Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJO - Język hiszpański

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MSJO-FAN>PNJO-Hs5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PNJO - Język hiszpański
Jednostka: Międzywydziałowe Studium Języków Obcych
Grupy: III rok - Filologia angielska
Lektoraty z języka hiszpańskiego
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: hiszpański
Pełny opis:

Celem modułu jest kształcenie umiejętności językowych (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie) w taki sposób, by stopniowo przygotować studentów do egzaminu końcowego na poziomie B2 oraz zapoznać ich z kulturą i obyczajami krajów hiszpańskojęzycznych. Prowadzący stosuje rozmaite rodzaje interakcji: prowadzący – studenci, praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna. W trakcie trwania kursu lektor zwraca szczególną uwagę na praktyczne wykorzystanie opanowanych przez uczącego się struktur gramatycznych i słownictwa, stwarzając na zajęciach jak najwięcej okazji do komunikacji językowej, aby zmaksymalizować aktywność studentów, a przez to efektywność uczenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rita Catania
Prowadzący grup: Rita Catania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Umiejętności
Student właściwie reaguje w większości sytuacji, które mogą się zdarzyć w podróży po krajach hiszpańskiego obszaru językowego, również w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Student potrafi bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mu znane oraz stworzyć komunikat ustny i pisemny na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Uczenia się Językowego w momencie ukończenia kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:kolokwia

Kompetencje społeczne
Student zdaje sobie sprawę z konieczności aktualizowania wiedzy lingwistycznej przez całe życie
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:kolokwia



Treści kształcenia:

Lektorat:
 

 ARRIBA 2

Unidad 12 - ¡ Ojalá te vaya bien!

Słownictwo: uczucia, emocje, śluby i wesela, list/mail oficjalny i prywatny

Gramatyka: wyrażenia - me fascina/me encanta/odio/no aguanto + sustantivo/infinitivo, tryb presente de subjuntivo

Komunikacja: wyrażanie pragnień i życzeń, dawanie rad, relacje międzyludzkie - miłość i związki/relacje

ARRIBA 3

Unidad 2 - Nunca antes había viajado allí.

Słownictwo: podróże, turystyka

Gramatyka: czas zaprzeszły - pretérito pluscuamperfecto, czasy przeszłe i ich użycie

Komunikacja: opowiadanie historii, wydarzeń z przeszłości, organizacja podróży/wycieczki

Unidad 5 - Cocina y come sano.

Słownictwo:  diety, kuchnie świata, w restauracji, gastronomia Meksyku i Peru

Gramatyka:  el presente de subjuntivo, tryb przypuszczający - el condicional, tryb rozkazujący - powtórka

Komunikacja: opis dania i jego przygotowania, sytuacje w restauracji, 

Unidad 8 - Es importante que cuidemos el medio ambiente.

Słownictwo: ekologia i środowisko, natura, przyroda, parki naturalne, zwierzęta

 

Gramatyka: czasowniki creer algo/creerse algo/creer en algo, czas przyszły, tryb subjuntivo, struktury wyrażania opinii, ser/estar

 

Komunikacja: hipotezy, przypuszczenia, opowiadanie o tajemniczych zdarzeniach i ciekawostkach, wyrażanie opinii, problemy związane z ekologią, debata - za i przeciw

 

 

Unidad 9 - Cuando el tiempo pase.

Słownictwo: etapy życia, starość, uroda i estetyka

Gramatyka: zdania z "cuando", wyrażenia + subjuntivo/indicativo

Komunikacja: opowiadanie zdarzeń i faktów z życia

Unidad 10 - Es posible que haya pasado algo extraño.

Słownictwo: fenomeny paranormalne, istoty mitologiczne, kultura popularna

Gramatyka: zdania warunkowe, hipotezy, tryb pretérito perfecto de subjuntivo

Komunikacja: wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia i niedowierzania

Unidad 11 - ¿Por qué somos así?

Słownictwo: zawody, świat pracy, świat biznesu, przydomki, przezwiska i pseudonimy

Gramatyka: zdania przyczyno - skutkowe, łączniki zdań

Komunikacja: opis zawodu, zakładanie i organizacja firmy,

Unidad 12 - Por y para sobrevivir.

