Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media wyznaniowe i religijne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: DKS-SM>MWIR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Media wyznaniowe i religijne
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: II rok - Dziennikarstwo mgr
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z rodzajami, profilami, sposobami działania oraz wielopoziomowym (dewocyjnym, społecznym, politycznym, kulturowym, itp.) znaczeniem mediów wyznaniowych i religijnych w Polsce i na świecie. Podjęte zostaną m.in. takie problemy jak: media wyznaniowe i religijne a siły i ideologie polityczne, media wyznaniowe i religijne w świecie globalnej komunikacji, media a propagacja idei religijnych, religijność w mediach/medialna.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Bukowski
Prowadzący grup: Przemysław Bukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student zna terminologię i metodologię badań dyskursu mediów religijnych i wyznaniowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
D2a_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Prezentacje i/lub prace pisemne

Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o nurtach religijnych, w tym o nurtach w Kościele katolickim.
Powiązane efekty kierunkowe:
D2a_W09
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Prezentacje i/lub prace pisemne

Umiejętności
Student potrafi wyszukać i krytycznie przeanalizować informacje z mediów religijnych i wyznaniowych oraz zastosować je do opisu procesów i zjawisk społecznych i kulturowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
D2a_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Prezentacje i/lub prace pisemne

Umiejętności
Student potrafi konstruować i prezentować krytyczne opinie dotyczące mediów wyznaniowych i religijnych oraz prowadzić na ten temat debatę.
Powiązane efekty kierunkowe:
D2a_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Prezentacje i/lub prace pisemne

Kompetencje społeczne
Student docenia tradycję i dziedzictwo kultury religijnej i jest gotów do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz jego zachowania.
Powiązane efekty kierunkowe:
D2a_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Inne:Prezentacje i/lub prace pisemne



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
1. Media a religia.

2. Prawo dostępu Kościołów i związków wyznaniowych do środków społecznego przekazu.

3. Prasa wyznaniowa.

4. Internetowe media wyznaniowe.

5. Religijni celebryci.

6. Prasa parafialna jako typ prasy lokalnej.

7. Media Kościoła katolickiego / Katolicka Agencja Informacyjna.

8. Kościół prawosławny a media.

9. Wspólnoty protestanckie a media.

10. Żydowskie media religijne.

11. Media religijne wyznawców islamu.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład, dyskusja, praca indywidualna studentów oraz praca w grupach.




Oceny formujące:

Egzamin :
Egzamin ustny na podstawie aktywności studenta (50% oceny) i przygotowanej prezentacji (50% oceny).


Inne Prezentacje i/lub prace pisemne:
Terminowe przygotowanie i przedstawienie prezentacji tematycznej (oceniane: merytoryczność, czasochłonność, szata graficzna, wykorzystane środki audiowizualne itp.).




Ocena końcowa:

Ocena końcowa stanowi średnią ocen składowych (aktywności i prezentacji).




Literatura:

Podstawowa:
J. Kania, Z. Kroplewski (red.), Media religijne i wyznaniowe w polskim systemie medialnym, Szczecin 2015.

E. Kossewska, J. Adamowski (red.), Media wyznaniowe w Polsce. 1989-2004, Warszawa 2004.

J. Sobczak, J. Skrzypczak (red.), Media religijne i wyznaniowe w Polsce i na świecie, Poznań 2015.

 


Uzupełniająca:
P. Bromski, Człowiek i media, Warszawa 2001.

B. Spurgjasz, Kultura i media. Warszawa 1996.

Strony internetowe.




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)