Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FAN-NPP-SL>MetJAcz3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania języka angielskiego
Jednostka: Instytut Neofilologii
Grupy: III rok - Filologia angielska - spec. Nauczanie języka angielskiego
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Pełny opis:

W ramach modułu kształcenia studenci zdobywają i systematyzują podstawową wiedzę dotyczącą strategii, metod i technik nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym, a także zdobywają praktyczne umiejętności planowania i realizowania procesu dydaktycznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Kotarba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Mielnik
Prowadzący grup: Kamil Mielnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_W04
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Wiedza
Student posiada wiedzę na temat dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania do potrzeb i możliwości uczniów; zna zagadnienie edukacji włączającej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_W05
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Wiedza
Student posiada wiedzę na temat treści nauczania języka i typowych trudności uczniów związanych z ich opanowaniem, a także na temat metod nauczania oraz efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie języka.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_W09
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań związanych z nauczaniem języka.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U02
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U03
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi projektować i realizować programy nauczania języka z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia językowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U05
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów poprzez wykorzystanie procesu oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U08
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_K01
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu kształcenia i specjalistami oraz rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania z nim współpracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią, pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_K03
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do angażowania się w rozwój szkoły lub placówki systemu oświaty.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_K04
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty



Treści kształcenia:

Ćwiczenia:
1. Wybór metody nauczania

2. Wybór materiałów nauczania i pomocy naukowych

3. Lekcja jako nauka komunikacji

4. Techniki utrzymania dyscypliny w klasie: Techniki niewerbalne; Techniki werbalne związane z tematem lekcji; Techniki werbalne związane z zachowaniem uczniów

5. Cechy i zachowania dobrego nauczyciela: Umiejętności interakcyjne; Umiejętności pedagogiczne; Umiejętności językowe; Umiejętności dydaktyczne

6. Reagowanie na wypowiedź ucznia. Poprawa błędów językowych

7. Testy językowe i ich rodzaje: Pułapki testowania: Błędy planowania testu; Błędy budowy zadań testowych; Błędy w punktowaniu i ocenianiu zadań tekstowych

8. Nietestowe metody weryfikacji wiedzy

9. Kontrola wyników nauczania. Wystawianie ocen

10. Ocena i samoocena nauczyciela




Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:
MN01: Wykład informacyjny
MN02: Prezentacje multimedialne
MN03: Dyskusja dydaktyczna
MN04: Ćwiczenia praktyczne
MN05: Analiza sytuacji dydaktycznych
MN06: Metoda sytuacyjna
MN07: „burza mózgów”

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z zarządzeniami Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego.




Oceny formujące:

Kolokwium/a kolokwia:
Test końcowy:

 

Student rozwiązuje test z zakresu wiedzy teoretycznej zdobytej na zajęciach. Test składa się z pytań zamkniętych oraz otwartych.


Projekt/Projekty projekty:
Studenci w ramach realizacji projektu, przez cały okres semstru uzupełniąją Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków (EPS) – European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL), które jest dokumentem przeznaczonym dla studentów przygotowujących się do pracy w zawodzie nauczyciela. Ma on przez cały okres kształcenia zachęcać do refleksji nad posiadaną wiedzą, dotyczącą dydaktyki i nad umiejętnościami niezbędnymi w nauczaniu języków, pomóc oceniać swoje kompetencje dydaktyczne oraz umożliwiać monitorowanie postępów i odnotowywanie doświadczeń zwią zanych z nauczaniem.




Ocena końcowa:

Student może mieć 2 nieobecności w semestrze. Ponad 50% nieobecności skutkuje niezaliczeniem przedmiotu (ocena 2.0). Pozostałe nieobecnościnależy nadrobić zgodnie z poleceniem prowadzącego (teksty uzupełniające, zadania praktyczne).

91% – 100% bardzo dobry (5.0), (skrót słowny: bdb);
81% – 90% plus dobry (4.5), (skrót słowny: +db);
71% – 80% dobry (4.0), (skrót słowny: db);
66% – 70% plus dostateczny (3.5), (skrót słowny: +dst);
61% – 65% dostateczny (3.0), (skrót słowny: dst);
poniżej 60% niedostateczny (2.0), (skrót słowny: ndst)

 

Test pisemny stanowi 75% całości oceny. Przygotowany konspekt zajęć stanowi 25%

Wszystkie oceny cząstkowe muszą być przynajmniej dostateczne (3.0).




Literatura:

Podstawowa:
Komorowska, H. (2016) (wyd. I, 1999)Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa

Harmer, J. (2007). How to Teach English. Harlow: Pearson Longman.
Richards, J.C. (2001) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge
University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching. The Essential Guide to English Language Teaching.
Oxford: Macmillan.
Thornbury, S. (2006). An A-Z of ELT. Macmillan.


