
 2. Benedict, Ruth, Wzory kultury, pierwsze wydanie w 1934 (fragmenty).
 3. Butler, Judith, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, tłum. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, pierwsze wydanie w 1990 (fragmenty).
 4. Eliade, Mircea, Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, pierwsze wydanie w 1957 (fragmenty).
 5. Hańderek, Joanna, Filozofia wegańska, Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”, Karków 2021 (fragmenty).
 6. Kluszczyński, Ryszard W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001 (fragmenty).
 7. Tatarkiewicz, Władysław, Dzieje sześciu pojęć, pierwsze wydanie w 1976 (fragmenty).


Uzupełniająca:
1. Benedict, Ruth, Wzory kultury, pierwsze wydanie w 1934 (całość).
 2. Hańderek, Joanna, Filozofia wegańska, Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”, Karków 2021 (całość).
 3. Kluszczyński, Ryszard W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001 (całość).
 4. Tatarkiewicz, Władysław, Dzieje sześciu pojęć, pierwsze wydanie w 1976 (całość).




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-26 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Jemioł
Prowadzący grup: Maciej Jemioł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-7 (2025-10-21)