Wprowadzenie do logopedii i terapii logopedycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PSY-WRO-SJ>WLogiT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do logopedii i terapii logopedycznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
IV rok - Psychologia stacjonarne - spec. Wspomaganie rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Logopedia jako nauka z pogranicza foniatrii, neurofizjologii, językoznawstwa skupia i syntetyzuje wiadomości w które należy wyposażyć psychologów, terapeutów dla pogłębienia psychologiczno-pedagogicznej problematyki wchodzącej w zakres wspomagania rozwoju dziecka. Kurs prezentuje szerokie spektrum teoretycznej wiedzy na temat zaburzeń mowy oraz daje praktyczne wskazówki przydatne w pracy rewalidacyjnej dziecka z wadą wymowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jaglarz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: 2. Lingwistyczne podstawy logopedii. Norma ortofoniczna. 4 godz. 3. Opieka logopedyczna od poczęcia. 2 godz. 4. Rozwój i kształtowanie słuchu fonemowego. 2 godz. 5. Diagnoza zaburzeń słuchu fonemowego. 2 godz. 6. Opóźniony rozwój mowy. Niedokształcenie mowy o typie afazji - afazja dziecięca. 2 godz. 7. Afazja - definicje, przyczyny, klasyfikacja, diagnoza, terapia. 2 godz. 8. Teoretyczne podstawy dyslalii. Diagnoza i terapia. 2 godz. 9. Rehabilitacyjne wychowanie i trening językowy dzieci z uszkodzonym słuchem. 2 godz. 10. Zaburzenie mowy spowodowane uszkodzeniem układu pozapiramidowego. 2 godz. 11. Zaburzenia mowy dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 2 godz. 12. Rozwojowa niepłynność mowy, jąkanie wczesnodziecięce - przyczyny, terapia. 2 godz. 13. Zaburzenia komunikacji językowej osób ze spektrum autyzmu. 2 godz. 14. Stymulowanie rozwoju językowego dizecka. 2 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Egzamin Prezentacja: 1. Z zakresu teoretycznych podstaw logopedii. 2. Z zakresu zagadnień dotyczących zaburzeń mowy, diagnozy i terapii. |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa: 80% średnia ocen z dwóch kolokwiów, 10% przygotowanie prezentacji multimedialnej, 5% aktywny udział w dyskusji, 5% esej. |
|
Literatura: | Podstawowa: Demel G. (1982) Elementy logopedii. Wyd. WSiP, Warszawa Gałkowski T. (2003) [red.] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki.T.1,2. Wyd. Uniwesytetu w Opolu Tarkowski Z. (2017), Patologia mowy. Wyd. Harmonia, Gdańsk Tarkowski Z., Homeniuk E., Dunaj J., (2012) Jąkanie w wieku przedszkolnym. Wyd. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn Błeszyński J., (2012) Medycyna w logopedii. Wyd. Harmonia, Gdańsk Ostaszewska D., Tabor J., (2012) Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Wyd. PWN, Warszawa Kostun I., (2021) Logopedia. Wyd PWN, Warszawa Młynarska M., Smereka T., (2007) Afazja i autyzm: zaburzenia mowy oraz myślenia. Wrocław. Domagała A., Mrecka U., (2018) Metody terapii logopedycznej. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Góral-Półrola J., (2016) Jąkanie. Wyd. Impuls, Kraków Tarkowski Z., (2005) Neurologopedia. Wyd. Orator, Lublin Węgierska k. (2018) Zaburzenia płynności mowy. Wyd. Uniwersytet Śląski, Katowice. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.