Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJA - Fonetyka i fonologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FAN-SL>PNJAFFcz1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PNJA - Fonetyka i fonologia
Jednostka: Instytut Neofilologii
Grupy: I rok - Filologia angielska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Pełny opis:

Kurs ma na celu rozwijanie wiedzy i kształcenie umiejętności w zakresie poprawnej wymowy języka angielskiego. Słuchacze poznają zasady artykulacji samogłoskowej i spółgłoskowej w języku angielskim, zasady redukcji samogłoskowej a także zasady stosowania elementów mowy łączonej. Słuchacze nabywają i rozwijają umiejętność posługiwania się transkrypcją fonetyczną. Kurs jest skorelowany z zajęciami z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego: Umiejętności zintegrowane oraz Słuchanie i mówienie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Kłoczowska, Marcin Zydroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Panz-Sochacka
Prowadzący grup: Magdalena Kłoczowska, Magdalena Panz-Sochacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat opisu i klasyfikacji samogłosek i spółgłosek angielskich i polskich oraz zna podstawowe kontrasty w zakresie fonetyki segmentalnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Student jest w stanie osiągnąć poziom poprawności fonemicznej w produkcji samogłosek i spółgłosek z zakresu inwentarza języka angielskiego, odzwierciedlonej w transkrypcji fonetycznej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Student potrafi skutecznie komunikować się z otoczeniem stosując procesy charakterystyczne dla mowy łączonej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia



Treści kształcenia:

Ćwiczenia:
Kurs ma na celu rozwijanie wiedzy i kształcenie umiejętności w zakresie poprawnej wymowy języka angielskiego. Słuchacze poznają zasady artykulacji samogłoskowej i spółgłoskowej w języku angielskim, zasady redukcji samogłoskowej a także zasady stosowania elementów mowy łączonej. Słuchacze nabywają i rozwijają umiejętność posługiwania się transkrypcją fonetyczną. Kurs jest skorelowany z zajęciami z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego: Umiejętności zintegrowane oraz Słuchanie i mówienie.

 

Opis szczegółowy bloków tematycznych:


Rok I, semestr 1
1. wprowadzenie do kursu – Zagadnienia wstępne: głoska a litera, spółgłoska a samogłoska; język a dialekt, standard; wymowa a pisownia; miejsce i sposób artykulacji, dźwięczność
2. wprowadzenie do kursu – transkrypcja fonemiczna; symbole IPA: spółgłoski, samogłoski i dwugłoski
3. samogłoski angielskie – charakterystyka; problem interferencji z języka polskiego; długość samogłoski a siła spółgłoski końcowej; ubezdźwięcznianie spółgłosek w wygłosie w języku polskim; samogłoska /i:/ - charakterystyka
4..samogłoska /i:/ kontynuacja; samogłoska /ɪ/ – charakterystyka
5. samogłoska /ə/ – charakterystyka; wprowadzenie pojęcia słabych form
6. wymowa końcówki -ed oraz końcówki – (e)s; samogłoska /æ/ - charakterystyka
7. test śródsemestralny ustny
8. samogłoska /ɑ:/ - charakterystyka; porównanie z samogłoską /æ/ i samogłoską /e/ ; różnice w akcentach BrE i AmE
9. samogłoska /ʌ/ – charakterystyka; wprowadzenie do zjawisk suprasegmentalnych (łączenie i pauzowanie w tekście)
10. samogłoski /ɔ:/ oraz /ɒ/ – charakterystyka
11. samogłoska /ɜ:/ - charakterystyka; wprowadzenie do zjawisk suprasegmentalnych (łączenie i pauzowanie w tekście – sandhi /r/)
12. ćwiczenia z transkrypcji fonemicznej
13. wprowadzenie do zjawisk suprasegmentalnych (rytm języka angielskiego oraz słabe formy)
14. test z transkrypcji fonemicznej oraz test semestralny ustny
15. test semestralny ustny - kontynuacja





Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:
Pokaz z objaśnieniem, powtarzanie chóralne/indywidualne, transkrybowanie tekstów pisanych/mówionych

 

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z Zarządzeniem nr 92/2020/2021 Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie z dnia 16 września 2021 r. w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022.



Oceny formujące:

Kolokwium/a kolokwia:
1. Test ustny sprawdzający poprawność czytania prostych wyrazów w transkrypcji IPA.

2. Test ustny sprawdzający poprawność czytania złożonych wyrazów oraz całych zdań.

3. Test pisemny sprawdzający umiejętność przełożenia zapisu ortograficznego na transkrypcję IPA z zachowaniem reguł.



Ocena końcowa:

OC1: test z transkrypcji

OC2: test ustny z poprawności wymowy
OC3: test ustny z poprawności wymowy

Test z transkrypcji (OC1) - 20%
Test ustny z poprawności wymowy (OC2) - 30%
Test ustny z poprawności wymowy (OC3) - 50%
Skala oceniania:
93% – 100% => 5; 84% – 92% => +4; 76% – 83% => 4; 68% – 75% => +3; 60% – 67% => 3; 00% – 59% => 2
Dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze; każdą następną student zalicza dodatkowym testem ustnym.
W czasie zagrożenia epidemicznego, formy weryfikacji efektów uczenia się (oceny cząstkowe, ocena końcowa) mogą ulec zmianie na podstawie wydawanych w tym czasie zarządzeń Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie.

