Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Erystyka dziennikarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: DKS-SL>EryDzn
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Erystyka dziennikarska
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: II rok - Dziennikarstwo i kom. społ - obieralne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studenta z podstawowymi środkami i figurami erystycznymi i ich wykorzystaniem w praktyce dziennikarskiej. Student potrafi posługiwać się narzędziami erystycznymi  w celu konstruowania własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej, zna techniki erystyczne, rozumie zasady ich stosowania, a także ich znaczenie oraz rolę podczas przemówień, debat i wywiadów. Potrafi również dokonać analizy i interpretacji różnych form wypowiedzi zarówno ustnej, jak i pisemnej z punktu widzenia stosowanych przez nadawcę technik erystycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-26 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Bukowski
Prowadzący grup: Przemysław Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma zaawansowaną wiedzę na temat o komunikacji medialnej i jej odbiorców, a także o metodach diagnozowania ich potrzeb oraz oceny, jakości przekazów medialnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_W03
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Student potrafi stosować zasady stylistyki i kultury języka polskiego oraz retoryki i erystyki dziennikarskiej w pisemnych i ustnych formach wypowiedzi.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_U02
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Student potrafi operacjonalizować główne zasady semiotyki i filozofii języka i stosować je w ramach podstawowych gatunków dziennikarskich.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_U05
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Umiejętności
Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków, a także ich wykorzystania w debacie.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_U17
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do doskonalenia warsztatu dziennikarskiego przez całe życie oraz działań na rzecz środowiska społecznego
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K01
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę

Kompetencje społeczne
Student jest gotów do świadomego uczestniczenia w debatach na temat mediów i ich obecności w życiu społecznym, politycznym i kulturalnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K04
Metody weryfikacji:
Inne:zaliczenie na ocenę



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
1. Co to jest erystyka.

2. Erystyka w dyskusjach publicznych.

3. Erystyka w mediach.

4. Argumenty / wyjaśnienia.

5. Siła argumentu.

6. Najczęściej stosowane techniki erystyczne.

 




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Elementy wykładu, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, materiały internetowe, samodzielna praca studenta, praca w grupach.




Oceny formujące:

Inne zaliczenie na ocenę:
Aktywność jako realizujący bieżące zadania, komentujący, zadający pytania, formułujący wnioski – 50 % oceny końcowej.

Egzamin ustny to rozmowa nt. odnotowanej przez prowadzącego aktywności studenta podczas zajęć oraz przygotowanych przez niego prezentacji.

Do zaliczenia dopuszczone są osoby, których nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach nie przekracza dwóch.




Ocena końcowa:

Egzamin ustny polega na omówieniu wszystkich aktywności studenta (50% oceny końcowej) oraz przeprowadzonych przez niego podczas zajęć prezentacji jako efekt końcowy kursu (50% oceny końcowej).

Średnia z obu form aktywności stanowi ocenę końcową.

Do zaliczenia dopuszczone są osoby, których nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach nie przekracza dwóch.




Literatura:

Podstawowa:
1. Budzyńska-Daca A., Kwostek J., Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów, Warszawa 2012.

2. Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005.

3. Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna, czyli wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005.


Uzupełniająca:
1. Lewiński P., Neosofistyka. Argumentacja retoryczna w komunikacji potocznej, Wrocław 2012.

2. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2002.

3. Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.




Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studenta z podstawowymi środkami i figurami erystycznymi i ich wykorzystaniem w praktyce dziennikarskiej. Student potrafi posługiwać się narzędziami erystycznymi w celu konstruowania własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej, zna techniki erystyczne, rozumie zasady ich

stosowania, a także ich znaczenie oraz rolę podczas przemówień, debat i wywiadów. Potrafi również dokonać analizy i interpretacji różnych form wypowiedzi zarówno ustnej, jak i pisemnej z punktu widzenia stosowanych przez nadawcę technik erystycznych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)