Słownictwo: sporty, ciało/wyrażenia idiomatyczne, El Camino de Santiago de Compostela

Gramatyka: przyimki por/para, wyrażenia celu - zdania wyrażające cel

Komunikacja: czas spędzany na wolnym powietrzu, przygody, planowanie, argumentowanie swoich idei

AULA INTERNACIONAL 4

Unidad 1 -  Buenas noticias

Słownictwo: środki komunikacji - mass media, polityka, historia

Gramatyka: czasy przeszłe, strona bierna, forma bezosobowa

Komunikacja: relacjonowanie faktów i wydarzeń

 Unidad 2 -  ¿Y tú qué opinas?

Słownictwo: turystyka, podróże, formy spędzania wolnego czasu

Gramatyka: subjuntivo/indicativo, wyrażenia creo que, es una tontería, solo si, siempre que, es impensable

Komunikacja: wyrażanie opinii, argumentowanie, wyrażenie akceptacji lub jej braku

Unidad 3 -  Yo nunca lo haría.

Słownictwo: sporty, tradycje, wyrażenia dar miedo/asco/pánico/pereza ...

Gramatyka: tryb przypuszczający el condicional, wyrażenia te recomiendo/aconsejo/sugiero que + presente de subjuntivo

Komunikacja: dawanie rad, wyrażanie opinii, pragnień, życzeń i marzeń

 

- Testy

- Kolokwia

- Powtórki do egzaminu

 




Metody dydaktyczne:

Lektorat:
1) wykład informacyjny

2) metoda sytuacyjna

3) praca w grupach

4) anegdota

5) objaśnienie

6) analiza tekstu z dyskusją

7) film dydaktyczny

8) gra dydaktyczna / odgrywanie ról




Oceny formujące:

Egzamin egzamin:
Egzamin końcowy (część pisemna i ustna)

Procentowy zakres oceny końcowej:

0-54% - 2.0 

55-64% - 3.0 

65-72% - 3.5 

73-81% - 4.0 

82-89% - 4.5 

90-100% - 5.0 

 


Inne Prace pisemne:
Prace pisemne na poziomie kursu przygotowujące do egzaminu (część pisemna)

Procentowy zakres ocen formujących:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0


Kolokwium/a kolokwia:
Testy/kolokwia – obejmują słownictwo i gramatykę z wybranych bloków tematycznych oraz umiejętność czytania i słuchania, pisania lub mówienia (testy ustne) na poziomie kursu

Procentowy zakres ocen formujących:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0




Ocena końcowa:

Egzamin końcowy (część pisemna i ustna)

Procentowy zakres oceny końcowej:

0-54% - 2.0 

55-64% - 3.0 

65-72% - 3.5 

73-81% - 4.0 

82-89% - 4.5 

90-100% - 5.0 

Student ma prawo do dwóch nieobecności na zajęciach w semestrze. Ponad 50% nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia przedmiotu, pozostałe nieobecności wymagają zaliczenia w formie opracowania wskazanych przez prowadzącego tekstów. Aby otrzymać zaliczenie student musi uzyskać ocenę pozytywną za każdy element podlegający ocenie.




Literatura:

Podstawowa:
Arriba 2 Editnos 2021 Telmo Luis, Javier Infante, Santiago Vázquez

 Arriba 3 Editnos 2021 Telmo Luis, Javier Infante, Santiago Vázquez

Aula Internacional 4. Nueva Edición 2015.Jaime Corpas, Augustín Garmendia, Carmen Soriano Difusión, 2015.



Uzupełniająca:
Gramática de uso del español, Teoría y práctica con solucionario B1/B2, Luis Aragonés, Ramón Palencia Ediciones SM ELE, 2010

Aprende 3/4 gramática y vocabulario, Francisca Castro Viudez, SGEL 2004.

El español con juegos y actividades, Pablo Rocío Dominguez, ELI 2003.

