Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJO - Język hiszpański

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MSJO-FAN>PNJO-Hs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PNJO - Język hiszpański
Jednostka: Międzywydziałowe Studium Języków Obcych
Grupy: I rok - Filologia angielska
Lektoraty z języka hiszpańskiego
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: hiszpański
Pełny opis:

Celem modułu jest kształcenie umiejętności językowych (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie) w taki sposób, by stopniowo przygotować studentów do egzaminu końcowego na poziomie B2 oraz zapoznać ich z kulturą i obyczajami krajów hiszpańskojęzycznych. Prowadzący stosuje rozmaite rodzaje interakcji: prowadzący – studenci, praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna. W trakcie trwania kursu lektor zwraca szczególną uwagę na praktyczne wykorzystanie opanowanych przez uczącego się struktur gramatycznych i słownictwa, stwarzając na zajęciach jak najwięcej okazji do komunikacji językowej, aby zmaksymalizować aktywność studentów, a przez to efektywność uczenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rita Catania
Prowadzący grup: Rita Catania, Dariusz Ćwiek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Umiejętności
Student właściwie reaguje w większości sytuacji, które mogą się zdarzyć w podróży po krajach hiszpańskiego obszaru językowego, również w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U03
Metody weryfikacji:
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:Kolokwia

Umiejętności
Student potrafi bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mu znane oraz stworzyć komunikat ustny i pisemny na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Uczenia się Językowego w momencie ukończenia kursu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U06
Metody weryfikacji:
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:Kolokwia

Kompetencje społeczne
Student zdaje sobie sprawę z konieczności aktualizowania wiedzy lingwistycznej przez całe życie
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_K03
Metody weryfikacji:
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:Kolokwia



Treści kształcenia:

Ćwiczenia:
Ćwiczenia: grupa A1 podręcznik ARRIBA 1

1. Unidad 1: Hola, ¿ qué tal?

Gramatyka: czasowniki SER/TENER, rodzaj i liczba, czasowniki regularne AR

Słownictwo: kraje, narodowości, zawody, miejsca pracy, liczebniki

Komunikacja: przedstawianie się, przywitania, pożegnania - zwroty

2. Unidad 2: Mi clase de español.

Gramatyka: czas terażniejszy czasowników regularnych, rodzaj i liczba, rodzajniki określone i nieokreślone, czasownik HAY/ESTAR

Słownictwo: w klasie, kolory, dom, przyimki przestrzenne

Komunikacja: wyrażanie i określanie położenie danego przedmiotu, opisywanie przedmiotów i miejsc

3. Unidad 3: ¿Cómo soy? ¿Cómo estoy?

Gramatyka: czasowniki SER/ESTAR, zaimki dzierżawcze, czasownik IR + przyimki

Słownictwo: opis osób - fizyczny/charakter, ubrania, środki transportu

Komunikacja: opis osób i rzeczy, wyrażanie przynależności, sposoby podróżowania

4. Unidad 4: Un día en mi vida.

Gramatyka: Odmiana czasowników nieregularnych, przysłówki częstotliwości.

Słownictwo: Godziny, dni tygodnia, miesiące, pory roku, czynności codzienne, rodzina.

Komunikacja: pytanie o godzinę, opis dnia i przyzwyczajeń, wyrażanie częstotliwości

 Powtórzenie i kolokwium.

5. Unidad 5: Me gusta salir con mis amigos.

Gramatyka: Odmiana czasownika Gustar i innych czasowników tego typu.

Słownictwo: Rozrywka i czas wolny, jedzenie i gastronomia, części ciała, sporty.

Komunikacja: wyrażanie preferencji, kuchnia i gastronomia, w restauracji

Powtórzenie i kolokwium.

6. Unidad 6: Mi ciudad, mi país

Gramatyka: Porównania.

Słownictwo: Miasto, natura

Komunikacja: kupowanie, okreslanie w przestrzeni, opisywanie swojego środowiska/życia/preferencji

Powtórzenie i kolokwium.

