Anartria i dyzartria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PED-LOG-SL>AnIdyz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anartria i dyzartria |
Jednostka: | Instytut Nauk o Wychowaniu |
Grupy: |
III rok - Pedagogika stacjonarne lic. - spec. Logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w znajomość problematyki dyzartrii i anartrii jako zaburzeń komunikacji językowej w aspekcie neurologopedycznym, neurolingwistycznym i neuropsychologicznym oraz w umiejętność przeprowadzania diagnozy ww. zaburzeń, programowania i realizowania terapii logopedycznej oraz dokonywania ewaluacji działań terapeutycznych. Ponadto student powinien mieć świadomość odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do pacjenta działania. Wymagana jest także orientacja w alternatywnych metodach porozumiewania się i umiejętność ich krytycznej oceny i doboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jaglarz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: Dyzartria i anartria – przegląd definicji. Zmiany w obrazie mowy. 2 godz. Etiologia dyzartrii i anartrii. 2 godz. Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. 2 godz. Terapia dyzartrii – cele, zasady, strategie postępowania terapeutycznego. 2 godz. Typy dyzartrii – klasyfikacje i symptomatologia. 2 godz. Metody diagnozy dyzartrii. Kliniczna ocena oddychania, fonacji, artykulacji i prozodii w wypowiedziach osób z różnymi typami dyzartrii. 2 godz. Dyzartria w przebiegu różnych chorób neurologicznych – choroby Parkinsona, stwardnienia rozsianego, ataksji rdzeniowo-móżdżkowej, dystonii krtaniowej, zmian wieloukładowych. 4 godz. Dyzartria a inne zmiany w mowie - dyzartria a afazja, anartria, apraksja języka, jąkanie – diagnoza różnicowa. 1 godz. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych u osób dyzartrycznych - wprowadzenie wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. 2 godz. Studium przypadku. Opracowanie terapii. 2 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metoda: wykład informacyjny, dyskusja. Formy: praca grupowa i indywidualna. |
|
Oceny formujące: | Kolokwium/a : Opracowanie alterantywnych sposobów komunikowania się dziecka z zaburzeniami dyzartrycznymi. |
|
Ocena końcowa: | Egzamin ustny 70% oceny końcowej Aktywności na ćwiczeniach - 30%. |
|
Literatura: | Podstawowa: Jauer – Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta: diagnoza logopedyczna i terapia dorosłych: materiały dydaktyczne dla studentów logopedii. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa Mirecka U., 2013, Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin Tarkowski Z., 1999, Dyzartria. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Fundacji „Orator”, Lublin Tłokiński W., 2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii. [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Podstawy neurologopedii . Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole. Gustaw K., Mirecka U., Dyzartria jako objaw kliniczny boreliozy, „Logopedia” t. 29, 2001 Michalik M., Dyzartria i anartria w kontekście wieloaspektowej diagnozy różnicowej, „Nowa Logopedia”, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, red. M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek, Kraków 2012, s. 383-406. Szłapa K., Tomasik I., Wrzesiński S., 2021, Kwestionariusz diagnostyczny zaburzeń mowy ze szczególnym uwzględnieniem afazjii i dysartrii dla młodzieży i dorosłych. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-23 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jaglarz | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
|
Efekty uczenia się: | Wiedza |
|
Treści kształcenia: | Wykład: Dyzartria i anartria – przegląd definicji. Zmiany w obrazie mowy. 2 godz. Etiologia dyzartrii i anartrii. 2 godz. Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. 2 godz. Terapia dyzartrii – cele, zasady, strategie postępowania terapeutycznego. 2 godz. Typy dyzartrii – klasyfikacje i symptomatologia. 2 godz. Metody diagnozy dyzartrii. Kliniczna ocena oddychania, fonacji, artykulacji i prozodii w wypowiedziach osób z różnymi typami dyzartrii. 2 godz. Dyzartria w przebiegu różnych chorób neurologicznych – choroby Parkinsona, stwardnienia rozsianego, ataksji rdzeniowo-móżdżkowej, dystonii krtaniowej, zmian wieloukładowych - planowanie terapii, cele, metody, formy pracy terapeutycznej. 4 godz. Dyzartria a inne zmiany w mowie - dyzartria a afazja, anartria, apraksja języka, jąkanie – diagnoza różnicowa. 1 godz. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych u osób dyzartrycznych - wprowadzenie wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. 2 godz. Studium przypadku. Opracowanie terapii. 2 godz. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metoda: wykład informacyjny, dyskusja, pokaz multimedialny, film dydaktyczny, metody i techniki kształcenia na odległość Formy: praca grupowa i indywidualna. |
|
Oceny formujące: | Kolokwium/a : |
|
Ocena końcowa: | Egzamin ustny 80% oceny końcowej. Kolokwium 10 % oceny końcowej. Projekt 10% oceny końcowej. |
|
Literatura: | Podstawowa: Jauer – Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta: diagnoza logopedyczna i terapia dorosłych: materiały dydaktyczne dla studentów logopedii. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa Mirecka U., 2013, Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin Tarkowski Z., 1999, Dyzartria. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Fundacji „Orator”, Lublin Tłokiński W., 2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii. [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Podstawy neurologopedii . Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole. Gustaw K., Mirecka U., Dyzartria jako objaw kliniczny boreliozy, „Logopedia” t. 29, 2001 Michalik M., Dyzartria i anartria w kontekście wieloaspektowej diagnozy różnicowej, „Nowa Logopedia”, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, red. M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek, Kraków 2012, s. 383-406. Szłapa K., Tomasik I., Wrzesiński S., 2021, Kwestionariusz diagnostyczny zaburzeń mowy ze szczególnym uwzględnieniem afazjii i dysartrii dla młodzieży i dorosłych. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaglarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Ignatianum w Krakowie.