Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antyczne, średniowieczne i nowożytne idee jedności europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: DKS-SL>AntSr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antyczne, średniowieczne i nowożytne idee jedności europejskiej
Jednostka: Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Grupy: III rok - Dziennikarstwo i kom. społ. - obieralne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przedstawienie koncepcji integracyjnych w Europie, począwszy od czasów antycznych, poprzez Średniowiecze, aż do czasów nowożytnych, skończywszy na XIX w. Integracja europejska bazuje na dorobku cywilizacyjnym Europy, ukształtowanym przez kulturę grecką, prawo rzymskie i uniwersalistyczne idee chrześcijańskie, co zostanie podkreślone na konwersatorium.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Homa
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauk humanistycznych i społecznych oraz dyscyplin naukowych właściwych dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej: literaturoznawstwa, filozofii, historii i religioznawstwa oraz nauk o mediach, nauk o poznaniu i komunikacji społecznej, psychologii, politologii, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w sferze działalności medialnej
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin

Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o typowych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz rodzajach więzi społecznych
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Student umie stosować podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauk humanistycznych i społecznych oraz dyscyplin naukowych właściwych dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej: literaturoznawstwa, filozofii, historii i religioznawstwa oraz nauk o mediach, nauk o poznaniu i komunikacji społecznej, psychologii i politologii, w praktyce dziennikarskiej
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin

Umiejętności
Posiada podstawowe umiejętności obserwacji oraz analizy zjawisk społecznych, politycznych i gospodarczych oraz ich przemian z uwzględnieniem właściwych im kontekstów, a także umie przygotować na ich podstawie spójny przekaz informacyjny lub publicystyczny
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_U08, D1p_U17
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student rozumie potrzebę doskonalenia warsztatu dziennikarskiego przez całe życie
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin

Kompetencje społeczne
Student docenia znaczenie dziennikarstwa i mediów dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi społecznych w różnych środowiskach i kręgach kulturowych oraz poprawnych relacji międzyśrodowiskowych i międzykulturowych
Powiązane efekty kierunkowe:
D1p_K06
Metody weryfikacji:
Egzamin



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią idei jedności europejskiej i ogólną charakterystyką procesu integracji europejskiej, obejmującą procesy integracyjne w Europie od czasów starożytnych do XIX wieku. Kurs obejmował będzie refleksję na temat: koncepcji integracji na przestrzeni wieków; uwarunkowań i rozwoju integracji europejskiej; najważniejszych wydarzeń. Zajęcia mają na celu przedstawienie koncepcji integracyjnych w Europie, począwszy od czasów antycznych, poprzez średniowiecze, aż do czasów nowożytnych, skończywszy na XIX w. Integracja europejska bazuje na dorobku cywilizacyjnym Europy, ukształtowanym przez kulturę grecką, prawo rzymskie i uniwersalistyczne idee chrześcijańskie, co zostanie podkreślone na konwersatorium.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Wykład, dyskusja, lektura osobista i prezentacja multimedialna




Oceny formujące:

Egzamin :
W trakcie semestru studenci czytają wskazane lektury i opracowują koncepcje jedności europejskiej. Końcowa ocena będzie budowana na podstawie obecności w zajęciach (3 nieobecności na zajęciach skutkują brakiem zaliczenia), pisemna prezentacja zadanej idei jedności - 50% końcowej oceny, aktywność w dyskusjach - 20 %, końcowy egzamin: omówienie przedstawionych koncepcji - 30 %. Końcowa ocena jest średnią ocen cząstkowych. 




Ocena końcowa:

 Ocena końcowa jest połączeniem  wyniku egzaminu ustnego oraz średniej z ocen cząstkowych.




Literatura:

Podstawowa:
K. Łastawski, Historia integracji europejskiej, Toruń 2011.
A. Marszałek, Z historii europejskiej idei integracji międzynarodowej, Łódź 1996.
J. Wilk, B. Walczak, Elementy aksjologii Unii Europejskiej, Kraków 2009.
M. Gierycz, Elastyczna aksjologia Unii Europejskiej. Źródło politycznej tożsamości czy źródło napięć?, "Więź", styczeń 2012, s. 45-60.
N. MacCormick, Nowa konstytucja europejska w ujęciu filozoficznoprawnym, Warszawa 2003.

R. Brague, Europa, droga rzymska, Warszawa 2012.
N. Davies, Europa. Historia, Warszawa 1997.
P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001.
S. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1998.


Uzupełniająca:
1. K. Łastawski, Od idei do integracji europejskiej, Warszawa 2004.
2. Ch. Zorgbibe, Historia integracji europejskiej, Łódź 1998.
3. R. Coudenhove-Kalergi, Naród europejski, Toruń 1997.
4. Cywilizacja europejska, pod red. M. Koźmińskiego, Warszawa 2004.
5. J. Łaptos, W. Prażuch, A. Pytlarz, Historia Unii Europejskiej, Kraków 2003.
6. Europeistyka w zarysie, pod red. A. Z. Nowak i D. Milczarka, Warszawa 2006.
7. Idea Europy, pod red. H. Machińskiej, Biuro Informacji Rady Europy 2004.
8. J. Galster, C. Mik, Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego, Toruń 1995.
9. J. Galster, Z. Witkowski, Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Toruń 2002.
10. Konstytucja dla Europy — przyszły fundament Unii Europejskiej, pod red. S. Dudzika, Kraków 2005.
11. Z. Doliwa-Klepacki, Integracja europejska, Białystok 2003.
12. S. Filipowicz, Historia myśli polityczno-prawnej, Gdańsk 2007.
13. S. Ruchała, Współczesne filozoficzne spory o ugruntowanie praw człowieka, rozprawa doktorska, Katowice 2006, wersja elektroniczna.
14. P. Bała, A. Wielomski, Prawa człowieka - refleksje krytyczne, [w:] Prawa człowieka: idea, instytucje, krytyka, red. M. Sadowski, P. Szymaniec, Wrocław 2010, s. 457-487.




Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Homa
Prowadzący grup: Krzysztof Homa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)