7. Unidad 7: De compras.

Gramatyka: przymiotniki wskazujące, zaimki dopełnienia blizszego, MUY/MUCHO, użycie mechanizmów i zwrotów tzw. " organizadores del discurso"

Słownictwo: zakupy, sklepy, kuchnia, restauracja, liczebniki

Komunikacja: sytuacje na zakupach, w restauracji, gastronimia/kuchnie świata

 

Ćwiczenia: grupa A2 podręcznik ARRIBA 2

1. Unidad 1: Vamos a conocernos

• Słownictwo: opis dnia, formy spędzania wolnego czasu, rozrywka, plany, plaża

• Gramatyka: czas terażniejszy, czasowniki gustar/encantar/interesar i podobne, wyrażenia peryfrastyczne - perífrasis verbales

• Komunikacja: wyrażanie preferencji, dawanie rad, 

2. Unidad 2: Fue el viaje de mi vida

• Słownictwo: podróże, kultura i ciekawe miejsca na świecie

• Gramatyka: czasy przeszłe – pretérito perfecto-indefinido, zaimki dopełnienia dalszego + gustaría, zdania wykrzyknikowe

• Komunikacja: relacjonowania wydarzeń z przeszłości, wyrażanie pragnień, życzeń, opisywanie miejsc i osób, planowanie podróży

Powtórzenie i test

3. Unidad 3: Nació, vivió y murió

• Słownictwo: biografia znanych osób, praca, Curriculum Vitae

• Gramatyka: porównanie - czasy przeszłe, okreslenia czasu - marcadores temporales

• Komunikacja: opisywanie życia róznych osób, rozmowa o pracę, wyrażanie swoich preferencji

4. Unidad 4: Ser o estar. Esta es la cuestión.

• Słownictwo: opis osób, przedmiotów, miast, zwyczaje, ciekawostki kulturowe

• Gramatyka: różnice między ser/estar, czasownik HABER

• Komunikacja: opis osób i przedmiotów, zwyczaje, moje miasto

Powtórzenie i test

5. Unidad 5: i Sé feliz!

• Słownictwo: czynności domowe, wskazówki w mieście/poruszanie się po mieście

• Gramatyka: tryb rozkazujący, zaimki osobowe dopełnienia bliższego i dalszego

• Komunikacja: porady, nakazy, zakazy, instrukcje, zaproszenia

6. Unidad 6: De compras por la red.

• Słownictwo: informatyka i technologia, zakupy online, komunikacja telefoniczna

• Gramatyka: zaimki dzierżawcze, zaimki względne, przyimki, mowa zależna

• Komunikacja: rozmowy telefoniczne, przekazywanie informacji

Powtórzenie i test

- Testy

- Kolokwia

- Powtórki 

 

 

 




Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:
1) wykład informacyjny

2) metoda sytuacyjna

3) praca w grupach

4) anegdota

5) objaśnienie

6) analiza tekstu z dyskusją

7) film dydaktyczny

8) gra dydaktyczna / odgrywanie ról




Oceny formujące:

Inne Prace pisemne:
Prace pisemne – obejmują umiejętność pisania, znajomość słownictwa i gramatyki z wybranych bloków tematycznych na poziomie kursu.

Procentowy zakres ocen formujących:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0


Kolokwium/a Kolokwia:
Testy/kolokwia – obejmują słownictwo i gramatykę z wybranych bloków tematycznych oraz umiejętność czytania i słuchania, pisania lub mówienia (testy ustne) na poziomie kursu

Procentowy zakres ocen formujących:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0




Ocena końcowa:

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen formujących:

Procentowy zakres oceny końcowej:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0

Student ma prawo do dwóch nieobecności na zajęciach w semestrze. Ponad 50% nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia przedmiotu, pozostałe nieobecności wymagają zaliczenia w formie opracowania wskazanych przez prowadzącego tekstów. Aby otrzymać zaliczenie student musi uzyskać ocenę pozytywną za każdy element podlegający ocenie.




Literatura:

Podstawowa:
Literatura podstawowa:

Arriba 1 Editnos 2018 Telmo Luis, Javier Infante, Santiago Vázquez

Arriba 2 Editnos 2019 Telmo Luis, Javier Infante, Santiago Vázquez

Aula Internacional 2. Nueva Edición 2015.Jaime Corpas, Augustín Garmendia, Carmen Soriano Difusión, 2015.

Aula Internacional 3. Nueva Edición 2015.Jaime Corpas, Augustín Garmendia, Carmen Soriano Difusión, 2015.

Aula Internacional 4. Nueva Edición 2015.Jaime Corpas, Augustín Garmendia, Carmen Soriano Difusión, 2015.

 


Uzupełniająca:
Literatura uzupełniająca:

Gramática de uso del español, Teoría y práctica con solucionario A1/A2, Luis Aragonés, Ramón Palencia Ediciones SM ELE, 2010

Aprende ½ gramática y vocabulario, Francisca Castro Viudez, SGEL 2004.

El español con juegos y actividades, Pablo Rocío Dominguez, ELI 2003.