 



Literatura:

Podstawowa:
Anna Mańkowska, Marta Nowacka, Magdalena Kłoczowska, How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?: English Pronunciation Practice Book. Rzeszów: Konsorcjum Akademickie, 2009
Peter Roach, English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP, 2000

Uzupełniająca:
Mimi Ponsonby, How Now Brown Cow? New York: Prentice Hall, 1987



Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Panz-Sochacka
Prowadzący grup: Michael Doherty, Magdalena Kłoczowska, Magdalena Panz-Sochacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat opisu i klasyfikacji samogłosek i spółgłosek angielskich i polskich oraz zna podstawowe kontrasty w zakresie fonetyki segmentalnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Student jest w stanie osiągnąć poziom poprawności fonemicznej w produkcji samogłosek i spółgłosek z zakresu inwentarza języka angielskiego, odzwierciedlonej w transkrypcji fonetycznej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Student potrafi skutecznie komunikować się z otoczeniem stosując procesy charakterystyczne dla mowy łączonej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia



Treści kształcenia:

Ćwiczenia:
Kurs ma na celu rozwijanie wiedzy i kształcenie umiejętności w zakresie poprawnej wymowy języka angielskiego. Słuchacze poznają zasady artykulacji samogłoskowej i spółgłoskowej w języku angielskim, zasady redukcji samogłoskowej a także zasady stosowania elementów mowy łączonej. Słuchacze nabywają i rozwijają umiejętność posługiwania się transkrypcją fonetyczną. Kurs jest skorelowany z zajęciami z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego: Umiejętności zintegrowane oraz Słuchanie i mówienie.

 

Opis szczegółowy bloków tematycznych:


Rok I, semestr 1
1. wprowadzenie do kursu – Zagadnienia wstępne: głoska a litera, spółgłoska a samogłoska; język a dialekt, standard; wymowa a pisownia; miejsce i sposób artykulacji, dźwięczność
2. wprowadzenie do kursu – transkrypcja fonemiczna; symbole IPA: spółgłoski, samogłoski i dwugłoski
3. samogłoski angielskie – charakterystyka; problem interferencji z języka polskiego; długość samogłoski a siła spółgłoski końcowej; ubezdźwięcznianie spółgłosek w wygłosie w języku polskim; samogłoska /i:/ - charakterystyka
4..samogłoska /i:/ kontynuacja; samogłoska /ɪ/ – charakterystyka
5. samogłoska /ə/ – charakterystyka; wprowadzenie pojęcia słabych form
6. wymowa końcówki -ed oraz końcówki – (e)s; samogłoska /æ/ - charakterystyka
7. test śródsemestralny ustny
8. samogłoska /ɑ:/ - charakterystyka; porównanie z samogłoską /æ/ i samogłoską /e/ ; różnice w akcentach BrE i AmE
9. samogłoska /ʌ/ – charakterystyka; wprowadzenie do zjawisk suprasegmentalnych (łączenie i pauzowanie w tekście)
10. samogłoski /ɔ:/ oraz /ɒ/ – charakterystyka
11. samogłoska /ɜ:/ - charakterystyka; wprowadzenie do zjawisk suprasegmentalnych (łączenie i pauzowanie w tekście – sandhi /r/)
12. ćwiczenia z transkrypcji fonemicznej
13. wprowadzenie do zjawisk suprasegmentalnych (rytm języka angielskiego oraz słabe formy)
14. test z transkrypcji fonemicznej oraz test semestralny ustny
15. test semestralny ustny - kontynuacja





Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:
Pokaz z objaśnieniem, powtarzanie chóralne/indywidualne, transkrybowanie tekstów pisanych/mówionych

 

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z zarządzeniami Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego.




Oceny formujące:

Kolokwium/a kolokwia:
1. Test ustny sprawdzający poprawność czytania prostych wyrazów w transkrypcji IPA.

2. Test ustny sprawdzający poprawność czytania złożonych wyrazów oraz całych zdań.

3. Test pisemny sprawdzający umiejętność przełożenia zapisu ortograficznego na transkrypcję IPA z zachowaniem reguł.




Ocena końcowa:

OC1: test z transkrypcji

OC2: test ustny z poprawności wymowy
OC3: test ustny z poprawności wymowy

Test z transkrypcji (OC1) - 20%
Test ustny z poprawności wymowy (OC2) - 30%
Test ustny z poprawności wymowy (OC3) - 50%
Skala oceniania:
93% – 100% => 5; 84% – 92% => +4; 76% – 83% => 4; 68% – 75% => +3; 60% – 67% => 3; 00% – 59% => 2
Dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze; każdą następną student zalicza dodatkowym testem ustnym.
W czasie zagrożenia epidemicznego, formy weryfikacji efektów uczenia się (oceny cząstkowe, ocena końcowa) mogą ulec zmianie na podstawie wydawanych w tym czasie zarządzeń Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie.

