Uniwersytet Ignatianum w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia, studia pierwszego stopnia, stacjonarne

Informacje o programie studiów

Kod: FIL-SL
Nazwa: Filozofia, studia pierwszego stopnia, stacjonarne
Tryb studiów: stacjonarne
Rodzaj studiów: pierwszego stopnia
Czas trwania: 3-letnie (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu Kierunki: Filozofia
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
Filozofia Etyka i coaching
Filozofia Edukacja etyczna
Filozofia Filozofia, Chrześcijaństwo i kultura współczesna
Filozofia Filozofia klasyczna i współczesna
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Instytut Filozofii (od 2012/2013) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główne toki nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

Podstawę przyjęcia na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie stanowią wyniki egzaminu maturalnego lub odpowiednio wyniki egzaminu zagranicznego potwierdzonego świadectwem lub innym dokumentem uznanym w Rzeczypospolitej Polskiej za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe. Kryterium kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie jest konkurs-ranking wyników egzaminu maturalnego lub odpowiednio egzaminu zagranicznego.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • licencjat
Uprawnienia zawodowe:

Absolwentka / absolwent studiów pierwszego stopnia filozofii posiada uporządkowaną i zoperacjonalizowaną wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień historii filozofii, logiki, metodologii, metafizyki, epistemologii, filozofii człowieka, etyki, filozofii społeczno-politycznej, filozofii religii i filozofii przyrody. Posiada również pogłębioną znajomość filozofii chrześcijańskiej, a także filozofii rozwijanej przez polskich myślicieli. W trakcie studiów absolwentka/absolwent nabyli umiejętności: formułowania, analizy i rozwiązywania problemów, analizy i interpretowania różnego rodzaju tekstów (także w języku angielskim), zdolność aktywnego słuchania, krytycznego osądu odbieranych treści oraz dostosowania argumentacji do rozmówcy. Potrafią racjonalnie wyartykułować podobieństwa i różnice w poglądach, dostrzec mocne i słabe strony stanowiska własnego i innych osób, uszanować pluralizm poglądów i bronić własnych poglądów, nie ulegając dogmatyzmowi. Ponadto posiadają takie predyspozycje, jak: roztropność (umiejętność zastosowania wiedzy do analizy i interpretacji konkretnej sytuacji), spójność wewnętrzną (zgodność pomiędzy wartościami deklarowanymi a realizowanymi) dotyczącą działań profesjonalnych oraz umiejętność kreowania atrakcyjnej wizji zmian. Absolwentka / absolwent filozofii AIK w życiu stara się kierować zasadami humanizmu, szczególnie w jego wymiarze chrześcijańskim, opierając się na wartościach i pogłębionej znajomości natury człowieka. Absolwentka/absolwent potrafi myśleć, mówić i pisać w sposób racjonalny i logicznie zdyscyplinowany o fundamentalnych kwestiach. Jest w stanie dopasować swój styl komunikacji do potrzeb i wrażliwości odbiorcy, umiejętnie prowadzić merytoryczne dyskusje, dostrzegać, poza kwestiami merytorycznymi danego zagadnienia czy problemu, jego wymiar aksjologiczny. Absolwenci są świadomi obecności wartości, w szczególności wartości chrześcijańskich w zjawiskach współczesnej kultury. Są w stanie zidentyfikować, zinterpretować i odpowiednio zareagować na naruszenia wartości, potrafią wydać i właściwie uzasadnić określony sąd normatywny dotyczący danej sytuacji.

Absolwentka/absolwent pierwszego stopnia filozofii AIK posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje pozwalające jej /mu na inspirowanie i przekonywanie innych do zmiany i podejmowania wyzwań. Są w stanie motywować innych i samą/samego siebie do przekraczania swoich możliwości, ciągłego rozwoju oraz wysokiego zaangażowania w wykonywane działania. Absolwenci potrafią przygotować, planować i organizować pracę intelektualną lub projekt badawczy, organizować zespół i mu przewodzić w rozwiązywaniu postawionych problemów, prezentować wyniki badań w formie ustnej oraz na piśmie. Znają i przestrzegają zasad prawa autorskiego i etyki publikacyjnej. Absolwenci pierwszego stopnia filozofii w AIK są dobrze przygotowani do pełnienia wielu ról społecznych oraz do elastycznego kształtowania własnej kariery zawodowej. Mogą ją rozwijać w organizacjach komercyjnych, szczególnie wymagających wysokich kompetencji komunikacyjnych i analitycznych, mogą zaangażować się w pracę na rzecz społeczności lokalnej i globalnej w organizacjach NGO, dzięki umiejętności dostrzegania aksjologicznego wymiaru rzeczywistości są zdolni funkcjonować w pluralistycznym i intelektualnie wymagającym otoczeniu. Są także przygotowani do podjęcia studiów na wyższych poziomach, gdzie będą mogli zdobyć pogłębioną wiedzę na tematy związane z wybranym kierunkiem studiów.

Absolwenci pierwszego stopnia są przygotowani do aktywnego poszukiwania pracy i elastycznego dostosowania się do rynku pracy. Mogą podejmować pracę w centrach usługowych dla biznesu; dzięki zdolnościom komunikacyjnym i kompetencji językowej są w stanie współpracować z firmami polskimi i zagranicznymi. Nabyte umiejętności analityczne mogą być wykorzystywane na stanowiskach wymagających analizowania dużej ilości danych. Ponadto są także przygotowani do pracy w ramach NGO oraz w ramach wolnych zawodów. W szczególności mogą pracować na stanowiskach: Specjalista ds. obsługi klienta krajowego/zagranicznego; Team leader; Specjalista do spraw rozwoju osobistego; Specjalista do spraw komunikacji i mediacji; Koordynator projektów polskich i zagranicznych; Copywriter; Specjalista do spraw strategii reklamowej. Absolwenci potrafią przedstawić atrakcyjną wizję zmian, inspirować, motywować i przekonywać innych i samych siebie do ciągłego rozwoju oraz wysokiego zaangażowania w wykonywane działania. Z tych powodów są dobrze przygotowani do pełnienia wielu ról społecznych oraz do elastycznego kształtowania własnej kariery zawodowej. Po uzyskaniu odpowiednich uprawnień potrafią realizować zadania na stanowiskach wymagających wysokich kompetencji komunikacyjnych i analitycznych oraz w pluralistycznym otoczeniu (np. dziennikarz, nauczyciel etyki i filozofii, pracownik promocji i PR, doradca, rzecznik, mediator, negocjator, koordynator projektów). Mogą zaangażować się w pracę na rzecz społeczności lokalnej i globalnej w organizacjach i instytucjach (np. prowadzący szkolenia, twórca wizji i strategii, koordynator projektów, pracownik HR, coach). Są także dobrze przygotowani do podjęcia studiów na wyższych poziomach kształcenia.

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia i studia podyplomowe.

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-7 (2025-10-21)