Polska i Europa - dwa archetypy kultury politycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ADM-SL-PJP2s.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polska i Europa - dwa archetypy kultury politycznej |
Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Świercz | |
Prowadzący grup: | Piotr Świercz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: Tematyka zajęć: 1. Wprowadzenie. Czym jest archetyp kultury politycznej? Kontekstualizm i prezentyzm w historii idei. 2. Pesymizm i optymizm: dwa paradygmaty polskiego archetypu kultury politycznej. 3. U źródeł systemu politycznego I Rzeczypospolitej. 4. Polska i Europa w dobie narodzin nowożytności, cz. 1. Tak zwany przełom kartezjańsko-makiawelistyczny w filozofii i w refleksji politycznej. 5. Polska i Europa w dobie narodzin nowożytności, cz. 2. Polska droga - demokracja szlachecka. 6. Polska refleksja polityczna doby zaborów i kultura polityczna w Europie. 7. Narodowa demokracja: modernizacja czy zaścianek? 8. Kolokwium zaliczeniowe. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: |
|
Oceny formujące: | Egzamin Zależne od konkretnego kursu: |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa jest wynikiem rozmowy indywidualnej przeprowadzonej na ostatnich zajęciach. Każdy uczestnik kursu będzie miał do przygotowania wybrany przez siebie aspekt poruszanych w toku zajęć zagadnień, który to aspekt stanowić będzie przedmiot rozmowy zaliczeniowej. |
|
Literatura: | Podstawowa: Kaute, W. (1993). Synteza dziejów Polski Michała Bobrzyńskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Kaute, W. (2012). W poszukiwaniu "dobrego życia". U filozoficznych podstaw głównych orientacji polityczego myślenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Adamus, J. (1961). Monarchizm i republikanizm w syntezie dziejów Polski. Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Adamus, J. (1964). O kierunkach polskiej myśli historycznej. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe. Baczkowski, K. (1989). Rady Kallimacha. Kraków: Krajowa Agencja Wydawnicza. Bobrzyński, M. (1987). Dzieje Polski w zarysie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Dmowski, R. Myśli nowoczesnego Polaka. Wydanie dowolne. Frycz Modrzewski, A. (1953). O poprawie Rzeczypospolitej. Tłum. E. Jędrkiewicz. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Gombrowicz, W. Dziennik. Wydanie dowolne. Gombrowicz, W. Ślub. Wydanie dowolne. Lelewel, J. (1855). Uwagi nad dziejami Polski i ludu jej. In: idem, Polska, dzieje i rzeczy jej. T. 3. Poznań: Księgarnia J.K. Żupańskiego. Lichtensztul, J. (1930). Poglądy filozoficzno‑prawne Stanisława Orzechowskiego. Warszawa: Instytut Wydawniczy Kasy Mianowskiego. Orzechowski, S. (1984). Policyja Królestwa Polskiego na kształt arystotelesowych Polityk wypisana i na świat dla dobra pospolitego trzema księgami wydana. Przemyśl: Towarzystwo Przyjaciół Nauk. Pawiński, A. (1884). Jana Ostroroga żywot i pismo o Naprawie Rzeczypospolitej. Studyum z literatury politycznej XV wieku. Warszawa: Drukarnia S. Olgebranda i synów. Sinko, T. (1939). Erudycja klasyczna Orzechowskiego. Kraków: Wydawnictwo PAU. Sobieski, W. (1908). Pesymizm i optymizm w historiografii polskiej. Ateneum Polskie, 2 (2). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.