Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury i literatury angielskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FAN-SL>HKiLangs2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia kultury i literatury angielskiej
Jednostka: Instytut Neofilologii
Grupy: I rok - Filologia angielska
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Pełny opis:

Studenci zostaną zapoznani z wybranymi, najważniejszymi zjawiskami w historii literatury angielskiej, ukazanymi na tle przemian kulturowo-społecznych. Moduł zapoznaje słuchaczy z podstawowymi epokami oraz rodzajami i gatunkami literackimi (dramat, liryka, powieść, ballada, powieść poetycka) w kontekście literatury angielskiej. Studenci uczą się techniki analizy i interpretacji dzieła literackiego w oryginale oraz w tłumaczeniu na język polski, z uwzględnieniem metody close-reading. Ponadto poznają również mechanizmy funkcjonowania wypowiedzi literackiej w kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem kodów kulturowych o charakterze literackim.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dominika Ruszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Zabawa
Prowadzący grup: Anna Łozińska-Zaytsev, Dominika Ruszkiewicz, Krystyna Zabawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat problematyki i realiów historycznych, kulturowych i społecznych w Wielkiej Brytanii, stanowiących tło dla omawianych utworów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Wiedza
Student ma podstawową wiedzę na temat narzędzi analizy tekstu literackiego oraz nurtów literackich w obrębie literatury angielskiej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Umiejętności
Student poprawnie posługuje się terminologią literaturoznawczą, rozpoznając główne nurty, trendy i stanowiska w obrębie badań literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Umiejętności
Student potrafi umiejscowić teksty literackie w szerszym kontekście, wykrywa zależności między procesami kulturowymi i społecznymi a treścią i formą utworów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Umiejętności
W oparciu o materiał źródłowy, student potrafi samodzielnie formułować wnioski i argumentować.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Kompetencje społeczne
Student jest świadom konieczności pogłębiania wiedzy przez całe życie.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium



Treści kształcenia:

Wykład:
Wprowadzenie do studiowania historii literatury. Periodyzacja literatury angielskiej. Kontekst historyczny, społeczny, obyczajowy i językowy.

Okres literatury staroangielskiej (Old English): podstawowe gatunki, twórcy i ich dzieła. Odniesienia do kultury współczesnej.

Literatura średnioangielska (Middle English): gatunki, twórcy (ze szczególnym uwzględnieniem G. Chaucera), dzieła. Odniesienia do kultury współczesnej.

Renesans w literaturze angielskiej - nowe trendy, powrót do antyku. Humanizm (T. More). Tudor Period - gatunki, twórcy, dzieła oraz ich wpływ na kulturę europejską.

Teatr elżbietański. Życie i twórczość Williama Szekspira oraz jego wpływ na kulturę europejską. Współczesne odczytania jego dzieła.

Poezja metafizyczna oraz poeci Cavalier. Wiek Miltona (the Age of Milton).

Oświecenie (the Age of Reason): rozwój czasopiśmiennictwa, nauki (Bacon, Locke), upowszechniania wiedzy (encyklopedie, słowniki). Poemat heroikomiczny (A. Pope).

Pierwsze utwory powieściowe (Defoe, Swift, Richardson, Fielding). Kształtowanie się gatunku, odmiany.

 


Ćwiczenia:
Lektura poematu Beowulf oraz utworów poetyckich The Wanderer i The Dream of the Rood.

Lektura utworów lirycznych, w tym wybranych ballad oraz romansu Sir Gawain and the Green Knight. Analiza fragmentów Canterbury Tales G. Chaucera.

Analiza pieśni i sonetów (P. Sidney, E. Spenser).

Lektura wybranych sonetów oraz dramatów W. Szekspira (komedia i tragedia).

Poezja metafizyczna oraz poeci Cavalier. Analiza wybranych utworów poetyckich.

Lektura fragmentów wybranej powieści (Robinson Crusoe lub Gulliver''s Travels).

Podsumowanie i sprawdzenie wiadomości.




Metody dydaktyczne:

Wykład:
wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, film, nagranie audio

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z zarządzeniami Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego.


Ćwiczenia:
dyskusja, analiza tekstu w grupach

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z zarządzeniami Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego.




