Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJA - Czytanie i pisanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FAN-SL>PNJACPcz2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PNJA - Czytanie i pisanie
Jednostka: Instytut Neofilologii
Grupy: II rok - Filologia angielska
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Pełny opis:

Celem modułu jest wyposażenie studentów w narzędzia językowe konieczne do opanowania sprawności rozumienia tekstów oraz pisania na poziomie zaawansowanym. Moduł ma także za zadanie uwrażliwienie studentów na rolę poprawności językowej w formułowaniu myśli. W ramach modułu studenci poznają podstawowe strategie czytania oraz językowe i strukturalne zasady wypowiedzi pisemnej, zasady jej pragmatycznego planowania (kontekst, cel, adresat) oraz techniki dyskursu (prezentacja, analiza, porównanie i kontrast, definiowanie, argumentowanie). Duży nacisk zostanie położony na sam proces czytania oraz pisania, wykorzystywania narzędzi wspomagających ten proces i wyszukiwania informacji. Ćwiczeniom w pisaniu będą towarzyszyć ćwiczenia w analizowaniu tekstów, strategii autora i samego języka.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: John McCumiskey, Anna Miegoń, Anna Mrzygłodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Miegoń
Prowadzący grup: Katarzyna Biela, Anna Miegoń, Yanina Ryier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informację zawartą w tekście pisemnym z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sposobów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U02
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Przestrzegając podstawowych zasad prawa własności intelektualnej, student potrafi przygotować wypowiedź pisemną o zróżnicowanym formacie i funkcji.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U05
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Student potrafi poprawnie, precyzyjnie i spójnie wypowiadać się w języku angielskim w formie pisemnej, w stopniu właściwym przynajmniej dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dokonując autokorekty, stosując strategie kompensacji oraz dobierając odpowiednie formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia

Kompetencje społeczne
Student rozumie potrzebę doskonalenia umiejętności komunikacyjnych przez całe życie.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_K03
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia



Treści kształcenia:

Ćwiczenia:

  • Identifying the argument and structure of a text, cohesive language, hedging language, modal verbs and adverbials. Analysing an essay conclusion.

  • Learning to link ideas coherently. Writing and evaluating an essay conclusion. Introducing reference words.

  • Repetition and synonyms. Predicting the content from visual information. Identifying and using signposting language for a process. Signposting language. Writing paragraphs describing a process.

  • Describing a process with both transitive and intransitive verbs. Choosing the passive vs the active voice.

  • Writing and using extended definitions. Categorizing similarities and differences. Writing an outline. Using comparison and contrast language. Introducing subordinators.

  • Self-editing and correcting. Recognizing the difference between fact and opinion. Identifying the purpose and sections of a text. Stance and perspective. Incorporating cited material in an essay.

  • Using reporting structures. Writing an essay which incorporates references and avoids plagiarism.

  • Author-date systems. Identifying persuasive language. Adjective phrases and conditional structures. Stating and supporting the main argument. Synthesizing arguments and citations.





  • Metody dydaktyczne:

    Ćwiczenia:
    Ćwiczenia prowadzone metodą komunikatywną z wykorzystaniem elementów dyskusji, w grupach liczących po kilkanaście osób, w oparciu o analizę tekstów autentycznych.

    W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z Zarządzeniem nr 92/2020/2021 Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie z dnia 16 września 2021 r. w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022.



    Oceny formujące:

    Kolokwium/a kolokwia:
    Przez „zaliczenie z oceną” rozumie się następujące oceny cząstkowe:

    OC01: zadanie pisemne

    OC02: test zaliczeniowy

    OC03: aktywność w klasie, prezentacje/prace domowe

    OC04: egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego. Po semestrze 4: Egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego (OC04), w skład którego wejdą Część Pisemna oraz Część Ustna.