Tema a tema B2 V.Coto Bautista,A.Turza Ferré Edelsa 2016

Así se habla en nivel B2 V.Coto Bautista,A.Turza Ferre, 2016 Edelsa

Cuadernos de gramática española E.Conejo;P.Seijas, Difusión 2014

Tema a tema B1/B2 V.Coto Bautista,A.Turza Ferre, 2016 Edelsa

El mundo en español - lectura de cultura y civilización nivel B, Habla con Eñe, 2019

Materiały własne/autorskie prowadzących przekazywane studentom w formie kopii




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rita Catania
Prowadzący grup: Rita Catania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Umiejętności
Student właściwie reaguje w większości sytuacji, które mogą się zdarzyć w podróży po krajach hiszpańskiego obszaru językowego, również w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:kolokwia

Umiejętności
Student potrafi bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mu znane oraz stworzyć komunikat ustny i pisemny na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Uczenia się Językowego w momencie ukończenia kursu
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:kolokwia

Kompetencje społeczne
Student zdaje sobie sprawę z konieczności aktualizowania wiedzy lingwistycznej przez całe życie
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:kolokwia



Treści kształcenia:

Ćwiczenia:
 

 ARRIBA 2

Unidad 12 - ¡ Ojalá te vaya bien!

Słownictwo: uczucia, emocje, śluby i wesela, list/mail oficjalny i prywatny

Gramatyka: wyrażenia - me fascina/me encanta/odio/no aguanto + sustantivo/infinitivo, tryb presente de subjuntivo

Komunikacja: wyrażanie pragnień i życzeń, dawanie rad, relacje międzyludzkie - miłość i związki/relacje

ARRIBA 3

Unidad 2 - Nunca antes había viajado allí.

Słownictwo: podróże, turystyka

Gramatyka: czas zaprzeszły - pretérito pluscuamperfecto, czasy przeszłe i ich użycie

Komunikacja: opowiadanie historii, wydarzeń z przeszłości, organizacja podróży/wycieczki

Unidad 5 - Cocina y come sano.

Słownictwo:  diety, kuchnie świata, w restauracji, gastronomia Meksyku i Peru

Gramatyka:  el presente de subjuntivo, tryb przypuszczający - el condicional, tryb rozkazujący - powtórka

Komunikacja: opis dania i jego przygotowania, sytuacje w restauracji, 

Unidad 8 - Es importante que cuidemos el medio ambiente.

Słownictwo: ekologia i środowisko, natura, przyroda, parki naturalne, zwierzęta

 Gramatyka: czasowniki creer algo/creerse algo/creer en algo, czas przyszły, tryb subjuntivo, struktury wyrażania opinii, ser/estar

 Komunikacja: hipotezy, przypuszczenia, opowiadanie o tajemniczych zdarzeniach i ciekawostkach, wyrażanie opinii, problemy związane z ekologią, debata - za i przeciw

 Unidad 9 - Cuando el tiempo pase.

Słownictwo: etapy życia, starość, uroda i estetyka

Gramatyka: zdania z "cuando", wyrażenia + subjuntivo/indicativo

Komunikacja: opowiadanie zdarzeń i faktów z życia

Unidad 10 - Es posible que haya pasado algo extraño.

Słownictwo: fenomeny paranormalne, istoty mitologiczne, kultura popularna

Gramatyka: zdania warunkowe, hipotezy, tryb pretérito perfecto de subjuntivo

Komunikacja: wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia i niedowierzania

Unidad 11 - ¿Por qué somos así?

Słownictwo: zawody, świat pracy, świat biznesu, przydomki, przezwiska i pseudonimy

Gramatyka: zdania przyczyno - skutkowe, łączniki zdań

Komunikacja: opis zawodu, zakładanie i organizacja firmy,

Unidad 12 - Por y para sobrevivir.

Słownictwo: sporty, ciało/wyrażenia idiomatyczne, El Camino de Santiago de Compostela

Gramatyka: przyimki por/para, wyrażenia celu - zdania wyrażające cel

Komunikacja: czas spędzany na wolnym powietrzu, przygody, planowanie, argumentowanie swoich idei

AULA INTERNACIONAL 4

Unidad 1 -  Buenas noticias

Słownictwo: środki komunikacji - mass media, polityka, historia

Gramatyka: czasy przeszłe, strona bierna, forma bezosobowa

Komunikacja: relacjonowanie faktów i wydarzeń

 Unidad 2 -  ¿Y tú qué opinas?