Oceny formujące:

Egzamin egzamin:
egzamin pisemny sprawdzający wiedzę uzyskaną w trakcie wykładu oraz w efekcie własnej lektury zalecanej literatury

Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu!

 


Kolokwium/a kolokwium:
kolokwium zaliczeniowe (test pisemny sprawdzający wiedzę, umiejętności i kompetencje rozpoznawania, umieszczenia w epoce, przyporządkowania autora oraz analizy i interpretacji omawianych wcześniej na ćwiczeniach utworów literackich)

Zaliczenie kolokwium jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu!

 




Ocena końcowa:

średnia arytmetyczna ocen z kolokwium i egzaminu

60% nieobecności skutkuje niezaliczeniem przedmiotu!

W czasie zagrożenia epidemicznego, formy weryfikacji efektów uczenia się (oceny cząstkowe, ocena końcowa) mogą ulec zmianie na podstawie wydawanych w tym czasie zarządzeń Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie.




Literatura:

Podstawowa:
Teresa Bela i Zygmunt Mazur (ed.), The College Anthology of English Literature, Universitas 2008. (główne źródło tekstów)


Uzupełniająca:
Alexander, Michael, A History of English Literature, Palgrave 2007.

Daiches, David, A Critical History of English Literature, Secker&Warburg 1960.

Drabble, Margaret (ed.), The Oxford Companion to English Literature, Oxford University Press 2000.

Evans V., Dooley J. Pathways to Literature. Express Publishing, 2014 (CD, DVD).

Mroczkowski, Przemysław, Historia literatury angielskiej, Wrocław 1986.

The Norton Anthology of English Literature. New edition, vols.1-2, Norton&Company, New York/London.




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-23 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Zabawa
Prowadzący grup: Dominika Ruszkiewicz, Krystyna Zabawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat problematyki i realiów historycznych, kulturowych i społecznych w Wielkiej Brytanii, stanowiących tło dla omawianych utworów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Wiedza
Student ma podstawową wiedzę na temat narzędzi analizy tekstu literackiego oraz nurtów literackich w obrębie literatury angielskiej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Umiejętności
Student poprawnie posługuje się terminologią literaturoznawczą, rozpoznając główne nurty, trendy i stanowiska w obrębie badań literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Umiejętności
Student potrafi umiejscowić teksty literackie w szerszym kontekście, wykrywa zależności między procesami kulturowymi i społecznymi a treścią i formą utworów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Umiejętności
W oparciu o materiał źródłowy, student potrafi samodzielnie formułować wnioski i argumentować.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Kompetencje społeczne
Student jest świadom konieczności pogłębiania wiedzy przez całe życie.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium



Treści kształcenia:

Wykład:
Wprowadzenie do studiowania historii literatury. Periodyzacja literatury angielskiej. Kontekst historyczny, społeczny, obyczajowy i językowy.

Okres literatury staroangielskiej (Old English): podstawowe gatunki, twórcy i ich dzieła. Odniesienia do kultury współczesnej.

Literatura średnioangielska (Middle English): gatunki, twórcy (ze szczególnym uwzględnieniem G. Chaucera), dzieła. Odniesienia do kultury współczesnej.

Renesans w literaturze angielskiej - nowe trendy, powrót do antyku. Humanizm (T. More). Tudor Period - gatunki, twórcy, dzieła oraz ich wpływ na kulturę europejską.

Teatr elżbietański. Życie i twórczość Williama Szekspira oraz jego wpływ na kulturę europejską. Współczesne odczytania jego dzieła.

Poezja metafizyczna oraz poeci Cavalier. Wiek Miltona (the Age of Milton).

Oświecenie (the Age of Reason): rozwój czasopiśmiennictwa, nauki (Bacon, Locke), upowszechniania wiedzy (encyklopedie, słowniki). Poemat heroikomiczny (A. Pope).

Pierwsze utwory powieściowe (Defoe, Swift, Richardson, Fielding). Kształtowanie się gatunku, odmiany.

 


Ćwiczenia:
Lektura poematu Beowulf oraz utworów poetyckich The Wanderer i The Dream of the Rood.