    Obowiązywać będzie następująca Skala Ocen:

    0-59%: 2.0

    60-68%: 3.0

    69-72%: 3.5

    73-79: 4.0

    80-86%: 4.5

    86+: 5.0



    Ocena końcowa:

    Semestr 2 i 3: zaliczenie z oceną:

    OC01: 35%

    OC02: 35%

    OC03: 30%

    Semestr 4: Egzamin z PNJA (OCO4) – 100%. Semestr 4 kończy się zaliczeniem bez oceny, które zostaje wpisane dopiero po zdaniu Egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego. Ocena końcowa jest oceną z Egzaminu z PNJA.                                                                                 

    Egzamin z PNJA: Warunkiem dopuszczenia do egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego jest uzyskanie zaliczenia w semestrze 2, 3 oraz 4 z przedmiotów PNJA - Gramatyka praktyczna, PNJA - Czytanie i pisanie oraz PNJA - Słuchanie i mówienie. Niezdanie egzaminu z PNJA skutkuje powtarzaniem ostatniego semestru dla wszystkich w/w przedmiotów. 

    Wymagana jest obecność na co najmniej 37 godzinach zajęć w ciągu semestru. Nieobecność na więcej niż 8 godzinach zajęć skutkuje brakiem zaliczenia w pierwszym i drugim terminie i utratą możliwości zaliczenia poprawkowego w danym semestrze.

    W czasie zagrożenia epidemicznego, formy weryfikacji efektów uczenia się (oceny cząstkowe, ocena końcowa) mogą ulec zmianie na podstawie wydawanych w tym czasie zarządzeń Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie.



    Literatura:

    Podstawowa:
    Edward de Chazal and Sam McCarter, "Oxford EAP: A course in English for Academic Purposes," Upper-Intermediate B2

    Uzupełniająca:
    McCarthy, Michael & O’Dell, Felicity, "Academic Vocabulary in Use";

    Cory, Hugh, "Advanced Writing with English in Use";

    Macpherson, Robin, "Advanced Written English";

    Macpherson, Robin, "English for Academic Purposes"

     

     



    Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

    Okres: 2022-10-01 - 2023-02-22
    Wybrany podział planu:
    Przejdź do planu
    Typ zajęć:
    Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
    Koordynatorzy: Yanina Ryier
    Prowadzący grup: Katarzyna Biela, Yanina Ryier, Krystyna Strzebońska-Cichorz
    Lista studentów: (nie masz dostępu)
    Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
    Ćwiczenia - Ocena końcowa
    Efekty uczenia się:

    Umiejętności
    Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informację zawartą w tekście pisemnym z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sposobów.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Fa1_U02
    Metody weryfikacji:
    Kolokwium/a:kolokwia

    Umiejętności
    Przestrzegając podstawowych zasad prawa własności intelektualnej, student potrafi przygotować wypowiedź pisemną o zróżnicowanym formacie i funkcji.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Fa1_U05
    Metody weryfikacji:
    Kolokwium/a:kolokwia

    Umiejętności
    Student potrafi poprawnie, precyzyjnie i spójnie wypowiadać się w języku angielskim w formie pisemnej, w stopniu właściwym przynajmniej dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dokonując autokorekty, stosując strategie kompensacji oraz dobierając odpowiednie formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Fa1_U06
    Metody weryfikacji:
    Kolokwium/a:kolokwia

    Kompetencje społeczne
    Student rozumie potrzebę doskonalenia umiejętności komunikacyjnych przez całe życie.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Fa1_K03
    Metody weryfikacji:
    Kolokwium/a:kolokwia



    Treści kształcenia:

    Ćwiczenia:

  • Identifying the argument and structure of a text, cohesive language, hedging language, modal verbs and adverbials. Analysing an essay conclusion.

  • Learning to link ideas coherently. Writing and evaluating an essay conclusion. Introducing reference words.

  • Repetition and synonyms. Predicting the content from visual information. Identifying and using signposting language for a process. Signposting language. Writing paragraphs describing a process.

  • Describing a process with both transitive and intransitive verbs. Choosing the passive vs the active voice.

  • Writing and using extended definitions. Categorizing similarities and differences. Writing an outline. Using comparison and contrast language. Introducing subordinators.

  • Self-editing and correcting. Recognizing the difference between fact and opinion. Identifying the purpose and sections of a text. Stance and perspective. Incorporating cited material in an essay.

  • Using reporting structures. Writing an essay which incorporates references and avoids plagiarism.