Uzupełniająca:
Harmer, J. (2007) The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
Thornbury, S. (1997). About Language. Tasks for Teachers of English. Cambridge: Cambridge
University Press.
Scrivener, J (2014). Classroom Management Techniques. Cambridge.
Spratt, M, Pulverness, A, Williams, M. (2011). The TKT Course Modules 1, 2 and 3. 2nd
Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Useful websites:
http://www.cambridgeesol.org/teach/tkt/index.htm
Cambridge’s Teaching Resources website for the TKT.
http://www.cambridge.org/elt/tkt/tresources.htm
Cambridge University Press site with downloadable training activities from Cambridge
Teacher Training books.
www.teachingenglish.org.uk
British Council website with a range of theoretical and practical teaching ideas and articles.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Mielnik
Prowadzący grup: Kamil Mielnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_W04
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Wiedza
Student posiada wiedzę na temat dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania do potrzeb i możliwości uczniów; zna zagadnienie edukacji włączającej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_W05
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Wiedza
Student posiada wiedzę na temat treści nauczania języka i typowych trudności uczniów związanych z ich opanowaniem, a także na temat metod nauczania oraz efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie języka.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_W09
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań związanych z nauczaniem języka.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U02
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U03
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi projektować i realizować programy nauczania języka z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia językowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U05
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów poprzez wykorzystanie procesu oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Umiejętności
Student potrafi odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_U08
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_K01
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu kształcenia i specjalistami oraz rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania z nim współpracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią, pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_K03
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do angażowania się w rozwój szkoły lub placówki systemu oświaty.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1N_K04
Metody weryfikacji:
Kolokwium/a:kolokwia
Projekt/Projekty:projekty



Treści kształcenia:

Ćwiczenia:
1. Wybór metody nauczania

2. Wybór materiałów nauczania i pomocy naukowych

3. Lekcja jako nauka komunikacji

4. Techniki utrzymania dyscypliny w klasie: Techniki niewerbalne; Techniki werbalne związane z tematem lekcji; Techniki werbalne związane z zachowaniem uczniów

5. Cechy i zachowania dobrego nauczyciela: Umiejętności interakcyjne; Umiejętności pedagogiczne; Umiejętności językowe; Umiejętności dydaktyczne

6. Reagowanie na wypowiedź ucznia. Poprawa błędów językowych

7. Testy językowe i ich rodzaje: Pułapki testowania: Błędy planowania testu; Błędy budowy zadań testowych; Błędy w punktowaniu i ocenianiu zadań tekstowych

8. Nietestowe metody weryfikacji wiedzy

9. Kontrola wyników nauczania. Wystawianie ocen

10. Ocena i samoocena nauczyciela




Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:
MN01: Wykład informacyjny
MN02: Prezentacje multimedialne
MN03: Dyskusja dydaktyczna
MN04: Ćwiczenia praktyczne
MN05: Analiza sytuacji dydaktycznych
MN06: Metoda sytuacyjna
MN07: „burza mózgów”

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, kurs jest realizowany zgodnie z zarządzeniami Rektora Akademii Ignatianum w Krakowie w sprawie szczególnej organizacji procesu dydaktycznego.




Oceny formujące:

Kolokwium/a kolokwia:
Test końcowy:

 

Student rozwiązuje test z zakresu wiedzy teoretycznej zdobytej na zajęciach. Test składa się z pytań zamkniętych oraz otwartych.


Projekt/Projekty projekty:
Studenci w ramach realizacji projektu, przez cały okres semstru uzupełniąją Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków (EPS) – European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL), które jest dokumentem przeznaczonym dla studentów przygotowujących się do pracy w zawodzie nauczyciela. Ma on przez cały okres kształcenia zachęcać do refleksji nad posiadaną wiedzą, dotyczącą dydaktyki i nad umiejętnościami niezbędnymi w nauczaniu języków, pomóc oceniać swoje kompetencje dydaktyczne oraz umożliwiać monitorowanie postępów i odnotowywanie doświadczeń zwią zanych z nauczaniem.




Ocena końcowa:

Student może mieć 2 nieobecności w semestrze. Ponad 50% nieobecności skutkuje niezaliczeniem przedmiotu (ocena 2.0). Pozostałe nieobecnościnależy nadrobić zgodnie z poleceniem prowadzącego (teksty uzupełniające, zadania praktyczne).

91% – 100% bardzo dobry (5.0), (skrót słowny: bdb);
81% – 90% plus dobry (4.5), (skrót słowny: +db);
71% – 80% dobry (4.0), (skrót słowny: db);
66% – 70% plus dostateczny (3.5), (skrót słowny: +dst);
61% – 65% dostateczny (3.0), (skrót słowny: dst);
poniżej 60% niedostateczny (2.0), (skrót słowny: ndst)

 

Test pisemny stanowi 75% całości oceny. Przygotowany konspekt zajęć stanowi 25%

Wszystkie oceny cząstkowe muszą być przynajmniej dostateczne (3.0).




Literatura:

Podstawowa:
Komorowska, H. (2016) (wyd. I, 1999)Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa

Harmer, J. (2007). How to Teach English. Harlow: Pearson Longman.
Richards, J.C. (2001) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge
University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching. The Essential Guide to English Language Teaching.
Oxford: Macmillan.
Thornbury, S. (2006). An A-Z of ELT. Macmillan.


Uzupełniająca:
Harmer, J. (2007) The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
Thornbury, S. (1997). About Language. Tasks for Teachers of English. Cambridge: Cambridge
University Press.
Scrivener, J (2014). Classroom Management Techniques. Cambridge.
Spratt, M, Pulverness, A, Williams, M. (2011). The TKT Course Modules 1, 2 and 3. 2nd
Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Useful websites:
http://www.cambridgeesol.org/teach/tkt/index.htm
Cambridge’s Teaching Resources website for the TKT.
http://www.cambridge.org/elt/tkt/tresources.htm
Cambridge University Press site with downloadable training activities from Cambridge
Teacher Training books.
www.teachingenglish.org.uk
British Council website with a range of theoretical and practical teaching ideas and articles.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)