Challenges to Democratic Systems
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ADM-SL>POJA1S6.22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Challenges to Democratic Systems |
Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
Grupy: |
III rok - Administracja stacjonarne lic. - obieralne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Lis | |
Prowadzący grup: | Rafał Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: 3. Jaki system podziału władz? Demokracja prezydencka a 4. Polaryzacja, populizm i media społecznościowe (4 godz.) 5. Problemy wolności słowa i mowy nienawiści w demokracjach 6. Unia Europejska i deficyt demokracji (4 godz.) zwierzchnictwa ludu i demokracji przedstawicielskiej? Czy 7. Patriotyzm, kultura obywatelska i demokracja (4 godz.)
|
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Inne Course specific: W przypadku pozytywnej oceny z ustnego egzaminu (OC 1), Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Odrabianie |
|
Ocena końcowa: | Ostatna końcowa: OC 01 + OC 02. OC 1 - egzamin ustny - ostateczna ocena z egzaminu będzie ustalona na podstawie średniej arytmentycznej z dwóch odpowiedzi (obydwie odpwieidzi muszą być pozytywne); OC 2 - aktywność na zajęciach (element opcjonalny) - możliwość podniesienia oceny o pół stopnia lub o stopień (plus 0,5 lub 1,0, jednak tylko w wypadku pozytwnej oceny z egzaminu) - zależnie od zakresu aktywności (zgodnie z ustaleniami powyżej). |
|
Literatura: | Podstawowa: - H. Kundnani, The Future of Democracy in Europe: Technology and the Evolution of Representation, Chatham House, 2020 (Chapter 6. Beyond representative democracy?) https://www.chathamhouse.org/2020/03/future-democracy-europe/6-beyond-representative-democracy - S. Ratnapala, Westminster democracy and the separation of powers: Can the co-exist? Papers on Parliament, August 1995, vol. 26 (Parliament of Australia) https://www.aph.gov.au/senate/~/~/link.aspx?_id=EE3B8E94936A442DA4C4A603798E9AF2&_z=z - N. Urbinati, The populist phenomenon, Raisons politiques, vol. 3, 2013, p. 137-154 https://www.cairn.info/revue-raisons-politiques-2013-3-page-137.htm - Th. Brown, Freedom of speech: challenges and the role of public, private and civil society sector in upholding rights, UK Parliament, House of Lords Library, 3.12.2021 https://lordslibrary.parliament.uk/freedom-of-speech-challenges-and-the-role-of-public-private-and-civil-society-sectors-in-upholding-rights/ - R. Bellamy, A republican Europe of states: Synopsis and introduction to the symposium, (Symposium on Richard Bellamy A Republican Europe od States: Cosmopolitanism, Intergovernmentalism and Democracy in the EU), Critical Review of International Social and Political Philosophy, 2022, vol. 25, Issue 4, pp. 572-576) https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13698230.2022.2042953?src=recsys - Ukrainians are teaching two lessons in democracy that Americans have forgotten. Analysis by J. Blake, CNN, March 6, 2021, https://edition.cnn.com/2022/03/06/politics/ukraine-democracy-lesson-us-blake-cec/index.html - Democracy and deep-rooted conflict: The international Idea handbook on democracy and deep-rooted conflict: opinions for negotiations (International Institute for Democracy and Electoral Assistance), 2001 (overview) https://www.idea.int/sites/default/files/publications/chapters/democracy-and-deep-rooted-conflict/democracy-and-deep-rooted-conflict-summary.pdf (fragments) *If the sources mentioned above are inaccessible, some new alternative references will be reccommended. - S. Geissbühler, Does direct democracy really work? A review of the empirical evidence from Switzerland, Przegląd Politologiczny, 19(4), s. 87–97 https://pressto.amu.edu.pl http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pp_2014_19_4_6 (fragments) - J.J. Linz, Democracy: Presidential or parliamentary. Does it make a difference? 1985 - F.C. Bertoa, J. Rama, Polarization: What do we know and what can we do about it? Frontiers in Political Science, vol. 3, 2021 https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpos.2021.687695/full (fragments) - J.W. Howard, Free speech and hate speech, Annual Review of Political Science, 2019, vol. 22, pp. 93-109 https://www.annualreviews.org/doi/10.1146/annurev-polisci-051517-012343 (fragments) - L.M. Skillen, Between federation and confederation: the EU's “accountability deficit” as the result of structural hybridity, IFF Working Paper Online, 2017, no. 20 https://www.unifr.ch/federalism/en/assets/public/files/Working%20Paper%20online/20_Laura%20M.%20Skillen.pdf (fragments) - E. Dikici, Nationalism is dead, long live nationalism! In pursuit of pluralistic nationalism: A critical overview, 2021, vol. 22, issue 1 https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14687968211063694 (fragments) *If the sources mentioned above are inaccessible, some new alternative references will be reccommended. |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) The aim of the optional course in English is to broaden students’ knowledge concerning public affairs and to equip them with skills to read, talk and write about them in English language. The subjects will cover matters connected with historical, theoretical and practical aspects of public matters |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.