Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lobbing

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: NOP-PRM-SL>Lobbi
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lobbing
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy: III rok - Nauki o polityce spec. Public relations i marketing polityczny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs ma za zadnie zaznajomić studentów ze zjawiskiem lobbingu. Zjawisko to polega na wpływaniu na podmioty polityczne metodami zgodnymi z obowiązującym prawem. Podczas zajęć studenci dowiedzą się z jakich elementów składają się kampanie lobbingowe (podział na fazy) oraz jakie rodzaje lobbingu (m.in. bezpośredni i pośredni) są prowadzone w zależności od sytuacji oraz rodzaju podmiotów. Elementem zajęć będzie również wyposażenie studentów w umiejętności planowania oraz oceniania skuteczności nieskomplikowanych kampanii lobbingowych. Studenci będą mieli za zadanie (pod okiem prowadzącego) przygotować plan oraz niektóre elementy hipotetycznej kampanii lobbingowej oraz zaprezentować dobór określonej koncepcji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Oświecimski
Prowadzący grup: Konrad Oświecimski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Wykład - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student wie w jaki sposób zjawisko lobbingu wpasowuje się w koncepcję funkcjonowania demokratycznego państwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W04
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy (pytania otwarte)
Projekt/Projekty:projekt kampanii lobbingowej przygotowanej w grupach

Wiedza
Student zna podstawowe rodzaje, strategie i techniki prowadzenia działalności lobbingowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W17
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy (pytania otwarte)
Projekt/Projekty:projekt kampanii lobbingowej przygotowanej w grupach

Wiedza
Student identyfikuje podstawowe narzędzie wpływu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy (pytania otwarte)
Projekt/Projekty:projekt kampanii lobbingowej przygotowanej w grupach

Umiejętności
Student potrafi analizować kampanie lobbingowe pod kątem ich skuteczności
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U06, K1_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy (pytania otwarte)
Projekt/Projekty:projekt kampanii lobbingowej przygotowanej w grupach

Umiejętności
Student potrafi przygotowywać elementy kampanii lobbingowej mając świadomość złożoności procesu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U10
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy (pytania otwarte)
Projekt/Projekty:projekt kampanii lobbingowej przygotowanej w grupach

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać narzędzia wpływu społecznego do planowania i prowadzenia kampanii w sferze publicznej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U10
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy (pytania otwarte)
Projekt/Projekty:projekt kampanii lobbingowej przygotowanej w grupach

Kompetencje społeczne
Student odnajduje się jako członek zespołu przygotowującego wspólny projekt (kampanię lobbingową) i zna swoje miejsce w zespole
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy (pytania otwarte)
Projekt/Projekty:projekt kampanii lobbingowej przygotowanej w grupach

Kompetencje społeczne
Student rozumie jak istotne jest zaangażowanie obywatelskie w proces stanowienia polityki i dla jakości funkcjonowania demokratycznego państwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K09
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy (pytania otwarte)
Projekt/Projekty:projekt kampanii lobbingowej przygotowanej w grupach



Treści kształcenia:

Wykład:
Kurs ma na celu zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zjawiska lobbingu we współczesnym życiu społecznym. Na prezentowane treści składają się następujące zagadnienia:

- dzieje lobbingu,

- istota, rodzaje i powstawanie grup interesu, 

- lobbing bezpośredni (tradycyjny), 

- lobbing pośredni (grass-roots), 

- lobbing w cyberprzestrzeni, 

- metody wywierania wpływu w sferze publicznej,

- prawne uregulowania działalności lobbbingowej - Ustawa o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa,

- etyczne aspekty lobbingu.

 




Metody dydaktyczne:

Wykład:
Wykład połączony z dyskusją. Dyskusja oparta o literaturę, z którą studenci uprzednio się zapoznają.




Oceny formujące:

Egzamin pisemny pisemny sprawdzian wiedzy (pytania otwarte):
Zakres egzaminu będzie obejmował materiał teoretyczny omawiany na zajęciach. Indywidualny zakres zagadnień uzależniony od aktywności konkretnych osób podczas zajęć (większa aktywności - mniejszy zakres)


Projekt/Projekty projekt kampanii lobbingowej przygotowanej w grupach:
Przygotowany w grupach projekt kampanii lobbingowej.




Ocena końcowa:

Na ocenę końcową składają się: wynik sprawdzianu teoretycznego, jakość przygotowanego projektu i aktywność podczas zajęć.




Literatura:

Podstawowa:
Oświecimski K., Grupy interesu i lobbing w amerykańskim systemie politycznym, WAM, Kraków 2012 (wybrane fragmenty);

Oświecimski K., Lobbing oddolny jako forma obywatelskiego uczestnictwa w procesie politycznym - przykład amerykański, Horyzonty Polityki 1 (1) 2010;

Oświecimski K., Lobbing pośredni a internet [w:] Wirtualne i estetyczne aspekty humanizacji przestrzeni społecznej, Z. Rykiel, J. Kinal, D. Porczyński (red.),Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społęczna i Środowisko, Rzeszów 2015, s. 44-60;

USTAWA z dn. 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa ( z dn.7 lipca 2005).


Uzupełniająca:
Jasiecki K., M. Molęda-Zdziech, U. Kurczewska, Lobbing: sztuka skutecznego wywierania wpływu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006 (wybrane fragmenty);

 




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)