1.Tema a tema B1 V.Coto Bautista,A.Turza Ferré Edelsa 2016

2.Así se habla en nivel B1 V.Coto Bautista,A.Turza Ferre, 2016 Edelsa

3.Cuadernos de gramática española E.Conejo;P.Seijas, Difusión 2014

Tema a tema B1/B2 V.Coto Bautista,A.Turza Ferre, 2016 Edelsa

Así se habla en nivel B1/B2 V.Coto Bautista,A.Turza Ferre, 2016 Edelsa

Materiały autorskie udostępniane studentom w postaci kopii




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rita Catania
Prowadzący grup: Rita Catania, Dariusz Ćwiek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Ćwiczenia - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Umiejętności
Student właściwie reaguje w większości sytuacji, które mogą się zdarzyć w podróży po krajach hiszpańskiego obszaru językowego, również w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U03
Metody weryfikacji:
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:Kolokwia

Umiejętności
Student potrafi bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mu znane oraz stworzyć komunikat ustny i pisemny na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Uczenia się Językowego w momencie ukończenia kursu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_U06
Metody weryfikacji:
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:Kolokwia

Kompetencje społeczne
Student zdaje sobie sprawę z konieczności aktualizowania wiedzy lingwistycznej przez całe życie
Powiązane efekty kierunkowe:
Fa1_K03
Metody weryfikacji:
Inne:Prace pisemne
Kolokwium/a:Kolokwia



Treści kształcenia:

Ćwiczenia:
Ćwiczenia: grupa A1 podręcznik ARRIBA 1

1. Unidad 1: Hola, ¿ qué tal?

Gramatyka: czasowniki SER/TENER, rodzaj i liczba, czasowniki regularne AR

Słownictwo: kraje, narodowości, zawody, miejsca pracy, liczebniki

Komunikacja: przedstawianie się, przywitania, pożegnania - zwroty

2. Unidad 2: Mi clase de español.

Gramatyka: czas terażniejszy czasowników regularnych, rodzaj i liczba, rodzajniki określone i nieokreślone, czasownik HAY/ESTAR

Słownictwo: w klasie, kolory, dom, przyimki przestrzenne

Komunikacja: wyrażanie i określanie położenie danego przedmiotu, opisywanie przedmiotów i miejsc

3. Unidad 3: ¿Cómo soy? ¿Cómo estoy?

Gramatyka: czasowniki SER/ESTAR, zaimki dzierżawcze, czasownik IR + przyimki

Słownictwo: opis osób - fizyczny/charakter, ubrania, środki transportu

Komunikacja: opis osób i rzeczy, wyrażanie przynależności, sposoby podróżowania

4. Unidad 4: Un día en mi vida.

Gramatyka: Odmiana czasowników nieregularnych, przysłówki częstotliwości.

Słownictwo: Godziny, dni tygodnia, miesiące, pory roku, czynności codzienne, rodzina.

Komunikacja: pytanie o godzinę, opis dnia i przyzwyczajeń, wyrażanie częstotliwości

 Powtórzenie i kolokwium.

5. Unidad 5: Me gusta salir con mis amigos.

Gramatyka: Odmiana czasownika Gustar i innych czasowników tego typu.

Słownictwo: Rozrywka i czas wolny, jedzenie i gastronomia, części ciała, sporty.

Komunikacja: wyrażanie preferencji, kuchnia i gastronomia, w restauracji

Powtórzenie i kolokwium.

6. Unidad 6: Mi ciudad, mi país

Gramatyka: Porównania.

Słownictwo: Miasto, natura

Komunikacja: kupowanie, okreslanie w przestrzeni, opisywanie swojego środowiska/życia/preferencji

Powtórzenie i kolokwium.

7. Unidad 7: De compras.

Gramatyka: przymiotniki wskazujące, zaimki dopełnienia blizszego, MUY/MUCHO, użycie mechanizmów i zwrotów tzw. " organizadores del discurso"

Słownictwo: zakupy, sklepy, kuchnia, restauracja, liczebniki

Komunikacja: sytuacje na zakupach, w restauracji, gastronimia/kuchnie świata

 

Ćwiczenia: grupa A2 podręcznik ARRIBA 2

1. Unidad 1: Vamos a conocernos

• Słownictwo: opis dnia, formy spędzania wolnego czasu, rozrywka, plany, plaża

• Gramatyka: czas terażniejszy, czasowniki gustar/encantar/interesar i podobne, wyrażenia peryfrastyczne - perífrasis verbales

