Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lobbing i grupy interesu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ADM-ASF-SL>LobGrI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lobbing i grupy interesu
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy: III rok - Administracja stacjonarne lic. - spec. Administracja samorządowa i fundusze europejski
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs ma za zadnie zaznajomić studentów ze zjawiskiem lobbingu. Zjawisko to polega na wpływaniu na podmioty polityczne metodami zgodnymi z obowiązującym prawem. Podczas zajęć studenci dowiedzą się z jakich elementów składają się kampanie lobbingowe (podział na fazy) oraz jakie rodzaje lobbingu (m.in. bezpośredni i pośredni) są prowadzone w zależności od sytuacji oraz rodzaju podmiotów. Elementem zajęć będzie również wyposażenie studentów w umiejętności planowania oraz oceniania skuteczności nieskomplikowanych kampanii lobbingowych. Studenci będą mieli za zadanie (pod okiem prowadzącego) przygotować plan oraz niektóre elementy hipotetycznej kampanii lobbingowej oraz zaprezentować dobór określonej koncepcji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Oświecimski
Prowadzący grup: Konrad Oświecimski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa
Konwersatorium - Ocena końcowa
Efekty uczenia się:

Wiedza
Student wie w jaki sposób zjawisko lobbingu wpasowuje się w koncepcję funkcjonowania demokratycznego państwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy

Wiedza
Student zna podstawowe rodzaje, strategie i techniki prowadzenia działalności lobbingowej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy

Wiedza
Student Identyfikuje podstawowe narzędzie wpływu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy

Umiejętności
Student potrafi analizować kampanie lobbingowe pod kątem ich skuteczności
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy

Umiejętności
Student potrafi przygotowywać elementy kampanii lobbingowej mając świadomość złożoności procesu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy

Umiejętności
Student potrafi wykorzystać narzędzia wpływu społecznego do planowania i prowadzenia kampanii w sferze publicznej
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U09
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy

Kompetencje społeczne
Student odnajduje się jako członek zespołu przygotowującego wspólny projekt (kampanię lobbingową) i zna swoje miejsce w zespole
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02
Metody weryfikacji:
Projekt/Projekty:projekt kampanii lobbingowej

Kompetencje społeczne
Student rozumie jak istotne jest zaangażowanie obywatelskie w proces stanowienia polityki i dla jakości funkcjonowania demokratycznego państwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K04
Metody weryfikacji:
Egzamin pisemny:pisemny sprawdzian wiedzy



Treści kształcenia:

Konwersatorium:
Kurs dotyczy kwestii związanych z wywieraniem wpływu w sferze publicznej a zwłaszcza jednej z form komunikowania politycznego jakim jest lobbing. Lobbing prowadzony przez grupy interesu jest formą komunikowania mająca na celu wpłynięcie na decyzje podmiotów decyzyjnych w sferze publicznej. W trakcie kursu rozważaniu i analizie poddane zostaną następujące treści:

- istota, rodzaje i powstawanie grup interesu

- lobbing bezpośredni (tradycyjny)

- lobbing pośredni (grass-roots)

-prawne aspekty lobbingu

- metody wywierania wpływu w sferze publicznej.

Poza pracą nad wyżej wymienionymi treściami kurs zakłada pracę warsztatową mającą na celu zaaplikowanie wiedzy teoretycznej do praktyki. Praca warsztatowa w grupach zakład projektowanie i tworzenie elementów kampanii lobbingowej na wybrany i uzgodniony z prowadzącym temat.




Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:
Ze względu na charakter podczas kursu użyte zostaną następujące metody pracy:

- dyskusja

- analiza tekstu

- analiza dokumentów

- analiza przekazów medialnych

- burza mózgów

- metoda projektowa




Oceny formujące:

Egzamin pisemny pisemny sprawdzian wiedzy:
wiedza weryfikowana jest zarówno poprzez ocenę aktywności jak również podczas pisemnego sprawdzianu wiedzy


Projekt/Projekty projekt kampanii lobbingowej:
Projekt grupowy polegający na przygotowaniu symulowanej kampanii lobbingowej. W projekcie należy świadomie wykorzystać przyswojoną wiedzę teoretyczną.




Ocena końcowa:

Ocena końcowa składa się z trzech komponentów posiadającą określoną wagę:

- aktywność na zajęciach - 30% wagi

- kolokwium - 40% wagi

- projekt kampanii lobbingowej - 30% wagi




Literatura:

Podstawowa:
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk, 2016 (wybrane fragmenty);

Jasiecki K., M. Molęda-Zdziech, U. Kurczewska, Lobbing: sztuka skutecznego wywierania wpływu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006 (wybrane fragmenty);

Oświecimski K., Grupy interesu i lobbing w amerykańskim systemie politycznym, WAM, Kraków 2012 (wybrane fragmenty);

Oświecimski K., Lobbinh oddolny jako forma obywatelskiego uczestnictwa w procesie politycznym - przykład amerykański, Horyzonty Polityki 1 (1) 2010;

Oświecimski K., Lobbing pośredni a internet [w:] Wirtualne i estetyczne aspekty humanizacji przestrzeni społecznej, Z. Rykiel, J. Kinal, D. Porczyński (red.),Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społęczna i Środowisko, Rzeszów 2015, s. 44-60;

USTAWA O DZIAŁALNOŚCI LOBBINGOWEJ W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA ( z dn.7 lipca 2005).


Uzupełniająca:
brak




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)