Zaburzenia mowy i mówienia o różnym podłożu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PSY-PKL-SJ>ZaMowy |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia mowy i mówienia o różnym podłożu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
IV rok - Psychologia stacjonarne - spec. Psychologia kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Mowa i mówienie jest nieodłącznym elementem komunikacji językowej. Właściwe rozumienie zaburzeń mowy i wpływu, jaki wywierają na całokształt życia człowieka dotkniętego tą niedoskonałością jest nieodzownym warunkiem umożliwiającym niesienie skutecznej pomocy. Kurs prezentuje podstawowe zaburzenia mowy od strony ich etiologii, diagnozy i terapii. Zagadnienia nie zostały przedstawione w sposób wyczerpujący, stopień prezentacji stanowi jednak doskonałą podstawę do kontynuowania studiów nad problematyką zaburzeń mowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jaglarz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Konwersatorium: 2. Psycho-lingwistyczne ujęcie obrazu zaburzeń mowy. 2 godz. 3. Klasyfikacja zaburzen mowy i mówienia. 2 godz. 4. Lingwistyczne podstawy zaburzen mowy. 4 godz. 5. Fonetyczna organizacja wypowiedzi. 2 godz. 6. Badanie i kształtowanie słuchu fonemowego. 2 godz. 7. Zaburzenia mowy o etiologii korowej - alalia i dyslalia. 2 godz. 8. Mowa osób niesłyszących i z nieodsłuchem. Przyczyny i objawy. 2 godz. 9. Mowa osób z zaburzeniami psychicznymi i niepełnosprawnością intelektualną. 2 godz. 10. Zaburzenia mowy spowodowane uszkodzeniem struktur korowych - afazja. 2 godz. 11. Diagnoza i terapia jąkania. 2 godz. 12. Wybrane problemy diagnozy i terapii anartrii i dysartrii. 2 godz. 13. Organizacja procesu terapeutycznego. Badanie mówienia i rozumienia. 2 godz. 14. Warsztat pracy terapeuty mowy. 2 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: |
|
Oceny formujące: | Inne Aktywność na zajęciach: 1. Z zakresu teoretycznych podstaw zaburzeń mowy (podstawy lingwistyczne). 2. Z zakresu wybranych zaburzeń mowy i mówienia. |
|
Ocena końcowa: | Ocena końcowa: 80% średnia ocen z dwóch kolokwiów, 10% przygotowanie prezentacji, 10% aktywny udział w dyskusji na zajęciach. |
|
Literatura: | Podstawowa: Błeszyński J., (2012) Medycyna w logopedii. Wyd. Harmonia, Gdańsk Rocławski B. (1986) Poradnik fonetyczny dla nauczycieli. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa Rocławski B., (2010), Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glittispol, Gdańsk Tarkowski Z., (2017), Patologia mowy. Wyd. harmonia, Gdańsk Szeląg E., Szymaszek A., (2006) Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Gdańsk Kostun I., (2021) Logopedia. Wyd. Ridero, Kraków Logopedia: od teorii do praktyki (2020) [red.] M. Krakowiak Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce Styczek I., (1983) Logopedia. Wyd. PWN, Warszawa Pąchalska M., (2012) Afazjologia. Wyd. PWN, Warszawa Afazjologia (2021) [red] Z. Tarkowski, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa Tarkowski Z. (2001) Jąkanie. Wyd. PWN, Warszawa Szczepankowski B., (1999) Niesłyszący, głusi, głuchoniemi: wyrównywanie szans. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa Tarkowski Z., (2005) Neurologopedia. Wyd. Orator, Lublin Domagała A., Marecka U., (2018) Metody terapii logopedycznej. Wyd. Uniwersytet Lubelski, Lublin Góral -Półrola J., (2016) Jąkanie. Wyd. Impuls, Kraków Pąchalska M., Kaczmarek B., Kropotov J. (2021) Neuropsychologia kliniczna: od teorii do praktyki. Wyd. PWN, Warszawa Pąchalska M., (2014) Neuropsychologia kliniczna: urazy mózgu. Procesy komunikacyjne i powrót do społeczeństwa. Wyd. PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.