Lektura utworów lirycznych, w tym wybranych ballad oraz romansu Sir Gawain and the Green Knight. Analiza fragmentów Canterbury Tales G. Chaucera.

Analiza pieśni i sonetów (P. Sidney, E. Spenser).

Lektura wybranych sonetów oraz dramatów W. Szekspira (komedia i tragedia).

Poezja metafizyczna oraz poeci Cavalier. Analiza wybranych utworów poetyckich.

Lektura fragmentów wybranej powieści (Robinson Crusoe lub Gulliver''s Travels).

Podsumowanie i sprawdzenie wiadomości.




Metody dydaktyczne:

Wykład:
wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, film, nagranie audio

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z zarządzeniami Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego.


Ćwiczenia:
dyskusja, analiza tekstu w grupach

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z zarządzeniami Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego.




Oceny formujące:

Egzamin egzamin:
egzamin ustny sprawdzający wiedzę uzyskaną w trakcie wykładów oraz w efekcie własnej lektury zalecanej literatury (obowiązkowo: jeden dramat Shakespeare''a z listy, poza omawianymi na ćwiczeniach oraz powieść do wyboru - Robinson Crusoe albo Gulliver''s Travels)

Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu!

 


Kolokwium/a kolokwium:
kolokwium zaliczeniowe (test pisemny sprawdzający wiedzę, umiejętności i kompetencje rozpoznawania, umieszczenia w epoce, przyporządkowania autora oraz analizy i interpretacji omawianych wcześniej na ćwiczeniach utworów literackich)

Zaliczenie kolokwium jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu!

 




Ocena końcowa:

średnia arytmetyczna ocen z kolokwium i egzaminu

60% nieobecności skutkuje niezaliczeniem przedmiotu!

W czasie zagrożenia epidemicznego, formy weryfikacji efektów uczenia się (oceny cząstkowe, ocena końcowa) mogą ulec zmianie na podstawie wydawanych w tym czasie zarządzeń Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie.




Literatura:

Podstawowa:
Teresa Bela i Zygmunt Mazur (ed.), The College Anthology of English Literature, Universitas 2008.

R. Carter, J. McRae, The Routledge History of Literature in English. Britain and Ireland, London-New York 1998;

https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3874213/mod_resource/content/1/THE%20ROUTLEDGE%20HISTORY.pdf  


Uzupełniająca:
Alexander, Michael, A History of English Literature, Palgrave 2007.

A Companion to Old and Middle English Literature, ed. L. Cooner Lambdin, R. T. Lambdin, 2002.

Drabble, Margaret (ed.), The Oxford Companion to English Literature, Oxford University Press 2000.

Evans V., Dooley J. Pathways to Literature. Express Publishing, 2014 (CD, DVD).

Mroczkowski, Przemysław, Historia literatury angielskiej, Wrocław 1986.

The Norton Anthology of English Literature. New edition, vols.1-2, Norton&Company, New York/London.




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Zabawa
Prowadzący grup: Dominika Ruszkiewicz, Krystyna Zabawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat problematyki i realiów historycznych, kulturowych i społecznych w Wielkiej Brytanii, stanowiących tło dla omawianych utworów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Wiedza
Student ma podstawową wiedzę na temat narzędzi analizy tekstu literackiego oraz nurtów literackich w obrębie literatury angielskiej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Umiejętności
Student poprawnie posługuje się terminologią literaturoznawczą, rozpoznając główne nurty, trendy i stanowiska w obrębie badań literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Umiejętności
Student potrafi umiejscowić teksty literackie w szerszym kontekście, wykrywa zależności między procesami kulturowymi i społecznymi a treścią i formą utworów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Umiejętności
W oparciu o materiał źródłowy, student potrafi samodzielnie formułować wnioski i argumentować.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium

Kompetencje społeczne
Student jest świadom konieczności pogłębiania wiedzy przez całe życie.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Kolokwium/a:kolokwium



Treści kształcenia:

Wykład:
Wprowadzenie do studiowania historii literatury. Periodyzacja literatury angielskiej. Kontekst historyczny, społeczny, obyczajowy i językowy.

Okres literatury staroangielskiej (Old English): podstawowe gatunki, twórcy i ich dzieła. Odniesienia do kultury współczesnej.

