Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy naukowej i ochrona własności intelektualnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ADM-SL>MetPNOW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy naukowej i ochrona własności intelektualnej
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy: I rok - Administraja stacjonarne lic.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Niniejszy kurs ma dwa cele: pierwszym z nich jest wprowadzenie studenta w podstawowe kategorie ochrony własności intelektualnej, zarówno z punktu widzenia prawa, jak I wartości; drugim celem, jest nauka osób biorących udział w kursie podstaw pracy akademickiej w zakresie: projektowania tematu, zbierania informacji naukowej (tworzenia bibliografii) oraz kompetencji językowej (parafrazowanie, konspektowanie, tworzenie przypisów).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Grodecka
Prowadzący grup: Monika Grodecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Zajęcia praktyczne - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student rozróżnia normatywne i prawne aspekty ochrony własności intelektualnej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W14
Metody weryfikacji:
Projekt/Projekty:esej zaliczeniowy

Wiedza
Student wymienia podstawowe etapy tworzenia tekstu naukowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W08
Metody weryfikacji:
Inne:stworzenie przykładowej bibliografii
Projekt/Projekty:projekt dotyczący formułowania tematu
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie z parafrazy
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie ze sporządzania notatek

Wiedza
Student zna źródła informacji naukowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W09
Metody weryfikacji:
Inne:stworzenie przykładowej bibliografii
Projekt/Projekty:projekt dotyczący formułowania tematu
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie z parafrazy
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie ze sporządzania notatek

Umiejętności
Student potrafi przygotować temat, pytanie badawcze i bibliografie do eseju akademickiego bądź projektu badawczego
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U08
Metody weryfikacji:
Inne:stworzenie przykładowej bibliografii
Projekt/Projekty:projekt dotyczący formułowania tematu
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie z parafrazy
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie ze sporządzania notatek

Umiejętności
Student umie tworzyć przypisy do najczęściej występujących źródeł akademickich
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U08
Metody weryfikacji:
Inne:stworzenie przykładowej bibliografii
Projekt/Projekty:projekt dotyczący formułowania tematu
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie z parafrazy
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie ze sporządzania notatek

Umiejętności
Student posiada podstawową kompetencję językową do posługiwania się językiem specyficznym dla nauk społecznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U09
Metody weryfikacji:
Inne:stworzenie przykładowej bibliografii
Projekt/Projekty:projekt dotyczący formułowania tematu
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie z parafrazy
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie ze sporządzania notatek

Kompetencje społeczne
Student wykazuje troskę o poszanowanie własności intelektualnej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K08
Metody weryfikacji:
Inne:stworzenie przykładowej bibliografii
Projekt/Projekty:projekt dotyczący formułowania tematu
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie z parafrazy
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie ze sporządzania notatek

Kompetencje społeczne
Student wyraża szacunek i zrozumienie dla wartości akademickich
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K05
Metody weryfikacji:
Inne:stworzenie przykładowej bibliografii
Projekt/Projekty:projekt dotyczący formułowania tematu
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie z parafrazy
Ćwiczenia praktyczne:ćwiczenie ze sporządzania notatek



Treści kształcenia:

Zajęcia praktyczne:
Zajęcia wprowadzające – przedstawienie sylabusa przedmiotu; rola własności intelektualnej we współczesnym świecie, przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu własności intelektualnej (własność intelektualna a własność przemysłowa, dobro niematerialne,  pojęcie i rodzaje praw własności intelektualnej, podstawowe cechy praw własności intelektualnej: wyłączny, czasowy terytorialny i majątkowy charakter). 1 h

Utwór i jego twórca (pojęcie utworu; jego rodzaje; wyłączenia spod ochrony prawnoautorskiej ze szczególnym uwzględnieniem tych wytworów, z którymi mają do czynienia pracownicy administracji publicznej; pojęcie twórcy oraz jego prawa osobiste i majątkowe; student jako twórca w kontekście praw, które przysługują jemu, uczelni lub innym podmiotom, np. ministrowi właściwemu do spraw nauki, do utworów, których twórcą jest student; pojęcie pracy dyplomowej w kontekście innych kategorii utworów; czas trwania autorskich praw majątkowych; pojęcie domeny publicznej) 3 h

Ograniczenia monopolu prawnoautorskiego (dozwolony użytek prywatny, dozwolony użytek publiczny ze szczególnym uwzględnieniem prawa cytatu oraz zasad posługiwania się nim); plagiat, jego rodzaje, inne formy naruszenia prawa do autorstwa, autoplagiat. 2 h

Obrót prawami autorskimi (przeniesienie praw autorskich, umowy licencyjne, licencje Creative Commons), pojęcie i rola organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. 2 h.

Podstawy tworzenia tekstów naukowych (projektów badawczych) – formułowanie i uzasadnianie tematu, pytania badawcze, hipotezy, weryfikacja. 1 h.

Wprowadzenie do pozyskiwania informacji naukowej – kwerendy biblioteczne i internetowe, hierarchia źródeł naukowych. 2 h.

Podstawowe kompetencje językowe w pracy naukowej – nauka tworzenia konspektów, bibliografii, parafrazy. 4 h.

Redagowanie tekstów. 2 h.

Tworzenie przypisów. 2 h.

Zajęcia praktyczne dotyczące redagowania przypisów. 4 h.

Redagowanie tekstów – nowe wzorce przypisów. 2 h.

Zajęcia praktyczne z redagowania nowych wzorców przypisów. 4 h.

Omówienie pracy zaliczeniowej. 1 h.




Metody dydaktyczne:

Zajęcia praktyczne:
Wykład informacyjny, anegdota wyjaśnienie, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektów, warsztaty z objaśnieniem, konsultacje, „burza mózgów”.

Zajęcia są realizowane również przy pomocy metod zdalnego nauczania.




Oceny formujące:

Inne stworzenie przykładowej bibliografii:
Ćwiczenia z tworzenia bibliografii do planowanej, naukowej pracy pisemnej lub projektu badawczego.


Projekt/Projekty projekt dotyczący formułowania tematu:
Przygotowanie tematu, pytań badawczych i bibliografii do eseju akademickiego bądź projektu badawczego


Projekt/Projekty esej zaliczeniowy:
Praca pisemna w postaci eseju akademickiego z uwzględnieniem zdobytej wiedzy w toku wszystkich zajeć, dotycząca warsztatu metodologicznego pracy naukowej.


Ćwiczenia praktyczne ćwiczenie ze sporządzania notatek:
Ćwiczenie polegające na sporządzeniu fiszek, notatek niesbędnych przy pisaniu pracy naukowej.


Ćwiczenia praktyczne ćwiczenie z parafrazy:
Ćwiczenia polegające na sparafrazowaniu tekstu naukowego z zastosowaniem odwołania do źródeł.




Ocena końcowa:

Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie pisemnej pracy w postaci eseju akademickiego, jak również pojedyńczych pisemnych ćwiczeń, które odbywają się podczas zajęć.




Literatura:

Podstawowa:

  1. Babie, Podstawy Badań społecznych, Warszawa 2013

  2. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Warszawa 2019, wyd. 4 (w części odpowiadającej tematyce kursu)

  3. Golat, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2018, wyd. 8 (w części odpowiadającej tematyce kursu)

  4. Moris, J. Pey, Pisanie esejów z socjologii. Poradnik dla studentów, Poznań 1999.



Uzupełniająca:
Brak danych



Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Monika Grodecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Zajęcia praktyczne - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)