 




Literatura:

Podstawowa:
Anna Mańkowska, Marta Nowacka, Magdalena Kłoczowska, How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?: English Pronunciation Practice Book. Rzeszów: Konsorcjum Akademickie, 2009
Peter Roach, English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP, 2000


Uzupełniająca:
Mimi Ponsonby, How Now Brown Cow? New York: Prentice Hall, 1987




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kłoczowska
Prowadzący grup: Michael Doherty, Magdalena Kłoczowska, Magdalena Panz-Sochacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat opisu i klasyfikacji samogłosek i spółgłosek angielskich i polskich oraz zna podstawowe kontrasty w zakresie fonetyki segmentalnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Student jest w stanie osiągnąć poziom poprawności fonemicznej w produkcji samogłosek i spółgłosek z zakresu inwentarza języka angielskiego, odzwierciedlonej w transkrypcji fonetycznej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Student potrafi skutecznie komunikować się z otoczeniem stosując procesy charakterystyczne dla mowy łączonej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia



Treści kształcenia:

Ćwiczenia:
Kurs ma na celu rozwijanie wiedzy i kształcenie umiejętności w zakresie poprawnej wymowy języka angielskiego. Słuchacze poznają zasady artykulacji samogłoskowej i spółgłoskowej w języku angielskim, zasady redukcji samogłoskowej a także zasady stosowania elementów mowy łączonej. Słuchacze nabywają i rozwijają umiejętność posługiwania się transkrypcją fonetyczną. Kurs jest skorelowany z zajęciami z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego: Umiejętności zintegrowane oraz Słuchanie i mówienie.

 

Opis szczegółowy bloków tematycznych:


Rok I, semestr 1
1. wprowadzenie do kursu – Zagadnienia wstępne: głoska a litera, spółgłoska a samogłoska; język a dialekt, standard; wymowa a pisownia; miejsce i sposób artykulacji, dźwięczność
2. wprowadzenie do kursu – transkrypcja fonemiczna; symbole IPA: spółgłoski, samogłoski i dwugłoski
3. samogłoski angielskie – charakterystyka; problem interferencji z języka polskiego; długość samogłoski a siła spółgłoski końcowej; ubezdźwięcznianie spółgłosek w wygłosie w języku polskim; samogłoska /i:/ - charakterystyka
4..samogłoska /i:/ kontynuacja; samogłoska /ɪ/ – charakterystyka
5. samogłoska /ə/ – charakterystyka; wprowadzenie pojęcia słabych form
6. wymowa końcówki -ed oraz końcówki – (e)s; samogłoska /æ/ - charakterystyka
7. test śródsemestralny ustny
8. samogłoska /ɑ:/ - charakterystyka; porównanie z samogłoską /æ/ i samogłoską /e/ ; różnice w akcentach BrE i AmE
9. samogłoska /ʌ/ – charakterystyka; wprowadzenie do zjawisk suprasegmentalnych (łączenie i pauzowanie w tekście)
10. samogłoski /ɔ:/ oraz /ɒ/ – charakterystyka
11. samogłoska /ɜ:/ - charakterystyka; wprowadzenie do zjawisk suprasegmentalnych (łączenie i pauzowanie w tekście – sandhi /r/)
12. ćwiczenia z transkrypcji fonemicznej
13. wprowadzenie do zjawisk suprasegmentalnych (rytm języka angielskiego oraz słabe formy)
14. test z transkrypcji fonemicznej (oraz test semestralny ustny)
15. test semestralny ustny - kontynuacja





Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:
Pokaz z objaśnieniem, powtarzanie chóralne/indywidualne, transkrybowanie tekstów pisanych/mówionych

 




Oceny formujące:

Kolokwium/a kolokwia:
1. Test ustny sprawdzający poprawność czytania pojedynczych wyrazów w transkrypcji IPA.

2. Test ustny sprawdzający poprawność czytania fraz oraz oraz zdań.w transkrypcji IPA

3. Test pisemny sprawdzający umiejętność przełożenia zapisu ortograficznego na transkrypcję IPA z zachowaniem reguł.




Ocena końcowa:

OC1: test z transkrypcji

OC2: test ustny z poprawności wymowy
OC3: test ustny z poprawności wymowy

Test z transkrypcji (OC1) - 20%
Test ustny z poprawności wymowy (OC2) - 30%
Test ustny z poprawności wymowy (OC3) - 50%
Skala oceniania:
93% – 100% => 5; 84% – 92% => +4; 76% – 83% => 4; 68% – 75% => +3; 60% – 67% => 3; 00% – 59% => 2
Dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze; każdą następną student zalicza dodatkowym testem ustnym.


 




Literatura:

Podstawowa:
Anna Mańkowska, Marta Nowacka, Magdalena Kłoczowska, How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?: English Pronunciation Practice Book. Rzeszów: Konsorcjum Akademickie, 2009
Peter Roach, English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP, 2000


Uzupełniająca:
Mimi Ponsonby, How Now Brown Cow? New York: Prentice Hall, 1987




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)