  • Author-date systems. Identifying persuasive language. Adjective phrases and conditional structures. Stating and supporting the main argument. Synthesizing arguments and citations.





  • Metody dydaktyczne:

    Ćwiczenia:
    Ćwiczenia prowadzone metodą komunikatywną z wykorzystaniem elementów dyskusji, w grupach liczących po kilkanaście osób, w oparciu o analizę tekstów autentycznych.

    W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z zarządzeniami Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego




    Oceny formujące:

    Kolokwium/a kolokwia:
    Przez „zaliczenie z oceną” rozumie się następujące oceny cząstkowe:

    OC01: zadanie pisemne

    OC02: test zaliczeniowy

    OC03: aktywność w klasie, prezentacje/prace domowe

    OC04: egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego. Po semestrze 4: Egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego (OC04), w skład którego wejdą Część Pisemna oraz Część Ustna.

    Obowiązywać będzie następująca Skala Ocen:

    0-59%: 2.0

    60-68%: 3.0

    69-72%: 3.5

    73-79: 4.0

    80-86%: 4.5

    86+: 5.0




    Ocena końcowa:

    Semestr 2 i 3: zaliczenie z oceną:

    OC01: 35%

    OC02: 35%

    OC03: 30%

    Semestr 4: Egzamin z PNJA (OCO4) – 100%. Semestr 4 kończy się zaliczeniem bez oceny, które zostaje wpisane dopiero po zdaniu Egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego. Ocena końcowa jest oceną z Egzaminu z PNJA.                                                                                 

    Egzamin z PNJA: Warunkiem dopuszczenia do egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego jest uzyskanie zaliczenia w semestrze 2, 3 oraz 4 z przedmiotów PNJA - Gramatyka praktyczna, PNJA - Czytanie i pisanie oraz PNJA - Słuchanie i mówienie. Niezdanie egzaminu z PNJA skutkuje powtarzaniem ostatniego semestru dla wszystkich w/w przedmiotów. 

    Wymagana jest obecność na co najmniej 37 godzinach zajęć w ciągu semestru. Nieobecność na więcej niż 8 godzinach zajęć skutkuje brakiem zaliczenia w pierwszym i drugim terminie i utratą możliwości zaliczenia poprawkowego w danym semestrze.

    W czasie zagrożenia epidemicznego, formy weryfikacji efektów uczenia się (oceny cząstkowe, ocena końcowa) mogą ulec zmianie na podstawie wydawanych w tym czasie zarządzeń Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie.




    Literatura:

    Podstawowa:
    Edward de Chazal and Sam McCarter, "Oxford EAP: A course in English for Academic Purposes," Upper-Intermediate B2


    Uzupełniająca:
    McCarthy, Michael & O’Dell, Felicity, "Academic Vocabulary in Use";

    Cory, Hugh, "Advanced Writing with English in Use";

    Macpherson, Robin, "Advanced Written English";

    Macpherson, Robin, "English for Academic Purposes"

     

     




    Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

    Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
    Wybrany podział planu:
    Przejdź do planu
    Typ zajęć:
    Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
    Koordynatorzy: Yanina Ryier
    Prowadzący grup: Yanina Ryier, Krystyna Strzebońska-Cichorz
    Lista studentów: (nie masz dostępu)
    Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
    Ćwiczenia - Ocena końcowa
    Efekty uczenia się:

    Umiejętności
    Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informację zawartą w tekście pisemnym z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sposobów.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Fa1_U02
    Metody weryfikacji:
    Kolokwium/a:kolokwia

    Umiejętności
    Przestrzegając podstawowych zasad prawa własności intelektualnej, student potrafi przygotować wypowiedź pisemną o zróżnicowanym formacie i funkcji.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Fa1_U05
    Metody weryfikacji:
    Kolokwium/a:kolokwia

    Umiejętności
    Student potrafi poprawnie, precyzyjnie i spójnie wypowiadać się w języku angielskim w formie pisemnej, w stopniu właściwym przynajmniej dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dokonując autokorekty, stosując strategie kompensacji oraz dobierając odpowiednie formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Fa1_U06
    Metody weryfikacji:
    Kolokwium/a:kolokwia

    Kompetencje społeczne
    Student rozumie potrzebę doskonalenia umiejętności komunikacyjnych przez całe życie.
    Powiązane efekty kierunkowe:
    Fa1_K03
    Metody weryfikacji:
    Kolokwium/a:kolokwia



    Treści kształcenia:

    Ćwiczenia:

  • Identifying the argument and structure of a text, cohesive language, hedging language, modal verbs and adverbials. Analysing an essay conclusion.