Słownictwo: turystyka, podróże, formy spędzania wolnego czasu

Gramatyka: subjuntivo/indicativo, wyrażenia creo que, es una tontería, solo si, siempre que, es impensable

Komunikacja: wyrażanie opinii, argumentowanie, wyrażenie akceptacji lub jej braku

Unidad 3 -  Yo nunca lo haría.

Słownictwo: sporty, tradycje, wyrażenia dar miedo/asco/pánico/pereza ...

Gramatyka: tryb przypuszczający el condicional, wyrażenia te recomiendo/aconsejo/sugiero que + presente de subjuntivo

Komunikacja: dawanie rad, wyrażanie opinii, pragnień, życzeń i marzeń

 

- Testy

- Kolokwia

- Powtórki do egzaminu

 




Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:
1) wykład informacyjny

2) metoda sytuacyjna

3) praca w grupach

4) anegdota

5) objaśnienie

6) analiza tekstu z dyskusją

7) film dydaktyczny

8) gra dydaktyczna / odgrywanie ról

Zajęcia są realizowane również przy pomocy metod zdalnego nauczania




Oceny formujące:

Egzamin egzamin:
Egzamin końcowy (część pisemna i ustna)

Procentowy zakres oceny końcowej:

0-54% - 2.0 

55-64% - 3.0 

65-72% - 3.5 

73-81% - 4.0 

82-89% - 4.5 

90-100% - 5.0 

 


Inne Prace pisemne:
Prace pisemne na poziomie kursu przygotowujące do egzaminu (część pisemna)

Procentowy zakres ocen formujących:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0


Kolokwium/a kolokwia:
Testy/kolokwia – obejmują słownictwo i gramatykę z wybranych bloków tematycznych oraz umiejętność czytania i słuchania, pisania lub mówienia (testy ustne) na poziomie kursu

Procentowy zakres ocen formujących:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0




Ocena końcowa:

Egzamin końcowy (część pisemna i ustna)

Procentowy zakres oceny końcowej:

0-54% - 2.0 

55-64% - 3.0 

65-72% - 3.5 

73-81% - 4.0 

82-89% - 4.5 

90-100% - 5.0 

Aby otrzymać zaliczenie student musi uzyskać ocenę pozytywną za każdy element podlegający ocenie oraz być obecnym na minimum 50% realnie przeprowadzonych zajęć. 

Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach w semestrze. Pozostałe nieusprawiedliwione nieobecności wymagają zaliczenia w formie wyznaczonych przez prowadzącego zadań. Ponad 50% nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia przedmiotu (nie ma możliwości ich odpracowania).




Literatura:

Podstawowa:
Arriba 2 Editnos 2021 Telmo Luis, Javier Infante, Santiago Vázquez

 Arriba 3 Editnos 2021 Telmo Luis, Javier Infante, Santiago Vázquez

Aula Internacional 4. Nueva Edición 2015.Jaime Corpas, Augustín Garmendia, Carmen Soriano Difusión, 2015.



Uzupełniająca:
Gramática de uso del español, Teoría y práctica con solucionario B1/B2, Luis Aragonés, Ramón Palencia Ediciones SM ELE, 2010

Aprende 3/4 gramática y vocabulario, Francisca Castro Viudez, SGEL 2004.

El español con juegos y actividades, Pablo Rocío Dominguez, ELI 2003.

Tema a tema B2 V.Coto Bautista,A.Turza Ferré Edelsa 2016

Así se habla en nivel B2 V.Coto Bautista,A.Turza Ferre, 2016 Edelsa

Cuadernos de gramática española E.Conejo;P.Seijas, Difusión 2014

Tema a tema B1/B2 V.Coto Bautista,A.Turza Ferre, 2016 Edelsa

El mundo en español - lectura de cultura y civilización nivel B, Habla con Eñe, 2019

Sánchez Melgarejo José Luis. ¿Hablamos? Manual de conversación para estudiantes de español. B1-B2,Círculo Rojo, 2016

Materiały własne/autorskie prowadzących przekazywane studentom w formie kopii




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)