• Komunikacja: wyrażanie preferencji, dawanie rad, 

2. Unidad 2: Fue el viaje de mi vida

• Słownictwo: podróże, kultura i ciekawe miejsca na świecie

• Gramatyka: czasy przeszłe – pretérito perfecto-indefinido, zaimki dopełnienia dalszego + gustaría, zdania wykrzyknikowe

• Komunikacja: relacjonowania wydarzeń z przeszłości, wyrażanie pragnień, życzeń, opisywanie miejsc i osób, planowanie podróży

Powtórzenie i test

3. Unidad 3: Nació, vivió y murió

• Słownictwo: biografia znanych osób, praca, Curriculum Vitae

• Gramatyka: porównanie - czasy przeszłe, okreslenia czasu - marcadores temporales

• Komunikacja: opisywanie życia róznych osób, rozmowa o pracę, wyrażanie swoich preferencji

4. Unidad 4: Ser o estar. Esta es la cuestión.

• Słownictwo: opis osób, przedmiotów, miast, zwyczaje, ciekawostki kulturowe

• Gramatyka: różnice między ser/estar, czasownik HABER

• Komunikacja: opis osób i przedmiotów, zwyczaje, moje miasto

Powtórzenie i test

5. Unidad 5: i Sé feliz!

• Słownictwo: czynności domowe, wskazówki w mieście/poruszanie się po mieście

• Gramatyka: tryb rozkazujący, zaimki osobowe dopełnienia bliższego i dalszego

• Komunikacja: porady, nakazy, zakazy, instrukcje, zaproszenia

6. Unidad 6: De compras por la red.

• Słownictwo: informatyka i technologia, zakupy online, komunikacja telefoniczna

• Gramatyka: zaimki dzierżawcze, zaimki względne, przyimki, mowa zależna

• Komunikacja: rozmowy telefoniczne, przekazywanie informacji

Powtórzenie i test

- Testy

- Kolokwia

- Powtórki 

 

 

 




Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:
1) wykład informacyjny

2) metoda sytuacyjna

3) praca w grupach

4) anegdota

5) objaśnienie

6) analiza tekstu z dyskusją

7) film dydaktyczny

8) gra dydaktyczna / odgrywanie ról

Zajęcia są realizowane również przy pomocy metod zdalnego nauczania




Oceny formujące:

Inne Prace pisemne:
Prace pisemne – obejmują umiejętność pisania, znajomość słownictwa i gramatyki z wybranych bloków tematycznych na poziomie kursu.

Procentowy zakres ocen formujących:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0


Kolokwium/a Kolokwia:
Testy/kolokwia – obejmują słownictwo i gramatykę z wybranych bloków tematycznych oraz umiejętność czytania i słuchania, pisania lub mówienia (testy ustne) na poziomie kursu

Procentowy zakres ocen formujących:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0




Ocena końcowa:

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen formujących:

Procentowy zakres oceny końcowej:

0-59% - 2.0

60-67% - 3.0

68-74% - 3.5

75-82% - 4.0

83-89% - 4.5

90-100% - 5.0

Aby otrzymać zaliczenie student musi uzyskać ocenę pozytywną za każdy element podlegający ocenie oraz być obecnym na minimum 50% realnie przeprowadzonych zajęć. 

Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach w semestrze. Pozostałe nieusprawiedliwione nieobecności wymagają zaliczenia w formie wyznaczonych przez prowadzącego zadań. Ponad 50% nieobecności skutkuje brakiem zaliczenia przedmiotu (nie ma możliwości ich odpracowania).




Literatura:

Podstawowa:
Literatura podstawowa:

Arriba 1 Editnos 2018 Telmo Luis, Javier Infante, Santiago Vázquez

Arriba 2 Editnos 2019 Telmo Luis, Javier Infante, Santiago Vázquez

Aula Internacional 2. Nueva Edición 2015.Jaime Corpas, Augustín Garmendia, Carmen Soriano Difusión, 2015.

 

 


Uzupełniająca:
Literatura uzupełniająca:

Gramática de uso del español, Teoría y práctica con solucionario A1/A2, Luis Aragonés, Ramón Palencia Ediciones SM ELE, 2010

Aprende ½ gramática y vocabulario, Francisca Castro Viudez, SGEL 2004.

El español con juegos y actividades, Pablo Rocío Dominguez, ELI 2003.

3.Cuadernos de gramática española E.Conejo;P.Seijas, Difusión 2015

Materiały autorskie udostępniane studentom w postaci kopii




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)