Literatura średnioangielska (Middle English): gatunki, twórcy (ze szczególnym uwzględnieniem G. Chaucera), dzieła. Odniesienia do kultury współczesnej.

Renesans w literaturze angielskiej - nowe trendy, powrót do antyku. Humanizm (T. More). Tudor Period - gatunki, twórcy, dzieła oraz ich wpływ na kulturę europejską.

Teatr elżbietański. Życie i twórczość Williama Szekspira oraz jego wpływ na kulturę europejską. Współczesne odczytania jego dzieła.

Poezja metafizyczna oraz poeci Cavalier. Wiek Miltona (the Age of Milton).

Oświecenie (the Age of Reason): rozwój czasopiśmiennictwa, nauki (Bacon, Locke), upowszechniania wiedzy (encyklopedie, słowniki). Poemat heroikomiczny (A. Pope).

Pierwsze utwory powieściowe (Defoe, Swift, Richardson, Fielding). Kształtowanie się gatunku, odmiany.

 


Ćwiczenia:
Lektura poematu Beowulf oraz utworów poetyckich The Wanderer i The Dream of the Rood.

Lektura utworów lirycznych, w tym wybranych ballad oraz romansu Sir Gawain and the Green Knight. Analiza fragmentów Canterbury Tales G. Chaucera.

Analiza pieśni i sonetów (P. Sidney, E. Spenser).

Lektura wybranych sonetów oraz dramatów W. Szekspira (komedia i tragedia).

Poezja metafizyczna oraz poeci Cavalier. Analiza wybranych utworów poetyckich.

Lektura fragmentów wybranej powieści (Robinson Crusoe lub Gulliver''s Travels).

Podsumowanie i sprawdzenie wiadomości.




Metody dydaktyczne:

Wykład:
wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, film, nagranie audio

W wyjątkowych sytuacjach, określonych zarządzeniami Rektora Uniwersytetu  Ignatianum w Krakowie zajęcia mogą odbywać się zdalnie. 

 


Ćwiczenia:
dyskusja, analiza tekstu w grupach

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z zarządzeniami Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego.




Oceny formujące:

Egzamin egzamin:
egzamin ustny sprawdzający wiedzę uzyskaną w trakcie wykładów oraz podczas własnej lektury zalecanej literatury (obowiązkowo: jeden dramat Shakespeare''''a z listy, poza omawianymi na ćwiczeniach oraz powieść do wyboru - Robinson Crusoe albo Gulliver''''s Travels)

Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu!

 


Kolokwium/a kolokwium:
kolokwium zaliczeniowe (test pisemny sprawdzający wiedzę, umiejętności i kompetencje rozpoznawania, umieszczenia w epoce, przyporządkowania autora oraz analizy i interpretacji omawianych wcześniej na ćwiczeniach utworów literackich)

Zaliczenie kolokwium jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu!

 




Ocena końcowa:

średnia arytmetyczna ocen z kolokwium i egzaminu

60% nieobecności skutkuje niezaliczeniem przedmiotu!

W czasie zagrożenia epidemicznego, formy weryfikacji efektów uczenia się (oceny cząstkowe, ocena końcowa) mogą ulec zmianie na podstawie wydawanych w tym czasie zarządzeń Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie.




Literatura:

Podstawowa:
Teresa Bela i Zygmunt Mazur (ed.), The College Anthology of English Literature, Universitas 2008.

R. Carter, J. McRae, The Routledge History of Literature in English. Britain and Ireland, London-New York 1998;

https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3874213/mod_resource/content/1/THE%20ROUTLEDGE%20HISTORY.pdf  


Uzupełniająca:
Alexander, Michael, A History of English Literature, Palgrave 2007.

A Companion to Old and Middle English Literature, ed. L. Cooner Lambdin, R. T. Lambdin, 2002.

Drabble, Margaret (ed.), The Oxford Companion to English Literature, Oxford University Press 2000.

Evans V., Dooley J. Pathways to Literature. Express Publishing, 2014 (CD, DVD).

Mroczkowski, Przemysław, Historia literatury angielskiej, Wrocław 1986.

The Norton Anthology of English Literature. New edition, vols.1-2, Norton&Company, New York/London.




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)