  • Learning to link ideas coherently. Writing and evaluating an essay conclusion. Introducing reference words.

  • Repetition and synonyms. Predicting the content from visual information. Identifying and using signposting language for a process. Signposting language. Writing paragraphs describing a process.

  • Describing a process with both transitive and intransitive verbs. Choosing the passive vs the active voice.

  • Writing and using extended definitions. Categorizing similarities and differences. Writing an outline. Using comparison and contrast language. Introducing subordinators.

  • Self-editing and correcting. Recognizing the difference between fact and opinion. Identifying the purpose and sections of a text. Stance and perspective. Incorporating cited material in an essay.

  • Using reporting structures. Writing an essay which incorporates references and avoids plagiarism.

  • Author-date systems. Identifying persuasive language. Adjective phrases and conditional structures. Stating and supporting the main argument. Synthesizing arguments and citations.





  • Metody dydaktyczne:

    Ćwiczenia:
    Ćwiczenia prowadzone metodą komunikatywną z wykorzystaniem elementów dyskusji, w grupach liczących po kilkanaście osób, w oparciu o analizę tekstów autentycznych.

     




    Oceny formujące:

    Kolokwium/a kolokwia:
    Przez „zaliczenie z oceną” rozumie się następujące oceny cząstkowe:

    OC01: zadanie pisemne

    OC02: test zaliczeniowy

    OC03: aktywność w klasie, prezentacje/prace domowe

    OC04: egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego. Po semestrze 4: Egzamin z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego (OC04), w skład którego wejdą Część Pisemna oraz Część Ustna.

    Obowiązywać będzie następująca Skala Ocen:

    0-59%: 2.0

    60-68%: 3.0

    69-72%: 3.5

    73-79: 4.0

    80-86%: 4.5

    86+: 5.0




    Ocena końcowa:

    Semestr 2 i 3: zaliczenie z oceną:

    OC01: 35%

    OC02: 35%

    OC03: 30%

    Semestr 4: Egzamin z PNJA (OCO4) – 100%. Semestr 4 kończy się zaliczeniem bez oceny, które zostaje wpisane dopiero po zdaniu Egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego. Ocena końcowa jest oceną z Egzaminu z PNJA.                                                                                 

    Egzamin z PNJA: Warunkiem dopuszczenia do egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego jest uzyskanie zaliczenia w semestrze 2, 3 oraz 4 z przedmiotów PNJA - Gramatyka praktyczna, PNJA - Czytanie i pisanie oraz PNJA - Słuchanie i mówienie. Niezdanie egzaminu z PNJA skutkuje powtarzaniem ostatniego semestru dla wszystkich w/w przedmiotów. 

    Wymagana jest obecność na co najmniej 37 godzinach zajęć w ciągu semestru. Nieobecność na więcej niż 8 godzinach zajęć skutkuje brakiem zaliczenia w pierwszym i drugim terminie i utratą możliwości zaliczenia poprawkowego w danym semestrze.

     




    Literatura:

    Podstawowa:
    Edward de Chazal and Sam McCarter, "Oxford EAP: A course in English for Academic Purposes," Upper-Intermediate B2


    Uzupełniająca:
    McCarthy, Michael & O’Dell, Felicity, "Academic Vocabulary in Use";

    Cory, Hugh, "Advanced Writing with English in Use";

    Macpherson, Robin, "Advanced Written English";

    Macpherson, Robin, "English for Academic Purposes"

     

     




    Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

    Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
    Wybrany podział planu:
    Przejdź do planu
    Typ zajęć:
    Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
    Koordynatorzy: (brak danych)
    Prowadzący grup: (brak danych)
    Lista studentów: (nie masz dostępu)
    Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
    Ćwiczenia - Ocena końcowa
    Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
    Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
    kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)